3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:10

ik zou als je nog eens met dat zadel rijd
het zadel achter zijn schouder leggen
het ligt er nu op (zo ver ik dat kan zien )

verder met het aangalopperen links goed je rechterteugel en been aanhouden (die waren namelijk zoek) dan zal het aangeloperen ook makkelijker gaan omdat je hij dan niet meer kan weg springen op de rechterkant.

mischien een handig hulpje om hem even klein te zetten op een volte en iets harder gaan draven en hem zo in de galop laten vallen. (dat heeft bij mij ook goed geholpen).

je hebt een erg mooi paard onder je kont.
en ik vind dat je zelf ook erg netjes zit mooi rechtop :)

opisop_shop

Re: 3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:14

Bedankt :)

Helaas gaat de linkergalop erg lastig en hebben we al van alles geprobeerd (althans de vrouw die hem heeft doorgereden voordat ik er zelf opstapte vorige week ;) ) namelijk naar links stellen, naar buiten stellen, lichtrijden, op verkeerde been lichtrijden, zelf over je over buiten schouder kijken, kleine volte, grote volte, vanuit sneller tempo, erin laten vallen....
enige dat meestal meteen helpt is op een balkje aanspringen zodat hij dan zijn benen wat beter optilt en je een "landing" hebt waarin je naar links wend als het ware.

Erg lastig dus!

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:30

Misschien nog een tip .

Als je aanspringt in de linkergallop , sta je handen toe .
Dat die ook leert om naar voren toe te gaan .
Gaat die verkeerd dan haal je hem rustig terug .
Rustig lichtrijden en doorzitten in een hoek en dan probeer je het om het idd als je op de binnenhoefslag zit om hem naar buiten te duwen . met je been , en je buitenhand stuurt naar de hoefslag .

lekker halsstrekkend draven , en blijf voorlopig noeg lekker ontspannen lichtrijden .

Ziet er leuk uit .

Veel plezier er mee

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:56

Ik heb het idee dat je je handen nog niet helemaal onafhankelijk van de rest van je lichaam kunt bewegen, je belemmert hem behoorlijk bij het aanspringen in galop en raakt ook behoorlijk uit balans. Leer je paard ook direct aan niet naar buiten te kijken in galop, probeer z,n hoofd naar binnen te draaien, en oefen de galop ook buiten op lange rechte stukken.. ;)
Leuk paard, en succes met rijden verder

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:39

Naar buiten doen we voorlopig nog niet, omdat ik dus nog maar net 5x op hem heb gereden en hij zo kort onder het zadel is.
Voor mij ook precies de reden dat ik nog moeite heb met zijn galop, heb altijd op pony's gereden en dan is een paard ineens heel anders :D
Buitenrijden willen we volgend voorjaar zeker gaan doen!
Zijn hoofdhouding laat ik tot nu toe even voor wat hij is in de galop, ik wil hem juist de ruimte geven zijn balans te vinden in de galop zonder dat ik hem ga dwingen met stelling te lopen ofzo.

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:23

oftopic: WOW *D wat een super mooi paardje

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:34

opisop_shop schreef:
Naar buiten doen we voorlopig nog niet, omdat ik dus nog maar net 5x op hem heb gereden en hij zo kort onder het zadel is.
Voor mij ook precies de reden dat ik nog moeite heb met zijn galop, heb altijd op pony's gereden en dan is een paard ineens heel anders :D
Buitenrijden willen we volgend voorjaar zeker gaan doen!
Zijn hoofdhouding laat ik tot nu toe even voor wat hij is in de galop, ik wil hem juist de ruimte geven zijn balans te vinden in de galop zonder dat ik hem ga dwingen met stelling te lopen ofzo.

Ik zou hem wel zo snel mogelijk mee naar buiten nemen, lekker lange stukken galoperen, is goed voor z,n balans..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 21:41

Bedankt Elyse :D

Ja, wil ik ook wel Marlin :)
Maar ik moet me wel eerst iets zekerder voelen en zit nu niet helemaal lekker omdat ik nog zoekende ben naar een passender zadel voor zowel hem als mijzelf.
Ik verwacht de komende tijd aan elkaar te gaan wennen (vele feestdagen en een verhuizing in het verschiet, dus zal wel even duren) en daarna naar buiten te kunnen :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:49

Leuk paardje zeg! Weet je toevallig wat voor hengst er achter zit? Ik vind het namelijk een typische Gaye nakomeling, das een bonte fries hier uit de buurt.
Wat je galop betreft, als je aangeeft dat hij met het balkje wel goed aanspringt, dan is het waarschijnlijk ook een stukje kracht wat hij nog mist van achter. Voorlopig lekker het balkje blijven gebruiken, en die kracht komt vanzelf wel ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:52

Je bent bezig met rechtrichten? Zoja hoe? Welke oefeningen ed.?

