Wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:31

stefje schreef:
Ik bekeek een paar keer je filmpje. Opvallend daaraan vind ik wel dat hij die bok geeft op het moment dat je hem omstelt om de volte in te gaan. Het is niet op een rechte lijn maar is exact direct na jouw hulpen. Een oorzaak zou kunnen zijn alleen in de bak = als het een wedstrijd is = als je -tenminste dat ken ik van veel mensen- iets abrupter hulpen geeft = meer reactie (tegenreactie). De oorzaak die ik noem is gissen (maar een optie), wat ik zie vind ik vrij duidelijk: bok direct na jouw hulpen en inzet van de wending. Ofwel een probleem in zijn buiging/stelling, moeite met verwerken...?

Verder stoort mij het commentaar van de lezer of degene daarnaast 'kreng he, etter', is nou niet bepaald paardvriendelijk, en waarschijnlijk ook niet terecht. Maar goed misschien in het heetst van de (wed)strijd... :-)

Ik denk niet dat dit 'buigen/stellen' het probleem is. Ik heb ook een aantal keer privélessen gereden met Royal (zie vorige topics) en daar deet hij hetzelfde, maar dan op andere plaatsen in de bak, met andere figuren en ook recht op de hoefslag!
En ik denk dat het hier precies op dit punt was, omdat hij het rondje daarvoor op dat punt iets hoorde van buiten en ook een bok gaf (de bok waarbij ik eraf viel). Ik denk dat hij daarom vond dat hij daar wéér kon bokken! :P

Het commentaar is van mijn moeder en ze zei zelf achteraf ook al, dat het er gewoon uitvloog. Dit zijn de zenuwen geweest (mijn moeder is geloof ik nog zenuwachtiger dan mij) omdat mijn moeder dacht dat ik er weer af zou vallen (ik was behoorlijk hard gevallen) Het is niet dat het 'gemeen' bedoelt is ofzo, want als er iemand paardenliefhebster is, is het mijn moeder wel =] Mijn moeder heeft alleen vroeger een naar ongeluk meegemaakt met vallen (zoals wel meer mensen) en hierdoor is zij wat voorzichtiger met dat soort dingen! ;)

Tartara

Re: Wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:53

Ik weet uit ervaring dat Royal, zodra jij iets te hard bent, je onmiddelijk afstraft. Bij mij is dat vooral met springen geweest, als ik boven de hindernis niet genoeg mee gaf, ging direct na de sprong zijn hoofd naar beneden en daar lag ik. Eigenlijk gewoon een toppaard dus, je leert veel van hem.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:03

Ukelele123 schreef:
Ik weet uit ervaring dat Royal, zodra jij iets te hard bent, je onmiddelijk afstraft. Bij mij is dat vooral met springen geweest, als ik boven de hindernis niet genoeg mee gaf, ging direct na de sprong zijn hoofd naar beneden en daar lag ik. Eigenlijk gewoon een toppaard dus, je leert veel van hem.

Ik heb nog nooit gesprongen met Royal, dus daar kan ik niet over oordelen =]
Verder denk ik niet dat ik te hard ben in m'n hand.. ik rijd elke les op hem en tijdens de lessen heeft hij nog nooit 1 stap verkeerd gezet.. dus daar zal het dan niet aan liggen toch? Het is echt alleen als hij alleen in de bak is (privélessen, wedstrijden, alleen vrijrijden)..

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:25

Ook in de les kan hij er wat van hoor, dat hij dat dan niet bij jou doet, is alleen maar fijn, ha, ha, dan doe je het goed, toch? Misschien zit je toch iets meer gespannen tijdens je proef?

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 11:28

Ukelele123 schreef:
Ook in de les kan hij er wat van hoor, dat hij dat dan niet bij jou doet, is alleen maar fijn, ha, ha, dan doe je het goed, toch? Misschien zit je toch iets meer gespannen tijdens je proef?

Haha oké, ik heb nog nooit iets met hem meegemaakt tijdens de lessen (en ik rijd dressuurlessen én carrousellessen op hem, dus 2x per week) :P
Ik zat idd ook te denken aan meer 'gespannen' tijdens mijn proef. Maar bij privélessen ben ik echt helemaal ontspannen, en dan doet ie het ook :P Dus... het is me een raadsel haha :P

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:05

Ziet er leuk uit, maar ik neem aan dat het onofficieel was? Anders zijn de punten wel een beetje overdreven hoog, daar moet je op officiele wedstrijden toch wel echt héél wat laten zien. Netjes dat je die bok uitzit, ziet er gemeen uit, vind het niet gek dat je die andere keer er af gevallen bent. Knap van je dat je ook door gereden hebt. Waar je hem omstelt op die gebroken lijn ziet het er niet zo fijn uit, je trekt hem met je binnenhand als het ware om en hij lijkt zijn buitenspier niet mooi te rekken. Vooral je buitenhand er goed aanhouden bij dit soort wendingen, binnenhand gaat altijd nog voor je buitenhand en niet andersom.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:15

Coldplay90 schreef:
Ziet er leuk uit, maar ik neem aan dat het onofficieel was? Anders zijn de punten wel een beetje overdreven hoog, daar moet je op officiele wedstrijden toch wel echt héél wat laten zien. Netjes dat je die bok uitzit, ziet er gemeen uit, vind het niet gek dat je die andere keer er af gevallen bent. Knap van je dat je ook door gereden hebt. Waar je hem omstelt op die gebroken lijn ziet het er niet zo fijn uit, je trekt hem met je binnenhand als het ware om en hij lijkt zijn buitenspier niet mooi te rekken. Vooral je buitenhand er goed aanhouden bij dit soort wendingen, binnenhand gaat altijd nog voor je buitenhand en niet andersom.

