Wanneer doe je het nou wel goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:37

Op bokt doe je het goed als je, je paard hebt lopen in een prachtig setje, een prachtig paard onder je kont hebt en eerlijk lijkt te rijden... Of je eerlijk rijd kan dan niemand zien vanaf een paar foto's maar een mooi setje en een mooi paard laat toch al genoeg zien :D ??

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:38

sjeik schreef:
Echt he ik moet er een woordenboek bij hebben om de posts van Huertecilla te lezen en kan er geen gevoel uit halen wat die man schrijft.

hahaha, ja ik wel maar nooit geweten dat het een man was, duuuh dacht echt dat ze een vrouw was maar goed maakt ook niet uit natuurlijk, ik vind die standvastigheid van hem haar gewoon erg leuk.

skins

Re: Wanneer doe je het nou wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:54

Ik denk dat je op bokt wel veel kunt leren uit sommige discussie. Jammer dat sommige bokkers in ouder nederlands schrijven en dit is vermoeiend om te volgen. Theorie kun je wel veel leren maar het omzetten in de praktijk net even iets anders.
Bovendien heeft iedereen een andere manier van rijden, er zijn ook verschillende trainingsmethode en zoals ze hierboven zeiden zal het voor de 1 heel goed zijn, voor de ander zal het "mishandeling" zijn.

Edward en Totilas vind ik wel mooi om te zien. Edward denkt ook niet dat hij alles beter weet want hij zei een keer in een clinic dat hij soms ook niet precies weet hoe hij moet omgaan met een situatie. De trainingsmethode vind ik wel paardonvriendelijk, maar hij is al heel ver geraakt met Totilas dus ik denk dat dit zeker niet verkeerd is.

En gisteren ben ik er ook achter gekomen dat Huertecilla een man is xD. Ik was er echt van overtuigd dat het een vrouw was Ö. Maar je kan wel veel leren van hem.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:03

Ik heb meer moeite met slecht geschreven MSN en breezertaal :D

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:04

Ja dat wel, maar meestal lees ik 's avonds de discussie. Dan ben ik moe en het is echt vermoeiend om heel die teksten te lezen :'). Maar ik wil wel weten waarover het gaat XD. Meestal moet ik het wel een paar keer lezen voor ik het echt goed snap.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:07

interessante discussie.
Ik denk dat he tnooit helemaal goed is..
Ik bedoel, je kan wel rijden als Edward, maar er zijn zo ontzettend veel manieren om naar het rijden te kijken, kijk maar naar de naturals (sorry als ik het fout schrijf :') ), springruiters, dressuurruiters.. Ze hebben allemaal een andere blik op het rijden, en dus denk ik dat er een perfectie van rijden manier niet bestaat..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:10

we zijn pas goed voor onze paarden, als ze in vrijheid leven, we niet op ze rijden, geen dekens gebruiken en er geen stallen bestaan :)

Maarja dat kan niet. Dus probeer ik de leefomstandigheid van de paarden zo natuurlijk mogelijk te doen. Ze lopen het hele jaar door dag en nacht buiten en krijgen voldoende hooi. Maarja, ik wil graag mennen met die beestjes, dus probeer ik dat zo te doen dat hun het ook leuk vinden met passend tuig, zonder getrek ect.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:13

Ik wil ook paarden hun vrijheid laten geven, maar ik denk dat het voor hen handig is als we ze gymnastiseren.
Ze zullen hun lichaam veel beter gaan leren gebruiken, waardoor ze minder snel kwaaltjes krijgen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:58

als je paard alleen in de wei hoeft te lopen hebben ze geen gym nodig ;)
Degenen die de kwaaltjes veroorzaken zijn vooral de mensen (helaas) omdat die vaak te weinig doordenken wat hun paard precies het meeste nodig heeft om gelukkig te zijn en gezond te blijven.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:02

Ik kan net zoveel genieten van een op eigen benen lopende 3 jarige dan van een netjes voorgesteld Z-paard. Heeft niets te maken met niveau. Mijn oordeel, als ik dan al reageer, vorm ik echt op wat ik zie (want dat is tenslotte hetgeen waarop ik kan baseren). Als ik een 3 jarige zie, die compleet in de perfecte houding wordt gedwongen, maak ik daar inderdaad een opmerking over. Ook een prachtig paard, wat met een strenge hand gereden wordt, krijgt een opmerking. Toch houd ik het wel vriendelijk en probeer ik opbouwend over te komen en wat toe te voegen aan het al gegeven commentaar.

Ik vind het ook geen probleem als er commentaar gegeven wordt, als het maar onderbouwend en hulpvaardig geschreven is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:14

Ik heb helemaal geen slechte ervaringen met rijfoto's plaatsen ( of zelfs filmpjes, want dat doe ik tegenwoordig meestal, dat geeft een veel duidelijker beeld van waar je mee bezig bent ).
Als je in je openingspost duidelijk aangeeft waar de pijnpunten liggen en hoe je daarmee aan het werk bent, dan ondervang je al veel onbegrip.
En setjes doe ik niet aan, rijd geen Z ofzo. Ik probeer wel zo eerlijk mogelijk te rijden en als mensen echt goede tips/opmerkingen hebben, dan probeer ik daar ook wat mee te doen. Door bokt zijn mijn ogen al een paar keer geopend, prima toch, leer je alleen maar van.