Ik zou hem vooral eerst op eigen benen laten lopen, op de binnenhoefslag. Teugellengte mag ook wat langer, kropt zich nu soms wat op maar volgt de hand geloof ik al wel redelijk?

Ik zou de galop eerst laten rusten, jij werkt niet mee, het zadel werkt niet mee, en dan lukt die linkergalop inderdaad niet.
Laat hem eerst wat sterker worden in de stap en draf.
Op te kleine voltes zou ik hem ook nog niet zetten: hij valt erg naar binnen waardoor er zeer veel gewicht op het binnenvoorbeen komt, eerst hem wat rechter hebben.

Wil je toch bezig gaan met de galop probeer dan eens om in verlichte zit te gaan staan. Is vaak wat makkelijker om je eigen balans dan te houden en ook voor het paard wat makkelijker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:56

Zijn vader is een gelders type, heb daar verder geen informatie over eigenlijk. Zijn moeder is een fries.

Ben niet spefiek bezig met rechtrichten (niet volgens AdB ofzo althans).
Heb hem wel al twee keer aan de hand gepakt met de teugels eraan om ernaast te lopen en zo wat te kunnen stellen en wenden.
Dat doet hij al best netjes, naar echts althans, naar links vind hij moeilijk.
Binnenhoefslag rijden gaat ook al steeds beter, veel minder slingerig als eerst; kan nu al een redelijk nette rechte lijn rijden.

Hij kropt zich inderdaad wat op zie ik op de beelden, had ik zelf met rijden niet het gevoel.
Heb echter niet het idee dat de teugels veel langer moeten, wel wat meer overdrijven met hand voor denk ik om de lengte wat beter te krijgen. Heb hem in de les gereden met weerstandbiedende hand, hij reageerde daar erg goed op.
Hij wil heel goed verruimen en terugkomen (kan ook mooi ruim bewegen), richting halsstrekken vindt hij uiteraard nog erg moeilijk, de lengte die we er met uitdraven inkregen is al best oke voor nu, dat kunnen we nu mooi gaan uitbouwen.
Ik wil met 1x per week longeerwerk en wat balkjes die achterhadn wat sterker maken, aanspringen op een balkje als het lukt (rijd normaliter niet als enige in de bak verwacht ik en dan ligt een balk al snel in de weg denk ik), galoperen ga ik onder het zadel dan alleen 1x per week op les doen eerst.

pollylove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:47

Ziet er goed uit.

*Geen geld zoeken het ligt er tochniet ben ik achter gekomen :+
*paardrijden, geen pianospelen!

xx

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:51

Dan zou ik toch met rechtrichten bezig gaan. (En nee dat is niet meteen AdB :P)
Die linkergalop lukt niet omdat je paard rechtsgebogen is. De spier aan de rechterkant is dus korter, waardoor naar links buigen veel moeilijker gaat.
Ik verwacht dat als je meer bezig gaat met rechtrichten dat het dan goed moet komen :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 20:55

Dat is niet zozeer het probleem; zoals ik al zei heeft het paard rugklachten gehad waarvoor hij kortgeleden behandeld is.
Hij is uiteraard niet recht, maar dit rugprobleem heeft als grootste boosdoener gefungeerd. We zijn het nu weer aan het oppakken en hij is alweer een stuk soepeler aan het worden.

Hij kon hiervoor wel normaal galoperen op de linkerhand, heeft ook geen blokkades in de nek gehad of erg scheef ofzo.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:35

laat het beestje nog lkkr zelf op eigen benen lopen.
dus pas later met nagevelijkheid beginnen. dat komt vanzelf wel ;)
als hij maar eerst alle basis goed kan (zoals bv de linker galop )
en ik zou zelf ook niet zo veel doorzitten, ze hebben namelijk nog niet zoveel spieren in de rug..
succes nog verder het is een leuk paardje!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:55

probeer vooral met de overgangen niet je handen hoger te zetten maar juist iets lager, want omdat die nog niet helemaal goed gaan zie je ook dat je jezelf vast zet. als je je handen dan wat lager plaats is dan al een stuk makkelijker voor jullie beiden!
wel een erg leuke combinatie!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:21

Bedankt!