Bedankt voor je tips! Het was een FNRS wedstrijd ;)
De bok waarbij ik eraf viel, was nog hoger dan de bok op het filmpje, dus kon écht niet blijven zitten |o
Over de gebroken lijn ben ik het idd wel met je eens, dat ik meer met mijn buitenhand moet gaan werken!

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:26

perfecte combinatie! :D

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 12:43

Dankjewel! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:06

Coldplay90 schreef:
Ziet er leuk uit, maar ik neem aan dat het onofficieel was? Anders zijn de punten wel een beetje overdreven hoog, daar moet je op officiele wedstrijden toch wel echt héél wat laten zien.

Het was officieel FNRS. En hetgeen dat jullie op film zien voldoet aan de eisen van veel hogere proeven dan de proef die gereden werd. De tweede bok was echt flauw t.o.v. de eerste bok, waarbij de jury (die al van te voren gewaarschuwd was dat dit paard dat kon doen) al zei: "wowwwww, wat een vieze bok, die zit niemand uit". Alleen staat dat natuurlijk niet op film :p Dat Channiejjj na die val wat strakker in de hand werd lijkt me volkomen begrijpelijk en ook terecht, gezien de tweede bok. Geen enkele bok was overigens reactie op een te abrupte hulp van de ruiter. Nogmaals, met een keurige houding en zit, netjes op de letter rijden en zo constant rijden is het niveau wat gezien werd echt hoger dan gevraagd in die proef. Dat wil echt niet zeggen dat de anderen zoveel slechter reden (zoals eerder geopperd). Wel dat Chienniejjj een heel constante, nette proef liet zien.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:59

Ilja000 schreef:
Coldplay90 schreef:
Ziet er leuk uit, maar ik neem aan dat het onofficieel was? Anders zijn de punten wel een beetje overdreven hoog, daar moet je op officiele wedstrijden toch wel echt héél wat laten zien.

Het was officieel FNRS. En hetgeen dat jullie op film zien voldoet aan de eisen van veel hogere proeven dan de proef die gereden werd. De tweede bok was echt flauw t.o.v. de eerste bok, waarbij de jury (die al van te voren gewaarschuwd was dat dit paard dat kon doen) al zei: "wowwwww, wat een vieze bok, die zit niemand uit". Alleen staat dat natuurlijk niet op film :p Dat Channiejjj na die val wat strakker in de hand werd lijkt me volkomen begrijpelijk en ook terecht, gezien de tweede bok. Geen enkele bok was overigens reactie op een te abrupte hulp van de ruiter. Nogmaals, met een keurige houding en zit, netjes op de letter rijden en zo constant rijden is het niveau wat gezien werd echt hoger dan gevraagd in die proef. Dat wil echt niet zeggen dat de anderen zoveel slechter reden (zoals eerder geopperd). Wel dat Chienniejjj een heel constante, nette proef liet zien.

Ik bedoelde alleen te zeggen dat bij FNRS wedstrijden wel een heel stuk hoger gejureerd wordt dan bij KNHS wedstrijden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik vind dat de ruiter niet netjes rijdt, ik vind het er heel keurig uitzien.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:10

FNRS wordt helemaal niet hoger gejureerd dan KNHS. Wel anders. Er wordt op andere dingen gelet, er worden andere proeven gereden. Het is appels met peren vergelijken.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:14

Ilja000 schreef:
FNRS wordt helemaal niet hoger gejureerd dan KNHS. Wel anders. Er wordt op andere dingen gelet, er worden andere proeven gereden. Het is appels met peren vergelijken.

Dat is inderdaad waar! Bij FNRS wedstrijden moet je 210 punten halen, om de proef (promotiepunt) te behalen. Als je geen 210 punten scoort, heb je dus de proef al niet voltooid! Dit is bij KNHS wedstrijden heel anders ;)

Ki_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:54

Leuk paard!
Gemene bok!

Rijd je FNRS ja! Welke proef moest je hier doen dan? Ik rijd zelf ook fnrs! F9 nu de 1ste keer aankomend weekend!

verder vind ik het er netjes uitzien! t kan me voorstellen dat je hem wat strakker vast houd als je er ook nog bent afgevallen!

Leuk leuk!!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:42

Ki_m schreef:
Leuk paard!
Gemene bok!

Rijd je FNRS ja! Welke proef moest je hier doen dan? Ik rijd zelf ook fnrs! F9 nu de 1ste keer aankomend weekend!

verder vind ik het er netjes uitzien! t kan me voorstellen dat je hem wat strakker vast houd als je er ook nog bent afgevallen!

