Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Been is reactie!
.. Drijven is de ene dag wel nodig en de andere dag niet bij haar, werken we aan! Ze is idd scheef, maar waarsch omdat ze vast zat/zit. Osteopaat is nu èèn keer geweest, dit was 2 weken erna.. Moet eerst ook even wennen om je spieren weer goed te gebruiken! Dinsdag komt de osteopaat weer, zien wat die ervan maakt. Ze loopt opzich gewoonlijk er juist wel lekker doorheen, heel ongedwongen. Maar hier is ze idd wat gespannen! Dankje voor je reactie!

, maar ik geef (zoals eerder gezegd) been, op de 1ste lange zijde om middendraf te vragen, dit doet ze niet, vandaar de 2de zijde weer. Gewoonlijk is ze alles behalve pittig en ook niet 'kriegel'.. Handen moet ik idd aan werken. Wordt gelukkig al beter. 2 jaar geleden ben ik na een val van mn vorige paard ongelukkig terecht gekomen en had mn pols op zo'n 10 plaatsen kapot. 3 maand geleden weer opnieuw aan geopereerd en daardoor heb ik weer veel meer bewegingsmogelijkheden dus dit moet even wennen nog. Ik zal binnekort even een nieuw filmpje plaatsen, zodat jullie eens kunnen zien hoe ze gewoonlijk loopt. Want zoals ook eerder gezegd, dit was gewoon een dag waarop ze op ontploffen stond...
. Ik geef gewoon been met de kuiten en niet met hak of spoor of wat dan ook. Ik krijg van iedereen altijd te horen dat ik veeeeel te lief ben in mn rijden. En zoals al heel vaak gezegd, ze loopt hier idd boven haar tempo, normaal moet ik haar juist voorwaarts houden. Dus voor de verandering is dit dan ook wel eens lekker. En tsja, lekker ontspannen zitten op een ontplofbaar paard vind ik erg moeilijk hoor.
.. Alleen krijg ik haar heel moeilijk vooruit in de galop, heb je daar ook tips voor?? Probeer van alles! Krijg er tot nu toe (behalve buiten) geen middengalop of iets in die richting uit.. Haar 'pit' uit ze dan alleen door met haar hoofd te gaan bewegen etc.
fijne feestdagen alvast .
!
Gezellige kerstdagen iedereen
! Ik hoef haar qua snelheid niet in te houden, ze is juist wat terughoudend, maar ze was druk met haar hoofd.. Vandaar dat dat zo lijkt waarschijnlijk. Ik had haar een week niet gereden en dat was te merken haha. Mag nu weer even niet rijden, is net bij de osteopaat geweest, maar zie wel dat ze veel soepeler beweegt! Mag er zaterdag weer op, heb er zin in! Dankje voor het compliment!
Ik zie bij jou in je hele lichaam spanning, echt overal. Je benen, je rug, je armen en schouders. Door jouw spanning blokkeer je de bewegingen van je paard. Daardoor kan je paard niet vrij bewegen en is niet voldoende voorwaarts. Omdat ie niet voorwaarts is (doordat jij hem blokkeert) ga je meer drijven, bij elke pas drijf je en dat maakt het alleen nog maar erger, je zit hem nog meer in de weg. Paard zwiept bij elke pas als teken van verzet, omdat jij zoveel drijft. Hij houdt zijn rug strak zo lijkt het, en kan niet soepel zijn voorbenen naar voren wegzetten. Hij loopt op zich wel actief maar zet toch het achterbeen er niet zover onder, waarschijnlijk omdat dat niet gaat omdat de rug strak is. Als hij zijn rug strak houdt kan de rug niet naar boven opwelven, daardoor kan hij zijn achterhand niet goed onderbrengen en daardoor kan hij zijn achtervoeten niet goed naar voren toe wegzetten. De oplossing zit hem dan dus niet in harder aandrijven maar in het proberen om de rug meer te laten ontspannen. En als jij niet ontspant kan het paard dat ook niet. Wat ikzelf wel een goede tip vind is: ga zonder beugels rijden, en let er dan op dat je ontspannen blijft zitten. Je moet jezelf zo lang mogelijk maken, je hoofd moet naar het dak en je voeten helemaal naar de grond zeg ik altijd, en niet je knieen optrekken, want dan werk je je zelf juist uit het zadel. Je moet je evenwicht kunnen houden met zo min mogelijk spierspanning, je onderbenen hangen losjes langs het paard naar beneden, ze raken het paard niet. Als je dat kunt, in stap, draf en galop, en in bochten zonder je balans te verliezen, dan pas zit je goed. Ik zou dat doen aan een halflang teugeltje, dus niks van het paard vragen want dat red je niet allemaal tegelijk. Begin wel met losrijden met lichtrijden, anders kost het hem alsnog zijn rug
En schaam je niet om je in het begin aan je zadel vast te houden, dat is helemaal niet erg. Gewoon met je binnenhand teugel en zadel vasthouden, en met de buitenteugel hou je hem op de hoefslag. Begin heel rustig aan, en zie de lol ervan in. You go girl