Soxje schreef:Ik denk wel eens dat een stang of ongebroken trens voor dit soort paarden "prettiger" is dan een gebroken of dubbelgebroken bit.
Blij dat er nog iemand is die daar zo over denkt. Moet je eens kijken wat er met een paardenmond gebeurd als je met een trens eens flink aan de teugels gaat hangen... als-ie niet luistert. Je paard krijgt er een hele mooie *big smile* waar de huid van de mondhoeken erg van opknapt
En wat is op zo'n moment dan de inwerking van de trens? Die werkt allang niet meer in op de lagen maar zal ergens tegen de kiezen aanliggen en trekt heerlijk pijnlijk in de mondhoeken...
Citaat:
Dit Thiedemann bit ligt gewoon rustiger in de mond.
Ja en daarom werkt dat bit ook beter!
Dat heeft imo niks te maken dat het een scherper bit is dan een normale trens. Mijn Thiedemann is dikker dan de trens die ik gebruikte. Ik krijg mijn pony er veel ontspannener mee dan dat ik met die trens (dubbelgebroken, o-zo vriendelijk) loopt te sjorren. Volgens mij kan de Thiedemann heel goed werken voor paarden met een wat zwaardere nek, die zich heel sterk kunnen maken.
Mijn andere pony (ook ijslander, maar 10 cm groter dan exemplaar-zielige pony-die-met-Thiedemann-gereden-wordt, is ook sterk, maar heeft een heel andere bouw dan exemplaar 1, deze is heel fijn te rijden op een normaal trensje.