Open mond met rijden (vraag voor Horseyfries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:28

gillian schreef:
:D
En heb je toevallig ook foto's van jezelf op het paard?

Zoals je misschien kunt zien, (als je er een lineaal bij pakt ;) ), zit ze perfect zoals het hoort. De klassieke zit: de lijn loopt van oor, schouder, heup naar hiel.
Paard is verzameld en ontspannen, teugels hangen door. Descente des mains ;)

Ze trekt alleen haar rug hol, en ze ontspant niet. Als er geen ontspanning van de ruiter is, hoe moet die er dan bij het paard zijn? Imo is de foto die jij plaatste niet een voorbeeld van ontspanning.

Een zit waarin je meegaat met het paard, is belangrijker dan een lineaaltje, die dingen zeggen zo weinig.

Volgens mij is een foto van mezelf op het paard niet heel relevant voor de discussie, wel? Die ging namelijk over open monden.

pharagirlke schreef:
Mwa dat hangt van je definitie van "fijn" af Yamcha.

Gillian: Ondanks dat ze met het latje perfect zit vind ik haar enorm gespannen zitten. Waardoor ze het paard wel degelijk in de weg kan zitten. Ook met het latje zie ik trouwens duidelijk een gebroken lijn van rug naar heup naar hak ;) Dus geheel correct zit ze niet.

Definities kunnen verschillen, ja.

Met je commentaar absoluut eens.

Zal eens een plaatje zoeken wat ik een fijn ontspannen plaatje vind. Mogen jullie commentaar geven :j

http://nl.photaki.com/picture-pre-paard ... 119251.htm

Vind deze er ook lekker uit zien :j

http://nl.photaki.com/picture-ruiter-co ... 117903.htm

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 00:47

De houding van de ruiter is meer ontspannen maar het paard vind ik nog steeds niet ontspannen ogen, de hele gezichtsuitdruking staat "gestressed"

Een mooi voorbeeld van ontspannen rijden en fijn rijden vind ik Mindfields hier op bokt... Duidelijk en zacht als het kan maar ook durven om net even wat duidelijker te zijn naar het paard toe. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 08:12

Heel even invallen ivm discussie open mond.
In de meeste gevallen denk ik dat er wel degelijk sprake is van ongemak en een paard wat dat wilt aangeven.

Ik heb zelf twee paarden gehad als voorbeeld.
Eentje was een voormalig wedstrijdpaard, wat ook later nog, zelfs met losse teugel met de tong uit de mond liep

Mijn andere paard was de haflinger die helaas kort geleden is overleden. Hij werd recreatief gereden en liep ook altijd met de mond open.

Bij beide paarden werd het als een gewoonte gezien, omdat ze het ook deden met een volkomen losse teugel. De opmerking ' zo is hij nu eenmaal' viel nogal eens. En in zekere zin klopte het dat het een gewoonte was; met bit.

Ik heb beide paarden bitloos gereden toen ze in mijn bezit waren en beiden paarden hebben nooit meer met open mond gereden. Toch typisch....

Mellanii

Re: Open mond met rijden (vraag voor Horseyfries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 10:15

Mijn paard kauwt wel heel anders als het paard op de foto ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:00

pharagirlke schreef:
De houding van de ruiter is meer ontspannen maar het paard vind ik nog steeds niet ontspannen ogen, de hele gezichtsuitdruking staat "gestressed"

Een mooi voorbeeld van ontspannen rijden en fijn rijden vind ik Mindfields hier op bokt... Duidelijk en zacht als het kan maar ook durven om net even wat duidelijker te zijn naar het paard toe. :)

Mindfields....... jaaaah..... die rijdt zeker fijn :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:03

ik heb een (prive)filmpje gezien van Horseyfries dat zag er ook super uit...gewoon ontspannen en fijn beeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:07

Oh, dat geloof ik direct, ik vind haar foto's ook altijd een prettig beeld geven :j

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 17:37

Er stonden nog wat vragen open voor Horsefries en ik dacht dat ze ze niet had gezien dus ik wilde 'r even attenderen.

