paard wil niet in galop (tips)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meredith_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:05

Dit probleem komt inderdaad wel vaker voor en het is algemeen bekend dat friezen over het algemeen meer moeite hebben met de galop dan een KWPN-er.

Het kan zijn dat het paard op dat moment achter je been kruipt en zicht ontrekt aan de hulpen.
Of wat moeilijker op het achterbeen te rijden waardoor hij dus juist in de bochten meer druk krijgt op het binnenachterbeen en het extra moeilijk krijgt met aanspringen omdat men vaak toch een wat meer gesloten draf vraagt voor het aangalopperen zodat het paard niet uit elkaar valt in de galop.

Wat je kan proberen is om je paard goed voorwaart voor te bereiden, goede actieve tot snelle draf. Op het moment dat jij voelt dat hij genoeg reactie geeft spring je op het moment van het indraaien aan in de galop.
Springt hij niet aan moet je proberen het paard zo recht mogelijk door de bocht of over de hoefslag te laten lopen en overdreven de wending in te zetten en de hulpen te geven voor de galop. Zo valt hij als het ware in de galop.

Komt hij na een paar passen weer terug blijf je doorzetten net zo lang dat jij er tevreden over bent.
Dit blijf je natuurlijk oefenen en omdat het nu al even niet zo goed lukt kun je er ook niet vanuit gaan dat dit binnen een dag opgelost is.
verleng die galop telkens met een halve bak bijvoorbeeld. Rijd zo weinig mogelijk wendingen zodat je hem ook makkelijk de ruimte kan geven om extra vooruit te zetten!

heel veel suc6!! Hopop dat je er iets aan hebt!!! ;)

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 20:14

SadyLady schreef:
Voltige96 schreef:
dankjee voor de reactie's, maar het is al een volwassen paard dus ze zit me gewoon gek te maken denk ik ik zal zekere de dingen proberen die hier staan. SadyLady: als ze aanspringt springt ze wel altijd goed aan.

Mijn paard is ook volwassen hoor, 15 jaar.
Maar goed, dan denk ik toch dat het probleem bij jou ligt ;)

dat denk ik juist niet want ik hoorde gister van de stal eigenaar dat
ze vaker zulke dingen uitvreet. En die heeft mij even zien rijden en zei
dat ik de hulpen goed gaf.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:21

Longeren dat helpt dan kan je hem een keer door door door laten galopperen
Friezen zijn hier wel heel erg van maar zet door ik galoppeer bv niet met mijn 4jarige pony.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:00

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Voltige96

Re: paard wil niet in galop (tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 20:43

Dat is het juist aan de longeerlijn als ik dan zeg galop, wil ze gaan rennen alleen dan zet ik de zweep erachter en dan gaat ze gelijk in galop

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:47

Vergeet je niet te belonen als ze aanspringt. Een paard leert weinig van straffen maar heel veel door belonen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

Yess schreef:
Je blijft lichtrijden (= het makkelijkst, anders ga je stuiteren als ie harder gaat en ben jij en je paard uit balans) en als je dan net van de korte zijde de lange zijde opgaat geeft je 1x keer been (binnenbeen): Je maakte de bocht naar de lange zijde, en op het moment dat ie recht wordt (niet als ie al recht is, maar precies als ie uit de bocht komt) geef je je hulp.

Op zich is lichtrijden nog niet zo slecht.
Aanspringen zal moeilijk zijn, maar je kan je paard wel in galop laten vallen vanuit een snelle draf. Daarbij moet je wel lichtrijden op het verkeerde been. en houd je zweep erbij als ze niet luistert, als ze het aan de longe kan, moet het onder het zadel ook lukken, vooral omdat ze het eerder ook wel deed.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:57

nou snap wel dat het erg lastig is vooral omdat hij altijd al niet graag in galop gaat
vraag ik me toch wel een beetje af wat doet hij in de wei en aan de longeerlijn .

heb nu bijna een jaar een draver en deze mogen natuurlijk op de baan nooit in galop dus ben ook nog steeds aan het klooien ben dan ook wel even bij de ostheopaat gaan vragen of ze niet vast zat in haar rug en dat was zeker het geval nu ze twee behandelingen heeft gehad zie ik echt vooruit gang .
als het natuurlijk niet lekker zit of ze drukt haar rug weg omdat er teveel druk achter zit is het voor paard erg moeilijk om dingen te doen en ook nog te ontspannen want volgens mij is ze erg loperig als je zweep meeneemt.

je kan ook even kijken of rust een beetje helpt.

groetjes nanny

Daniektroum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:59

Misschien zit de singel te strak?
of past het zadel niet goed op zijn rug?
heb je dat al goed bekeken?

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:26

Daniektroum schreef:

xx

Dat zou je dan ook merken in de rest van de training ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:56

Bizzybijtje schreef:
Daniektroum schreef:

xx

Een singel die te strak zit zou je idd door de hele training merken, maar het zou kunnen dat het zadel op het moment van galop toch die prikkel geeft van
' :evaw:'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:15

Asyaa schreef:
Bizzybijtje schreef:

Een singel die te strak zit zou je idd door de hele training merken, maar het zou kunnen dat het zadel op het moment van galop toch die prikkel geeft van

Iedere keer :D ? En in draf niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:27

Bizzybijtje schreef:
Asyaa schreef:

Iedere keer :D ? En in draf niet?

Paarden hebben een hele hoge pijngrens, het kan zijn dat het zadel op z'n specifieke manier 'fout' is dat het alleen in de galop een groot genoegen prikkel geeft. Ik zeg niet dat het aan het zadel ligt, ik zeg alleen dat het niet overbodig is om het zadel toch even na te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:27

Dat is zo, al denk ik dat de kans érg klein is dat het daarmee te maken heeft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:28

Bizzybijtje schreef:
Dat is zo, al denk ik dat de kans érg klein is dat het daarmee te maken heeft :)

Ik denk het ook, maar toch liever even snel gekeken, dan al die tijd maar aankloten terwijl het toch je zadel is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:29

Dat is zo :j
Ook denk ik trouwens dat de TS even moet kijken of ze haar paard niet hindert in de galop, al is het onbewust.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 17:43

Bizzybijtje schreef:
Dat is zo :j
Ook denk ik trouwens dat de TS even moet kijken of ze haar paard niet hindert in de galop, al is het onbewust.

daar zat ik zelf ook al aant te denken en heb een paar anderen gevraagd om te kijken of ik dat onbewust deed maar zij zagen niks

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:57

Mischien aangalloperen met hulp van een balkje, ik heb ook een fries gereden, die kon alleen aangaloperen met een 'hupsje' :P

Brittjehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:59

probeer telkens als je aanspringt dezelfde hulpen te geven. zo weet je paardje precies wat hij moet doen en nietin de war is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:01

Dat lijkt me niet meer dan logisch?