Flame @ work, ook nog met neckrope!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:11

Hey!
Oef je reactie komt nogal fel over. Een hoop ik vind maar weinig argumenten. Waarom vind je dat ik niet met sporen om kan gaan?

En waar zie jij hard trekken? Ik geef op de foto waar het mis gaat idd zijwaartste druk ja, maar daar zal ze niet van stikken hoor. ;) En ach af en toe gaat het mis ja maar dat vind ik geen ramp. Het is nog lang niet perfect, dus nee met neckrope naar buiten ga ik niet, maar dat lijkt me niet vreemd als ik haar nog maar twee maanden ken.

Maar bedankt voor je commentaar!

gitbadru

Re: Flame @ work, ook nog met neckrope!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:22

Hoi,

Ook ik zie dat je de neckrope op verschillende foto's flink aantrekt. (misschien net steeds alleen op de foto?) Eigenlijk moet je hem helemaal los laten hangen en pas als je hem echt nodig hebt voorzichtig oppakken. Dus niet zoals met teugels constant contact. Je moet hem meer gebruiken om te 'duwen' dan te trekken. Bijvoorbeeld als je een volte naar links wilt draaien, dan ga je het eerst proberen op te lossen met je zit, lijf goed indraaien, kijken welke kant je opgaat, enz. en daarna pas pak je je neckrope evt. op en houdt hem zonder al teveel druk tegen zijn rechterkant aan, dan gaat hij wijken voor de 'druk' die hij aan zijn rechterkant voelt. Hoe langer je dit oefent, hoe minder druk je hoeft te geven en uiteindelijk zal hij al gaan als hij de rope tegen zijn hals voelt. Soort van neckreining.
Maar het is een goed teken dat je met de neckrope durft te rijden, dan geeft het paardje je genoeg vertrouwen. Je zal zien dat hij ook een losse neckrope snel zal oppakken. Veel plezier!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:39

@TS: Normaal reageer ik heel weinig op HAW, maar ik vind je beginpost zo leuk geschreven ;) dat ik het niet kan laten te reageren. Ik reageer liever nooit, omdat ik vind dat de beste stuurlui altijd aan wal staan. Bij mij is nl ook genoeg op te merken.

Over de neckrope is genoeg gezegd. Ik kan daar ook weinig over zeggen, geen ervaring mee namelijk. Over het spoorgebruik is ook genoeg gezegd.

Wat mij opvalt is dat het paardje nog te weinig de rug goed gebruikt. Drukt zelfs de rug iets uit. Dit kan verklaren waarom ze onrustig in de aanleuning is en in galop op de voorhand valt. Ik denk dat het achterbeen gebruik veel beter kan. Ze moet de achterhand er veel beter onder gaan zetten. Hoe dat het beste kan, vind ik moeilijk uitleggen vanaf een foto. Ieder paard is anders en wat voor de één werkt, werkt voor de ander niet. (nog een reden van mij waarom ik zelden op HAW reageer) Je kan altijd proberen om de voorhand wat meer los te laten en de achterhand er meer onder te rijden. En volte sluiten en volte openen zijn dan goede oefeningen daarbij. Als ze dan uit de gang valt of naar binnen valt, is het wel duidelijk dat ze niet genoeg in balans is en dus te weinig draagt. Help haar dan met de juiste ondersteuning van je been en zit.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn commentaar. ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 10:53

@gitbadru: Dankje, tja ik ken ook niemand hier in de buurt die les geeft in het rijden met neckrope, dus met jouw stukje kan ik zeker wat. Ik moet eigenlijk nog steeds behoorlijk wat druk geven voor ze reageert. Maar ik zie dat m'n touwtje mischien ook wat te kort is, want zodra ze haar hoofd naar beneden doet lijkt het heel strak te zitten. Of het verdwijnt in haar dikke wintervacht, dat kan ook... Durf het niet zo te zeggen nu, zal er eens op letten. Op bokt is er dacht ik ook iemand die met haar handen stuurt, mischien kan ik dat eens proberen, op de grond pakt ze het wijken voor de druk namelijk ook goed op.

