Vasco @ Work (Obelisk x Zeoliet) Ataxie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 00:11

Arabesk schreef:
sharir schreef:
Ik wist het op en top bokt. Slof zit niet te strak. Ik heb elke week les. Uitleg waarom ik hem rond en diep rij staat in de openingspost. Ik wordt daarbij ook rijtechnish begeleid door een osteopaat.

Lekkere osteopaat.... :n Zou die osteopaat zelf ook met de kin op de borst gaan gymnastieken of hardlopen?

Citaat:
Ach ik moet maar verder gaan rijden als een natural freak met een barebackpad en een touwhalstertje en een fjord of haflinger kopen met hun vlakke gangen.

SLOTJE

niemand zegt toch dat je dat moet doen, maar iets beter luisteren naar je paard zou wel kunnen en dan hoef je echt niet met je geitenwollensokken te gaan vingerverven als een limonadeblijkijkerenworteleter.

Echt niet te geloven dat jij kan zien via foto's dat ik GEEN band met me paard heb. Dat ik niet luister naar me paard. Elk ander had dit paard naar mora gestuurd en een nieuwe gekocht.
Heb er 1 jaar naast gelopen grondwerk genoeg gehad voor de rest van ons leven. Daardoor heb ik z'n band met dit paard. We kunnen lezen en schrijven met elkaar. Hij hoeft maar een blik te geven en ik weet waar ik aan toe ben.

Nogmaals ik rijd hem niet altijd met slof.
Mijn instructeur en osteopaat hebben mij aangeraden om met slof te rijden.
Hij heeft 3 kwart jaar sterren gekeken (rug wegdrukken) en daardoor heeft ie last van zijn rug gekregen. Vanwege zijn ataxie kon hij in het begin zijn achterhand er niet onderzetten en dan kunnen ze ook geen aanleuning hebben.
Het je uit het zadel trekken, bokken en smerig omdraaien. Heb ik kado gekregen door zijn vorige eigenaar.
Ik rijd hem altijd in en uit met zijn neus over de grond. En tussendoor zijn we wat dieper aan het rijden zodat hij zijn rug echt bol moet maken. Hierdoor spant hij zijn buikspieren aan. En wordt hij dus weer sterker in zijn spieren.
We zijn er gewoon nog lang niet. Dit is het beste wat werkt bij hem. Hij heeft gewoon een andere aanpak nodig met rijden, om hem goed te houden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:14

Ik heb ook een paard van 1.80. Die kan je met 1 bok uit het zadel werken.

Maar (ondanks dat ik niet tegen goed gebruik van een slofteugel ben) zie ik hier een paard dat eigenlijk constant te diep loopt (en dat is wat anders dan diep en rond rijden). Dat heeft naar mijn idee erg veel met de slof te maken. Hij duikt achter je hand. En dan kunnen ze het op een tanken zetten. Dat los je echter niet op met een slof.

In de meeste gevallen is bij een paard óf de rem 'stuk' of de voorwaarts. Bij jouw paard zie ik op de foto's beide voorkomen. Daar kun je ook aan werken in draf of stap als ze niet zo sterk zijn in galop. Zeker bij een paard dat wat atactisch is. Probeer heel duidelijk te stoppen op de zit en de teugels pas te laten inwerken als je paard de zit negeert. Als hij zo diep loopt heb je of teveel druk, of te weinig been. Kortom: dan is de 'vooruit' even niet in orde.

Wegbokken kun je voorkomen door de binnenteugel omhoog te halen als je spanning voelt opkomen. Als je het hoofd hoog houdt, kan de bok nooit zo hoog zijn.

Begrijp me goed: dit is niet om je af te kraken. Ik heb zelf een groot paard terwijl ik maar 1.60 ben, en ik ben er een hele poos terug heel stevig afgebokt. Maar geloof me als ik schrijf dat dit geen oplossing is.

En slof is echt een hulpmiddel waar je normaal gesproken (als je weet wat je doet) maximaal een week mee rijdt. Dan hoort het probleem opgelost te zijn. Is het dat niet, dan gebruik je de slof niet op de goede manier.

In ieder geval veel succes: het oogt als een leuk paard. En ook met lichte ataxie kun je nog best een eind komen :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:18

* heel verhaal gewist, sluit zich aan bij post Anya *

sharir

Re: Vasco @ Work (Obelisk x Zeoliet) Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 00:34

Anya lees de post boven je. Ik rijd hem zo om een reden.
Bij zijn vorige eigenaar is hij met teveel druk gereden. Dus dat hoef ik niet te proberen. Hij laat duidelijk merken wat ie wel wil en wat niet. En voorwaarts is ie zat. Duidelijk is dat er geen goede rem op zit. Hier ben ik hard mee bezig.
Verder is ie op dit moment erg fris door de kou. Dan pak ik de slof erbij. Er gaan ook weken voorbij dat er geen slof in de buurt komt.