Vandaag hebben we onze eerste pasjes buiten de bak gereden en het ging zo goed dat we meteen een voltallige buitenrit hebben gemaakt :D
Hij keek nergens van op; auto's, bruggetjes enz echt heel bijzonder!
Toen we een klein stukje draf reden ging de pony die meewas steeds meer strekken en uiteindelijk gingen we verder in een zalig beheerst galopje, hij ging ook mooi over de rug heen, dat alles omdat hij de hele weg al mooi ontspannen was (zocht mooi mijn hand op of volgde mijn hand juist mooi zodat hij ging halsstrekken of zelfs stofzuigen) en we op een recht pad reden.
Nu ik dit heb gezien ga ik eerst lekker met stalgenoten buitenrijden (bv 1x per week buiten, 1x in de bak en 1x les) zodat de balans van de galop mooi buiten geoefend kan worden straks.

Jippie!!!

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:14

mooi dat het zo goed ging!
het helpt heel erg zon buitenrit voor de galop!
wat ook goed is dan in het water, tot knie hoogt lekker te galoperen(natuurlijk niet in de winter) of hebben jullie daar in de buurt ook een ''berg'' om tegen aan te galoperen? want dat vind ze vaak prachtig en ook erg goed voor de rug.
ook is het heel veel lol natuurlijk..
succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:20

We hebben wel 1 heuveltje in het bos. Verder op de manege 1 heuvel op de weide, daar kan ik denk ik wel longeren als het gras droog is :)

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:22

als je doorzit moet je je benen wat stil houden.

DON__RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 19:25

Je zit er vrij netjes op
Alleen je drijft constant !?
en je mag je hakken wat meer uitdrukken en tenen naar binnen draaien.
Tevens vind ik dat jeje bovenlijf met namen je armen erg vasthoud
ONTSPANNEN!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 00:47

Ik drijf niet constant ;) , verder bedankt voor je berichtje :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:34

vind het er best ok uit zien. vind niet dat hij extreem gespannen is. jah de stukjes die je zelf aangeeft. doorzitten maakt niet zo veel uit. maakt voor het paard niet zo veel uit of je nu om de pas gaat zitten of elke pas. vind ook dat je best netjes doorzit. denk dat doordat het zadel iets te klein is voor je dat je wat moet zoeken met je houding en dit vind je terug, vooral in je beenligging, die wiebelt ietsjes, misschien dat bewust iets meetr je hakken uitdrukken kan helpen. maar kan het mishebben.
misschien nog een klein tipje. bij het aanspringen in de galop linksom liep hij eerst netjes rustig om aan te spingen. dan hou je iets te veel je binnen teugel vast en verkrampt. rij eens lekker rond en laat iemand anders ineens zeggen wanneer je moet aanspringn. heb het gevoel dat je er zelf al te veel over nadenkt en dat over brengt op je paardje..

verder super hoor!! gewoon zo door gaan

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:45

Knappe bonte zeg :oo !

wat mij het eerste opvalt is dat je veel doorzit, op een jong paard is veel doorzitten niet goed. Dus gewoon lekker lichtrijden en kleine stukjes doorzitten meenemen. Nu geef je aan dat je normaal gesproken veel meer lichtrijd maar dat hij nu gespannen was. Juist is dat een reden om licht te rijden, als ze gespannen zijn zetten ze vaak hen rug vast en als jij daar dan een aantal keer op stuitert dan is dat niet fijn.

Verder de overgang draf-galop, probeer je paard net iets scherper aan de hulpen te hebben, zodra jij de hulp geeft moet hij meteen aanspringen in galop en niet eerst nog harder gaan draven. Door dit nu al te leren, heb je er later alleen maar gemak van, een paard wat op de hulpen is , is echt super.

Verder ben je lekker op weg, en vind het gewoon een knap dier om te zien. :)

Edit; probeer tijdens het doorzitten je rug zelf ook los te laten, want als jij vasthoud (beetje verkrampt) dan kan je paard zijn rug ook amper loslaten.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:06

schaapie18 schreef:
Wat mij opvalt is dat je constant zit te drijven vooral een jong paard word dan al snel dood op het been.
Verder vind ik hem jammer dat je al zoveel doorzit, de stukjes dat die nog tegen hand komt zet die duidelijk zijn rug vast en begin jij een beetje te stuiteren.
Lekker wat meer tempo rijden en gewoon lichtrijden.
Over het aanspringen hou je handen laag en geef hem wat meer ruimte aan de voorkant zodat die ook weg kan.
Wel een leuk beestje om te zien toont niet echt al een fries maar meer als een rijpaard leuk!

hier ben ik het mee eens, idd met aanspringen in galop gooi je je handen omhoog & uitelkaar. probeer die ook met overgangen gewoon op hun plaats te houden zodat, vooral een jong paard, snapt wat jij bedoeld.

idd super mooi paard! succes! :)