Ik ga niet veel zeggen, maar voor het eerst ben ik het met Huertecilla eens!
LBLGypsyCobs
Geplaatst: 19-12-09 10:51
Ik reed mijn vroegere pony 1x per week met een knopspoortje, vooral om de zijgangen te oefenen. De rest van de week kon ik het dan zonder af, ook de zijgangen, blijkbaar kon hij die vingerwijzing 1x per week vertalen naar de kuit de rest van de week, want dan waren de oefeningen ook geen probleem. Na een week verslapte dat wat, waarschijnlijk was ik met m'n kuiten toch niet duidelijk genoeg om het vast te houden. Actief en voorwaarts waren bij dit beestje nooit een probleem, hulp was altijd reactie.
Huertecilla
Geplaatst: 19-12-09 11:17
TiaraBungy schreef:
Ik ga niet veel zeggen, maar voor het eerst ben ik het met Huertecilla eens!
Sporen zijn er niet om te corrigeren, of om je eigen gebreken te verbloemen. Helaas worden ze daar wel 80% van de keren voor gebruikt, jammer. Zou die mensen graag het getypte stukje van hc in de handen duwen, prachtig uitgelegd, chapeau
steefj0304
Geplaatst: 20-12-09 01:42
Ik ben het ook met huertecilla eens.
Maar toch erger ik mij de laatste 2 a 3 jaren steeds meer aan het spoor gebruik. Ik kan er niks aan doen, maar zodra ik mensen zie met sporen om vind ik het toch gelijk weer een beetje jammer, ik snap dat het nodig is hoor begrijp mij niet verkeerd. En dat er ook paarden zijn die het nodig hebben. Dat het in de dressuur ook een goede verfijning is. Maar met de volgende punten worstel ik toch en ben benieuwd na jullie mening.
Het wordt namelijk steeds meer als bestraffing gebruikt. Kinderen met een leeftijd van 6 jaar rijden er al mee, je kan mij veel dingen wijs maken maar niet dat een kind van 6 al helemaal perfect met de benen rijd en lijkt mij ook niet echt als verfijning kan gebruiken? Ik geef namelijk ook turnlessen en laatst was er ook een meisje van een jaar of 8 , 9, en die zei dat ze van haar papa hele mooie sporen krijgt want daar rijd iederee mee en is in de mode zei ze. Nou toen brak bij mij echt de klomp haha.
In de springsport zie je ook veel sporen (zware bitten) , dat je daar bij moet gebruiken om meer verfijning te geven voor een hindernis, maar de meeste geven toch echt een schop voor de hindernis. Zodra ze der ook boven zijn zie je in de meeste gevallen de sporen ook letterlijk in de buik drukken.
Ook mensen die recreatie rijden, gebruiken het steeds meer. Ik heb al een aantal paardjes gereden voor mensen , of geprobeerd voor hun iets te verbeteren. Maar aangezien ik niet zo voor de sporen ben gebruik ik ze ook niet(maar dat is gewoon puur mijn mening hoor.) En als ik die paarden dan rijd , en ik vraag wat en ze doen het wel enz. Vraag ik mij echt af waarom ze het gebruiken.
Dit wou ik toch eventjes kwijt, wat ben eigenlijk wel benieuwd na wat jullie er van vinden? Dit berichtje wou ik toch even plaatsen want worstel er toch wel mee. En als ik dingen lees in deze discussie ben ik het met vele dingen eens. Maarja ben benieuwd na jullie mening en wacht het af.
de spoor is een fijne verfijning van de hulp, je been kan stiller liggen en bladibladibla......... maar voor mij is het een makkelijke manier van corrigeren daar waar nodig.