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:36

Denk dat TS zelf haar paard het beste kan , ook wat hij kan hebben en wat tevens nodig is .
Dus altijd dat commentaar !
En dan niet 1 x Nee 100 keer is nog niet genoeg ...

Als je foto's plaatst krijg je weinig reactie's maar moet je eens kijken als je met slof rijd .
Reactie's dat je krijgt dan .
:Z

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:36

ik vind dat je hem heel goed rijd!
je hebt goede begleiding en weet waar je mee bezig bent!
in de galop mag je je lichaam iets langer maken,maar snap dat het lastig zitten is(gooit je van achter lekker omhoog),zelf ook paard gehad even groot en ook ataktie,hij moet juist goed door zijn lichaam lopen en juist diep(mooi door het lichaam) zodat hij zijn rug goed gebruikt,in galop wil hij nog niet helemaal ontspannen met het neusje er uit.
wil hij wel een beetje inbuigen of is dat nog moeilijk?
heeft hij nog veel moeite van galop terug naar draf.ik ben het wel met anya eens ovr dat je hem moet leren op je zit terug te komen,maar dat is o zo moeilijk bij een paard met ataktie,omdat ze heel veel moeite hebben om te schakelen in galop en vooral de overgang naar draf.
heeft die van jou ook moeite als je zijn benen afspuit?de ervaring die ik heb is dat ze apart reageeren met koud water op het achterbeen.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:39

Kijk zulke reacties zijn een heel stuk nuttiger.
Het is dan vaak niet aanvallend bedoeld, maar zo komt het wel over. En idd waarom moet het toch zo vaak herhaald worden..
Overigens ben ik het niet met je eens Anya dat een bok niet hoog kan zijn als het hoofd ook hoog is.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:42

diesel84 schreef:
Denk dat TS zelf haar paard het beste kan , ook wat hij kan hebben en wat tevens nodig is .

Als je foto's plaatst krijg je weinig reactie's maar moet je eens kijken als je met slof rijd .

en ze zullen zelf ook best af en toe wel eens met een slofje rijden ;)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:43

anya heeft daar echt wel gelijk in!
een paard met het hoofd omhoog kan zijn rug niet rond maken dus minder hoog bokken.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:44

Maar voor een bok hoeft een rug toch niet rond te zijn :Y) .

diesel84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:44

vickylover schreef:
diesel84 schreef:

en ze zullen zelf ook best af en toe wel eens met een slofje rijden ;)

Geloof jij het ?!
Ze rijden vast Grand-Prix :')

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:48

Wat versta jij onder voorwaarts? Als je daarmee bedoelt dat hij wel lopen wil, dat wil ik dat best geloven. Maar voorwaarts is ook dat je kunt schakelen. Je paard moet direct naar voren willen op zit en/of been. Zodat jij hem terug kunt rijden (rem) op zit en/of ophouding. Dan ben je aan het schakelen. En dat is heel goed voor een paard met lichte ataxie.

Nee natuurlijk kan een paard met de teugel hoog ook nog bokken maar niet zo hoog als dat de kop beneden is, en als je snel genoeg bent is dat vaak net het verschil tussen wel of niet bokken. Is die kop eenmaal beneden en hebben ze bokken in het hoofd dan zit je maximaal 3 bokken uit en dan ga je onherroepelijk naar de grond ;) :D
Ik wel tenminste.

Mijn Lan (andere paard) is als gevolg van equine virale artritis een tijd atactisch geweest. Bij haar ging het over. Ik heb tot in het oneindige overgangen en schijnovergangen gereden. Eerst alleen stop, achteruit, stap, draf of stilstand - draf. Tot ze sterker werd. Daarna pas zijn we naar de galop gegaan. Ze kon die galop in het begin helemaal niet aan. Het is goed gekomen uiteindelijk. Ik heb geluk gehad. Maar ik weet uit ervaring dat je ook een licht atactisch paard door sterker te maken en meer de rug te laten dragen echt beter kunt laten lopen.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:49

knooopje schreef:
anya heeft daar echt wel gelijk in!
een paard met het hoofd omhoog kan zijn rug niet rond maken dus minder hoog bokken.

