Pony inrijden! Heb tips nodig!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 14:57

Okee ;)
Maar als ik dat ga doen ben ik 14 ;)
Maris89 schreef:
Ik ben te goedgelovig :+ . En mijn antwoord was niet kattig bedoelt, maar ik zou het zelf niet eens aandurven om op jouw leeftijd een pony in te rijden.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:43

ik zou het samen met iemand doen die het al vaker heeft gedaan.
dan weetje zeker dat je het goed doet en je doet ervaring op ;)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 15:44

Jaa,
ik ga het misschien samen doen met de nicht van dat meisje...
Maar die had er geen zin meer in ofzo?!
En anders kan ik het nog altijd samen doen met iemand die ook wel es bij die boer komt waar dat veulen ponytje dinges dan komt te staan :P,
hanny_jelke schreef:
ik zou het samen met iemand doen die het al vaker heeft gedaan.
dan weetje zeker dat je het goed doet en je doet ervaring op ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:20

Wat je nu alvast zou kunnen doen. Om met mensen mee te lopen die paarden zadelmak maken en inrijden. Daar kun je ontzettend veel van leren. En tja de ene persoon zal het nooit "kunnen" terwijl de andere dat wel genoeg "gevoel" voor hebt. Dus opzich heeft leeftijd er niet erg veel mee te maken. Op pony's van 1.20 kun je immers ook geen 18 jarige zetten al is het voor het inrijden. In ieder geval jullie snappen wat ik bedoel.

Je hebt nu nog zo'n 3 jaar. Dus als je het echt van plan bent zou ik je er nu al in gaan verdiepen zodat je veel kan leren van andere.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 04-12-09 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:21

Okee:d.

Bedankt,
ik ga zeker wat doen met jouwn tip :D.
Monica_1987 schreef:
Wat je nu alvast zou kunnen doen. Om met mensen mee te lopen die paarden zadelmak maken en inrijden. Daar kun je ontzettend veel van leren. En tja de ene persoon zal het nooit "kunnen" terwijl de andere dat wel genoeg "gevoel" voor hebt.

Je hebt nu nog zo'n 3 jaar. Dus als je het echt van plan bent zou ik je er nu al in gaan verdiepen zodat je veel kan leren van andere.

tamary

Re: Pony inrijden! Heb tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:32

Om een pony te trainen heb je ten eerste een stuk inzicht in paardengedrag nodig. Stukje paardenpsychologie dus en begrijpen hoe een paard leert. Daarnaast is een stukje kennis over groei en lichamelijke ontwikkeling ook geen overbodige luxe. (Ik en met mij gelukkig meerdere zijn absoluut niet voor het belasten van een 3 jarige door erop te gaan zitten)
Lees dit maar door:
http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf

Komt van deze website (staan nog meer interessante stukken op) :
http://www.equinestudies.org/

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:37

Zorg er idd voor dat je hulp krijgt en je verdiept wat er allemaal bij komt kijken en sorry ik zal nu wel als je moeder klinken[mijn eigen dochter is ook 11] maar je denkt er ws meer vanaf te weten dan je eigenlijk echt kan.vraag iemand volwassen om te helpen

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:39

Okeee:D.

Bedankt ;).
Vind het zo leuk dat er van die leuke reacties komen ;)
knollentuin schreef:
Zorg er idd voor dat je hulp krijgt en je verdiept wat er allemaal bij komt kijken en sorry ik zal nu wel als je moeder klinken[mijn eigen dochter is ook 11] maar je denkt er ws meer vanaf te weten dan je eigenlijk echt kan.vraag iemand volwassen om te helpen

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:42

Zoek AUB iemand die er écht verstand en ervaring in heeft en ga zelf niet aanklooien met zo'n jong dier,
beide onervaren lijd niet écht tot een succes :n

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:44

Ik ga ook samen werken met iemand misschien ;).
Ik ga sowieso iemand vragen om mee te helpen (als het echt niet lukt!)
NHevaVD schreef:
Zoek AUB iemand die er écht verstand en ervaring in heeft en ga zelf niet aanklooien met zo'n jong dier,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:50

Sassii schreef:
Ik ga ook samen werken met iemand misschien ;).
Ik ga sowieso iemand vragen om mee te helpen (als het echt niet lukt!)
NHevaVD schreef:

Hier ga ik even mee met de andere reacties. Als het niet lukt ben je al te laat. Zoek vanaf het begin hulp. Fouten voorkomen is veel makkelijker en fijner voor alle partijen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:54

Jep. Snap dat je 't graag zelf wil ondervinden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar om dit, als onervarene, te gaan proberen
op een jonge pony vind ik het verkeerd. Werk bijvoorbeeld samen met een persoon die dit vaak doet en ervaring hierin heeft en
vraag om enkele dingen mee te mogen doen of te mogen proberen, welliswaar onder begeleiding. Zo
doe je toch 't één en ander zelf maar kan er ingegrepen worden wanneer 't drijgt fout te gaan :)

