jong paard voorwaarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 08:45

Ankiiej schreef:
Hallo,

ik heb sinds kort een nieuw paard. hij is 3 en goed ingereden. hij loopt netjes aan de teugel en is goed voorwaarts maaaaar zodra je hem wat meer terug gaat rijden (niet zijn eigen tempo) laat lopen gaat hij zich gigantisch verzetten (met zijn hoofd gooien en steigeren)

iemand tips hoe ik hem wel terug kan rijden ?

Zou je misschien kunnen omschrijven wat je doet bij het terugrijden,ik neem aan dat je hem dan wat meer gedragen wilt krijgen en dat hij voor duwt in je hand en onder je uit wilt komen?
Je kunt het oefenen door jezelf zwaarder te maken en langzamer lichtrijden,beetje stemhulp erbij en op een volte 15mtr,je handen voor rustig gesloten houden(niet aan de teugels hangen) en je niet voorover laten trekken wanneer hij in je hand duwt en zelf zwaarder gaan zitten,wanneer je voelt dat hij het snapt rij je hem weer naar voren op het been en hand toestaan zonder je aanleuning te verliezen,dus niet helemaal losgooien.

Let er wel op dat je niet te sterk in je handen bent en hem teveel druk op de teugels zet waardoor je voor alles blokkeert en hij dat waarschijnlijk niet pikt en met zijn hoofd schud en steigert,dus hou die "feeling"in je vingers,voel je dit dan meteen jezelf ontspannen en wegrijden naar voren nog voordat hij de kans krijgt omhoog te gaan of te schudden en dan even strenger met je been inwerken zodat hij gaat leren dat ie echt op je been naar voren moet.

Als ik jou was zou ik wel een goede instructeur(trice) in de arm nemen die je hierbij kan helpen.

En ja voor de andere met de vraag dat een jong dier voorwaarts gereden dient te worden dat klopt,zowiezo moet een paard zijn drang naar voren blijven houden ongeacht leeftijd of africhtingsniveau,maar wel gecontroleerd zodat ze niet onder je uit gaan denderen en dat kunnen wij ze leren door hierop te trainen en vanachter sterker te maken zodat ze voor niet zo lopen te duwen.
Dus het stuwen omzetten in dragen met een voorwaartse drang, maarja dat kost wel een paar jaar training voor een jong dier en voor de ruiter/amazone voordat het muntje valt,en iedereen moet leren he.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:02

PERENBOOMPIE schreef:
En ja voor de andere met de vraag dat een jong dier voorwaarts gereden dient te worden dat klopt,zowiezo moet een paard zijn drang naar voren blijven houden ongeacht leeftijd of africhtingsniveau,maar wel gecontroleerd zodat ze niet onder je uit gaan denderen en dat kunnen wij ze leren door hierop te trainen en vanachter sterker te maken zodat ze voor niet zo lopen te duwen.
Dus het stuwen omzetten in dragen met een voorwaartse drang, maarja dat kost wel een paar jaar training voor een jong dier en voor de ruiter/amazone voordat het muntje valt,en iedereen moet leren he.

Dits id dus prcecies wat ik bedoel.. een paard moet wel voorwaarts blijven, maar wel in een gecontroleerd tempo.
Hier heb ik het nieteens over een verzameling, want dat is nog lang niet aan de orde! Voor degene die niet kunnen lezen.
Maar een paard wat zijn balans wel heeft door in een hoog tempo te lopen, zal zijn balans niet vinden als je dit tempo niet gaat verlagen.
Juist door het verlagen van het tempo is hij zijn balans kwijt, en zal hij deze moeten zoeken.
Dit is wat ik ook bedoel met tempocontrole..