Als mijn verzorgpaard mijn eigen paard was zou ik je uitnodigen het eens proberen uit te zitten. :D
Dan maken ze hun rug laag en dat zit denk ik nog veel vervelender. :Y)

Het zijn leuke foto's en jullie komen er vanzelf wel.
Super dat hij voor jou gevoel goed is gaan lopen, zo ziet het er ook echt uit. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:54

je woont een stukkie verderop anders zou ik je uitnodigen op mijn Wiz eens te voelen wat het verschil is in zijn bokken met de kop omlaag en met de kop omhoog door op tijd de binnenteugel omhoog te halen. In het ene geval kun je het uitzitten, in het andere geval niet.

Oh ja.. hij kan ook een prachtige kurketrekkerbok met de kop omlaag ;)
(Ik hou van mijn inmiddels wat te groot gegroeide veulen ;) :D :D)

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 00:55

knooopje schreef:
ik vind dat je hem heel goed rijd!
je hebt goede begleiding en weet waar je mee bezig bent!
in de galop mag je je lichaam iets langer maken,maar snap dat het lastig zitten is(gooit je van achter lekker omhoog),zelf ook paard gehad even groot en ook ataktie,hij moet juist goed door zijn lichaam lopen en juist diep(mooi door het lichaam) zodat hij zijn rug goed gebruikt,in galop wil hij nog niet helemaal ontspannen met het neusje er uit.
wil hij wel een beetje inbuigen of is dat nog moeilijk?
heeft hij nog veel moeite van galop terug naar draf.ik ben het wel met anya eens ovr dat je hem moet leren op je zit terug te komen,maar dat is o zo moeilijk bij een paard met ataktie,omdat ze heel veel moeite hebben om te schakelen in galop en vooral de overgang naar draf.
heeft die van jou ook moeite als je zijn benen afspuit?de ervaring die ik heb is dat ze apart reageeren met koud water op het achterbeen.

Kijk iemand die WEET waar het over gaat met een ataxtisch paard.
Hij kan makkelijk inbuigen in stap en draf. Galop is het gewoon nog net niet.
Van galop terug naar draf gaat steeds beter. In het begin viel hij er gewoon uit.
En nee hij reageerd niet anders eigenlijk met afspuiten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 00:58

nou ik heb mijn pony anders ook een tijdje met een slof gereden, hij werd helemaal panisch van alle bakspoken als ik savonds in de bak ging rijden en ik viel er dus constant af dan kan ik me wel af gaan vragen och paardje wat is er toch met je? maar dat lost niets op ik bleef vallen tot dat die slof erop ging ik had een geweldige rem en toen was al dat schrikken en rennen opeens niet leuk meer... dus ik vind/begrijp bij jou paardje ook zoiets het geval is nou bij mij ging het super dus

verder vind ik echt leuk om te horen dat iemand een paard met ataxie gewoon nog onder het zadel heeft! is weer eens wat anders dan alle andere verhalen die je er over hoort! ik vind dat je hem netjes rijdt, en zo vreselijk in de krul vind ik hem niet zitten...

maar goed trek je niets aan van het bokt gezeur zo gaat dat nou eenmaal.... dus kop op! en oh.. wat ben ik jaloers op jou binnenbak...

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:00

Meid, lekker doorgebruiken die slof!
Je gebruikt hem dubbelvoudig onder goede begeleiding, en inderdaad kan het wel wat meer mee, aangezien ik de hoofdhouding in de galop wel redelijk vind.

Ga zo door, en komt helemaal goed met jullie!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:02

Pff echt bokt weer die altijd maar doorpraat over die sloffen.. slof is niet bepaald in trek hier..
Ik vind een slof opzich kunnen zolang je hem gewoon goed gebruikt en ik stoor me er niet echt aan bij jou..

Verder vind ik inderdaad dat de reacties overdreven waarin word gezegd : ga grondwerk doen.. dat slaat nergens op.. Waarom zou je nou grondwerk moeten doen als je af en toe met slof rijd?
Ik geloof wel dat er een band bij jullie in zit, juist alleen maar beter dat jij m niet naar mora heb gebracht.

Verder ga ik met het commentaar van Anya mee, ze geeft duidelijk uitleg! Hopelijk kun je iets met haar commentaar..

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 01:03

Anya schreef:
Wat versta jij onder voorwaarts? Als je daarmee bedoelt dat hij wel lopen wil, dat wil ik dat best geloven. Maar voorwaarts is ook dat je kunt schakelen. Je paard moet direct naar voren willen op zit en/of been. Zodat jij hem terug kunt rijden (rem) op zit en/of ophouding. Dan ben je aan het schakelen. En dat is heel goed voor een paard met lichte ataxie.

Nee natuurlijk kan een paard met de teugel hoog ook nog bokken maar niet zo hoog als dat de kop beneden is, en als je snel genoeg bent is dat vaak net het verschil tussen wel of niet bokken. Is die kop eenmaal beneden en hebben ze bokken in het hoofd dan zit je maximaal 3 bokken uit en dan ga je onherroepelijk naar de grond ;) :D
Ik wel tenminste.