Hier zijn ze:

clarence schreef:
Ik snap je bericht volledig en stel je antwoord zeer op prijs. Heel duidelijk. Alleen snap ik niets van de laatste alinea. Tot nog toe heb ik helemaal niet geoordeeld over Totilas noch heb ik iets over bitloos gezegd. FYI, ik ben van mening dat je een paard zonder bit niet goed kan opleiden maar dat is voor een ander onderwerp.

Ik wilde nog iets vragen. Stel nou dat Edward met een gewone neusriem zou rijden en niet met een aansnoerneusriem, denk je dat het openen van zijn mond nog steeds als kauwen gezien zou worden of zou Totilas z'n mond dan iets langer open doen? Wat dan wel op verzet zou duiden, of niet?
Trouwens, ik stel deze vragen aan jou omdat ik jouw mening wat betreft dit onderwerp op prijs stel en niet om je aan te vallen.

Hartelijk dank,

Clarence

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:23

Tsja... mijn paard had gister de mond open met rijden, ze knaagde ontzettend op het bit, ze schuimde maar aan 1 kant, ging ook niet echt lekker op rechts, ze was er behalve in de galop niet door. Paar dagen ervoor ging het heerlijk, geen mond open, beetje schuim, ontspannen. Soms schuimt ze niet maar is ze wel lekker in de mond. Gister had ik toch het idee dat iets haar niet helemaal lekker zat, maar wat ??? Maar protest ? Nee, ze deed haar best. Had ze het moeilijk ? Ja dat denk ik wel, anders knaagt ze niet zo op het bit met haar mond open.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:39

Jammer dat er dan wordt verwezen naar plaatjes wat een moment is, de proef zag er in mijn ogen keurig uit. Natuurlijk niet helemaal ontspannen, lijkt me logisch! Het gaat om een titel,veel publiek.. Dus zowel ruiter als paard zijn gespannen en dan heb je misschien wat momenten met even te veel druk of even te veel spanning, denk dat dat niet meer dan normaal is?

Bedenk wel dat paard en ruiter een paar minuten rijden op echt top niveau voor een titel en met veel publiek.. Ik vraag me af welke combinatie dan wel helemaal ontspannen rijdt?

En als je dan toch gaat vergelijken en foto's plaats ( vervolgens ook nog foto's van andere paarden..) plaats dan ook foto's tijdens een top prestatie die wel ontspannen zijn en pak niet alleen de slechte maar ook de goede momenten :)

Hier hele andere beelden:

http://www.dressage-news.com/wp-content ... B_4255.jpg
http://www.dressage-news.com/wp-content ... B_7435.jpg
http://www.dressage-news.com/wp-content ... 00x384.jpg

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:44

Nessah goede momenten graag, maar dan graag zonder slechte momenten.
Misschien denk ik wel te zwart dat open mond een rijfout is, met de uitzonderingen van gebit en verkeerd bit. Maar als dat soort dingen uitgesloten zijn, blijft het rijfouten. Het niet nageven van de ruiter en dus ook het niet nageven van het paard.
Leuke foto's, maar voldoet niet aan het dressuurplaatje. Waar zijn de loodlijnen?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:51

Om eerlijk te zijn heb ik bij alle paarden die deelnamen aan de wedstrijd een paar keer wat verzet gezien.. Maar als ik naar mijzelf kijk.. Ik heb een fijn paard, rijd haar op 2 pinken.. Alleen soms is ze door mijn spanning tijdens een wedstrijd ook wel eens vervelend en dan heb ik ook een paar momenten wat teveel druk.. Sja, ik denk dat iedereen het wel heeft.. Ik vind dat je een GP ruiter niet kan veroordelen als je zelf niet minstens dat niveau gereden hebt, je weet namelijk dan niet eens hoe het is..

