Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Izaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:09

zoals je al zegt, aan je houding moet je nog een beetje werken. maar je komt er zeker nog wel hoor! ;)
en wat heb je een leuk paardje !! ben helemaal jaloers hihi

Lisaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:21

Leuk paard , Door gewoon veel te oefenen en elkaar te leren kennen kom je al een heel eind! jullie komen er wel! :D

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:49

eehj Elke,
Het is toch een knappe merrie é :D maar ben bevooroordeeld :+
Da komt allemaal wel goed ze! Gewoon jezelf niet zo altijd neerhalen ;)
Het ziet er echt niet ZO slecht uit hoor, komt wel helemaal goed!
Uw zit moet gewoon wat bijgewerkt worden en het vertrouwen nog wat vergroten.
Je hebt ze ook nog maar 3maanden é plus dat je ook nog van een pony komt die helemaal anders gereden stond!
je moet nog meer een combi gaan vormen en dan gaat het rijden van zelf beteren :+
Tegen van de zomer ga je helemaal een ander plaatje hebben maar dat gaat echt goed komen! :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:42

inderdaad wat anderen al zeggen mss is zitles en privéles een idee.
als die aanleuning eenmaal ok is en de basis goed dan zul je zien wat voor een plaatje jullie zijn!
je hebt een onwijs mooi paard met kwaliteiten (en dat zeg ik niet tegen iedereen hier op bokt ;))

AndreaBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:29

Wat een mooie merrie heb jij onder je kont zeg!! Volgens mij gaan jullie nog een hele leuke combinatie vormen :)

Wellicht is het naast de zitlessen ook een idee om te kijken of je een paard kan vinden die je bijvoorbeeld eens per week bij zou mogen rijden. Een paard dat al iets verder is doorgereden, die zijn rondjes wel netjes loopt en dan uiteraard ook op de zit is gereden. Zelf heb ik een tijdje zo'n pony bij mogen rijden en daar heb ik echt goed op kunnen leren hoe het 'werkt'. Wat ik van hem heb leren voelen kon ik later dan ook bij Valencia leren toepassen. Die was nog niet zo ver in het rijden als de andere pony, dus wat ik van hem leerde kon ik dan bij haar ook gebruiken. Zo wist ik eerder of ik het juiste gevoel bij Valenc ook te pakken had.

Succes! Ik weet zeker dat jullie er wel zullen geraken ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 03:18

natje82 schreef:
oke, er moet nog veel verbeterd worden,
maar ik ben op zich erg blij met dit plaatje.
wat je nl vaak ziet is ruiters die een paard nog niet bijelkaar gereden krijgen en dan maar in een houding proberen te zagen.
dan liever dit, lekker met je instructrice verder oefenen en je zult merken dat je steeds iets meer het gevoel krijgt om een paard nageeflijk te rijden. Aangezien dit paard dat natuurlijk allemaal al kan zal hij je heel goed helpen in het ontwikkelen van je gevoel.
paard ziet er tevreden uit (zit lekker in zijn vel)
succes!

Hier ben ik het ook helemaal mee eens hoor, zie liever zoiets dan ruiter die idd krampachtig probeert het plaatje te bereiken :j

Verder supergoede tips van Monya zeg!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:21

Nou Monya, wat een boterham zeg! :wow:
Daar ga ik vanavond eens lekker voor zitten om dat eens heel goed te lezen en te laten doordringen.

Paard bijrijden wil ik helemaal niet. Mijn zit is niet goed, ongeacht op welk paard ik zit. Bovendien heb ik deze net, kan ik beter hier maar eens goed aan werken. Het is niet dat deze merrie het niet kan, maar we zijn nog geen combi en daar wil ik graag actief aan werken, vandaar het topic. Ze is echt heel makkelijk nageeflijk te rijden (soms is ze moe, ontspant ze en loopt ze wel een beetje in mijn hand, maar de aanleuning is niet constant door mijn houding en dan schudt ze met haar hoofd).

Mimeslosydy, wow wat een complimenten, ik ga helemaal :o

Robinloverke, ik hoop het zo. Maar ik ben een trage op dat vlak en ik wil niks verkloten (als ge kijkt hoe sommigen hier aankwamen en nu rondlopen...).
Ok, ik kan nu een rondje draven zonder dat ze stil staat, maar ik wil MEER! En ja gij zijt bevooroordeeld want gij zijt de gelukkige die daar elke week haar kont op mag neervlijen :D

Natje, daar heb ik altijd een punt van gemaakt: liever waslijntje dan geruk. Ik vond dat in mijn manegetijd zo zielig, dat ik dat NOOIT wilde doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:59

foxy80 schreef:
Ik weet heel goed dat remmen niet alleen met teugels gebeurt, maar die afgeven, dat vind ik rete-eng. Ik heb er geen probleem mee om met een losse teugel in mijn handen te zitten, het gaat puur om het idee. Vasthouden aan een bokriempje of nekring gaat dan ook niet helpen. Ten tweede staat er bij de klassieke zitles ook een instructeur in het midden met een enge zweep. Die zweep bepaalt grotendeels het tempo en niet ik. Ergo ikke bang. Probeer maar eens zitles te geven aan iemand die het liefst verkrampt rond de nek van paardlief wil hangen...