Mijn Lan (andere paard) is als gevolg van equine virale artritis een tijd atactisch geweest. Bij haar ging het over. Ik heb tot in het oneindige overgangen en schijnovergangen gereden. Eerst alleen stop, achteruit, stap, draf of stilstand - draf. Tot ze sterker werd. Daarna pas zijn we naar de galop gegaan. Ze kon die galop in het begin helemaal niet aan. Het is goed gekomen uiteindelijk. Ik heb geluk gehad. Maar ik weet uit ervaring dat je ook een licht atactisch paard door sterker te maken en meer de rug te laten dragen echt beter kunt laten lopen.

In stap en draf kan ik ook schakelen. Hij gaat voorwaarts wanneer ik dit wil. En iets moeilijker terug. In Galop is het eigenlijk alleen voorwaarts :D Ik heb ook de eerste 5 maanden idd zo geschakeld zoals jij aangeeft. Anders waren we nooit hier belant zoals hij nu loopt.

Als Vasco bokt geeft ie eerst een loeiharde ruk aan de teugels, komt dan omhoog, in de lucht een bok, omdraaien en weer verder. Kop omhoog of naar beneden dit zit je dus nooit uit. Ben er 1 keer afgevallen en dat wil ik nooit meer meemaken. Ze dachten toen dat ik een gebroken rugwervel had. Als ik niet meer kan rijden. Is het voor dit paard helaas pindakaas. Hij moet in training blijven. Kan hem dus geen weken stil laten staan.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:05

Arabesk schreef:
gatverdamme wat zit die slof strak, wat denk je dat dit doet met de nekwervels en rug van je paard?

STRAK ???
Waar dan? Laatste foto ja !!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:07

Oke ik snap het, in dat geval zou ik de galop aan de lange lijnen, of dubbele longeerlijn doen eerst. Hij heeft het er dan gewoon nog heel moeilijk mee.

Nu hebben ze het ook heel moeilijk op een cirkel als ze atactisch zijn, dus ik nam dan de hele binnenbak en liep mee. Misschien heb je wat aan deze tip.

(en nog even tussendoor omdat ik te lui ben voor PB: Knoopje er staan leuke paarden in je profiel, en veulen vip vind ik helemaal leuk :j).

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:08

Ten eerste, wat een leuke combinatie. En wat een ontzettend stoer en mooi paard :+:

Maar aan de andere kant TS, als jij weet wat goed voor je paard is. Waarom ga je er dan injezusnaam (sorry voor de woord benoeming, kan niks anders bedenken) zo erg tegenin?
En wil je geen commentaar, zet het dan bij RITP of open geen HAW topic, als je een beetje bokt kenner bent weet je wel dat je gegarandeerd reactie krijgt.
Hoop snel een topic te zien zonder slof :)

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:12

sharir schreef:
Ik wist het op en top bokt. Slof zit niet te strak. Ik heb elke week les. Uitleg waarom ik hem rond en diep rij staat in de openingspost. Ik wordt daarbij ook rijtechnish begeleid door een osteopaat.
Je moet uit je doppen kijken alleen in de galop zit ie aan de strakke kant. Maar in draf hangt ie gewoon los.
Het is gewoon geen makkelijk paard. Die een aardige doos open kan trekken om onder het werk uit te komen. Ach bokt weet het weer beter en rijd natuurlijk elke serie bokkensprongen eruit. En blijft ook altijd op een paard zitten.

Ach ik moet maar verder gaan rijden als een natural freak met een barebackpad en een touwhalstertje en een fjord of haflinger kopen met hun vlakke gangen.

SLOTJE

Ik vind dat je een leuk paard hebt. Jammer van de slof. Ik wilde niet reageren, maar deze opmerking zorgde ervoor. Ik ben het helemaal met Anya eens.
Stap eens op een volleerd westernpaard, dan weet je niet wat je overkomt. Dan moet je wel loslaten..
Oja, wat betreft "natural Freaks"... Liever een Natural Freak, dan wat jij nu laat zien.
Als jou Ostheopaat verteld rond en diep te rijden, op de manier dat jij nu laat zien op de foto's, wil ik wel eens met de beste man praten.

Suc-6 met je paard.. :x

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:16

Mag ik vragen waarom je dan, als de galop nog zo moeilijk gaat, er wel al wissels mee wil rijden?

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 01:18

PattyOosten schreef:
Mag ik vragen waarom je dan, als de galop nog zo moeilijk gaat, er wel al wissels mee wil rijden?

_/-\o_