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:19

hallo, wij hebben ook een 3 jarige merrie die een drie kwart jaar onder zadel is maar 3 maand niet meer gereden is door een blessure, in augustus is ze weer 100% goedgekeurd dus we zijn weer begonnen met het voorzichtig te rijden. Maar dat ging gelijk al mis ze deed niks anders dan achteruit lopen en we begonnen het eng te vinden. Een collega heeft haar een maand onder haar hoede genomen en het ging weer de goede kant op. We zijn thuis weer begonnen met drie x inde week goede begeleiding, dat ging goed. Na eenmaal gewisseld met de tanden de hebben begon ze te klieren en te staken in elke hoek, ze was niet meer voorwaarts genoeg en mijn dochter die er dus op rijdt werd angstiger en terughoudende. Soms ging het goed met het voorwaarts en begon ze te rijden maar nu de afgelopen week staakt ze weer in elke hoek en komt nu ook omhoog met gevolg ze durft er nu niet meer op.
Nu blijkt dat ze voor een 3 jarige wel heel veel energie heeft want onze instructrice heeft haar nu aan de lounge gehad om haar toch naar voren te laten lopen. Ze heeft wel 4 kwartier uitzich zelf lopen te galopperen en echt voorwaarts in de galop, ze zei al voor een 3 jarige heeft ze te veel energie en moeten haar nu maar iets minder voeren, ze kreeg subli sportbrok smorgen en savonds een kilo en een twee kilo per dag kruidenmuesli vd welkoop. En dan nog wortel met kuilvoer dus waarschijnlijk brok te veel.
Ook komt ze per dag nu met die sneeuw 3 uurtjes naar buiten met kuilvoer anders eet ze me teveel sneeuw en dat is ook niet goed want madame eet alles.
In omgang is een zeer lief afhankelijk en knufflende merrie die ook zeer veel aandacht krijg en best wel veel verwend wordt met paardensnoepjes mischien is ze wel te verwend, ze laat alles toe in omgang zoals borstelen in de stal rond om haar heen lopen tijdens het voeren bijv. hoeven uitkrabben, naar de wei brengen heel makkelijk, lief op de trailer, lief met opzadelen kortom wat wil je nog meer met zo lief ding beter kun je je niet wensen. Maar nu het rijden is sinds vd week bagger en ze durft er niet meer op.
Nu gaat mijn collega er donderdag op en gaat dit voorlopig bliijven doen totdat ze toch echt goed doorgereden is en gaat dan als het strax weer goed dooi is ruim een maand naar haar toe.
Nu is mijn vraag wie heeft dit eerder meegemaakt en zegt mischien is het toch allemaal teveel voor haar om het te verwerken.
We hebben het beste met haar voor en we hebben ook niks geforceerd ze is door een deskundige africhtingsstal zadelmak gemaakt we rijden 3x in de week onder begeleiding en 1x voor ons zelf met gemiddel een 10 minuten longe en half uurtje basisoefeningen.
Ik hoor het graag van jullie!!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:27

Een 3 jarige die 3kwartjaar onder het zadel is??
Dan neem ik aan dat de merrie in het voorjaar geboren is en komend jaar dus 4 wordt?!
Waarschijnlijk voelt de merrie inderdaad aan dat jou dochter angst heeft en maakt daar lekker gebruik van.

Wel vind ik het zorgelijk dat zo'n jong dier al zo blessuregevoelig is en zou dat toch maar even goed in de gaten houden en
persoonlijk zou ik haar dan een rust periode geven en in het voorjaar nog eens opnieuw aan de gang gaan,ook is het moeilijk
wanneer jou dochter die angst heeft,dat moet er ook uit voor er ongelukken gebeuren en anders toch naar een beter
klikkende combinatie zoeken,ook al zegt iedereen dat het een toppaardje kan worden wil niet zeggen dat ze dat ook gaat
worden wanneer er een onervaren of angstig persoon mee aan de slag gaat,is alleen maar ten nadele van het dier en voor
de ruiter ook geen plezier.
Laatst bijgewerkt door PERENBOOMPIE op 22-12-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:37

