Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Zelitta (Selleen x Fabricius), wat een vooruitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:43

Wat leuk! :D Ik zie absoluut verbetering.
Aan jou houding wat minder maar een zellita des te meer!

Bij de filmpjes viel het me al op dat je vooral linksom je buitenteugel er te weinig bij hebt maar zag al toen ik de berichten ging lezen dat dat al genoemd was.

Je ziet duidelijk dat zelitta meer is gaan ontspannen en makkelijker je hand volgt.
Soms vind ik haar wel te laag en te diep komen maar vind het wel heel goed dat ze beter je hand volgt!

Lekker zo door blijven gaan!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:05

Ha Jolijn! :D
Alweer een nieuw topic, leuk!
Je paard is weeral verbeterd en heeft nu eindelijk door dat lang en laag fijn is. Tevens gaat de rug ook meer bollen, super! Wel zou ik, nu ze het eenmaal door heeft, proberen om haar meer horizontaal te rijden, dus wel lang maar niet te laag, want je ziet nu dat ze voornamelijk op de voorhand loopt. Dus iets meer teugels in verbinding houden en zorgen dat ze de neus meer naar voor gaat brengen, het "rekken" waar ik vorige keer al over sprak, zodat ze die bovelijn optimaal rekt. Verder is die lichtrijd foto een ideaal voorbeeld :D Hieraan kun je goed zien hoe hoog je zelf gaat staan :P Probeer echt een beetje te faken met lichtrijden, dus dicht bij je zadel blijven. Dit maakt het balans probleem ook wat makkelijker voor haar en je armen blijven rustiger. Ik las volgens mij ook dat je een vervelend handje hebt? :D Probeer op de kant waar ze moeilijk buigt inderdaad zoals je al aangaf haar uit te nodigen, zonder je hand vast te zetten en rustig af te wachten tot zij nageeft. Maar nog belangrijker is dat ze gaat buigen in de ribben en niet zozeer in de hals. Zorg dat wanneer je binnenbeen geeft, je ook daadwerkelijk reactie krijgt en anders consequent reageren, je zult zien dat het dan op gegeven moment steeds makkelijk wordt en de lengtebuiging ten goede komt.
Verder; blijf doen zoals je doet, neem de tijd, laat je niet opjagen, dat heeft geen zin bij z'on paard. Maar blijf haar ondersteunen in de moeilijke momenten, met name meer met je benen en minder met je handen. Succes en ben weer benieuwd naar je volgende reportage! :D

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:36

Het verhaal achter je paard ken ik niet, dus over je paard zal ik niets zeggen.

Probeer ja hakken naar beneden te houden. Kan het niet goed zien op de filmpjes, maar volgens mij spoor je heel veel aan terwijl ze in hetzelfde tempo blijft lopen. Als je aanspoort moet je een reactie voorwaards krijgen, en als ze op jouw tempo loopt, moet ze daar blijven lopen zonder dat jij daar al te veel aan doet.
Verder: rechtop zitten!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:54

Ik heb vorige topics van jullie ook gezien, en ik vind jullie een leuke combi, en vind jullie zeker al verbeterd!

Ik erger me alleen erg aan je benen en houding. Je geeft namelijk continue been voor zover ik dat kan zien. Ik snap dat het lastig zitten is op een paard wat zijn eigen balans nog niet helemaal gevonden heeft (ik had hetzelfde probleem bij mijn jonge paard), maar probeer toch rechtop te zitten. Schouders naar achteren en tieten naar voren! :+ Dan wordt het vanzelf makkelijker om je benen stil en op de juiste plek te houden, en wordt het voor je paard ook makkelijker. Probeer ook in de galop je houding zo stil en 'klein' mogelijk te houden, en ik zal toch proberen om rechte stukken te galopperen. Het zal in het begin (en nu) nog heel erg slingeren zijn, maar na verloop van tijd wordt dat allemaal beter! :)

Heel veel succes met dit leuke paardje! :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:18

Liex, been geeft ze niet :n Ze kukelt nog wat naar voren en haar benen daardoor naar achteren ;)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:21

Dan zal het wel aan mij liggen, maar ik zie haar benen duidelijk bewegen, en mijns inziens teveel. Maargoed, mijn commentaar heb ik al gegeven :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:29

Ze zit niet goed in het zadel en laat zich door Zeliet teveel meenemen naar voren ;)
Aan haar eigen houding valt nog veel te sleutelen, maar het zal ongetwijfeld helpen als ze haar nieuwe zadel heeft en wél lekker kan zitten ;)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:37