Dat klinkt heel akelig en ik kan me voorstellen dat het zo niet lekker rijdt, dat zou ik ook niet prettig vinden. Met de CR ben ik de ene keer gegaan met een paard waar ik nog nooit opgezeten had (bleek heel braaf maar daar was ik niet meer zo aan gewend dus ik vond het ook spannend om niet actief te kunnen rijden en alleen te kunnen zitten ;) ) . De instructrice vond het volkomen normaal dat ik me niet genoeg vertrouwd voelde met het paard om de beugels uit te schoppen en rond te draven.

De tweede keer heb ik een net zadelmakke merrie meegebracht en daarmee gereden.

Ik vond het ook fijn om te beginnen op een fitnessbal. Eerst de goede zit zoeken op de bal (hetzelfde als wat Monya zegt), oefeningen door een ander teugels in zijn handen te geven (aanvoelen wat verschillende handposities doen met de aanleuning) etc. en dan pas op het paard.

Ook de tweede keer zijn we gaan sturen door het bekken te verschuiven op de bal, en dan pas te paard moeten slalommen om kegeltjes zonder teugelhulp of been, alleen op bekkenpositie. Mijn merrie zag de kegeltjes niet zo zitten :+ dus heb eerst wat mogen rondrijden om haar gewend te maken aan de kegeltjes zonder dat ik er gelijk tussendoor moest. Dus alles rustig en op eigen tempo. Uiteindelijk ging ook mijn merrie door de kegels alsof ze nooit iets anders deed. Forceren is dus ook echt nergens voor nodig.

Het was dus niet aan de longe of met een longeerzweep erbij of zonder teugels, gewoon rijden zoals je normaal doet maar dan met uitsluitend aandacht voor je zit. En als je iets niet durfde of kon, dan was dat gewoon zo, jouw les, jij bepaalt de grenzen.

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:55

Leuke paardje!

Maar,, je zit een beetje te lang(op de eerste foto's.)
Als je wat korter gaat zitten, kan je ook beter op je billen zitten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 00:28

Ik heb dus naar aanleiding van dit topic en de foto' s aan mijn instructrice laten weten dat ik dringend wat aan mijn zit moet doen, en daar wil ze in 2010 mee beginnen (klinkt nog zo ver weg, haha!).
Heb vandaag ook in de groepsles ook een kwartiertje zonder beugels gereden, en dat ging als vanzelf. Ok, ik bleef niet geheel zitten en mijn onderbenen wapperen maar ik vond het niet eng dus dat was al goed.
Nog beter was dat mijn instructrice les heeft gegeven met de longeerzweep in haar handen (voor een paar andere luie donders in de les) en die heeft ze wel een paar keer in mijn richting laten wijzen. Buiten een huppeltje deed ze niks, maar in de galop neep ik ze wel, en dat zei ik ook, maar ze verzekerde me dat ze er niets actief mee deed.
Enkel toen het aangaloperen na 8 pogingen nog niet lukte (belabberde zit - paard valt uiteen - paard versnelt in draf - ruiter kukelt alle kanten op) heeft ze wel even zachtjes geholpen en toen ging ze braaf in galop, dus nu weet ik ook dat als we het zachtjes doen ze niet flipt. Wat dus ook al heel wat is.

Heb naar Monya haar site gekeken maar heb verdorie de 'zitdag' in Eindhoven gemist, was 13 december :(

poes

Re: Serenity (v. Lancelot) B-niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 00:48

Elke: moest je ooit zo'n zitdag gaan doen, ik heb zeker ook interesse :)

Fijn trouwens dat je lesmens je toch echt vertrouwen kan geven :j

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:34

Na alle tips van Monya: ga naar het Balingehof voor wat lessen met de Equisimulator én op je eigen paard!
Het is erg leuk, leerzaam en Monya weet alles goed uit te leggen.

Wanneer je goed kan meegaan met de beweging van je paard, voel je je een stuk zekerder en kan je op je zit gaan rijden ipv met je handen. Je paard zal je dankbaar zijn :D

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 11:54

Ik zie dit liever dan geruk en gepluk, maar zou ook af en toe zitles nemen.
Dit kun je zelf ook bevorderen door zonder beugels te rijden, zonder zadel, etc.

En ik zou denk wel een ander bitje gebruiken, omdat jij nog geen kneveltrens nodig hebt.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 13:00

Een ander bit? Waarom? Het is een enkelgebroken kneveltrens trouwens.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 13:04

Wat een ontzettend mooi peerd zeg! Wauw! Gewoon blijven lessen, dan komt de rest vanzelf wel! ;)

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 16:15

woh gave mooie heldere foto's mooi paard

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:16

foxy80 schreef:
Een ander bit? Waarom? Het is een enkelgebroken kneveltrens trouwens.

