heb ik mijn paard verpest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meredith_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:54

Zoals meerdere mensen hier al gezegd hebben ben je al heel ver dat je inziet dat je niet eerlijk tegenover je paard geweest bent.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je hem overvraagd hebt, maar niet met wat of door wat te doen.
Ga als je zelf er niet bij bent met je hoofd niet rijden, en ga alleen rijden als je er ook echt zin in hebt zodat je op een ontspannen en leuke manier weer gaat rijden.
Zet voor jezelf op een rijtje wat je paard wel aankan, en wissel de dressuuroefeningen af met wat speelsere oefeningen, zoals balkjes lopen, sprongetje maken of gewoon lekker spelen in de bak.

Zorg als je merkt dat je paard je niet vertrouwd deze meteen te laten voelen of weten dat het goed is (belonen tijdens het rijden, klopje geven, snoepje, even rustig stappen e.d.)
Zo kan jullie band rustig opgebouwd worden.

mocht de verstandshouding tussen jullie bij het rijden helemaal verstoord zijn dan zou ik inderdaad voorlopig even niet rijden en ervoor zorgen dat het vertrouwen aan de hand en in de stal weer terug komt door lekker te knuffelen en hem ongelooflijk te verwennen!!! :P

het zal vast en zeker helemaal goed gaan komen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:46

Och jaaa, je hebt het mssn , en ik zeg echt wel mssn je paard echt wel de verkeerde richting uit gepusht, dat kan ik niet echt beoordelen want daarvoor moet ik je echt wel beter leren kennen, je rijstijl, en natuurlijk ook het paard zelf, want die moet het allemaal uitvoeren natuurlijk, en mssn met een iets andere aanpak had het dan uiteindelijk toch wel gelukt. wie weet ?
Maar jaaaaaa , u zegt zelf,, ik heb het eigenlijk opgegeven , ik wil me eigenlijk verontschuldigen tegenover het paard , kan ik het nog goed maken , natuurlijk kan dat.
Paarden zijn idd niet haatdragend, pas je rijstijl aan , pas je verwachtingen aan en je hebt van het éene moment op het andere een heel ander paard.
Lig daar dus niet van wakker maar doe het gewoon op een andere manier, maar volg wel les, doe het niet op eigen houtje, want het risiko bestaat dat je van het éene uiterste , gewoon naar het andere uiterste valt, en das ook niet goed.
Dus pak het gewoon goed aan en alles is "ok" .

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:32

nee je hebt je paard niet verpest, je paard heeft jou geholpen in jou process en is nu vast ook berreid met jou een nieuwe start te maken!

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:59

Ik vind het echt super dat je zelf inziet dat het niet goed is wat je deed.
Wat iedereen eigenlijk al zegt, is het beste wat je op dit moment kunt doen! :D

Succes ermee meis! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:09

Ten eerste, super dat je inziet dat je verkeerd bezig was! En dat je je verontschuldigingen aan je paard wilt bieden =)

Ik heb mijn paard in het begin ook overvraagd, uit onwetendheid, na een jaar wou ze helemaal niks meer doen! Stappen was al teveel gevraagd.
Wij zijn toen ook omdat we ruzie hadden gekregen met de manege-eigenaresse, nadat ze zei dat niemand ons paard wou hebben behalve de slager, daar weggegaan.

Ze heeft toen een maandje vakantie gehad en daarna zijn we heel rustig weer begonnen, nu, 4 jaar later rijd ik zonder zadel, met een halster en kunnen we alles! Ze is hartstikke gek op me en ik op haar.
Voel me af en toe nog steeds wel schuldig, maar probeer het goed te maken met wat ik nu te bieden heb^^

Negeer die treiterende mensen met hun dressuur lekker en ga aan je band met je paard werken, en wie weet, zul je dan nog veel verder komen dan zij ;)

YelaBrenda11

Re: heb ik mijn paard verpest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 14:46

vandaag zal ik even naar mijn paardje toe gaan .en de tips die ik heb gekregen,gaan gebruiken.
ik ben echt blij dat bokt er is om mensen te helpen!

liefs

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:54

Echt goed van je dat je inziet dat je een fout gemaakt hebt. Heel veel mensen willen dat niet toegeven en zouden hun paard weg doen en daar de schuld aan geven. Dat doe jij niet, dus dat is echt al heel goed!

En nou moet je een soort van nieuwe start maken. Ik zou eerst samen lekker weer een band gaan opbouwen. Niks overhaast en doen waar jullie je het beste bij voelen. Dus lekker knuffelen, aandacht geven, borstelen, wandelen. Misschien beginnen met vrijheidsdressuur en een beetje longeren. Grondwerk is ook erg goed.

Sterkte meid, en nogmaals, respect voor je dat je tot deze conclusie gekomen bent!

