La Vie @ work (filmpje stap, draf en galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: La Vie @ work (filmpje stap, draf en galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:53

ik wens je sterkte, het komt vast allemaal goed!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 22:59

Dankje!! Hoop het :D

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:40

Het ziet er op zich niet eens zo raar uit.
Alleen zie je dat je paardje op de voorhand loopt.. Niet lekker er doorheen wil.
Kan met rechtrichten te maken hebben , dat je paard erg scheef is? Dat kun je met de juiste training beter krijgen.
Het continue drijven kun je wel veranderen..
Donders consequent zijn ;-). Been is reactie!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:15

@ mvkj: Dankje :D .. Drijven is de ene dag wel nodig en de andere dag niet bij haar, werken we aan! Ze is idd scheef, maar waarsch omdat ze vast zat/zit. Osteopaat is nu èèn keer geweest, dit was 2 weken erna.. Moet eerst ook even wennen om je spieren weer goed te gebruiken! Dinsdag komt de osteopaat weer, zien wat die ervan maakt. Ze loopt opzich gewoonlijk er juist wel lekker doorheen, heel ongedwongen. Maar hier is ze idd wat gespannen! Dankje voor je reactie! *D

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:12

Haha, ik zie het! Jou paard doet het ook (met zn staart zwiepen). die van mij doet het ook bijna altijd, soms komt het ook doordat ik mn zweepje wat heen en weer zwiep en dan denkt ie dat hij een tik krijgt.

Dat van dat zadel had ik ook! Het zadel van mijn paard pastte ook niet, toen is hij een tijd kreupel geweest (hij zat echt helemaal vast..). Nu rij ik veel meer voorwaarts en gaat het al een stuk beter met hem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:28

Je geeft aan dat je paard behandeld is, mede i.v.m. een slecht passend zadel.
Is dat zadel nu wel vervangen?

Ik zie inderdaad een heel onrustig plaatje. Je paard is erg onrustig en lijkt me nog altijd aardig vast te zetten.
Daarnaast heb ik je filmpje meerdere keren bekeken om te zien of ik elke keer hetzelfde zag en dat klopt.
Ik zie je vrijwel continu zitten porren met je benen. En niet alleen in de galop zoals je eerder aangeeft.
Dan is het natuurlijk logisch dat ze pittig is. Ik zou daar ook kriegel van worden.

En op sommige momenten zie je handen die harder lichtrijden dan de ruiter doet.
Probeer daar echt op te letten. Als jij je handen stil houd krijg je ook een veel stilleren hoofdhouding bij je paard.

Ik hoop dat je er wat mee doet. Dan wordt het namelijk een mooi plaatje en zeker B waardig ipv. dit rommeltje.
Succes ermee +:)+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 18:30

@Moorke: Ja dat denk ik soms ook wel, dat het op mn zweep of been is.. Maar goed, osteopaat komt dinsdag weer na kijken.. Zadel werd ze bij mij boos door, nu beter.. Vandaag was het zwiepen wel erg opvallend |(

@ Silence: Ja hoor er ligt nu een goed passend zadel op, en tussen oud en nieuw gaan we dat weer extra controleren om alles uit te sluiten. Porren vind ik wel een erg onvriendelijk woord :o , maar ik geef (zoals eerder gezegd) been, op de 1ste lange zijde om middendraf te vragen, dit doet ze niet, vandaar de 2de zijde weer. Gewoonlijk is ze alles behalve pittig en ook niet 'kriegel'.. Handen moet ik idd aan werken. Wordt gelukkig al beter. 2 jaar geleden ben ik na een val van mn vorige paard ongelukkig terecht gekomen en had mn pols op zo'n 10 plaatsen kapot. 3 maand geleden weer opnieuw aan geopereerd en daardoor heb ik weer veel meer bewegingsmogelijkheden dus dit moet even wennen nog. Ik zal binnekort even een nieuw filmpje plaatsen, zodat jullie eens kunnen zien hoe ze gewoonlijk loopt. Want zoals ook eerder gezegd, dit was gewoon een dag waarop ze op ontploffen stond...

