Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ir111 schreef:Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.

Equidea schreef:Maar wel ontspannen en ongedwongen. Vandaf dat punt zijn we bezig om te leren dragen, en dat gaat best fijn. En hoop ooit zover te zijn dat mijn paard richting silhouet nummer 1 gaat lopen. (ja richting, want op alles valt wel iets aan te merken toch?).
Misschien een punt dat totaal nergens op slaat hoor... Maar heb je wel eens een paard in de wei zien piafferen (zonder mensje erbij)? Dan loopt het paard echt niet zoals silhouet nummer 2...
Paardje gaat nog meer zitten dan bij silhouet 1, boos kijken (grommen als het zou kunnen) en het hoofd blijft net voor de loodlijn.
Zegt dat niet iets...?
gillian schreef:Ondertussen is iedereen vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Tegenwoordig hebben we paarden om dressuur mee te rijden

)Arabesk schreef:Ir111 schreef:Grappig, ik vind het bovenste plaatje correct achterbeen gebruik laten zien en een paard wat mooi bergopwaarts loopt. Op het onderste plaatje vind ik dat het paard als een duikboot de grond in loopt.
Ja duikboot is het goede woord ja
Nog erger is, dat sommige bokkers kennelijk het bovenste plaatje (klassieke dressuur) slechter vinden dan het onderste plaatje (moderne dressuur). Wat goed en gezond is voor een paard en hoe dat eruit hoort te zien zijn we kennelijk al aan het kwijtraken
).
En die mensen hun best maar doen, zonder dat ze doorhebben wat ze verorzaken en zonder dat ze doorhebben hoe gestressd ze er zelf wel niet van worden.
Professor schreef:Oprichting heeft men eerst nodig en komt vanzelf wanneer het paard goed gereden is, bij de verzamelende oefeningen.
Het is belangrijk dat de aanleuning goed is en dat het neusbeen niet achter de loodlijn komt.
Janine1990 schreef:Professor schreef:Oprichting heeft men eerst nodig en komt vanzelf wanneer het paard goed gereden is, bij de verzamelende oefeningen.
Het is belangrijk dat de aanleuning goed is en dat het neusbeen niet achter de loodlijn komt.
Ben even benieuwd hoe er gedacht wordt over het trainen van het paard, op een manier waarbij het enigsinds achter de loodlijn komt. Zelf doe ik dit niet, maar ik zie het wel gebeuren.
Ik denk dat het weinig kwaad kan, zolang het resultaat hiervan niet te zien is in een proef bijvoorbeeld. Het paard moet gewoon de hand volgen. Of zie ik het zo verkeerd?
Janine1990 schreef:Overigens, dit is wat ik onder plankgas met de handrem er op versta:
[RT-HAW] rijden . reacties + tips ?
piezze schreef:Janine1990 schreef:Overigens, dit is wat ik onder plankgas met de handrem er op versta:
plankgas: ja, handrem: nee
dit is gewoon eigenlijk geen niveau en niet representatief voor de ruitersport denk ik, ik heb het idee dat de TS het anders bedoelt. Namelijk met een valse krul, te diep achter de loodlijn getrokken voorwaarts rijden.

Janine1990 schreef:Overigens, dit is wat ik onder plankgas met de handrem er op versta:

Apple schreef:Als ik zo het onderste plaatje vergelijk met het bovenste dan zie ik vooral een verschil in niveau van africhting. Het onderste plaatje laat mi inderdaad een 'duikboot' zien, achterbeen gebruik is nog niet echt ok.
Onderste plaatje is wat je veel ziet bij B-L combinaties. Bovenste kom je meer tegen als een combinatie wat verder is.
Ik denk dus niet dat je zozeer kunt spreken van 'oud' of 'nieuw', maar meer het niveau van de combinatie.
Janine1990 schreef:piezze schreef:plankgas: ja, handrem: nee
dit is gewoon eigenlijk geen niveau en niet representatief voor de ruitersport denk ik, ik heb het idee dat de TS het anders bedoelt. Namelijk met een valse krul, te diep achter de loodlijn getrokken voorwaarts rijden.
Het is inderdaad geen niveau, maar de tweede foto's illustreren voor mij wel plankgas en een handrem.
Natuurlijk bedoelt TS het anders, maar ik herken het beeld dat ze schept niet echt, althans hoe algemeniserend ze het zegt, dit is niet wat ik op een wedstrijd zie. Want waar plankgas en een handrem aan te pas komen, is geen ontspanning. En zonder ontspanning geen hoge punten. Dus what's the use tot het gebruiken van de gasplank en de handrem. Daar gaat paardrijden niet om, en ik mag hopen dat het merendeel van de wedstrijdruiters dit ook niet gebruikt.
Pion schreef:
Als voorbeeld mijn (jonge) paard. Hier zo'n 2/3 maanden onder het zadel.
Ze loopt duidelijk te diep maar het achterbeen zit er goed onder.
Natuurlijk zie ik haar graag wat langer maar je kunt niet alles tegelijk. Hou haar iig niet 'tegen' maar hou wel contact.