Ik zie weinig verschil. Het paard komt zeker wel wat meer naar beneden, maar ik zie nergens een fijne aanleuning. Ik zou het paard zeker niet te laag instellen, maar net zoals klomp zegt toch wel horizontaal. Nu duikt hij er gewoon achter. Volgens mij is het voor je paard wel prettig, je stoort hem niet en hij hoeft ook niet aan het werk. Kan zijn hoofd omhoog en omlaag gooien als hij wil en hoeft achter ook niks te doen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:47

Allereerst...Wat een leuk beessie heb je onder je kont :D Idd wat je zelf al zei: je houding!!! Maar verder mag je trots op deze combi zijn. Ook top dat hij al richting het halsstrekken gaat, daar heb ik met mijn merrie nog veel moeite mee.

Ga zo door.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:44

Hee :)

Leuke combinatie, alleen mag hij wanneer hij los is wel wat ronder gereden worden, hij duikt en is eigenlijk te laag probeer de teugels iets korter te houden en hem daardoor met meer oprichting te rijden! veel succes :)

en fijne kersst (:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:16

Liesje: erachter duiken doet ze echt niet, maar ze loopt idd te laag, misschien lezen jullie er allemaal overheen maar dat staat ook in mijn openingspost, dat ik wil dat ze uiteindelijk wat hoger komt, maar dat moet IK gaan voelen en dan pas zal dit lukken ;)

Ik spoor niet aan, mijn benen leiden gewoon een eigen leven, eigenlijk heel mijn houding op het moment, dit komt omdat ik nog erg veel moeite heb om te ontspannen zelf als ik er wat meer 'aan moet gaan rijden'.

Klomp: bedankt voor de fijne tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:28

Leuk paardje, probeer hem wel ronder te rijden.
Ik erger me ook een beetje aan je houding, maar dat gaf je zelf ook al aan :o

Veel plezier nog met haar, jullie komen er wel! :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:32

wat gaat het goed met jou en zelitta!!!!
Die lieve Robijn heeft van bonvenaf gewoon dit toppaardje voor je uitgekozen en ik weet zeker dat jullie wat gaan worden in de toekomst.

Vooral de foto's is een fijn gezicht om naar te kijken, ze loopt netjes rond en je ziet dat ze lekker ontspant.. Je rijd hem niet dik in de krul en dat vind ik eigenlijk een dik pluspunt! Ik ben in het begin ook alleen maar bezig geweest met die basis erin te stappen, naarmate lynn ging ontspannen zakte ze ook met haar hoofdje..

Nu alleen nog een beetje rechtop zitten dan is het helemaal perfect, dit gaf je zelf ook aan en dat is goed dat je dat ook ziet!

Op naar de volgende foto's!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:03

Ronder hoeft ze van mij absoluut nog niet te worden :)

Joyce: dankjewel zeg :oo
Stiekem geloof ik dit nu zelf ook wel eigenlijk, dit is weer niet zomaar gebeurd :)

Bedankt :D

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:47

Ik volg je topics altijd maar reageer eigenlijk nooit (slechte gewoonte :+ ) maar wil toch echt zeggen dat je op de goede weg bent.
Tja je houding daar moet aan gesleuteld worden, als ik je foto's zie denk ik altijd 'pffff adem uitttt' als je begrijpt wat ik bedoel.
Makkelijker gezegd dan gedaan, het is ook geen gemakkelijk paard, maar ik neem aan dat je instructeur hier wel voldoende aandacht aan besteedt omdat het toch echt wezenlijk is voor de balans van het paard dat jij er fijn op zit.
En voor je eigen natuurlijk ook. ;)
Het mag wellicht wat horizontaler zoals klomp en liesje ook al zeiden, nu neemt ze nog niet erg veel verbinding aan, ze zakt mooi maar ze duikt dan wat.
Maargoed, ze weet de weg naar beneden al te vinden en dat heb je op een heel eerlijke manier bereikt, ga zo door!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:55

mooi paard!
alleen ze loopt erg op de voorhand soms(vaak)
leg je lesgever eens uit dat hoofd naar beneden niet per definitie betekent correct ruggebruik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:58

Wat leuk dat allemaal mensen ons schijnbaar volgen :))

Geerke: daar ga ik niet eens op reageren, dan heb jij de essentie van mijn lessen en rijden gemist denk ik :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:05