Om maar eens terug te komen op een foto met een open mond, ik vind dat een beetje flauw.. Elk paard heeft, om de druk in zijn mond te verminderen, bij wat teveel spanning zijn mond wel eens open en ik vind het niet meer dan logisch dat een ruiter met zo'n wedstrijd wat spanning heeft..
Daarnaast kan het ook gewone een foute foto zijn

http://www.gelderlander.nl/multimedia/a ... 34059b.jpg Uiteraard een grapje ;)
Laatst bijgewerkt door Nessah op 18-12-09 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 18:53

Ik zie hier veel posts waarin mensen zeggen dat paarden nooit hun tong uit de mond hebben zonder bit in. Dat is niet helemaal waar. Mijn paard had een wat grote tong, en als ze stond te dutten stak die ook uit, opzij van haar mond. Dat zag je met rijden dus ook, zonder dat haar mond daarbij echt open ging.

Met betrekking tot de foto's van Totilas, ik heb nog nooit een kur gezien waar je niet zulke plaatjes uit zou kunnen knippen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:11

De wijze van mond openen en tong (uitsteken), zegt wel alles of het wel of niet een rijfout is. Dus alleen gb ruiters mogen hun mening geven? Het beleren, trainen en rijden van groen paard tot en met gp paarden, die ruiters tellen niet mee? Veroordelen is niet goed, dat is niet aan ons. Maar mening geven moet kunnen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:14

Mening geven mag natuurlijk altijd.. Maar er zijn verschillende reacties van mensen die wel veroordelen in dit topic en dan heb ik zoiets; doe het maar na..

Ik ben het met je eens dat een paard rustig moet zijn in zijn mond, maar ik ben van mening dat tijdens zo'n belangrijke kür er altijd wat te veel spanning is.. Niet alleen bij Totilas en persoonlijk vind ik dat niet meer dan logisch.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:24

LDR, hyperflexi en rollkur doe ik niet na, als u het niet erg vindt. Ik heb mijn wijze lessen al mogen leren.
Natuurlijk is er wedstrijdspanning, dat is normaal en ook goed. Wat zou het zijn zonder die spanning? Maar die spanning mag niks te maken hebben met niet nageven van de ruiter en dus ook het paard. Hoe kan het paard nageven, als de ruiter dat niet doet en zijn paard toe staat?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:40

hyperflexi en rollkur is hier niet van toepassing.

Ik snap heel goed je punt hoor, ik ben het er alleen niet mee eens. Maar goed, we hoeven het ook niet eens te zijn en hebben beide ons punt gemaakt denk ik :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:41

je bedoelt met "hier" niet "Totilas" vermoed ik?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:42

Oh ja sorry, niet helemaal duidelijk.. Dat bedoelde ik inderdaad aangezien het daar over ging op de vorige pagina's. ( en ik doel dan op de gereden kür van eergister)
Daarnaast zijn er al erg veel topics over hyperflexi en rollkur dat het mij niet nodig lijkt dat weer te bespreken :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:33

clarence schreef:
Horsefries heeft mij via pb duidelijk gemaakt dat ze het antwoord al had gegeven in het vorige onderwerp. Daar heb ik dus helemaal overheen gelezen. Maar, hier is haar antwoord:

"Pagina 92 stond het antwoord al.....

Citaat:
Kijk dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=RZhtiCqBAGM
Dan zie je rond 3.33 wat hij doet: kauwbewegingen maken!

Of zoals een internationaal jurylid uitlegde tijdens een clinic: het is niet het openen van de mond wat bestraft wordt, maar het verzet wat ermee gepaard gaat. Als een paard zijn mond een keertje opent maar er is verder geen enkel teken van verzet te zien door bijv. het verstarren van het lichaam van het paard of het doordrammen op ophoudingen, dan mag je dit niet afstraffen als jury.
Dat doen alleen leken die geen flauw benul hebben waar ze over praten, omdat ze alleen kunnen zien of een mond open of dicht is maar blijkbaar niet de kennis bezitten om verzet te onderscheiden van kauwbewegingen.
Zo zullen diezelfde mensen niet herkennen wanneer een paard zijn oren naar achteren doet om aandachtig te luisteren en het verschil niet beseffen met een paard wat zijn oren naar achteren doet uit boosheid.

