aanstelleritis of toch angst??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: aanstelleritis of toch angst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:03

Sanne: dit is het type paard dat, en ik heb het geprobeerd, bij mogen kijken plots naar ALLES kijkt. Dan heeft ze pas geen vertrouwen! Wanneer ik gewoon haar focus heel duidelijk weg van de wereld en eventjes helemaal naar mij toe haal en haar zo kan belonen, wordt ze een, pak fijner.

En dan mag iedereen het wreed vinden, ik weet van mezelf dat ik allesbehalve wreed ben, maar ik vind wel dat véél paarden met veel te veel dingen wegkomen en dat is voor het paard eigenlijk veel sneuer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:35

Ik zeg niet dat het niet werkt, ik gebruik het soms zelf ook in een situatie waarin het even niet anders kan. Je paard leert er alleen op de lange termijn niet zoveel van.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:55

Loop anders even een keer zonder zadel of hoofdstel langs die kant met halster en halster touw, als hij dan ook raar doet dan weet je dat ze echt bang is, doet ze niet bang, dan doet ze dit soort dingen om onder het werk uit te komen! Probeer dan haar gedrag tijdens het rijden te negeren en haar flink aan het werk te zetten. Als ze weet dat jij er niets om geeft wordt het voor je paard minder leuk om dit soort fratsen uit te gaan halen. ! veel succes en fijne kersssst (:) :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:13

Ilseee12 zo makkelijk ligt het niet ;)
Je kan als je rijd ook een stuk spanning van jezelf op je paard overbrengen. Daarnaast hebben veel paarden een stuk meer vertrouwen in je als je ernaast staat. Door het rijden kan een paard ook veel spanning opbouwen, ligt een beetje aan de manier van rijden. Daarnaast maakt een verschil in gang/snelheid ook weer een groot verschil. Niet makkelijk te vergelijken dus ;)

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:18

Misschien zou je even een tijdje stil kunnen gaan staan op de 'enge' plek, maar dan ook niets dwingen, als ze weg wil dan mag dat maar daarna probeer je het weer totdat ze blijft staan.

Ik heb hier verder geen ervaring mee dus ik weet ook niet of het werkt...

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:27

Aanstellen om aan te stellen denk ik ook niet dat paarden kunnen. Maar wel dingen zoeken om zich aan het werk te onttrekken. En dat denk ik dat dit is, omdat ze weet dat het werkt, jij gaat allerlei dingen doen, behalve werken. Vind ze het ook zo eng aan de lange teugel?
Zo staat hier een doodeng hek in de bak, dat al 1,5 jaar even "eng" is. De laatste tijd gaat het steeds beter door:
Buiten teugel er flink aan, naar binnen laten kijken met korte ophoudingen, FLINK druk geven met het binnenbeen waardoor ze schouderbinnenwaarts/wijken achtig langs de enge plek moet.
En daarna flink aan het werk zetten, het helpt.
Rij er ook niet frontaal naartoe, maar probeer iedere keer met schouderbinnenwaarts/wijken het paard ernaartoe te duwen.

Succes!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:50

midgie schreef:
petitparis schreef:
@midgie: sommige paarden kunnen zich wel aanstellen. bv mijn paard kijkt zelden van iets op,is een droom om mee te nemen op wedstrijd en op wandeling. In onze binnenbak wordt momenteel gewerkt en er lag enkele weken terug een hoopje zaagsel. Hier zijn we op elke hand 2x doorgewandeld als opwarming, geen enkele keer heeft ze meer gereageerd dan eventjes geblazen en is er telkens netjes doorgestapt, wanneer ik aandraafde sprong ze 2m op voorhand al weg en wilde niet meer door de zaagsel plek. Na 1x goed benen erin en een schreeuw van mij liep ze er weer netjes door en heeft voor de rest zelfs niet meer opgespannen of niks. in mijn ogen is dit dan toch een beetje aanstellen in de hoop niet te moeten werken.

Ja nou ik geloof niet in aanstellen, dat kunnen eigenlijk alleen mensen bedenken,
Dat hij erdoor liep toen jij flink been gaf is ook logisch voor dat moment ,hij krijgt dan net op het juiste moment een juiste leiding, maar waarom die schreeuw dan weer??
Die schreeuw is weer menselijke onmacht en misschien aanstelleritus, zonder schreeuw had hij ook gegaan denk ik.