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:56

Ik ga zeker ook iemand vragen of diegene me wil helpen met het inrijden...
Maar ik weet alleen nog niet wie, er zijn hier niet zo van die....... tja, hoe moet ik het zeggen? er zijn hier niet zo van die GOEDE paarden meisjes zeg maar in het dorp, en ik ken zo 1,2,3 ff niemand die mij kan helpen :P. Gelukkig duurt het nog 3 jaar xd.
NHevaVD schreef:
Jep. Snap dat je 't graag zelf wil ondervinden hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar om dit, als onervarene, te gaan proberen
op een jonge pony vind ik het verkeerd. Werk bijvoorbeeld samen met een persoon die dit vaak doet en ervaring hierin heeft en
vraag om enkele dingen mee te mogen doen of te mogen proberen, welliswaar onder begeleiding. Zo
doe je toch 't één en ander zelf maar kan er ingegrepen worden wanneer 't drijgt fout te gaan :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:56

Als je genoeg begeleiding krijgt, dan kun je het vast wel. :)

En ik zal het weten want ik heb op mijn 11de al mijn eerste pony zadelmak gemaakt (onder begeleiding van mijn opa).

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:58

Okee:D.

Ik krijg allemaal verschillende reachties van mensen :P.

Dus nu weet ik niet meer wat ik moet doen xd.
Iris82 schreef:
Als je genoeg begeleiding krijgt, dan kun je het vast wel. :)

En ik zal het weten want ik heb op mijn 11de al mijn eerste pony zadelmak gemaakt (onder begeleiding van mijn opa).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:06

Je hebt nog 3 jaar de tijd. :D

Neem die tijd om rustig te lezen hier op Bokt over hoe je bijvoorbeeld een jong paard het beste kan longeren, hoe ie het beste aan tuig kan wennen, hoe je het beste kan beginnen wanneer je er de eerste keer op wilt zitten.

In het voorjaar zijn er weer veel fototopics op Bokt van mensen die hun paarden zadelmak maken, daar staan ook altijd veel reacties in van mensen met bruikbare tips.

Doe het vooral rustig aan! :)
Alles op zn gemak.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:08

Ik vind niet dat je zoiets op Bokt moet gaan vragen..
Daar moet je zelf ervaring mee op doen, en dan wel met iemand die al ervaring hééft.

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:11

Ikzelf heb ook 1 veulen die over 3 jaar ong wordt ingereden door mijn dochter die dan bijna 18 ,maar onder toezicht van deskundige hulp dat raad ik je dan ook aan om erbij te nemen.en niet zomaar iets doen Afbouwen is sneller gedaan dan opbouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:13

Niet doen als je geen ervaring ermee hebt.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:13

Hihi, vraag geen manege-paardenmeisjes :D De één heeft een nog grotere mond dan de ander :D
Inderdaad een persoon nemen die d'r echt verstand van heeft en jou echt kan begeleiden naar 't inrijden van de pony.
Dat lijkt mij écht de beste manier, zo doe jij de dingen maar word je meteen gecorigeerd wanneer je 't fout doet! :D

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:14

groen+groen = bont+blauw zeg ik altijd maar :D

Als je interesse hebt in zadelmak maken, dan zou ik nu alvast bij mensen gaan kijken die zich er mee bezig houden, en heel veel gaan leren. Ga gewoon bij stallen in de buurt langs en vraag of je mag kijken hoe die dat doen, daar leer je het meeste van.

Zo heb ik het ook geleerd destijds, kijken, kijken, kijken en nogmaals: kijken.

Misschien dat ze je over een tijdje eens laten helpen met iets, en dan kun je daar heel veel van leren.

Zadelmak maken is een vak apart, en kun je alleen maar leren door te kijken, leren en uiteindelijk onder begeleiding van een ervaren persoon te doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:17

Ik vind deze ;) smiley in ieder geval schijtbijdehand overkomen.
Zéér irritant. Van mij mogen ze die verwijderen uit het assortiment.

Verder SA of niet lekker aan iemand met meer ervaring overlaten.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:18

ik rij al een tijdje paard en rij nu men eigen paard in onder begeleiding ik kan je vertellen dat het helemaal niet zo makkelijk is en zeker niet alles op 123 lukt, je hebt nog wel wat tijd om alles door te nemen en opzoekingswerk te doen maar de theorie tegen het uitvoeren is toch nog altijd een verschil.
Natuurlijk is het niet slecht als je van het zadelmak maken al wat dingen hebt opgepikt van ervaren mensen maar verwacht niet dat het makkelijk is alleszins dat is mijn mening.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:24

TAO-->RT-P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:57

Jaja, degene die je naar je mond praat is 'normaal' in jouw ogen.
zo te horen heb je absoluut geen ervaring met inrijden, en als je dat wel had wist je wel beter.
ik zou het zeker zelf niet doen.
verder ga ik met de rest mee.

Sassii schreef:
Bedankt ;)
Jij geeft tenminste nog es normaal antwoord ;)

Hawai schreef:
tegen de tijd dat je mag gaan voorbereiden voor het inrijden ben je 3 jaar verder en ben je 14 jaar.
Dus nog 3 jaar de tijd om alles over inrijden te zoeken op het internet of door boeken te gaan lezen.
Verder zou ik het veulentje gewoon heel veel in de hand nemen, lekker kroelen en aan een halstertje laten wennen en laten wennen aan het meelopen aan het halstertje.
Mocht het over 3 jaar er echt van komen dat jullie het willen inrijden doe dit dan met hulp van iemand die er echt heeeeeeeel veel van af weet.