Van een aantal mensen hier krijg ik de indruk dat ze dat verschil eigenlijk wel weten, maar zo gebrand zijn om fouten te ontdekken dat ze het logische nadenken op dat moment volledig uitschakelen. Ik zou zeggen: doe eens net of dit een paard is wat bitloos gereden werd en kijk er eens met die bril naar, misschien dat je dan wat objectiever kan beoordelen wat er gebeurt...."

Ik snap je bericht volledig en stel je antwoord zeer op prijs. Heel duidelijk. Alleen snap ik niets van de laatste alinea. Tot nog toe heb ik helemaal niet geoordeeld over Totilas noch heb ik iets over bitloos gezegd. FYI, ik ben van mening dat je een paard zonder bit niet goed kan opleiden maar dat is voor een ander onderwerp.

Ik wilde nog iets vragen. Stel nou dat Edward met een gewone neusriem zou rijden en niet met een aansnoerneusriem, denk je dat het openen van zijn mond nog steeds als kauwen gezien zou worden of zou Totilas z'n mond dan iets langer open doen? Wat dan wel op verzet zou duiden, of niet?
Trouwens, ik stel deze vragen aan jou omdat ik jouw mening wat betreft dit onderwerp op prijs stel en niet om je aan te vallen.

Hartelijk dank,

Clarence

Alhoewel ik momenteel idd wel andere dingen aan mijn hoofd had, heb ik dit gewoon totaal niet gezien en is het de volgende keer dus misschien handig om me even per pb te verwittigen als er een topic is wat ik moet lezen (wat u uiteindelijk ook deed ;) ). Ik lees maar zeer beperkt topics op Bokt dus kan er best iets me ontgaan waar ik op zou willen reageren.

Mijn pb was een directe quote uit het topic, de laatste alinea was dus niet richting Clarence bedoelt maar richting een aantal mensen die bitten bij voorbaat al veroordelen en de dressuursport in het algemeen ook niet kunnen waarderen.

Op uw laatste vraag kan ik alleen antwoorden wat ik denk en mijn ervaring is, ik weet echter niet hoe Totilas zou reageren en weet uberhaupt niet hoe strak de neusriem van Totilas zit dus verder is dit ook voor mij gissen.
Als een paard niet kauwt, maar met een aansnoerneusriem toch nog probeert zijn mond te openen maar dit niet goed kan, blokkeert hij in zijn kaken. Daardoor komen ophoudingen niet meer goed door, verstrakt het paard ook in de rest van zijn lichaam en zijn vloeiende overgangen dus al niet meer optimaal mogelijk. Dat maakt dat ik denk dat ook bij een normale neusriem je hetzelfde beeld zou zien: kauwbewegingen waarbij de mond zich terug sluit.

Foto's zeggen me helemaal niets, zelfs van een proest of van een hinnikje kunnen hele rare foto's genomen worden die een compleet vertekend beeld geven. Als iemand wil bewijzen dat Totilas inderdaad zijn mond openspert, zijn kaken vastzet en dat dat bestraft zou moeten worden als verzet, dan zou ik graag willen dat diegene een video hier plaatst van één van zijn ritten en daar de tijden bij vermeldt waarop zij vinden dat hetzelfde beeld als de foto's te zien is en dat ook echt op de video waar te nemen is. Dat maakt de discussie een stuk interessanter.