Wanneer doe je het goed? Dat is lastig aan te geven. Ik vind het zelf het belangrijkst dat je eerlijk bent tegen je paard. Als je dingen vraagt die je paard aankan, en niet met kracht probeert dingen af te dwingen ben je al een heel eind. Tegelijk moet je proberen je paard wel rijtechnisch te verbeteren/correct te laten gaan. Dat is zowel voor je zelf als voor je paard op de lange duur prettiger imo. En dat gaat allemaal alleen onder begeleiding van goede instructie, om er maar weer een bokt-dooddoener tegenaan te gooien :D

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:18

op bokt is het vaak zo dat de positieve dingen die worden gezegd gaan over het paard. ik bedoel dus in de zin van: mooi beest ed.
ook valt het me op dat de positieve reacties vaak van mensen komen die de TS kennen.. flaauuw.
daarbij vindt ik het erg verschillend hoe er gereageerd wordt op topics. ook valt het mij errug op dat op bokt geldt: 1 schaap over de dam dan volgt de hele kudde.
nou goed, wat ik dus probeer te zeggen is dat het me opvalt dat wanneer er 1 persoon is met een (vaak negatieve) mening, meteen vele bokkers volgen.

soms heb ik zelfs het idee dat men het leuk vindt een mede bokker af te zeiken.. of gewoon te zeggen van: dit, dat, zus en zo gaat niet goed. hoe het dan wel moet wordt er vaak niet bij gezegd..in mijn opzicht is dat vreemd.

gelukkig zijn er op deze blauwe site ook mensen die het wel begrijpen en beginnen met een positieve opbouw, vervolgens de verbeter punten aangeven en dan vooral erbij vertellen hoe dit te verbeteren.

nou ja..

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:51

Wat ik belangrijk vind als ik een combinatie zie is of het paard actief loopt vanuit de achterhand en of de ruiter er ontspannen opzit en wat de gezichtsuitdrukking en houding van het paard is. Als ik een ontspannen ruiter zie met een zachte hand, en een paard met een ontspannen lichaam en de oortjes naar voren of attent naar de ruiter gericht, dan word ik daar blij van. Dan denk ik: ze zijn goed bezig en ze hebben er allebei plezier in. Als ik daarentegen een paard zie in een mooie krul en spectaculaire gangen, maar je ziet dat de ruiter er gespannen opzit, de armspieren en de schouders staan strak, en het paard heeft de oren naar achteren en laat duidelijk zien dat hij spanning voelt, dan heb ik met het beestje te doen. Ik vind het ook lelijk om naar te kijken. Dan kan de ruiter Z oefeningen laten zien op een min of meer correcte manier uitgevoerd, maar ik denk dan: ga eens terug naar de basis, VOEL eens wat er onder je gebeurt, een paard moet nageven door ontspanning, niet omdat hij anders een ruk in zijn mond krijgt. Als de ruiter gespannen zit dan werkt hij DUS de beweging van het paard tegen, hij blokkeert het paard in zijn bewegingen door een gespannen zit. Dit wordt dan weer gecompenseerd door met sporen en/of zweep te rijden, 'want anders loopt hij niet door'. Ik denk dat je op beide manieren uiteindelijk wel op hetzelfde punt uit kunt komen. Wat je op een wedstrijd ziet is een eindproduct (of tussenstand) van een training. Het gaat mij persoonlijk niet om het 'plaatje', maar om de weg erheen. Kritisch naar jezelf zijn, veel minder naar je paard, en kunnen en durven samenwerken met het dier. Dat bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van leven van het paard en voor mij ook het plezier dat ik elke keer heb als ik erop stap. Het voelt voor mij veel fijner om het gevoel te hebben dat je paard graag wil doen wat je vraagt, in plaats van dat je hem dwingt te doen wat jij wilt. Als ik afstap en het beestje kijkt niet blij, dan heb ik niet fijn gereden. Met vriendelijk rijden bedoel ik trouwens wel ook dat je consequent moet zijn, het is zeker niet vrijblijvend. Ik denk ook dat je door zo te rijden minder blessures krijgt, omdat je steeds heel goed aan het voelen bent wat het paard aangeeft, en de kans dus kleiner is dat je iets forceert.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:43

Jullie moeten eens in dit topic kijken.
Ik vind dat hier echt goed bedoelde adviesen gegeven worden.
En niemand haald de ruiter naar beneden (alleen de ruiter zelf)

Dit vind ik een mooi topic.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:34

daantjuhhh schreef:
Jullie moeten eens in dit topic kijken.
Ik vind dat hier echt goed bedoelde adviesen gegeven worden.
En niemand haald de ruiter naar beneden (alleen de ruiter zelf)

Dit vind ik een mooi topic.