Daarintegen rij ik nooit met zweep of zware bitten :0 ik los graag alles met been op.
dus ja, een spoor is er voor de verfijning van de hulpen, en als het zo uitkomt ook een corrigerend been
Kan ik me ansich in vinden Kiwiko, omdat jij ook veel werkt met paarden met 'een verleden' of juist paarden 'zonder enig verleden' die paarden moet je opnieuw leren wat been is. Maar ik zie het teveel in de wedstrijdsport, niet alleen de basis ook de subtop, even snel die punt erin prikken als paardlief al zijn best aan het doen is, vooral iets corrigeren wat niet gecorrigeerd hoeft te worden...(tsja de ruiter misschien) als voorbeeld het paard is niet snel genoeg met het achterbeen, Hop sporen erin! ipv de lange maar correcte en vooral duurzame weg kiezen van aantal keer schakelen, sluiten, wegrijden, doorsluiten etc en meer met zit te werken (DE vergeten hulp!). Dat is iets waar ik me wel degelijk aan stoor.
Whoopi1
Geplaatst: 20-12-09 10:25
Ik vind dat de kuit en de zweep dienen om je paard voorwaarts te houden, en de spoor voor dus idd het verfijnen van de hulp. Maak het leuk voor je paard en denk dat ie dan best wil lopen.
horse_addict
Geplaatst: 20-12-09 10:49
Ik rij vooral paarden die hun vertrouwen in mensen kwijtgeraakt zijn en ik merk dat ze veel beter reageren (maw minder stress en daardoor betere communicatie) op een simpele lichte spoorhulp dan op "eerst kuitdruk, nog eens kuit en als het dan nog niet lukt spoor eraan", mede hierdoor rij ik vooral met gekartelde wieltjes, ik "streel" als het ware de flank van het paard en ik heb hier heel goede ervaringen mee. (ik heb wel jaren les gehad van de strengste instructeur die je je kunt voorstellen: 4 jaar geen stijgbeugels of teugels totdat ie vond dat ik er klaar voor was, man was heel voorzichtig met zijn paardjes).
Maar ik zie ook dat het spoorgebruik bij de meesten puur uit onmacht komt, ze proberen met een krachttoer hun paard te laten gehoorzamen, de voorbeelden van bloedende flanken zijn helaas alomtegenwoordig.
steefj0304
Geplaatst: 20-12-09 12:26
Ja dat vind ik dus ook erg jammer. Het rijden moettoch voor mens en dier leuk blijven. Heb op verschillende wedstrijden al paarden gezien met de buik gescheurd, dit lijkt mij niet de manier. Ik heb het eens een x tegen een ruiter gezegt of het niet verstandig was de spoortjes af te doen want de buik was kapot. Ik kreeg als antwoord ja moet die maar luisteren. Maar volgens mij is dat niet de bedoeling van de spoor. Ik vind het echter jammer dat de sporen mode dingen zijn geworden. (maar iedereen alvast fijne kerstdagen en gelukkig nieuwjaar, hihi)
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten
Geplaatst: 21-12-09 00:25
Ik persoonlijk trek pas sporen aan als ik eenvoudige wissels en minder progressieve overgangen erop wil monteren. Dan is het simpel: been is 1 versnelling harder, tikje met de spoor is versnelling overslaan en 2 harder. In combinatie met de galophulp soms 3 versnellingen harder. (van halt naar galop)
Dan hoef je helemaal niet hard in te komen met de spoor maar betekend de aanraking met de spoor gewoon een versnelling overslaan. Dat snappen ze zo en hoef je er dus ook geen sporen hard in te zetten. Alleen aanraken is genoeg. Natuurlijk moet je het paard er wel al dusdanig voor getraind hebben dat hij dit lichamelijk ook makkelijk aankan.
Daarom heb ik ze op mijn 4-jarige ook nog gewoon in de kast liggen. Die moet eerst nog veel meer kilometers maken en sterker worden voordat dat aan de orde is. Over een half jaar als ie lang en breed 5 is ga ik er misschien weleens over denken.
mijn instructrice zegt altijd; waar de vaardigheid van de ruiter ophoudt, beginnen de sporen
natuurlijk is dat niet altijd zo, maar ergens is het wel zo. ik heb ook een poosje mijn sporen gebruikt, maar daar werd mijn pony juist veel ongevoeliger van.
dus eigenlijk werken sporten bij mij averechts, en kan ik weel beter wat pasjes wijken voor het linker/rechter been. daar-van wordt ze veel gevoeliger op mijn been.