Professor, waar ziet u hier apathie? http://www.youtube.com/watch?v=vEvGcIVoHW4

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:57

Wat ik bij dat soort paarden vaak tegenkom is dat ze een veel smallere onderkaak hebben dan je zou denken en vaak een te groot bit dit soort problemen veroorzaakt. Het is bij volbloeden heel belangrijk om bij het opmeten van het bit erop te letten dat het bit niet veel breder is dan de onderkaak. Dubbel gebroken trensen zijn vaak ook een probleem omdat de twee schakels vaak precies op de randen van de lagen liggen en niet zoals "normaal" meer richting het midden van de kaak.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:10

Wat voor bitten zouden dan beter passen bij dit soort paarden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:13

horseyfries schreef:
Wat ik bij dat soort paarden vaak tegenkom is dat ze een veel smallere onderkaak hebben dan je zou denken en vaak een te groot bit dit soort problemen veroorzaakt. Het is bij volbloeden heel belangrijk om bij het opmeten van het bit erop te letten dat het bit niet veel breder is dan de onderkaak. Dubbel gebroken trensen zijn vaak ook een probleem omdat de twee schakels vaak precies op de randen van de lagen liggen en niet zoals "normaal" meer richting het midden van de kaak.

Aha, horseyfries wij zijn het hier totaal met elkaar eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:24

Heino schreef:
Wat voor bitten zouden dan beter passen bij dit soort paarden?

Een enkel gebroken of zelfs ongebroken trens werkt in mijn ervaring het beste.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 02:49

Geachte Horseyfries en zeerweledelgeleerde Heer professor

Ook met dit laatste, over bitten, ben ik het met U eens.
Persoonlijk wordt ik erg vermoeid van de hetse tegen Totilas, of wat dat betreft alles wat ook maar riekt naar iets dat afkomstig is uit de richting van van Grunsven/Janssen, of iemand anders die succes heeft.
Hoelang al worden neusriemen te strak aangetrokken? HEEL LANG! Hoelang al kan men van combinaties lelijke foto's maken?: HEEL LANG. Ik zie HEEL VEEL RUITERS van verschillende rijstijlen, brut omgaan met hun paard: Of dat nou volgelingen van van Grunsven/Janssen zijn, conventionele (die zichzelf graag klassiek noemen), Spaansgezinde, doopsgezinde, Jansenisten, Katholieken of ANDERE GELOVIGEN. Al die goedbedoelende richtinge trekken wel eens foute volgelingen aan. Die mensen zullen het in alle richtingen fout blijven doen, omdat vele onder hen leven naar het beginsel ;'Meer is Beter'.
Geen gewetensvolle ruiter zal een neusriem onredelijk hard aansnoeren, daar gaat het om. Een paard zal gedurende het rijden, tengevolgen van een ophouding wel eens de mond open hebben. Maar daar heeft HorseyFries het al over gehad.

Ik persoonlijk vind het een controle voor mezelf: Sommige paarden die met iets meer aanleuning fijner gaan, willen wel eens, zonder merkbaar de druk te verhogen, op de hand te gaan hangen en daardoor de mond permanent openen. Daar ik het geluk heb spiegels in de rijhal te hebben, krijg ik dat snel in de gaten; Ik geef dan meestal een 'lossende' ophouding. Dan is dat gedrag voorbij. Bij paarden die hoedanook het fijnst gaan indien er eerst gezorgd wordt voor lichtheid, stelt zich dat probleem in veel mindere mate. Wel kan het zijn dat zo'n paard wat actiever speelt met het bit. Soms wordt dat inderdaad door jury's aangezien als 'sperren'. Maar in mijn ervaring verdween dat commentaar naarmate ik in hogere categoriën ging rijden. Dit komt dus overeen met hetgeen Horseyfries al schreef over de opvatting van de jury.

Wat trenzen betreft vind ik dat de firma Sprenger een paar fijne trenzen in de aanbieding hebben, waar de toch een mooie vrijheid heeft. Aangezien ik paarden rij die hoog in het bloed staan (is daar geen betere uitdrukking voor?) heb ik wel vaak moeite smalle trensen te vinden, of wat dat betreft smalle stangen. Slecht zittende bitten wekken bij paarden, en dat is niet meer dan logisch, irritatie.