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:00

Meisje... wees tropts op jezelf! Eindelijk een 13 jarige die gewoon eerlijk tegenover dr zelf en haar paard is en toe durft te geven fouten te hebben gemaakt.
Je heb fouten gemaakt... Die maakt iedereen. Dat is niet erg, ook al kunnen de gevolgen heel vervelend zijn. Jij hebt in ieder geval het lef om deze gevolgen weer op te lossen.

Zie wat er gebeurd is als een heel groot leermoment, zet je paard een tijdje op het land en geniet van m. Lekker tutten, poetsen, wassen, ouwehoeren en alles just for fun!
Zoek iemand die je probleem begrijpt en je erbij wil helpen om het op te lossen. En die dat ook op jou tempo wil doen.

Vind het knap van je dat je je fouten gewoon in ziet en onder ogen durft te komen. En al helemaal dat je het hier durft te plaatsen!

Neem de tijd en alles komt wel goed. Je paard vergeeft het je wel...

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:01

Ik vind het goed van je dat je zelf doorhebt waar je mee bezig was, en dat je er iets aan kan veranderen. Ik denk dat je je paard niet verpest hebt. Waarom? Ik kocht een merrie (begin dit jaar) die op een manege stond en door het lease-meisje tijdens het rijden verrot werd geslagen. Dus trauma voor de zweep. (dat meisje pakte de teugels in 1 hand en sloeg mn paard op de kont, totdat ze liep)
Ik heb het rustig aan weer opgebouwd en ze krijgt steeds minder last daarvan.

Zoals meerderen zeggen, gooi je paard lekker een maandje het land op. Begin daarna weer rustig met dressuur rijden, vraag niet teveeel van je paard en neem les.

Succes met je paardje :)

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:58

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 24-12-24 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:06

Doe leuke dingen met je paard , eerste tijd ene tijdje niet rijden lekker poetsen mee wandelen en met rijden véél complimenteren!
voor de kleine dingetjes die die goed doen gelijk een complimentje geven. niet snel boos worden en hem accepteren zoals die is.
Dan krjgt die vanzelf het vertrouwen in jou weer terug

Suces ermee ;)

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:57

ik vind het knap van je dat je het hier verteld. het komt vast wel goed, een paard kan veel hebben en zeker een draver! die paarden willen altijd werken voor je en zijn keihard.
doe het voorlopig lekker rustig aan, lekker buitenrijden beetje knuffelen en poetsen dan komt het best wel weer goed hoor.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:53

Allereerst heb ik hier wel respect voor, en zo te lezen iedereen die hier post ook..
Inderdaad goed van je dat je je fouten inziet en toegeeft, dat is tegenwoordig al schaars hier..

Wat de meesten zeggen, zet haar even stil, nu hoeft het van mij geen maand te zijn, maar in ieder geval 1,5 á 2 weken.. |
Daarna inderdaad weer rustig aan beginnen, met inderdaad wat grondwerk, ga samen eens een stukje het bos in met haar aan de hand..
Als het qua grondwerk en longeren goed gaat, zou je eens een join up* kunnen proberen, weet niet of je daarover hebt gelezen en het klinkt een beetje dom maar zo kun je wel goed uitvinden of je paard je nog vertrouwd etc..

Ik denk dat je bovenstaande al binnen 2 weken voor elkaar kunt hebben, en er dan weer op kunt gaan zitten, daaraan weer rustig aan de basis beginnen, leuke dingen doen, ga eens balkjes lopen of een kruisje springen, als ze dat niets vind merk je dat snel genoeg..
Over leuke dingen zijn hier al een aantal adviezen gegeven..

Wat betreft je titel, je hebt zeker niet je paard verpest, stel dat je paard jou zou verstaan en begrijpen, zou hij het allemaal snappen..

Veel succes en laat maar weten hoe het gaat!

*Join up is dat je met je paard de bak in gaat (het liefst een longeercirkel, maar dat is geen pré) en hem eerst van je weg jaagt.. Hij moet gewoon rond de bak door galopperen/draven.. Als hij dan z'n hals laat zakken en z'n binnenste oor naar jou toe heeft gericht, ga dan met je rug naar hem toe staan.. Als het paard je vertrouwd zal hij naar je toekomen.. Het is zeker het proberen waard lijkt mij in deze situatie!

