Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snowy2004

Re: Help...hoe krijg ik vertrouwen in mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:27

Ik heb dit probleem gehad na een flinke valpartij met paard en al. Sindsdien was ik bang dat hij zou vallen. Hij was in die tijd ook erg druk en onbetrouwbaar.
Mijn instructrice was ook best streng en praate mij erdoorheen. Als ik opmijzelf moest oefenen, dan ging ik zitten praten of zitten zingen, dat leide echt enorm af. Het heeft bij mij wel even geduurd, maar ik vertrouw mijn paard nu volkomen.

Wat jou instructrice betreft, vind ik niet dat ze moet zeggen "stel je niet aan". Het is geen aanstellen en op die manier kom je er nooit vanaf.
Zoek een goede instructrice die je een goede begeleiding kan geven. Angst kan groeien of krimpen, maar dan moet je wel een goede handvat hebben.
Heel veel succes meid, ik hoop dat je snel een goede manier vind.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:37

hoi
ik weet prezies wat je voelt heb dit ook
ik ben van mijn vorige paard afgevallen en er niet meer gelijk opgestapt
het is uit eindelijk zo ver gekomen dat ik haar heb moeten verkopen
en heb nu een haflinger van 8 maanden oud
hier kan ik nog niet op rijden maar dat geeft niets
ik heb een andere haflinger gevonden waar ik op mag oefenen
en les mee krijgt in freestyle en rijles
nu moest ik vorige week er voor het eerst op
je raad het al ik sloeg dicht en heb dus niet gereden
ben deze week toch weer gegaan en heb eerst even grondwerk met hem gedaan
en toen geprobeerd om er op te gaan
ik ben er op geweesten heb alleen gestapt maar het begin is er
dus mijn tip ga eerst wat grondwerk/freestyle doen en dan er pas op als je durft !!!!!!
en zoek iemand die freestyle les kan geven jij en je haffie leren hier heel veel van
en je krijgt een goede band samen

ps zoek een andere iemand die je les gaat geven want zeggen dat je je niet zo moet aanstellen is kwats
je ben nou een maal bang en dat moet er met veel geduld uit gehaald worden

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 21:42

Snowy2004 schreef:
Wat jou instructrice betreft, vind ik niet dat ze moet zeggen "stel je niet aan". Het is geen aanstellen en op die manier kom je er nooit vanaf.
Zoek een goede instructrice die je een goede begeleiding kan geven. Angst kan groeien of krimpen, maar dan moet je wel een goede handvat hebben.
Heel veel succes meid, ik hoop dat je snel een goede manier vind.

Mijn instructrice die helpt mij juist heel goed, ik heb het verkeerd verwoord, met het stel je niet aan, ze probeert me er juist doorheen te helpen!
Dit zijn niet haar woorden geweest, maar zo heb ik het getypt, omdat ik even niet wist hoe ik het anders moest zeggen haha.
Ze zegt dat ik consequenter moet zijn en elke stap die hij doet die ik niet heb gevraagd, meteen corrigeren op een rustige en consequente manier.
Af en toe gaat ze in de les zelf ook 10 minuutjes op hem om te laten zien hoe het wel moet :D
We krijgen les in groepjes van 2/3 personen zodat iedereen optimaal aandacht kan krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 23:55

Dit klinkt heel stom, maar concentreer je op iets anders.
Doe bijvoorbeeld, als het stil is in de bak oordopjes in met
muziek (niet dat je anderen niet aan hoort komen) Ga lekker
mee mompelen met de muziek en probeer te ontspannen.

Je pony VOELT jouw angst, of hij wordt hier zelf angstig door,
of hij gaat kuurtjes vertonen ;) Je moet het een beetje
negeren en er om lachen als hij ineens een stapje opzij zet.
Probeer niet te stijf te gaan zitten en lachen is goed tegen de zenuwen!

Succes

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 06:45

Herkenbaar....

Je instructrice doet het goed en jij ook.. niet bang zijn maar gelijk aan het werk zetten dat eigenwijze blondje.
Zit in de pubertijd.... probeert uit, is jong dus heel logisch dat je dit kan tegenkomen vooral bij de Haflingers. Die hebben toch hun streken en humor...

Neem anders zelf eens een spraytje rescue remedie.. wordt jij wat relaxer van.... en dan zie je gaan beren meer op de weg.
Gewoon een uurtje voor je gaat rijden....

En je powny voelt idd jouw angst dus ga als je opstap eens lekker zitten zingen of neurieen. klinkt stom maar dan wordt je ademhaling ook rustiger...