Leuk leuk!!

Dankjewel! :D
Dit was de F6b, voor de 2e keer (ben pas sinds 4 maanden bezig met FNRS, ben ingestroomt in F6a ;))
En wij moeten elk proefje 2x rijden, dus 2 keer 6a en 2 keer 6b :P

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:25

Channiiiej schreef:
Ilja000 schreef:

Dat is inderdaad waar! Bij FNRS wedstrijden moet je 210 punten halen, om de proef (promotiepunt) te behalen. Als je geen 210 punten scoort, heb je dus de proef al niet voltooid! Dit is bij KNHS wedstrijden heel anders ;)

En wat is daar anders aan? Ook bij KNHS-wedstrijden moet je een bepaald aantal punten halen om een winstpunt te halen hoor? :)
Ik dacht ook al dat je behoorlijk hoog gepunt moest zijn, wil je nog eerste worden.. Voor het onderdeel 'overgang arbeidsdraf' na die bok, zou je in de KNHS bijvoorbeeld een 3 of een 2 krijgen, omdat je al in draf zat. Hetzelfde voor de volte in galop, omdat je hem niet in galop hebt getoond. Daarnaast 2x een bok is verzet en wordt streng afgestraft, in een KNHS wedstrijd had je wel vééél 8en moeten halen, had je dit nog goed op willen halen. :)
Maar ben het er wel mee eens dat je een erg nette houding hebt en voor een manege-combinatie ziet het er erg netjes uit! Ik vind alleen dat het er wat strak uit ziet van voren. Dat helpt niet tegen een bok, je kan veel beter de teugels losser laten, want door je teugels kort te nemen, krijgt je paard alleen maar een opgesloten gevoel, waardoor hij júíst zijn ongenoegen zal uiten door te bokken.

Teugels een stuk losser en je paard op eigen benen laten lopen dus! Dan zal je ook zien dat hij makkelijker zijn achterhand eronder kan zetten. Nu is hij alleen maar bezig met de voorkant, om het zo te zeggen. :)

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:24

Ilja000 schreef:

Bij KNHS wedstrijden moet je ook gewoon 180 punten halen wil je een wp hebben, dus dit lijkt me wel vergelijkbaar. Ik weet niet zeker of er ook even veel onderdelen zijn, maar ik weet wel zeker dat je met zo'n proef bij een KNHS wedstrijd niet zulke hoge punten had gehaald, laat staan eerste was geworden. Wat hier boven mij gezegd wordt klopt ook wel, voor o.a. die overgang had je op een KNHS wedstrijd maximaal een 3 gekregen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:48

Jongens, de F6 is nog geen B niveau, dus echt niet te vergelijken. Er zijn 35 onderdelen, dus max. 350 punten te behalen. Er wordt ook niet combinatie gekeken.

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 13:51

Idd, als je de F8 voltooid hebt, zit je pas op B niveau geloof ik! :P En het principe is idd anders! =]

Maar het maakt niet uit haha (A)
Iemand nog tips, commentaar, opmerkingen enzo :D ?

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:14

Edit; verkeerde opmerking, had niet goed gelezen! :P

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:16

Wat netjes! Gefeliciteerd! ik zie wel vaak je hielen in de lucht ;) voor de rest heel mooi ! :D

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:25

Reageert(bokt) je paard vaker wanneer je hem omsteld?
Ik vond het echt een heel onrustig beeld, het galopje ervoor was rustig naar mij idee niet helemaal los en vloeiend, maar dit hoeft geen reden te zijn zo te reageren wanneer er een volte wordt ingestuurd. Is je paard wel gezond? en ook los in de rug, hoofd, hals en kaak?
Misschien is het een idee om wat meer te gaan "slingeren" voltes 8ten slagevoltes door een s van hand veranderen enz.
Wanneer je paard zo blijft reageren is het misschien verstandig hulp in te roepen.

Verder los je het als ruiter goed op. Succes ermee!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:05

wat een leuk paardje, alleen wat mij gelijk opvalt is dat..
misschien valt het jezelf niet op maar, je paardje loopt erg op de voorhand.
Dat wil zeggen dat je hem meer van achteren moet rijden, dat verklaard ook die bok.
Dat is een bok van protest, hij kan namelijk zonder goed werkende achterhand niet goed
genoeg galoperen. Daarom loopt jou paardje niet takzuiver in de galop, hij komt namelijk
op een moment met vier benen tegelijkertijd op de grond en hij heeft weinig sprong vanuit
de achterhand. Hier zou ik snel aan werken, want het kan ernstige schade oplopen, zoals
een valse knik, en geen taktzuiverheid en blessures.

ik hoop dat je inziet dat je een andere rijstyle moet nemen .. veel succes ermee

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 15:25

Bedankt voor de reacties, ik heb jullie een pb teruggestuurd! ;)

Even voor de duidelijkheid; Royal is niet MIJN paard! ;)

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:26

jammer van die bok veder netjes.. :D