Robijntjah schreef:
Wat leuk dat allemaal mensen ons schijnbaar volgen :))

Geerke: daar ga ik niet eens op reageren, dan heb jij de essentie van mijn lessen en rijden gemist denk ik :')

ik bedoelde het niet onaardig hoor...het zou zonde zijn als dit paard last van hko zou krijgen door teveel op de voorhand te lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:06

Lees mijn openingspost nog eens door en kijk eens in mijn profiel naar mijn vorige topics ;)
Dan zie je dat dit ook zeker niet mijn uiteindelijke doel is maar een fijne tussenstap ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:09

zal ik doen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:32

Ik zou zeggen, ga op je kont zitten ipv op je muts te hangen en mee te liften!

Je paard loopt helemaal uit balans, valt over de schouder weg en loopt met zo'n 100 km per uur door de bak (mn de galop).
Je brengt haar door je zit helemaal uit balans en wordt ze onzeker, ze weet niet meer wat ze moet doen...geef dat paard leiding/begeleiding!

Zet haar in een laag tempo op het achterbeen en ga op je kont zitten, schouders naar achter, je arm in een correcte hoek zodat je aanleuning ook tot stand komt en constant blijft, ipv de hele boel los te gooien en met 100 km per uur op de voorhand te laten duiken.
Bespiering op de juiste plekken kan ze zo nooit of te nimmer krijgen!

Als je op deze wijze doorgaat loopt ze over 10 jaar nog zo.....
Daarbij je instructeur hoor ik vaak Super en Goed roepen, terwijl het dat niet is.
Misschien is het een enige verbetering met eerst, maar zo kom je nog geen B proefje door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:56

Listiglistje:
Jouw laatste zin bewijst voor mij al dat wij hele andere doelen hebben dus dan vind je het vast niet erg dat het commentaar wat ik niet kan gebruiken naast mij neerleg ;)

Al het overige is dus waar wij mee aan het werk zijn en dat staat ook in de openingspost ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:11

kan best zijn dat wij ander doelen hebben, maar als jij fatsoenlijk op je paard gaat zitten en haar beter begeleid,
dan zal je paard dat A. ook fysiek fijn vinden (ook op lange termijn) en B. is ze dan niet meer zo onzeker ;)

Lijkt mij dat dat zeker ook jouw doel is..... of je houdt je roze bril op en legt iedere vorm van (positieve) kritiek naast je neer!

Naar de mond praten kom je ook niet verder mee :Y)

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:12

Allereerst wil ik even zeggen dat ik jullie voorgeschiedenis niet ken. Van wat ik op de filmpjes en foto's zie ben ik het wel met listiglistje eens. Maar nu zeg jij dat dat jou doel niet is zou je mij kunnen vertellen wat jou doel dan wel is?
Wat ik nog wel wil zeggen is; wat je doel ook is, je eigen zit moet correct zijn en jou zit is verre van correct, je moet scharnieren in je heupen, je knieen moet het zadel raken en je moet met de bal van je voet druk hebben op de beugels. Wat ik op de filmpjes zie, is dat jij knijpt met je knieen waardoor je geen druk op je beugels heb en je benen een eigen leven gaan leiden. Ook moeten je schouders naar achter, je ellebogen langs je lichaam, Je moet scharnieren in je ellebogen waardoor je altijd een constante verbinding met de mond van het paard hebt. Die constante verbinding zal haar ook zekerder maken.
Als laatste wil ik nog even zeggen dat ik het een beetje storend vind dat je zo door de bak heen crosst, iedere keer van de hoefslag e.d. Persoonlijk zou ik eerst rondjes gaan stappen over de hoefslag, en als dat lukt draven over de hoefslag en daarna pas gaan galopperen. Schrikt ze ergens van of valt ze door je binnenbeen, dan ga je het weer voorelkaar maken in de stap. Dat lukt misschien niet in 1 dag maar je hebt haar nu al een tijdje en ik vind het eigenlijk best erg dat dat nog niet voorelkaar is, wat dat is toch echt een van de allereerste dingen die je een jong paard moet leren. Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en verder wil ik je veel succes wensen, want ik vind het een leuke tuiger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:13

Nee hoor, er zijn zeker dingen waar ik wat mee aan het doen BEN, maar helaas gaat dat allemaal niet over 1 nacht veranderen ;)
Dus ik geef mezelf en Zelitta de tijd ;)