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:38

ik had t met springen wat ook helpt is zelf aanmoedinging dat is iets psygische iedere keer als je denkt ik voel die angst opkomen ga je jezelf moet inspreken ïk ben niet bang"ik kan alles dit vind ik niet ik ik vind t zelfs leuk! dit ga ik gewoon ff doen!! en hoevaker je jezelf dit wijsmaakt vergeet je je angst haha t werkt!! ik durfde nooit te springen en spring nu al m parcoursen en ik spring pas 4 maanden!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:58

gizmo1986 schreef:
Zodra we gaan rijden, is het net alsof ik bang word dat hij wat uit gaat voeren, terwijl dit niet helemaal terecht is, dat weet ik zelf wel, hij wil soms niet luisteren gaat dan zn eigen kant uit, maar het is niet zo erg dat hij gaat steigeren of bokken enz, hij is gewoon lekker eigenwijs.
wat kan ik doen om mijn vertrouwen terug te krijgen? het is net alsof ik verstijf, als hij eventjes iets geks doet en dan durf ik meteen al niet meer ;(
Het ligt hem eigenlijks niet aan mijn paard, maar aan mij zelf, ik moet er doorheen.
Hebben jullie tips voor mij ?
eventueel ook feedback op de foto's die ik heb geplaatst...
Alvast bedankt!

gizmo1986 schreef:
ja dat is precies waar ik last van heb, bang voor wat er kan gebeuren! heel nutteloos, heb je tips, hoe ik er vanaf kom?

Het belangrijkste is erkennen dat je angstig bent op sommige momenten. Dat doe je al. Daarna is het de taak van je instructrice om jou handvatten te geven wat je kan doen in voor jouw angstige situaties.

Waar ben je precies bang voor? Gaat hij omdraaien, staken, strak langs de omheining? Je instructrice kan je in elke denkbeeldige situatie helpen met een oplossing. Als je weet hoe jij kunt reageren op je paard voel je je zekerder. Zorg dat je een back-up plan hebt voor elke situatie en oefen dat! Meestal komt de situatie in de praktijk dan niet eens voor. :)

Let goed op je ademhaling. Bij angst vergeten ruiters te ademen waardoor ze allerlei spieren onbewust aanspannen. De ruiter verkrampt en voelt het paard niet meer, het paard voelt des te beter de ruiter. Doorademen dus. Bij elke uitademing spanning loslaten en tot in je buik ademen. Op internet is genoeg te lezen over hoe je moet ademhalen om ontspanning te bereiken.

Oefen mentaal: ga in je luie stoel situaties te paard overdenken waarbij je je zeker voelt. Merk je dat je toch angstig wordt, oefen het filmpje in je hoofd tot je angst vermindert.

gizmo1986 schreef:
dan heb ik het probleem ook, mijn instructrice zegt dat ik me niet zo aan moet stellen, en consequenter moet zijn, dit weet ik ook wel, maar op 1 of andere manier wil het knopje bij mij niet om, dus dacht vraag tips op bokt

Iedereen moet consequenter zijn met zijn paard. ;) Legt ze ook uit hoe je consequenter moet optreden en wanneer? Dat helpt namelijk om je angst te verminderen.
gizmo1986 schreef:
We krijgen les in groepjes van 2/3 personen zodat iedereen optimaal aandacht kan krijgen.

Tip: neem eerst een paar lessen privéles tot je zekerder bent.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 10:41

@ hippologic:

Bedankt voor je tips!
Priveles is een goed idee, mijn instructrice geeft mij altijd goede handvaten wat ik moet gaan doen:
bv hij heeft een handje om van de hoefslag af te gaan en zijn eigen weg te lopen, dan moet ik dus rustig en consequent buitenteugel erbij en binnenbeen geven, zodat hij naar mij gaat luisteren en hem weer op de hoefslag krijgen.

Waar ik bang voor ben:
In het begin toen ik opstapte rende hij keihard weg, daardoor ben ik er een paar keer afgevallen, dit probleem is opgelost en hij blijft nu wel netjes staan.
Hij ging altijd van de hoefslag af, omdraaien, hoofd helemaal in de lucht enz, dit is ook voor een groot gedeelte opgelost.
Hij is er een keer vandoor gegaan, toen ik hem een tikje gaf met de zweep, waardoor ik er weer af ben gevallen, dus ik durf hem nu niet meer aan te pakken, want ben bang, dat hij er vandoor gaat, dit heeft ie niet weer gedaan, 1x.
Zo zijn er dus een aantal situaties geweest, dat er wat dingentjes zijn gebeurt, en nu ben ik dus bang, voor wat er gaat gebeuren.
In die tijd dat hij deze fratsen uithaalde, heeft mijn instructrice er regelmatig opgezeten en mij laten zien hoe het wel moet en ook uitgelegt wat ze deed en waarom ze dat deed, dus het gaat allemaal al stukken beter, maar daardoor ben ik dus wel bang geworden.