Welk topic bedoel je?

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:46

sjeik schreef:
Was een reactie op de post boven de mijne Carien. En ja ik vind dat er over het algemeen erg negatief wordt gedaan over dressuur op dit forum.

geef ik je groot gelijk in!
ik bedoel iedereen heeft wel commetaar op het beste ruiter en paard ter wereld (lees wereldrecord).
maar als dit al zo slecht is hoe doet een ander het dan?
deze paarden krijgen de beste zorg hoor, daar hoeft niemand zich druk over te maken..

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:18

DDW1190 schreef:
sjeik schreef:
Was een reactie op de post boven de mijne Carien. En ja ik vind dat er over het algemeen erg negatief wordt gedaan over dressuur op dit forum.

geef ik je groot gelijk in!
ik bedoel iedereen heeft wel commetaar op het beste ruiter en paard ter wereld (lees wereldrecord).
maar als dit al zo slecht is hoe doet een ander het dan?
deze paarden krijgen de beste zorg hoor, daar hoeft niemand zich druk over te maken..

Er is niet gezegd dat de beste ruiter en paard, slecht zijn. Ook is er geen commentaar gegeven over de zorg. Er is een mening gegeven over de rollkur-trainingsmethode. Gezien het feit dat zich hier meerdere wetenschappers over hebben gebogen denk ik dat ook wij ons daar wel dergelijk zorgen over mogen maken. Vooral omdat kinderen veel dingen na doen (google Bandura; imitatie leer-theorie).

Daarbij komt dat de essentie van het verhaal was, dat het niet altijd om het plaatje/ product gaat maar om de weg/proces er naar toe. M.a.w. een vriendelijke ontspannen trainingsmethode is belangrijk en ook daarmee haal je jouw uiteindelijke doel. Zoals al eerder wordt geschreven is feedback geven op foto's moeilijk, uberhaupt feedback geven is moeilijk. En nogmaals, ik denk niet dat alles meteen negatief bedoeld is. Er zijn genoeg forums waarop idd aardig opbouwende feedback wordt gegeven.

bokt2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:29

Pfff paardrijden is zo uitgebreid ik vind het te ingewikkeld.
Gewoon optuigen, zadelen en gaan met die banaan, die rompeslomp er om heen vind ik niet echt interessant..
Tenzij je de gezondheid belemmerd.. Ik vind ontspanning, ongedwongenheid, vertrouwen en een balans tussen ruiter en paard het belangrijkste.. Dat lijkt me de beste basis dacht ik.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:35

kamille; heel mooi gesproken!

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:28

Als je aan je paard denkt en niet alleen maar aan je eigen lol maar eerst aan het belang van het paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:29

Denk dat het een beetje 'paardenmensen eigen' is, ik bedoel daarmee dat paardenmensen vinden dat 'de ander het eigenlijk niet zo goed doet'. Soms is dat ook zo.

In het algemeen levert dat wel leuke, of in elk geval boeiende discussies op. Zo lang het een beetje respectvol blijft naar elkaar. In het echt zijn de meesten denk ik precies hetzelfde.
Ze, of liever we houden allemaal van paarden en zijn best aardig.

Schrijven gaat vaak makkelijker dan praten.

Achter ieder naampje zit een ècht mens.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:19

eppie38 schreef:
sjeik schreef:
Echt he ik moet er een woordenboek bij hebben om de posts van Huertecilla te lezen en kan er geen gevoel uit halen wat die man schrijft.

hahaha, ja ik wel maar nooit geweten dat het een man was, duuuh dacht echt dat ze een vrouw was maar goed maakt ook niet uit natuurlijk, ik vind die standvastigheid van hem haar gewoon erg leuk.

:D :D Ik ook, snap er nooit wat van, en dan krijg ik echt het gevoel vreselijk blond te zijn, maar idd hij staat voor de volle 100% achter zijn uitspraken, die ik dan nog aanneem ook :+ In hoeverre ik het begrijp :+ .

Ik geef ook never nooit rijtechnisch commentaar. Ik rijdt nu 27 jaar paard van mijn 31 jaren die mijn leven telt..maar ik heb zelf nog altijd zoveel te verbeteren dat ik niet van plan ben om 'beste stuurlui staan aan wal'te spelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 11:55

Ik probeer bij fototopics altijd de mindere punten te noemen en wat je eraan kunt doen, zodat een ander ervan kunt leren, maar mijn manier is niet de enige goede... Gelukkig maar anders kwam iedereen bij mij om uitleg en dat kan ik helemaal niet aan :P
Ook aan topics waar alleen maar zielige foto's instaan zijn goede punten te noemen alleen dat wordt vaak vergeten.

Wat wel goed is, kijken naar jezelf en jezelf willen verbeteren en meer een worden met je paard, ongeacht het niveau. Het geeft niet als je het nu heel fout doet, als jij eraan werkt is het goed. Leren gaat nog het best volgens ervaring en daarvoor moet je het fout doen.