@Duke: Ook jij bedankt, fijn dat je reageert! Tiep ik mijn hele verhaal toch niet voor niks. :D
Met lang en laag instappen heb ik wel het idee dat ze iets (ook al is het maar weinig) met haar rug doet, maar in draf en galop blijft dat inderdaad achterwege. Ik zal kijken of ik wat met jou tips kan, ik ga ze zeker meepakken. Maar dat gaat natuurlijk niet van de een op andere dag, en ik durf ook niet goed te zeggen in welke mate het zadel haar nu hindert.

Maar heel erg bedankt voor jullie commentaar, vind het goed beargumenteerd en uitgelegd en daar heb ik wat aan!

Overigens, ik rijd inmiddels weer zonder spoortjes en ze reageert inmiddels beter op zijwaartse druk, ook op mijn kuit, dus daar ben ik erg blij mee. :)

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:23

hoi,

Misschien nog iets waar je wat mee kan: bouw je druk in 4 fases op en elke fase duurt dan ongeveer 3 seconden. De eerste fase is de neckrope oppakken en alleen zijn haren laten aanraken, dus heeel lichtjes contact, 2e fase tegen de huid, 3e fase tegen de spieren en de 4e fase nog iets verder en die vast houden tot hij reageert. Zodra je een reactie krijgt alles meteen loslaten (alsof je jezelf brandt, zo snel)als beloning. Krijg je bij fase 3 al een reactie ga je niet door tot fase 4. Uiteindelijk zal hij snappen bij fase 1 wat je van hem wil en heb je niet meer nodig dan die eerste fase.
En als hij niet goed reageert helpt het ook om de neckrope op te pakken en wat omhoog te houden en dan druk geven als hierboven. Hoe hoger je hem houdt (dus richting zijn hoofd) hoe scherper hij inwerkt.
Trouwens, als je voor een zadel aan het sparen bent...misschien is het ook leuk om te sparen voor een barebackpad, das een stuk goedkoper dan een zadel en past op ieder paard. Heel goed voor je zit! En dan voel je zelf en je paard beter hoe je moet rijden op je zit. Het is hetzelfde als zonder zadel rijden, maar dan word je niet vies en heb je net iets meer grip.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:32

Aah dankje, daar kan ik nog meer mee ja. :)
Hoger houden had ik inderdaad nog niet aan gedacht, en die fases ook niet. Dankje!

Nou ik ben aan het sparen voor een boomloos nu, aangezien ik daar dan ook lekker buiten tochtjes mee kan doen. Maar het is inderdaad wel een goede. (Hoewel ik zelf dan ook wel eens gewoon een dekje en een dekensingel pak. Maar dat is dan de goedkope uitvoering.)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:33

Ik vindt het zo slecht nog niet. Ik ben het eens met de deskundigheid van de commentatoren :D
Ik vroeg mij iets af..
Waarom dat touwtje zo strak bij het rijden zonder hoofdstel? Het lijkt een beetje... euh.. alsof jij je op de pony trekt :Y)
Volgens mij is het touwtje bedoeld als "raning". Door lichte druk te geven op het touwtje moet je paard doen wat jij aangeeft toch?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:47

Ik probeer er mee te sturen maar doordat ik me zo concentreer vergeet ik het met mijn zit te doen.
En op minder reageert ze eigenlijk niet. Mischien moet ik zelfs zonder touwtje proberen, zodat ik echt niet meer vals kan spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:16

Onderbeen iets meer naar voren, ligt een beetje naar achter dacht ik :+
Neckrope :P Je poown neemt er goed gebruik van en trekt z'n hoofd naar beneden :z
Je komt er wel :9

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:47

Misschien je beugels een gaatje langer? Leuke pony om te zien

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 15:51

lang genoeg zijn ze al zo te zien :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 16:00

Het ziet er niet heel dramatisch uit hoor. :+
Zadel te klein valt denk ik ook wel mee, maar je beugels zitten te kort, zit je meteen rechter ook.
Over het naar binnen vallen: Zorg dat je niet met je gewicht naar binnen hangt.
Geen idee of je dit doet, maar een tip. Let er eens bewust op, het kan áls je dat doet een hele hoop schelen.
Een paard wil nl onder je blijven..
Gewoon als het even niet wil alles op een rijtje zetten en controleren of je het goed doet.