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:44

Als ik het filmpje bekijk vind ik het niet prettig om naar te kijken.
Je hebt wel een bloedmooi paard!
Als ik naar het begin stukje galop kijk lijk je niet te steunen op je beugels naar te knijpen met je knieen ook zijn je rug en schouders niet los waardoor je armen vast lijken te staan waardoor het allemaal wat straf uitziet en je benen erg onrustig van voor naar achteren slingeren ze lijkt er ook wat onrustig op te reageren en lijkt niet helemaal los te willen laten in de kaak en rug.
Ook vind ik dat ze teveel over haar tempo rijdt als je haar rustiger rijdt en haar passen beter laat afmaken zul je meer ontspanning en balans krijgen en zullen haar gangen nog meer tot zijn recht komen.
Ook de overgangen moet je beter plannen je lijkt ineens te denken en nugaan we in draf waardoor je een abrupte stop krijgt.
Ook na de middendraf verander je abrupt van hand waardoor je wat onbalans krijgt en ook de nageefelijkheid in onbalans komt.
Bij de middendraf vind ik het goed dat je doorzet maar als je haar dan uiteindelijk laat "doodbloeden" heb je nog geen resultaat van je werk want dan is het naar voren rijden wel van jou maar dan geeft je het terugrijden weer uit handen aan haar waardoor de overgangen nog steeds niet helemaal van jou is.
En de overgang van draf naar stap vind ik helemaal niet netjes je vraagt haar terug naar stap ze komt netjes terug en vervolgens geef je haar twee harde schoppen dus een dubbele hulp snap jij hem nog?

Ik vind wel dat je een hele mooie stille hand hebt en het geheel ziet er al best netjes uit werk aan de puntjes en je zult zien dat het allemaal veel beter gaat.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 16:47

@Selena87: Nou 'harde schoppen' is echt wel wat overdreven hoor :? . Ik geef gewoon been met de kuiten en niet met hak of spoor of wat dan ook. Ik krijg van iedereen altijd te horen dat ik veeeeel te lief ben in mn rijden. En zoals al heel vaak gezegd, ze loopt hier idd boven haar tempo, normaal moet ik haar juist voorwaarts houden. Dus voor de verandering is dit dan ook wel eens lekker. En tsja, lekker ontspannen zitten op een ontplofbaar paard vind ik erg moeilijk hoor. :+

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:45

probeer meer steling te nemen in de galop door je binnen teugel wat korter te maken iets verder van de hals af en dan wat lager, dan doe je de buitenteugel tegen de hals aan en je drijft met je binnen been! in de galop zou je haar een wat sneller tempo kunnen geven dan doen ze vaak hun achterhand beter meenemen!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 20:06

@ Lisaleila: Dankje! Daar kan ik tenminste wat mee :D .. Alleen krijg ik haar heel moeilijk vooruit in de galop, heb je daar ook tips voor?? Probeer van alles! Krijg er tot nu toe (behalve buiten) geen middengalop of iets in die richting uit.. Haar 'pit' uit ze dan alleen door met haar hoofd te gaan bewegen etc.

Don_Rubin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:30

Naar mijn idee, moet je veel meer gaan ontspannen...
je houd jezelf echt ontiegelijk vast, vooral in je armen
jouwn gehele bovenkant moet losser !
en als je zegt hij is erg fris, als jij constant blijft drijven
word dit een gewoonte. En denk jouwn paard als je een
reactie vraag niet veel, want voor hem is dit zoals altijd.
je moet pas drijven als je reactie vraagt, hooguit 2x krijg je
geen reactie pak er dan even een zweepje bij. de reactie
van het paard moet altijd meteen zijn daar mag je niet te
lang op wachten, en ik vind zoals meer mensen aangeven
dat je zadel indd niet zo ligt als het zou moeten.. ik kan het
niet zo duidelijk zien. veel overgangen en tempo wisselingen
helpt ook. en goed les nemen wil je meer bereiken.

Hoop dat je er iets aan hebt !!

(:) fijne feestdagen alvast .

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 18:49

je moet wat meer ontspannen als je op je paard zit.
verder heb je wel een mooi paard onder je kont ;)
veel plezier nog met je paard

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 19:36

@Gerdatje: Dankje.. Ik weet het! Ben meestal wat ontspannener hoor maar dat was deze dag even anders.. Bedankt voor je tip en compliment *D

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:04

hey gea zie dat je je naam hebt veranderd....maar goed la vie ziet er mooi uit met de witte bandages staat m goed... vind ook dat je wat gespannen zit maar indd la vie was die dag erg pittig... bij mijn vi zou ik dat ook gespannen zijn ook al werkt dat vaak tegen ... komt vast goed met je paardje je bent al goed op weg succes 2 januari.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:16

Hee, ja bedankt.. Jij ook succes dan! *D Komt vast goed. Straks eerst maar weer wat vaker rijden hahaha :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 12:30

Ze is vanochtend weer gekraakt, net onder het zadel en bij de lendenen/heiligbeen. Volgens de osteopaat moet het nu goed zijn.. Toch voor de zekerheid een afspraak gemaakt as maandag voor het zadel nog een keer te laten passen en nakijken. Hoop dat het dan beter wordt :D !

