Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roybrit schreef:Heb niet het hele topic gelezen)
ik had er ook zo een heb hem net zo lang achteruit laten lopen tot die graaaaag na voren ging ( 3 kwartier alleen maar achteruit)heb er 2x 3kwartier over gedaan en hij wilde graaag na voren ook nooit geen last meer gehad daara, en anders zoals eerder gezegt, om de as heen draaien telkens de moeilijke kant van het paard om. en dan daarna een keer na de makkelijke kant en 9 van de 10 keer stappen ze dan die kant op
Bienotje schreef:Het lijkt wel aardig duidelijk dat het reactie is op een ervaring van het verleden.
Als het voorkomt, kun je zoals je nu probeert inderdaad me zweep/ been hem weer vooruit proberen te krijgen. Maar daar zal zijn ervaring niet beter mee worden.
Sowieso, als je dit al doet en hij gaat weer voorwaarts altí'jd belonen. Maar wat gebeurt er als je hem gewoon even de tijd geeft om zelf te beslissen wat hij doet zonder forceren? Dus niet gelijk been/ zweep. Maar blijf zelf rustig, als je paard dat ook weer is stap je gewoon weer weg. Uiteraard achteraf ook met beloning en misschien is er dan wel niets meer aan de hand.. Dan wordt de nare ervaring misschien ook snel minder..
.
, stap wat slangenvoltes, even een pasje opzij in stap, leid hem af op een positieve manier, beloon alles wat goed gaat. Hij moet weten dat het goed is. Vaak lopen paarden best wel een trauma op als ze over een grens zijn gegaan wat betreft hun eigen lichaam en kan een reactie op pijn of als iets niet lekker zit weer een flinke 'NEE!' reactie opleveren, het foutste wat je dan kan doen is hem hiervoor afstraffen, want staken is behoorlijke help-schreeuw. Neem weer even een stapje terug, ga weer even vanuit de basis te werk, en kijk waar hij het meest moeite heeft, is het een zijgang? Wellicht verstandig om weer even een osteopaat erbij te halen. Neem dit serieus en zie dit niet als gewoon vervelend gedrag, maar volgens mij weet je dat wel, want je zegt zelf al dat het wellicht een reactie op...... kan zijn
. Blijf respectvol en doe even een stapje terug. Werk even alleen in stap, en doe oefeningen waarbij een paard zijn lichaam moet leren gebruiken, zoals een pasje opzij, schouderbinnenwaarts, een slangenvolte (laat hem dan netjes om je been buigen en begrens met buitenteugel, vraag het netjes
), neem hier de tijd voor, laat hem nadenken over wat hij doet met zijn lichaam.. zo kun je ook goed peilen waar hij tegenaan loopt. Wellicht is er toch iets de kop op gestoken waar je paard niet happy mee is en hier dus zijn sterke reactie op komt
, want dit soort gedrag komt wel voort uit iets
.

Ook belonen als het paard het goed doet is aan te raden zou ik zeggen. Natuurlijk is het voor de ene ruiter al moeilijker dan voor de andere om kordaat te reageren en als je paard begint te stijgeren is het ook niet helemaal aangenaam. Maar misschien kan je er een erg ervaren persoon op zetten en eens kijken hoe die dan reageerd?
buitenland schreef:Instructie lijkt mij ook belangrijk mar tot u toe heb ik er niet zoveel aan gehad,helaas. een zegt van geen zweep gebruiken en in beweging houden, al is het alleen een stapje op zij of zo. Verder natuurlijk ook correcties op rechtop zitten niet schoppen alleen drukken met been, hand rustig etc. Allemaal belangrijke zaken waar ik op moet letten maar tot nu toe niet de sleutels om dit patroon te doorbreken of aan te pakken. Een een paar maanden geleden reed ik niet veel netter dan nu en toen ging het wel aardig. Ik ben gewoon een beetje moedeloos aan het worden....Misschien moet ik ook gewoon stug doorzetten en denken in maanden in plaats van weken of zo