Sja de theorie is wel makkelijk, maar de praktijk he? :Y)

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:27

nummer 3 lijkt ze me niet onrustig in haar hoofd, je hebt alleen geen contact op je teugels, dus je kan niet verwachten dat ze daar dan blijft lopen ;)

Verder vind ik het er toch keurig uitzien!

wat ik heel fijn vind als mijn pony door mijn binnenbeen heen valt, is veel volte's rijden, en die dan verkleinen, en daarna door druk van je been weer vergroten! :j

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:23

Miss_Malfoy schreef:
Hey!
Oef je reactie komt nogal fel over. Een hoop ik vind maar weinig argumenten. Waarom vind je dat ik niet met sporen om kan gaan?

En waar zie jij hard trekken? Ik geef op de foto waar het mis gaat idd zijwaartste druk ja, maar daar zal ze niet van stikken hoor. ;) En ach af en toe gaat het mis ja maar dat vind ik geen ramp. Het is nog lang niet perfect, dus nee met neckrope naar buiten ga ik niet, maar dat lijkt me niet vreemd als ik haar nog maar twee maanden ken.

Maar bedankt voor je commentaar!

Ja je hebt gelijk, als ik het weer lees is het best fel, alles wat ik schrijf schrijf ik vooral voor je pony!
Maar ik vind echt dat je pas met neckrope moet gaan rijden als je pony goed op wijken voor druk reageerd, als je zo hard moet trekken als het er op de foto's uitziet dan lijkt hij dat nog niet voldoende te doen. Metd ie hard druk, maak je hem dan nog minder gevoelig voor druk. omdat je hem dan overvraagd in de hulpen waardoor hij niet wordt beloont als hij het wel (een beetje) goed doet en hij het dus niet gaat snappen.
Ik ben zoiezo eigenlijk tegen sporen vandaar de felheid op de sporen (maar ja dat ik ertegen ben is in proncipe mijn probleem) Hoe ik je op de foto's zie zitten op je paard gaan je benen een beetje alle kanten op dus ook naar de buik van je paard. Als ik ooit met sporen zou rijden zou ik heel bewust willen zijn van wat er met mijn benen gebert, en eigenlijk wil ik dat zonder sporen ook om mijn paar dzo gevoel mogelijk te houden/maken voor de hulpen die ik geef, dus zo weinig mogelijk ruis en onmiddelijk druk wegnemen als mijn paard reageerd en dan belonen.
Nou hoop dat je hier meer mee kan. Is volgensmij al een stuk minder fel.
ALs je er niets mee kan gewoon vergeten dat ik een reactie heb gestuurd ;).
Als ik mezelf terug zie op foto's zie ik ook genoeg verbeterpunten! Knap dat je die van jou hier durft te delen en reacties van anderen aanhoort! Daar heb ik echt wel respect voor!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 10:45

Wow wat een reacties weer!

@Manegepaard: Ja ze ontspant gewoon heel erg haha, zolang ze maar aan de hulpen blijft vind ik het niet erg. Onderbeen moet idd meer naar voren, word in de les ook hard aan gewerkt.

@Emilio_ : Ik had ze eigenlijk korter gedaan, om meer steun aan de wrong te hebben. Als ze langer zitten heb ik dat helemaal niet namelijk en word m'n houding nog minder.
Zoals ik al zei, met langere beugels ga ik enkel schever zitten? Maar ik houd ook gewoon niet van zo extreem lang zitten, als dat ik in dit zadel zou moeten. :n

@Loesje88: Ja klopt, tja soms kropt ze wat op dan ben ik ook het contact kwijt, maar kan het niet goed zien vanuit deze hoek. Volte's ben ik mee bezig, naar buiten gaat netjes en gecontreerd, naar binnen blijft helaas naar binnen vallen, dus dat heeft meer aandacht nodig.