(:) Gezellige kerstdagen iedereen (:)

Garuda96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:05

ik vind het een prachtig paard?!

maar in het begin van het filmpje ( galop ) vind ik dat ze er heel erg "opgepropt" uitziet alsof je haar heel erg moest inhouden.....
de rest van het filmpje vond ik er goed uitzien!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:52

Dankje *D ! Ik hoef haar qua snelheid niet in te houden, ze is juist wat terughoudend, maar ze was druk met haar hoofd.. Vandaar dat dat zo lijkt waarschijnlijk. Ik had haar een week niet gereden en dat was te merken haha. Mag nu weer even niet rijden, is net bij de osteopaat geweest, maar zie wel dat ze veel soepeler beweegt! Mag er zaterdag weer op, heb er zin in! Dankje voor het compliment! :D

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:01

ik ga volledig mee met silence..

vind je paard in haar hele lijf stijf en strak..
als je paard onder het zadel nog zo strak is.. waarom ga je dan niet proberen om het dier met bijv. longeren wat losser te maken,, dit omdat jijzelf er ook niet geheel ontspannen op zit,, je boven benen en armen zijn strak en gespannen,, en in galop ga je niet met de bewegingen mee..

ik denk dat als je haar een tijdje aan de longeerlijn neemt en haar de tijd geeft om haar spieren te laten ontspannen dat het allemaal goed gaat komen..

sterkte!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:09

Ja dankje, maar als je even had gelezen, had je gezien dat het kwam doordat ze vastzittende spieren had. Ze is nu 2 keer behandeld door een osteopaat en is nu veel losser en ontspanner, zoals al veel vaker gezegd... Longeren doe ik sowieso 1 x in de week en rijd haar nu vwnw. Want ze is gewoonlijk nl juist heel ontspannen en los in haar lijf! Vandaar ook de osteopaat omdat ze dus zo 'stijf' en gespannen werd.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:31

Ik ga helemaal met Balte mee, en ook met degene met de danslestips. Mooie vergelijking! :D Ik zie bij jou in je hele lichaam spanning, echt overal. Je benen, je rug, je armen en schouders. Door jouw spanning blokkeer je de bewegingen van je paard. Daardoor kan je paard niet vrij bewegen en is niet voldoende voorwaarts. Omdat ie niet voorwaarts is (doordat jij hem blokkeert) ga je meer drijven, bij elke pas drijf je en dat maakt het alleen nog maar erger, je zit hem nog meer in de weg. Paard zwiept bij elke pas als teken van verzet, omdat jij zoveel drijft. Hij houdt zijn rug strak zo lijkt het, en kan niet soepel zijn voorbenen naar voren wegzetten. Hij loopt op zich wel actief maar zet toch het achterbeen er niet zover onder, waarschijnlijk omdat dat niet gaat omdat de rug strak is. Als hij zijn rug strak houdt kan de rug niet naar boven opwelven, daardoor kan hij zijn achterhand niet goed onderbrengen en daardoor kan hij zijn achtervoeten niet goed naar voren toe wegzetten. De oplossing zit hem dan dus niet in harder aandrijven maar in het proberen om de rug meer te laten ontspannen. En als jij niet ontspant kan het paard dat ook niet. Wat ikzelf wel een goede tip vind is: ga zonder beugels rijden, en let er dan op dat je ontspannen blijft zitten. Je moet jezelf zo lang mogelijk maken, je hoofd moet naar het dak en je voeten helemaal naar de grond zeg ik altijd, en niet je knieen optrekken, want dan werk je je zelf juist uit het zadel. Je moet je evenwicht kunnen houden met zo min mogelijk spierspanning, je onderbenen hangen losjes langs het paard naar beneden, ze raken het paard niet. Als je dat kunt, in stap, draf en galop, en in bochten zonder je balans te verliezen, dan pas zit je goed. Ik zou dat doen aan een halflang teugeltje, dus niks van het paard vragen want dat red je niet allemaal tegelijk. Begin wel met losrijden met lichtrijden, anders kost het hem alsnog zijn rug ;) En schaam je niet om je in het begin aan je zadel vast te houden, dat is helemaal niet erg. Gewoon met je binnenhand teugel en zadel vasthouden, en met de buitenteugel hou je hem op de hoefslag. Begin heel rustig aan, en zie de lol ervan in. You go girl :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 10:09

Kamiile:

Ik zal het eens proberen. Ik moet wel zeggen; ben over het algemeen niet erg gespannen, dit was wat een wisselwerking. Maar kan nooit geen kwaad, ga het zeker eens doen! Dankje voor je commentaar. :D

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:10

Ik zie nu pas dat je vlak bij me in de buurt woond! Heel toevallig keek ik op de site van de pensionstal waar je je paard hebt en zag ik de naam La Vie staan!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 23:52

Haha ja klopt! Denk dat je wel 2 van mijn vorige ponys kent: Rocky en Alie. Hebben beide op de hynstepole gestaan :D