Mabel @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:06

Wat een mooi paard!
Inderdaad, het eerste wat ik zag: Cap op. Zie geen reden waarom niet en duizenden reden waarom wel :P
Ook denk ik dat het zadel te ver naar voren licht en je, zoals de eerste reactie al luidde, teveel in de lepel van het zadel zit (waar ikzelf ook last van heb :P )
Verder ziet het er super goed uit!

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:06

Sorry maar je zou zelf moeten zien dat je zadel écht niet kan zo!

Je drukt de achterkant van het zadel echt heel erg in die rug op deze manier, zoals al eerder gezegd dit veroorzaakt drukplekken. Ook zit je erg gespannen in de galop en de middendraf. Let ook op je binnenhand!

En een cap zou ook beter zijn!

Verder vind ik het wel een heel leuk paardje, waar je het misschien nog aardig ver mee kan schoppen!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:12

Mooie sfeerfoto van jullie, de één na laatste!

Deze fries is in de rug vrij week, de kussens zijn niet hoog genoeg om dat te compenseren. Je moet op zoek naar een (tweedehands?) zadel met een brede boom en flinke kussens.
Als je zo door blijft rijden is dat echt funnest voor je paard.
Verder moet je eraan denken goed rechtop te zitten en je been lang te maken. Mischien een zweepje erbij als je paard niet goed op een kuitdruk reageert?

Leuke, symphatieke combinatie om naar te kijken en in de toekomst ook zeker wel mogelijkheden in de sport, mits je wat met de tips hier doet, Succes! +:)+

evi_sammy

Re: Mabel @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 20:14

Lante: De rug lijkt erg week daar ben ik het mee eens maar dit komt ook zeker doordat haar kont nog hoger staat dan haar schoft.
Ik rij al met een zweepje, maar bedankt voor de tip!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:24

tjonge jonge... na 10 keer te hebben gehoord dat het zadel zo niet will.. weet ze het wel en cap ook. k bedoel zijn oud en wijs genoeg om zelf te bepalen een cap te dragen. als iemand op mijn stal komt en zou vertelle da ik een cap moest dragen...zou ik hem bij de bakrand weg schoppen want het is toch ieder zijn eigen leven en eigen risico. en een gewaarschuwd mens telt voor 2 maar 1000x iemand aanvallen op een cap pff... echt zo kinderachtig.....

maar evi als je zadel dan nog niet past ga is naar een paar ruitersport zaken... en neem deze zadel mee.. en vraag of ze 2e hands zadels hebben.. ideaal heb ik ook gedaan en dan kun je ze goed passen... en ik heb een goeie rossner dressuur zadel voor 200 euro zonder beschadigingen...

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:01

Ga ik zeker doen, bedankt Beauty_ J!

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:13

waaaauuuwiee wat een mooierd.

je moet indd lekker achterover blijven zitten maar voor zo'n jong paard ziet het er al heeel mooi uit hoor !
probeer ook je hakken wat meer uit te drukken.
verder zou ik met een paard wat zulke ruime gangen had veel tempowisselingen rijden.
suc6 ermee

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:15

Mooi paard heb je :)

Maar toch klopt er ook iets niet aan het plaatje, ik ben even blijven kijken en het lijkt wel dat jij op de juiste plek op de rug van je paard zit. Maar je zadel niet, dat zit zo ver naar voren dat jij achterop het zadel zit. Zo'n zadel moet je eigenlijk niet eens mee willen rijden hoor. Een goed passend zadel kost geld, maar dat lijkt me nog altijd geen geldig excuus om bewust met een slecht passend zadel door te rijden omdat het geld er nog niet is..

Let ook even op dat je paard meer zijn rug moet gebruiken. Zijn passen voor zijn verhoudingsgewijs veel groter dan achter, achter is dus niet actief genoeg mee. Friezen hebben ook sneller van nature zo'n houding dat het goed lijkt, wees daar alert op ;) Het gaat om meer dan de halshouding..

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:19

Bienotje: Toen ik de foto's aan het terug kijken was schrok ik zelf ook van mij zit... Dat het gelijk in het zadel zat wist ik niet, dit komt doordat ik eigenlijk altijd alleen rij en af en toe ik les waar ik daar geen opmerking op kreeg. dus vandaar.
Wat ik precies zie aan de foto's weet ik ook niet maar ik begrijp je dat er iets niet klopt!