balaine2006 schreef:
hallo, wij hebben ook een 3 jarige merrie die een drie kwart jaar onder zadel is maar 3 maand niet meer gereden is door een blessure, in augustus is ze weer 100% goedgekeurd dus we zijn weer begonnen met het voorzichtig te rijden. Maar dat ging gelijk al mis ze deed niks anders dan achteruit lopen en we begonnen het eng te vinden. Een collega heeft haar een maand onder haar hoede genomen en het ging weer de goede kant op. We zijn thuis weer begonnen met drie x inde week goede begeleiding, dat ging goed. Na eenmaal gewisseld met de tanden de hebben begon ze te klieren en te staken in elke hoek, ze was niet meer voorwaarts genoeg en mijn dochter die er dus op rijdt werd angstiger en terughoudende. Soms ging het goed met het voorwaarts en begon ze te rijden maar nu de afgelopen week staakt ze weer in elke hoek en komt nu ook omhoog met gevolg ze durft er nu niet meer op.
Nu blijkt dat ze voor een 3 jarige wel heel veel energie heeft want onze instructrice heeft haar nu aan de lounge gehad om haar toch naar voren te laten lopen. Ze heeft wel 4 kwartier uitzich zelf lopen te galopperen en echt voorwaarts in de galop, ze zei al voor een 3 jarige heeft ze te veel energie en moeten haar nu maar iets minder voeren, ze kreeg subli sportbrok smorgen en savonds een kilo en een twee kilo per dag kruidenmuesli vd welkoop. En dan nog wortel met kuilvoer dus waarschijnlijk brok te veel.
Ook komt ze per dag nu met die sneeuw 3 uurtjes naar buiten met kuilvoer anders eet ze me teveel sneeuw en dat is ook niet goed want madame eet alles.
In omgang is een zeer lief afhankelijk en knufflende merrie die ook zeer veel aandacht krijg en best wel veel verwend wordt met paardensnoepjes mischien is ze wel te verwend, ze laat alles toe in omgang zoals borstelen in de stal rond om haar heen lopen tijdens het voeren bijv. hoeven uitkrabben, naar de wei brengen heel makkelijk, lief op de trailer, lief met opzadelen kortom wat wil je nog meer met zo lief ding beter kun je je niet wensen. Maar nu het rijden is sinds vd week bagger en ze durft er niet meer op.
Nu gaat mijn collega er donderdag op en gaat dit voorlopig bliijven doen totdat ze toch echt goed doorgereden is en gaat dan als het strax weer goed dooi is ruim een maand naar haar toe.
Nu is mijn vraag wie heeft dit eerder meegemaakt en zegt mischien is het toch allemaal teveel voor haar om het te verwerken.
We hebben het beste met haar voor en we hebben ook niks geforceerd ze is door een deskundige africhtingsstal zadelmak gemaakt we rijden 3x in de week onder begeleiding en 1x voor ons zelf met gemiddel een 10 minuten longe en half uurtje basisoefeningen.
Ik hoor het graag van jullie!!

Je hebt het beste met haar voor.. dat is natuurlijk prima.
Maar hebben jullie enig idee waar jullie aan begonnen zijn?
Het opvoeden en trainen van een jong paard vraagt ervaring.. véél ervaring.
Niet alleen het kunnen rijden met het dier, maar het ook zo weten te trainen dat het dier er beter van wordt..
Dwz.. het oplossen van problemen, het paard de hulpen leren (want dat kent ie niet), het voerbeleid van een jong paard.. etc etc??

Het is niet zo dat als een paard is ingereden, men er zo mee weg kan rijden.. alles moet geleerd worden..

mriaam

Re: jong paard voorwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:44

een jong paard moet eerst de basis kennen, stap draf galop. En dit moet een beetje op hun eigen tempo gebeuren. Ze moeten namelijk ook nog leren hun evenwicht te bewaren en als je ze nu al terug gaat rijden is dit natuurlijk heel moeilijk voor zo'n jong dier.
Zo'n beest hoor gewoon energie te hebben, als de mijne teveel energie heeft galopeer ik met haar terwijl ik in verlichte zit zit.En lekker laten galoperen, wanneer ze terug komt kan je haar weer oppaken. Of je moet wat langer longeren.
Maar de basis is zo belangrijk!!
succes ermee veder :)

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:27

jullie lezen het niet goed er staat ook bij dat we het niet alleen doen wehebben 3x in de week instructie en daar wordt ze goed in begeleidt. En wat betreft blessuregevoelig dat is overdreven want ze is uitgegleden in de wei omdat het nogal nat was en omdat ze altijd haar gekke uurtje heeft zoals elk jong paard en ja verkeerd terechtkomen dat kan elk paard zelfs de kracks.
Maar het wil niet zeggen dat wij het niet goed doen want zelf heb ik al 30 jaar rijervaring en mijn dochter 8 jaar en is Z2 met de pony.
En je kunt dan best angstig worden als zo paardje gek doet!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:37

3x per week begeleiding.. is niks mis mee.
Maar rijdt ze alleen onder begeleiding, of ook nog zonder begeleiding? Naast die keren met begeleiding bedoel ik.

Ik kan vanaf hier niet beoordelen wat jullie wel of niet goed doen, maar feit is dat jullie een probleem hebben.
En om daar doorheen te komen moet je de nodige kennis en ervaring hebben met jonge paarden.
30 jaar ervaring of hoog niveau zegt helemaal niets over het opvoeden of africhten van een jong paard.. dat is een vak apart.
Vandaar ook mijn vraag of jullie het opleiden een jong paard niet onderschat hebben..