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:01

Idd veel met haar lopen leuke dingen doen longeeren.
Zorgen dat ze je weer vertrouwt.
En dan langzaam er weer een keer op en dan natuurlijk niet direct te veel vragen!
En paarden vergeven je veel sneller als mensen!
Ik weet bijna zeker dat het wel weer goed komt(al duurt het natuurlijk wel een tijdje)
Laat je weten hoe het gaat?
Veel succes ;)

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:11

heej meid

goed dat je eigen fout hebt ingezien, ieder mens maakt fouten hoor!
wat ik zou doen is gewoon meer grondwerk met haar doen, en te rijden en je gewoon voorlopig niet richten op wat je wil bereiken ( qua topsport) maar gewoon ontspanning aan je paard geven en veel belonen erbij.
en wat ik ook wel eens doe is hardlopen of lopen met mijn paard
Het is zooo leuk en daardoor heb ik mijn paard haar vertrouwen ook mee teruggewonnen.
Ik zet haar dan in de bijzet en ga zelf meerennen :d :d

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:21

idd leg het zadel weg en ga dr eerst eens lekker back to basis knuffelen, poetsen... erna wat wandelen dan miss eens af en toe wat grondwerk en wat spelen met het paard, dan eens longeren en dan rijden... doe dit rusitg lekker recreatief..laat haar zien dat ze niet meer HOEFT en laat haar zien dat je nu een leuke tijd met dr wilt hebben, sommige paarden zijn voor goed verpest maar er is heus nog een kans hoor! vooral veel gedult, niks forceren en niks MOETEN ;)

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 23:28

hallo!

ik heb de tips die jullie hebben gegeven opgevolgd ,en het gaat ook steeds een beetje beter .
we doen veel leuke dingen samen , vandaag nog lekker in de sneeuw gespeeld. en ze krijgt meer plezier in het rijden .
we gaan veel naar buiten of lekker wandelen . en ik denk dat het begint te werken .
dat ik veel dressuur reed is alweer een paar maanden geleden ,en toen ik daarmee stopte heeft ze ook al een paard weekjes op het land gestaan .
ik merk ook dat ze steeds blijer wordt als ik kom ,al zijn we er nog niet denk ik ,maar al wel een eind op de goede weg .
nogmaals bedankt voor alle tips ,ik heb er heel veel aan gehad

liefs

ragazzza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:00

Hey meid,

Wat een ontzettende vervelende situatie. Ik las ergens dat je geen foto's durft te plaatsen omdat je bang bent dat klasgenoten je herkennen. Weten je ouders hier van? Je mentor? Het pesten moet stoppen en dat kan alleen als meer mensen er van weten en de pesters worden aangepakt!

Er over praten hoor! Wel doen!

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:07

wat fijn dat het nu stukje bij beetje beter gaat tussen jou en je paardje! En een vervelende situatie heb je op school, maar ik sluit me bij Carien aan, praten helpt echt. Al is het maar dat je iemand hebt waarmee je erover kan praten!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:36

Misschien heb je je paard wel iets of wat verpest, maar daar is volgens mij nog veel aan te doen ;)

Mijn pony's en paard waren bij de vorige eigenaar mishandeld geweest.
ik heb vooral veel grondwerk gedaan omdat ik heb gehoort dat dat nogal vertrouwen opwekte.
En spelen op de weide net hetzelfde ^^
Door te poetsen enzo wek je ook wel vertrouwen op volgens mij.
En misschien moet je je eens bij je paard zetten, en tegen praten enzo.

Misschien geeft dat ook vertrouwen?

x

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:02

veel grondwerken,
lekker losgooien, longeren, knuffelen, wandelen.
gewoon eventjes lekker rustig aan zodat jullie het vertrouwen weer op kunnen bouwen.;)

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 22:43

Ik denk dat je een heleboel goed kan maken met je paard hoor. Lekker rustig aan doen, het paardje in haar waarde laten, beetje poetsen, beetje teuten en dan denk ik dat het vertrouwen vanzelf wel weer terug komt!

angelynnxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:03

net als wat Mers zegt, eerst haar vertrouwen in jou terug zien te krijgen. Lekker bezig
wezen met elkaar en ontspannen. Vervolgens weer rustig beginnen!

Succes (:)

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:18

meis ik denk niet dat je je paard hebt verpest, gewoon rustig aan doen met dr. geef haar de tijd om weer tot jou te komen en het vertrouwen te laten groeien. komt vanzelf. en qua dressuur gewoon terug naar de basis.

maar op welke manier word je dan gepest op school? ook door ''paarden''meiden? dat je daarom zulke hogen eisen aan jezelf en je paard stelde.

als het om '''paarden''meiden gaat, niks van aan trekken hoor misschien zijn ze gewoon jaloers op je dat je een eigen paardje hebt.
lekker links laten liggen en lekker met je echte vriendinnen naar de stad gaan ofzo, zorgt ook voor afleiding.

mriaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:48

allereerst zou ik een goede instructrice/instructeur nemen/ tenzij je die al hebt?
En gewoon vanaf het begin af aan te beginnen.
Geef eens vaak lekkere poetsbeurten wandel ermee doe dingen zonder ermee te rijden. En als je gaat rijden bouw het langzaam op met veel stappen en gewoon de bassis goed doen.
Je hebt je paard niet verpest het vertrouwen in elkaar is alleen een beetje kwijt, maar die krijg je zo weer terug hoor :D
Wel goed van je dat je dit allemaal inziet!