Omdat de werkingen van het kneveltrens naar mijn mening niet past bij je niveau.
Je zou beter een enkelgebroken bustrens of watertrens kunnen gebruiken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 19:45

Mij is gezegd dat een kneveltrens zachter is voor je paard (ze gebruiken het hier voor de jonge paarden trouwens) omdat je zo het bit niet door de mond kan trekken. Mijn instructrice heeft me ook gezegd dat dit bit ok is, ze is hiermee gereden vanaf dag 1.
Wat is dan volgens jou negatief aan de werking van een kneveltrens in dit geval?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:29

Ik bedoel dan met name de inwerking van de knevels in de wang. Het is goed om te weten welke effect dit heeft en hoe je hiermee om kan/moet gaan (voorkomen notenkrakerwerking). Aangezien je nog bezig bent met je eigen houding, lijkt mij dit een stapje te ver.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 20:45

Als ik ruw zou zijn met mijn handen, dan kan ik je commentaar volgen, maar in dit geval niet. Mijn aansnoerneusriem zit trouwens ook vrij los, dus het lijkt mij niet direct dat paardlief van dit bit een nadelige werking ondervindt.
Ik zit niet correct nee, maar ik zoek gelukkig ook geen evenwicht op mijn teugels.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:19

Ruw in de mond ben je niet dat kan je ook wel zien aan je merrie dat is echt kul.
Je moet meer ontspanning zien te krijgen in je eigen lijf en in de bovenkamer en dat is te krijgen als je een zeer goed gevoel heb met het rijden.

En als ik zo je merrie zie is het een zeer betrouwbaar en dankbaar paard jullie gaan toch maar door die baan heen en ze loopt haar rondje wel en heeft er geen last van.
De aanleuning die ze nodig heeft wat ze zeer zeker wel in haar heeft komt als jij je ontspannen gaat zitten.

Komt heus wel goed als je het gevoel van trots hebt op zo een mooie merrie te mogen zitten die ook nog eens van jou is!
Krijg vertrouwen in haar en jezelf..

Veel succes en plezier samen ;)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 08:51

foxy80 schreef:
Als ik ruw zou zijn met mijn handen, dan kan ik je commentaar volgen, maar in dit geval niet. Mijn aansnoerneusriem zit trouwens ook vrij los, dus het lijkt mij niet direct dat paardlief van dit bit een nadelige werking ondervindt.
Ik zit niet correct nee, maar ik zoek gelukkig ook geen evenwicht op mijn teugels.

Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Ik doel meer op het feit dat je beter kunt beginnen met alles zo simpel mogelijk (watertrens, bustrens, geen sporen, etc.) en later, als jullie meer gegroeit zijn, je meer gebruik kan maken op de juiste manier van hulpmiddelen bv. dit bit. Beetje hetzelfde idee als te vroeg rijden met S&T.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:08

Ik heb met mijn pony altijd met een dubbel gebroken watertrens gereden, maar bij dit paard werd me door mijn instructrice een kneveltrens aangeraden omdat dit een zacht bit is.
Ik ga haar nog eens vragen wat volgens haar dan beter is aan deze optoming dan met een klassieke watertrens.
Ik heb wat rondgekeken op internet maar vind vrij weinig over verschil in kneveltrens-watertrens. Ook de wiki is vrij summier.
Kijk, als ik iets verkeerd doe, wil ik dat graag weten, maar afgaan op vaag commentaar doe ik ook niet direct.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:39

Een beetje meer vertrouwen he :)
Je hebt een heel knap paardje onder je gat!! Zo blinken dat ze doet! Je bent er nog maar net mee bezig, dat komt allemaal goed hoor! :j
Ze ziet er trouwens heel eerlijk uit, een echt schatje precies. Nee?
Veel succes!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:04

Ik MOEST even in je topic kijken, want ik heb ook een Lancelotje, dus ben altijd heel nieuwsgierig zoals je begrijpt ;)
Vind het ook erg leuk om veel te herkennen in je omschrijving.

Paard dat graag wil, maar soms te goed op de ruiter reageert,
waardoor het paard toch eigenlijk de beste instructeur blijkt te zijn.
Lief, ijverig, maar enigszins lui.
Gemakkelijk nageeflijk te rijden, maar dan nog op de goede plek, en ook de rest nog...

Grijns :D

Wat jij zegt heb ik dus ook.
Zitlessen durf ik niet, met een losse teugel rijden wel.
Dat is dus wat ik tijdens mijn privéles ook doe.
Ik rij gewoon met een lange teugel in m'n handen,
dan komt de rest vanzelf wel.

Niet teveel in één keer willen, slechts stapje voor stapje gaan.
De weg naar Rome is ook niet binnen 1 dag gebouwd ;)

Je hebt een gouden paardje, met een gouden karakter.
Dat moet toch goedkomen ;) ?