Ik ben het helemaal met je eens dat je met schreeuwen niks bevordert!
Ik heb ook wel eens in de put gezeten met mijn paardje! Hij schrok, ik vond dat hij zich aanstelde dus ik werd kwaad..
En als ik kwaad word ga ik schreeuwen.. Dit werkte zo averechts, maar zag ik helaas pas na een paar maanden! Het helpt juist als je doet of het normaal bent lekker tegen hem aan ouwehoeren.. maar niet alleen op dat moment maar ook als die eens op de andere kant loopt!
En laat hem eerst lekker helemaal onstpannen (steeds langere teugels etc) is die ontspannen dan weer verder gaan met waar je aan wil werken.

Mijn paarden schrikken zich iedere keer weer een hoedje als ze vanuit de wei naar stal gaan, want misschien liggen die takken er wel weer die er 2 weken geleden ook lagen, of die pion in het donker die daar normaal niet staat. probeer je paard te begrijpen!
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij het allemaal te moeilijk vind worden en daar allemaal enge spoken ziet die er niet zijn..
Probeer dan een stukje verder te zijn dan hij met denken! Waar schrikt die het meest? Rij daar heen maar went 2 meter van de voren of en brei dat steeds uit.. Als je eenmaal door hebt hoe je hem voor kan zijn (wat niet binnen 1 week of 1 maand lukt) kan je er op een gegeven moment om lachen. maar bedenk dan ook dat hij dan wel weer wat anders heeft verzonnen..

Suc6 ermee!!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:53

GEEN_ZIN schreef:
Misschien zou je even een tijdje stil kunnen gaan staan op de 'enge' plek, maar dan ook niets dwingen, als ze weg wil dan mag dat maar daarna probeer je het weer totdat ze blijft staan.

Ik heb hier verder geen ervaring mee dus ik weet ook niet of het werkt...

Lijkt me niet heel slim, dan ga je een strijd aan dat wil je niet weten.
Als ik dat met die van mij zou doen zou die keer op keer weg blijven rennen.. en valt er niks meer mee te beginnen! Je moet ze namelijk een stapje voor zijn en in at opzicht niet zelf op onderzoek uit laten gaan, paarden zijn slim genoeg om allerlei enge dingen dan te kunnen bedenken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:54

sanne83 schreef:
Ilseee12 zo makkelijk ligt het niet ;)
Je kan als je rijd ook een stuk spanning van jezelf op je paard overbrengen. Daarnaast hebben veel paarden een stuk meer vertrouwen in je als je ernaast staat. Door het rijden kan een paard ook veel spanning opbouwen, ligt een beetje aan de manier van rijden. Daarnaast maakt een verschil in gang/snelheid ook weer een groot verschil. Niet makkelijk te vergelijken dus ;)

Voila.

Ik doe veel grondwerk, heb dan vaak een half slapen paard langs me (was in het begin ook wel anders, maar vanaf de grond ben ik zelf een pak handiger).
Als ze echt staakt, los ik het liever op vanuit stilstand, dan vanuit draf, want dan red ik het gewoon echt nog niet.
Als ze nog niet staakt, maar we op het 'enge' stuk afgaan, stel ik dus liever door. Paard blijft vooruit denken, kan niet kijken, en loopt er de tweede keer briesend langs.

Dit is trouwens echt een merrie die aan een lang teugeltje in de bak overal langs gaat (in de bak, in niet vertrouwde omgeving niet hoor, ze is echt wel alert); maar van zodra ik moeilijke dingen meepak is ze een pak 'banger'. Dat heeft wrs met vertrouwen te maken, ik geloof ook niet dat een paard zich 'aanstelt', maar anderzijds: ze zijn retesnel in associëren. Wees maar zeker dat mijn paard bij die moeilijke oefeningen (zoals rechtrichten bvb) weet dat sommige moves handig zijn om mijn hulpen te ontlopen.

Ik doe dus zoals Raggel, maar wel op een ultralicht contact eigenlijk.