Ik zal eraan gaan werken! bedankt voor je tip.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:20

evi_sammy schreef:
Laurabyoux: Als jij een goedkoop zadel weet, laat het me maar weten ;)

Als je een paard hebt waar je op wilt rijden is het je eigen verantwoordelijkheid om voor goed passend tuig te zorgen. Of het nu duur is of goedkoop: als het je paard maar niet hindert. Dit zadel en deze zit zullen problemen gaan geven bij je paard als je hiermee doorrijdt, met alle vervelende gevolgen van dien. Ik bedoel het niet aanvallend, maar hoop wel dat je hier echt over gaat nadenken en er iets aan doet voordat er problemen komen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:29

nu weet ze wel dat het zadel niet goed ligt en ze gaat het probleem oplossen dus waarom blijven jullie dat honderd keer herhalen?

@ TS als ik jou was zal ik gewoon een erkende zadelmaker aan huis laten komen met een tweedehands zadel dan dat je 2347832x naar een ruiterzaak heen en weer moet rijden kan je ook meteen je wensen aangeven en kan hij het paard goed bekijken,verder regelmatig je zadel laten controleren door een erkende zadelmaker omdat ie nog erg groeit

verder over je rijden,houding zal vast beter worden als je een ander zadel heb!
gewoon lekker bezig blijven met je paardje,je bent goed op weg!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:35

Citaat:
nu weet ze wel dat het zadel niet goed ligt en ze gaat het probleem oplossen dus waarom blijven jullie dat honderd keer herhalen?

Ze wil toch advies, van zoveel mogelijk mensen neem ik aan? Dan geef ik dat, ook al is het al vaker gezegd. Jammer om daar dan meteen op aangevallen te worden, terwijl de intentie juist is om TS te helpen.

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:36

orienta schreef:

@ TS als ik jou was zal ik gewoon een erkende zadelmaker aan huis laten komen met een tweedehands zadel dan dat je 2347832x naar een ruiterzaak heen en weer moet rijden kan je ook meteen je wensen aangeven en kan hij het paard goed bekijken,verder regelmatig je zadel laten controleren door een erkende zadelmaker omdat ie nog erg groeit

verder over je rijden,houding zal vast beter worden als je een ander zadel heb!
gewoon lekker bezig blijven met je paardje,je bent goed op weg!

inderdaad.. maar meestal bij ruitersport zaken mag je wel meerdere zadels mee nemen dus heen en weer rijden valt wel mee:)... maar idd zadelmakerkan je ook langs laten kome:),... voor 100 euro heb je al ene goed passend zadel hoor!. dus ik heb een spring zadel van 45 euro(A)..niet heel mooi. maar ligt heel super!

en jah maar advies is niet HERHALEN

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:48

ik heb het ook over de posts waarin gezeurd word dat het zadel niet goed ligt maar verder niks gezegd word niet over de posts die advies geven

edit: de meeste mensen en dat is geen aanval aan TS kunnen nooit goed inschatten of een zadel goed ligt dus dan kan je beter een erkende zadelmaker laten komen voor je paard om zadels te passen

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:51

Orienta: Hoe en waar kan je erachter komen of een zadelmaker erkend is? dan kan ik kijken of hier in de buurt iemand is die langs kan komen. bedankt voor je advies!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:57

goede vraag evi_sammy ik zou ook niet zo 1,2,3 weten of er een lijst van bestaat!
misschien kan je eens een topic in diensten openen met gezocht zadelmaker en kijken wie andere bokkers in jouw omgeving aanbevelen?

evi_sammy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:58

Dankje!

