moeilijk stil staan bij het op stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:07

Marit1991 schreef:
dat is wel het makkelijkst ja :P
maar als ik toch moet kiezen, heb ik toch liever een paard wat voorwaarts is met rijden.
[b]ik denk door consequent te zijn leert een voorwaarts paard vanzelf dat hij niet mag lopen tijdens opstappen
[/b

Dat snap ik niet. Een voorwaartse paard blijft niet stil staan bij het opstijgen omdat hij voorwaarts is. Maar een consequente opvoeding helpt wel.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:09

Sonja schreef:
Ik maak gewoon het woordje HO heilig. Zowel aan de hand als onder het zadel. HO betekent gewoon ALTIJD stilstaan.
Ik snap dat gezeur met opstappen nooit zo. Imo heb je je paard dan aan de hand nog onvoldoende opgevoed.

Tja hier ben ik het wel mee eens eigenlijk.
Staan is staan, er wordt niet gewiebeld tot ik erop zit en een voorwaartse hulp geef.
Blijven oefenen, het is toch van de gekke dat je niet normaal kunt opstappen!
En vooral niet afstraffen. Gaat ie lopen, zet 'm terug op z'n plek en probeer opnieuw.
Uitgebreid belonen als 't goed gaat, voor mijn part met koekjes, dan leren ze ook blijven staan als je zit.

Krukje kan inderdaad ook veel uitmaken, veel ruiters brengen hun paard bij 't opstappen uit balans waardoor ze gaan lopen.
Mijn paard stond altijd wel stil met opstappen, maar sinds ik met krukje opstap staat-ie DOODstil, hij blijft ook braaf los staan tot ik 't krukje heb gehaald. :D

dynamite1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 19:37

Utrolig schreef:
Weet je dat je bij het opstijgen hem enrom pijn kan doen als je het zonder opstapje doet. Ik zie het bij een lesgenootje ook: Teugels strak, vooral de rechter nog strakker, zelf moet ze haar knieen zo'n beteje in haar nek leggen om erop te komen. Raar dat het paard weg wil lopen. Je trekt namelijk enrom aan zijn wervels(schoft). Een opstapje van min. 30 cm is aan te bevelen. Natuurlijk zal je hem dan eerst weer moeten leren dat het geen pijn doet als je opstapt!!

Dank je dit is nou precies wat ik bedoel.
Geloof me opstappen met een krukje is voor een paard echt veel fijner.
Het is gewoon ongezond om aan een schoft gaan te hangen :n

Udiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:00

Een stapje vooruit door je paard = een stapje terug door je paard! Oefenen dus... en opstappen met krukje is, zoals al vaker geschreven, echt een aanrader! Succes!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:52

opstappen met een krukje kan ook helpen indd..

voor de rest lees ik meerdere malen dat je je paard naar binnen moet laten kijken (binnenteugel)

ik heb altijd bij jonkies juist mijn buitenteugel wat strakker, zodat ze van me af kijken, ze stonden allemaal na een paar weken netjes stil met opstappen..

dus niet je binnen teugels, dan krijg je er 1 die rondjes gaat lopen..

opstappen met een krukje en het paard een beetje naar buiten laten kijken...