Geachte Gillian,

Uw bericht heeft mij aan het denken gezet. Hetgeen ik nu schrijf, is dus niet tegen U bedoeld. Het zijn gedachten die bij mij opkwamen, waarvan ik het nu belangrijk vond ze te melden. Zie het als het gebazel van een ouwe heer, die aan het (wellicht) einde van zijn actieve carrière, zijn zonden overdenkt, in de hoop dat andere niet dezelfde maken.
Uw ingezonde foto vond ik héél mooi, daar was voor mij niets aan af te dingen. Maar ik maak wel kanttekeningen. Niet over de foto, maar annaloog aan mijn commentaar over slechte beelden. Ook een mooie foto kan in scène gezet worden of toevallig op het goede moment genomen zijn. Dat hoeft hier niet te zijn gebeurd en ook al was het wel zo, daarom is het geen minder goed beeld, maar ik wil zeggen dat ruiter die op wedstrijd gaan wel duizend maal meer kans lopen dat er iets mis gaat, dat het eens minder mooi uitziet, dan mensen die thuis in hun achtertuin rijden. Dat laatste geldt evenzeer voor mij de laatste tijd . Ik heb rond 1980 mijn laatste wedstrijd gereden met Medina. Het duurde bijna 20 jaren en half zoveel operaties voordat ik weer wedstrijden ging rijden. Dat kwam mede doordat mijn vrouw een uitzonderlijk goed paard voor mij gekocht had en zij mij met een dubbelloops geweer dwong met dat paard weer op wedstrijd te gaan. Tot die tijd had ik paarden tot Grand prix afgericht (8) voor anderen, zonder er ook maar één wedstrijd mee te rijden. Juist de verplichting nu alles echt extact te moeten doen, iets wat ik natuurlijk allang wist en ook iedere keer mijn leerlingen voorhield, was wel de grootste moeilijkheid. De ervaring dat het op wedstrijd nooit zo glad gaat als thuis, was voor mij een enorme leerervaring. Vooral omdat buiten die vertrouwde omgeving zo lekker veel mis kan gaan. Het is zo lekker theoretiseren bij de openhaard, met een laptopje op de schoot. En dan maar kijken hoe slecht de topruiters het doen, zeker in vergelijking met zichzelf en dan gemakshalve weglatend dat men bij benadering niet dat niveau rijdt, niet onder onstandigheden en iet met dat paard, MAAR VOOR DE REST IS HET PRECIES HETZELFDE!!!!!

Nogmaals bovenstaande slaat echt niet op U, Gillian. Dat zou ook niet kunnen, want wij kennen elkaar niet, tenminste ik heb U naar mijn weten noit ontmoet. Nogmaals het is een overweging die bij mij op kwam door de foto in uw bericht.
Dit brengt mij bij het, sorry kortzichtige en tamelijk lompe commentaar van Yamcha

Geachte Yamcha,

Mag ik U vragen wat die mevrouw op die foto U misdaan heeft? Zou U het prettig vinden als men in verband met uw zitvlak, over "doos" zou schrijven (natuurlijk zult U nu antwoorden dat U dat niets uitmaakt, maar dat geloof ik U niet) : Dit vind ik van U onverwacht LOMP en onnodig. Daarnaast ben ik het niet met uw bezwaar over haar zit eens. Het zou pure speculatie zijn, te veronderstellen dat indien de dame anders zou zitten de piaffe er beter zou uitzien.
Ten andere; U weet niet hoe de bouw van dit paard is, dus U kunt helemaal niet met zoveel zekerheid zeggen dat dit dier de rug wegdrukt. ZEVER IN PAKSKES. Zoals U kritiek hebt is het wel erg gemakkelijk. Indien U instaat zou zijn één foto van U zelf hier te tonen van U met een paard in piaffe, dan zou U van mij in ieder geval niet zo snel en/of gemakkelijk kritiek hebben. En waarschijnlijk weet U nog niet eens waarom ik dat niet zou doen............ Omdat ik mij er verdomd goed van bewust ben, hoe moeilijk het is een paard zover te brengen.

Goedenavond mevrouw Yamcha