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:58

hoi, nee wij hebben het probleem niet onderschat en er is ook goed over nagedacht toen we haar 1,5 jaar geleden kochten, we hebben haar gelongeerd en zadel en hoofdstel en dekens en borstelen hebben we haar zelf allemaal aangeleerd en als we vragen hadden dan vroegen we dat aan onze instructrice en we kregen complimenten dat we goed bezig waren.
De ze kuren heeft ze ook niet altijd gehad die zijn een 1,5 maand geleden begonnen voorheen was het al aardig een klikkende combinaties en ja 1x reden we alleen en hielp ik haar met instructie die ik opstak van de 3x les in de week, Afgelopen zondag heb ik haar nog geholpen en ook dat ging prima maar maandag was het weer 10x niks. Maar goed ze heeft les van 2 instructrices de een wat jongerde en de een wat ervarende, en ik moet zelfs zeggen dat het bij de ervarende zelfs merendeels goed gaat en we overwegen om de jongere instructrice die we al 8 jaar hebben om die voorlopig op een laag pitje te zetten en verder te gaan met de oudere die haar ook zadelmak gemaakt heeft en die haar nu nog goed begeleidt. En mijn dochter daar toch wel iets meer vertrouwen in heeft als van de jongeren dus de keus is dan toch wel duidelijk. Tuurlijk weten we wat we kunnen verwachten met een jong paard en ze heeft ook een jonge pony gehad die we zelf helemaal klaargemaakt hebben en die ook smerige streken had dat ik wel eens dacht ik verkoop dat ding want ze verongelukt er mee, maar goed ze wou het niet en we hebben doorgezet en met resultaat kringkampioen en gelders kampioen er mee worden dat is dan ook niet niks. Dus we zijn wel wat gewend. En ik denk dat het ook wel goed komt maar waar mij het om ging of er meer mensen dit wel eens meegemaakt hadden en wat hun ervaring er mee was.

Breumelhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:02

Je moet niet teveel tegelijk willen, paarden van 3 hebben vaak nog niet zoveel balans.
Eerst moet hij gewoon ontwikkelen en meer balans krijgen, verzamelen komt vanzelf.

NikkiiiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:32

jong paard altijd voorwaarts laten lopen. hij kan nog nooit 'helemaal goed' zijn ingereden. zou er les bij nemen als het echt een probleem wordt

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:56

balaine2006 schreef:
jullie lezen het niet goed er staat ook bij dat we het niet alleen doen wehebben 3x in de week instructie en daar wordt ze goed in begeleidt. En wat betreft blessuregevoelig dat is overdreven want ze is uitgegleden in de wei omdat het nogal nat was en omdat ze altijd haar gekke uurtje heeft zoals elk jong paard en ja verkeerd terechtkomen dat kan elk paard zelfs de kracks.
Maar het wil niet zeggen dat wij het niet goed doen want zelf heb ik al 30 jaar rijervaring en mijn dochter 8 jaar en is Z2 met de pony.
En je kunt dan best angstig worden als zo paardje gek doet!!

Als je zelf 30 jaar rijervaring hebt en het allemaal wel weet kruip je toch zelf een paar keer op die pony om hem door te rijden als het echt alleen maar kuren blijken te zijn lijkt mij,zou jezelf toch wel moeten weten hoe je zoiets aanpakt en waar het probleem zit en heb je naar mijn inziens weinig hulp van derde nodig en zijn 2 instructrices plus een collega voor 3x in de week een beetje overdreven ,maarja dat is mijn mening.

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:33

Het is in de eerste plaats geen pony het is een paard en door gezondheids redenen mag ik niet meer op een paard.
En die collega dat is 1 vd instructrice, en zij gaat er morgen weer op en volgende week ook een paar keer en als de dooi doorzet neem ze haar mee naar haar huis en daar zal ze 6 weken blijven. ZIj weet er een hoop van ze heeft zelf een aantal jaren les gehad van Tineke Bartels dus daar vertrouw ik op.
Ik heb haar gisteren gesproken en ze zij heeft mij toevertrouwd dat wij het goed hebben aangepakt en dat het niet aan ons ligt, de basis hebben wij goed bij ons paard weten aan te leren, alleen nu is ze aan het puberen, vergelijk het met een 3 jarig kind die uitprobeert wat niet en wel kan en de 1 doet het meer dan de andere. Zij had er 100% vertrouwen dat dit wel de klikkende combinatie is en dat ze ons daarmee zal blijven helpen. EN tuurlijk zal de een een andere mening hebben dan de andere dat is ook vrijblijvend maar het ging mij om mensen die daar wel eens meer ervaring mee hebben gehad daarom had ik dit berichtje geplaatst.
Mijn dochter heeft altijd 3x in de week priveles gehad daarom heeft zij het met haar pony ook zover geschopt, ik vind het inderdaad belangrijk dat als je verder wilt zekers priveles moet volgen en wij hebben gekozen voor 2 a 3x in de week.
Je kunt het niet alleen van een clubles hebben wil je hogerop komen. Maar goed zo kijken wij er tegen aan en respecteer ook ieders zijn of haar mening.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:08

