Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

. Donna89 schreef:waarom word er in godsnaam gezegd dat ze moet leren rijden? mijn pony was altijd in de bak wel braaf(ook wel z'n kuren) maar buiten was het net een bommetje.. na 4 jaar werd dat nog steeds niet beter.. sommige paarden kunnen zich buiten zo druk maken omdat het allemaal zo leuk en gezellig is, of juist eng is. en dat gaat bij sommige nooit meer over!
doe lekker voor de veiligheid een thiedemann of martingaal om.. ik vind beide heel fijn. en ga weer lekker genieten van je paardje en van de buitenritten samen!
). Dat leer je door veel naar buiten te gaan, en jezelf en je paard te wennen aan buitenrijden. En als je dat voor een periode beter afgaat met een hulpteugel dan is daar niets mis mee.
). Heel veel geoefend met buitenrijden. Eerst alleen stap, daarna drafjes toegevoegd, en pas na een jaar ofzo de galop, omdat daar mijn grootste probleem zat. Dan was de rem eraf. Als je voor die leer-periode voor je eigen veiligheid een hulpteugel wil gebruiken is dat prima. Ik kon na verloop van tijd zonder iets naar buiten, en na een paar jaar zelfs aan een lang teugeltje galoperen. 
Anoeska schreef:Natuurlijk moet je beter leren rijden. Maar dat leer je niet door binnen te blijven (of grondwerk te doen in de buitenbak). Dat leer je door veel naar buiten te gaan, en jezelf en je paard te wennen aan buitenrijden. En als je dat voor een periode beter afgaat met een hulpteugel dan is daar niets mis mee.
Een thiedeman en martingaal kunnen in dit geval niet veel kwaad. Ik heb zelf bij mijn merrie die buiten wat te enthousiast werd met thiedeman gereden (en de eerste paar keer op slof). Heel veel geoefend met buitenrijden. Eerst alleen stap, daarna drafjes toegevoegd, en pas na een jaar ofzo de galop, omdat daar mijn grootste probleem zat. Dan was de rem eraf. Als je voor die leer-periode voor je eigen veiligheid een hulpteugel wil gebruiken is dat prima. Ik kon na verloop van tijd zonder iets naar buiten, en na een paar jaar zelfs aan een lang teugeltje galoperen.

Neroo schreef:Het is niet zo dat ik dat ding voor altijd erom wil houden.
Nero moet ook gewoon wennen aan het bos, en dat doe je alleen maar door veel te oefenen en erheen te gaan, maar ik wil dit wel veilig doen, en natuurlijk ga ik dat ook weer afbouwen, want ik ga er vanuit dat ie na een tijdje niet meer nodig zal zijn.
Je paard zal daar aan moeten wennen, nou is het nog joehooooeeee, ik ben in het bos!!!! Rennuh!!!!!!!! en wanneer hij er vaker komt zal hij het steeds gewoner gaan vinden en kan je martingaal of wat je in de tussentijd gaat gebruiken er ook weer af