@Rangeela: Ik kan inmiddels zonder spoortjes wijken, dus het kwartje is gevallen zegmaar. ;)
Tja die ene foto, daar zeg ik ook bij dat het echt mis gaat. Mevrouw vond gewoon dat het links leuker was. :+
Afijn ik ga het mischien vandaag weer eens proberen. :P

@Moonfish: Ja de theorie is idd makkelijk(er) maar je hebt gelijk, ik doe ook wel vaak even stappen en denken van verdorie wat gaat er nu mis en wat doe ik daaraan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:59

Wat betreft de neckrope;
Ik heb dat ook een stuk of 4x gedaan op mijn pony destijds en zo ben ik begonnen;

Afbeelding

Ik had de teugels losgemaakt en om de hals egdaan, de uiteinden gewoon net als anders vastgepakt, je kunt wat je over hebt kruislings over de hals hangen dan heb je er geen last van. Ik ben begonnen in stap, eerst proberen of hij gewoon zijn rondjes wil lopen zonder steeds van de hoefslag af te gaan bijvoorbeeld. Ook het halt houden (zit&stem erbij) geoefend, want een rem is natuurlijk het allerbelangrijkste :)
Daarna eens afwenden van de hoefslag, als dat allemaal goed gaat er een volte mee maken, dus ook met dezelfde beenhulpen enz als met bit. Vervolgens als dat goed gaat ook een keer een diagonaal rijden, gebroken lijn of achtje ofzo.
Als het sturen en halthouden goed gaat, hetzelfde opbouwen in draf. En als dat allemaal goed gaat weer op dezelfde manier in galop.
Mijn pony deed het uiteindelijk allemaal; slangenvolte met drie bogen enz.
Alleen in galop kon ik een grote volte maken, meer niet en dat ging een enkele keer nog niet vlekkeloos.
Maar goed, dit alles heb ik ook in een keer of 4 gedaan en nu heb ik de pony niet meer ;)
Ik raad je aan om het eerst alleen als uitstappen te doen en dan of met je teugels of een langer touw, nu is het echt te kort.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:02

Hey wat leuk zeg!
In stap gaat alles prima ja, alleen halthouden zit er nog niet 100 procent in.
Ehm het vervelende is dat Flame zo slim is. Ze gaat er automatisch van uit dat ik gewoon een volte wil doen. :')

Maar touw moet idd langer ja. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:03

Dan kun je misschien achtjes maken ofzo zodat ze niet geheel vooruit kijkt en zelf iets gaat doen, het figuur maakt eerst niet perse iets uit, als ze maar de kant opgaat die jij wilt. Daarna kun je wel perfectioneren :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 11:12

Oké, dat wil ik idd proberen ja. :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 00:50

Ik heb zelf geen ervaringen met neckrope, maar het lijkt me nooit de bedoeling dat hij zo strak zit. Ook de sporen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee.
Natuurlijk is het gaaf om te galopperen zonder teugels, maar zo te zien gaat het niet helemaal vlekkeloos. Ik denk dat je het het beste eerst goed door kan trainen in stap, steeds stukjes verder en als hij (en jij natuurlijk) het echt goed beheerst, pas verder gaan.
Verder vind ik je zit prima, je zit mooi rechtop, geen stoelzit.. alleen iets teveel de spoor erin..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:01

Wat een leuke pony! En ik krijg helemaal zin om jullie te knuffelen, met die dikke vacht en dat lieve snoetje erbij :D
Probeer goed achterover te zitten, het is al genoemd, maar ook zonder hoofdstel is dat erg belangrijk. Als je naar voren zit, dan komen je hulpen niet goed door omdat je ze gewoon niet goed kunt geven.
Zoals je met dressuur rijdt vanuit een ontspannen hand (basispositie is een hand die alleen contact houdt en geen druk) zo is het makkelijker om met een neckrope te beginnen vanuit géén contact. Gewoon los dus, je handen misschien wat verder naar voren. Het is voor de pony een beetje onduidelijk als hij steeds druk op zijn borst/hals voelt, dan snapt hij er niets van als je ermee wil gaan sturen. Zeker in het begin is het makkelijker voor beiden om met zo min mogelijk druk te rijden en als je wilt sturen en merkt dat het niet meteen doorkomt, de riem heel snel wat hoger te schuiven en een duidelijkere hulp te geven. Het halster kennen ze al en hoger op de hals reageren ze vaak vlotter dan dichterbij de schoft.
Verder snap ik op zich wel dat je pony naar links gaat, ik vind dat je zit alsof je een wending naar links wilt maken. Misschien kun je de volgende keer met de neckrope beter zonder zadel gaan, dan voel je zelf PRECIES wat je doet en kun je bijna niet scheef gaan zitten zonder eraf te glijden.

