Onzekerheid versus angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:42

Ik sluit me bij merilyn aan. Als je aan het rijden bent moet je paard niet de kans krijgen om zich heen te kijken. Zet haar aan het werk zorg dat je haar bezig houdt. Als ze de kans krijgt ervandoor te gaan heb je haar schijnbaar niet goed onder controle.

Leuk mensen aan de zijkant maar als ik aan het rijden ben heb ik niemand nodig (tenzij ik les heb) dan ben ik met me paard bezig en dus geen tijd om te kletsen. Vind het dan ook niet raar als ze er dan vandoor gaat. Ze ziet een kans en gaat ervandoor naar haar vriendjes.

Het begint met kleine dingen en het wordt iedere keer erger over een tijdje kan je niets meer doen omdat ze volledig over je heen loopt. Waak daarvoor is toch zonde.

Linda_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 14:40

Komt me heel bekend voor! Ik heb hetzelfde probleem. Nicoline kan soms overal naar kijken en dan om niks wegspringen. Ik kan dan ook heel afwachtend en gespannen gaan zitten in de hoek waar ze net is weg gesprongen.
Longeren voor het rijden kan helpen, maar Nicoline blijft kijken. Het helpt zeker om je paard aan het werk te zetten. Niet de kans geven om te kijken en goed stelling naar binnen als ze iets buiten de bak ziet.

Mijn instructeur ziet het gelijk als ik het spannend vind. Zijn truc is afleiding! Hij gaat dan ergens anders over praten of op iets moeilijks oefenen. Als de aandacht maar niet bij die 'enge hoek' is. En dan gaat het dus om MIJN aandacht. Doordat ik gespannen zit en ga zitten afwachten wat ze gaat doen, weet ik zeker dat ze gaat wegspringen(zo is ze dan ook wel weer haha) Dus niet afwachten, je moet je paard voor zijn.

Als je alleen rijdt is het wel moeilijk om jezelf af te leiden. Maar tijdens je les helpt het zeker. Mijn instructeur gaat dan iets leuks vertellen ofzo.

Dus: aan het werk zetten, stelling naar binnen en niet afwachten maar zelf door rijden. Benen eraan houden. Helpt bij mij prima, maar ze blijft het toch altijd houden. Als ze weg springt goed je benen lang, diep zitten, buitenhand sluiten en je benen eraan.