Balaine2006 oke paard dan,wat ik verkeerd begrepen heb en omdat je dochter pas 14 is misschien te hoog gegrepen om zo'n kind nu al op een groen paard te zetten.

Priveles is niks mis mee en begeleiding ook niet en idd van een clubles leren ze niet veel aangezien daar vaak aan budgetgebonden instructrices voor aangenomen worden.

Maar jou doel is dus begrijp ik uit je verhaal dat ze in de paardensport "hoger op " moet komen,nou dat bereik je niet door angst bij haar op te bouwen op deze manier,je zegt zelf al dat ze er niet meer op gaat.
Misschien had je dan beter een grote E voor haar kunnen kopen die al op niveau loopt en waar ze de techniek beter van onder de knie gaat krijgen en veel kan leren,zodat wanneer ze ouder is en sterker en meer zelfvertrouwen heeft opgebouwd daarna een overgang naar een paard laten maken.

Zie het bij ons in de vereniging ook heel veel dat de moeders die "vroeger"gereden hebben en nu door gezondheidsklachten of gebreken zelf het paard niet meer kunnen betreden,dit op hun dochters projecteren en die dochters hun tekortkomingen moeten compenseren door erg prestatiegericht en vaak boven hun kunnen moeten presteren,en vaak zie je dan huilende puber/tiener meisjes met boze moeders en of vaders op de wedstrijden.

Maar ik hoop dat het allemaal goed komt en dat je dochter en haar paard veel plezier aan elkaar mogen beleven en van elkaar mogen/kunnen genieten,want dat is volgens mij het belangrijkste in de sport.

balaine2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:37

Goeiemorgen, een grote E daar komt ze net vanaf, ze moest noodgedwongen naar de paarden wat wij 1.5 jaar geleden al hebben zien aankomen. En dit paard hebben we als bijna 2 jarige gekocht voor zeer weinig geld omdat het meisje geld nodig had en ons deze buitenkans werd aangeboden. Ze is voor 100% goedgekeurd zelfs de dierenarts was zeer enthousiast over haar beenwerk want ze had allemaal 1 tjes en dat kwam niet vaak voor. Maar goed dat doet erook niet toe, wij vonden het wel leuk om een jong paard naar je toe te laten groeien, en et is niet zo dat ik prestatiegericht ben helemaal niet want zo ben ik niet mijn dochter is dat van nature zelf ik moet haar zelfs af en toe remmen. Maar goed dat is het aard van het beestje, en mischien hadden we het ook wel anders gedaan als ik alles vooruit geweten had maar we hebben haar nu eenmaal en je gaat haar ook niet zomaar weer wegdoen want je hebt wel een band met dat paardje opgebouwd en moet er ook niet aan denken om weer afscheid te gaan nemen want in 3 jaar tijd afscheid van 3 paard en ponys te nemen nee dat willen wij eigenlijk voorlopig niet meer doen alleen als het echt niet anders kan.
Ik heb mijn verhaal er alleen op gezet om er met meer mensen er over te praten. Het komt ook vast wel goed want zo gemeen is zij niet en donderdag heeft de instructrice er op gereden, ja ze was in het begin erg dwars en vervelend maar ja wat wil je ook als er meerdere in de bak zijn en je kunt je energie niet kwijt, want we konden haar niet longeren en er was 2 dagen niet op gereden.
Maar na een 20 minuten, ging het al stukken beter en de insttructrice was vol lof en gaf ons het vertrouwen dat het helemaal goed gaat komen en dat we dus nu alleen verder gaan met haar. En ze zal 3 x in de week nu door haar begeleidt worden dus dat geeft een goede gevoel. Hopen dat het weer alleen beter wordt want we nu kunnen we bij de stal niet meer wegkomen door de dooi is de oprijlaan 1 ijsbaan geworden en zelfs de wei is een ijsbaan jammer genoeg dus dat is wel weer balen!!