Zorg ook dat je overdreven kijkt waar je heen gaat, draai je hoofd, je schouders én je handen met de neckrope die kant op. Probeer dat dan nog te ondersteunen met je handen en niet andersom

+:)+

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:26

@Rangeela: Ik kan inmiddels zonder spoortjes wijken, dus het kwartje is gevallen zegmaar.
Tja die ene foto, daar zeg ik ook bij dat het echt mis gaat. Mevrouw vond gewoon dat het links leuker was.
Afijn ik ga het mischien vandaag weer eens proberen.

Supergaaf!
heb je ook al geprobeert om zonder iets te rijden? gewoon zonder hoofdstel of neckrope?
Mijn paard kan met beenhulpen en hulpen met druk op de hals goed bestuurd worden. alleen het stoppen is wat lastiger, hij wil wel in stap door gewoon diep te zitten en achterin het zadel te gaan zitten maar hij houd gewoon niet van stilstaan (doet tie ook moeilijk mee met birt of halster).
ik ga binnenkort ff achterstevoren galoperen, dat heb ik nog niet gedaan en stap en draf zit super lekker.

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:53

Je kunt ook eens proberen te slalommen om verschillende emmers etc zonder hoofdstel, puur met je benen, dan leert hij daar aan te gehoorzamen en komen jullie er wel:)
Je bit is idd iets te groot :P, maar je zadel vind ik niet hoor :):)

succes

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:11

Heyyyyyy Cis!!!

Jeetje wat een toeval zeg. Nu ik dit van jou heb kunnen vinden, zullen wij eens op zondag een lesje afspreken? Ik wil flink dooroefenen voor de ORUN en op het moment is het allemaal een zooitje ongeregeld, vooral nu dat ik zoveel paarden heb om te rijden...

Daarbij moet ik zeggen dat mijn vingers als het ware kriebelen als ik jou foto's zie, met jullie kan ik wel wat :D Je mag ook eens mijn hoofdstel proberen, want dat bit is inderdaad een beetje aan de wat grote kant.

Chantal :wave:

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:40

Hé, pfoe alweer een hoop reacties!

Het is de laatste tijd een beetje druk geweest, heb het dus bij een beetje dressuur en longeren met de pessoa gehouden.
Ik merk zelfs nu al verbetering in het vergroten en verkleinen van voltes, dus dat blijven we zeker doen!

@Rangeela: Zo jij durft! Zover ben ik nog niet hihi.
Ik wil het idd eens helemaal zonder iets proberen, ik maak toch nog misbruik van dat touwtje.

Thx Ilse, slalommen is mischien idd duidelijk, ik bedoel dat kent ze al, is mischien vertrouwder. Heb soms het idee dat ze in paniek raakt als ze iets niet snapt of als het te snel gaat.

haaaa chantal wat een toeval! :D
Haha is goed hoor, lijkt me heel leuk en leerzaam om eens van jou les te krijgen. En interessant om te zien wat jij irl nog aan puntjes kunt vinden. :j
En ook je aanbod van het hoofdstel sla ik zeker niet af, lijkt me heel interessant om eens te proberen. Vooral hoe je een paard dan weer bij elkaar rijd etc.
Haha volgens mij heb je het idd heel druk. :P
Tot zondag dan haha.
(P.s. je profiel is leuk, daar had ik een bit nou nog nooit voor gebruikt. :D)