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:02

Ik zou ipv een scapa dekje kopen, voor een zadel gaan sparen ;)
En haal dat bontje er onderuit, dan zal het misschien al wat beter liggen. Hierdoor vernauw je het juist nog meer. Voor een smal paard kan dat handig zijn, maar bij jouw paard is dat echt niet nodig.
En inderdaad zadels hoeven niet duur te zijn, zoals een wintec, daarvan kan je de boom verwisselen én zijn goedkoop! :)
Verder vind ik het niet verstandig om aan een eigen paard te beginnen als je nog zo weinig kennis hebt van tuig etc.
Dat je niet kan zien dat dit zadel duidelijk niet goed ligt vind ik best erg. Natuurlijk iedereen leert nog, ik ook, jij ook. Maar dit kan echt grote schade veroorzaken.
Hopelijk doe je wat met de tips hier. :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:38

Wat een rotopmerking Anna, je weet helemaal niet hoe ze aan dat Scapa dekje komt! Misschien heeft ze hem wel gekregen.

van Rijs is goed, moet je alleen wel Jan zelf laten komen en niet 1 van zijn assistenten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 07:56

Hoi,

leuk paard heb je zeg!
het eerste wat me opviel was ook je houding, en je zadel, wat kantelt dat ding zeg! tjeetje! ik zie een evenbeeld van mijn zadel en mijn houding, heb nu een Wow besteld, kan ik altijd blijven aanpassen, mijn vriendin heeft al een jaar of 2 een Wintec, ideaal voor kortere duur, je kunt je boom aanpassen, waardoor je zadel beter gaat liggen en jij mooi recht gaat zitten.. Je bent waarschijnlijk nu continu uit balans en ik zelf kan mijn rug niet rechten op mijn paard, dat doet vreselijk veel pijn.. laat het alsjeblieft ook voor jezelf niet zo ver komen! wat ik nu als tussenoplossing eronde heb gelegd, is iets wat mijn zadel acher hoger legt.. je moet de pro-lite pad eens googelen, ding heb ik er ook onder gehad, en wat een genot was dat! mijn vriendin heeft hem, en haar paard gaat er 10 x beter van lopen!

maaar, met andere woorden...
Doe alsjeblieft iets aan dit, want het gaat ten koste van jou en ook van je paard! want drukpunten doen pijn! en daar kunnen mijn paard en ikzelf heeeel goed over mee praten!!

succes!

Edit: Anna, dat is niet erg aardig van je! iedereen is toch ooit moeten beginnen, en je leert zo snel zo veel, en je leert na 15 jaar nog heel veel! ik wil niet weten hoe jij bent begonnen!! en van foutjes moet je leren!!! is toch logisch, ik vind dit nog helemaal niet zo slecht wat deze TS doet hoor!! maar door "vriendelijke" tips kan ze veel leren, van jouw afgekraak niets.... dus hou je rotopmerkingen thuis alsjeblieft! bedankt.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:49

autsj dat zadel!(vooral op de laatste foto) naja je hebt nu vaak genoeg gehoord dat het niet goed ligt .. je zit helemaal op de lepel en dit KAN niet fijn zijn voor haar rug. Ik snap wel dat je geen duur zadel aan wil schaffen omdat ze nog groeit. Maar ik heb altijd zo iets je kunt beter voorkomen als te laat zijn. Ik wil geen reclame maken maar met een WOW bijvoorbeeld kun je het allemaal weer aanpassen als het niet lekker meer ligt. Ik heb dit ook vanaf het inrijden ect gedaan.

Probeer dan maar iets verder IN het zadel te gaan zitten en niet op de lepel..

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:39

wees trot op je knol !

zit rechtop en maak je lang ...

dat is mijn tip aan jou

veel plezier en geniet ervan !

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:48

Zo zeg, hoe moet ik het nu zo sociaal mogelijk brengen.
Als eerste , gooi snel dit zadel weg, dan maar zonder zadel, het past voor de duivel niet, er wel eens bij nagedacht dat dit vreselijke pijn kon doen bij een paard?
, neem zit lessen, zo als jij zit is dit alles behalve prettig voor je paard, neem les zitles bv.
Let ook op dr rug, probeer haar over de rug te rijden en niet erdoorheen dit heefd niks te maken met een weke rust maar wel juist die rugspieren te trainen,
Als je dit allemaal vooral kaar heb , dan kun je nog jaren genieten van dit prachtig paardje

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:50

Mooi paardje hoor :Y)

Probeer alleen je handen iets meer rechtop te houden, en er wat trotser op te zitten, het is een prachtbeest :D

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:52

Probeer inderdaad iets meer rechtop te zitten.
Daarnaast probeer voor je uit te rijden, dus je handen recht op en voor je.