Ik zag net dat je ook een site hebt, heb hem even doorgelezen, een super site!
Het grondwerk waar je het in je site over hebt, doe ik ook veel aan en dit gaat goed:
Hij kan voetjes geven, spaanse pas, parkeren (stil blijven staan, en dat ik wegloop om hem heen bv)
hij kan keren, dan loopt ie een rondje, kusjes geven enz enz.
Dit allemaal op mijn stemhulp en lichaamshouding.
Longeren gaat ook goed, hierbij heb ik geen zweep nodig, dit doe ik ook op mijn stemhulp en lichaamshouding, dan luistert hij ook super.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:55

Ik heb dit ook gehad.
Voordat ik opstapte zag ik al beren op de weg en dit was erg lastig.
Mijn pony was regelmatig erg druk en dan stapte ik weer jankend af.
Nav een onterrechte uitbrander van de oude staleigenaar ben ik van stal verwisseld.
Ik wilde niks meer met de oude staleigenaar te maken hebben en aangezien ik en geen trailer en geen rijbewijs heb en op zon korte termijn niks anders kon vinden, zijn we gaan lopen naar de nieuwe stal.
Mn pony was nog maar 1x een klein stukje langs de weg geweest en als ik er over na ging denken wat ik ging doen dacht ik o dat vind ze eng en dat vind ze eng en werd ik bang.
Heb mezelf toen tot de orde geroepen en gezegt joh leuk dat je zo panisch doet maar hoe je het went of keert ze MOET naar die andere stal...
We moesten langs een 80 km weg over het industrie terrein heen (allemaal enge vrachtwagens en van die vlaggen, scooters en fietsers over het fietspad waar we liepen) en ze heeft geen stap verkeerd gezet!!!Het enige waar ze af en toe een beetje wantrouwend naar keek, was als er ineens een schaduw van een auto onder haar door ging. Maar vanaf die dag ben ik dus niet meer bang, omdat ik geleerd heb dat ze op mij vertrouwd :)
Als ik bang ben is zij ook bang, ben ik niet bang is zij ook niet bang. Probeer dat voor je te houden.
Succes ermee want weet dat het erg vervelend is om bang te zijn

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:10

Als je nou bang bent om je zweepje te gebuiken koop dan een springzweepje en tik hem aan in zijn hals.
Die van mij heb ik 3 jaar zo gereden omdat mijnheer geen zweep op zijn kont accepteerde... dan kreeg ik me toch een rodeoshow.

maar je geeft aan dat de problemen die je had opgelost zijn.. okay klaar... opgelost.
Je kan altijd wel alert blijven dat doe ik na 3,5 jaar nog steeds.. maar bang moet je niet zijn zolang je zelf maar consequent blijf.

en het belangrijkse is..... gelijk aan het werk zetten... niet neuzelen.. maar hup... gelijk hem zijn aandacht bij jou laten houden. Dat wordt straks wel veel minder maar voor hem blijkbaar nodig.
Ga gelijk voltes stappen, overgangen maken, voltes sluiten, openen, gebroken lijnen enz enz.... alles in stap, daarna lekker hetzelfde in draf... dan blijft zijn aandacht bij jou... ook voor jou hard werken maar dat is niet erg.
Dat wordt echt wel minder (zei ik na 2 jaar hard werken)
Laatst bijgewerkt door Mando op 23-11-09 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:12

gizmo1986 schreef:
Waar ik bang voor ben:
In het begin toen ik opstapte rende hij keihard weg, daardoor ben ik er een paar keer afgevallen, dit probleem is opgelost en hij blijft nu wel netjes staan.
Hij ging altijd van de hoefslag af, omdraaien, hoofd helemaal in de lucht enz, dit is ook voor een groot gedeelte opgelost.
Hij is er een keer vandoor gegaan, toen ik hem een tikje gaf met de zweep, waardoor ik er weer af ben gevallen, dus ik durf hem nu niet meer aan te pakken, want ben bang, dat hij er vandoor gaat, dit heeft ie niet weer gedaan, 1x.
Zo zijn er dus een aantal situaties geweest, dat er wat dingentjes zijn gebeurt, en nu ben ik dus bang, voor wat er gaat gebeuren.
In die tijd dat hij deze fratsen uithaalde, heeft mijn instructrice er regelmatig opgezeten en mij laten zien hoe het wel moet en ook uitgelegt wat ze deed en waarom ze dat deed, dus het gaat allemaal al stukken beter, maar daardoor ben ik dus wel bang geworden.

Als ik het heel kort samenvat ben je bang om te vallen? Zelf heb ik ooit valtraining gevolgd. Dit is mij meerdere keren zeer goed van pas gekomen. Het helpt mij ook om te weten dat ik goede valtechnieken (lees: landingsreflexen) heb.

Verder helpt het ook om continue jezelf te bevestigen wanneer je in een angstige situatie goed hebt gehandeld en er niets engs is gebeurd. Ook je instructrice kan hier een belangrijke rol in spelen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:18

Toen ik Silence net had, lag ik er dagelijks naast, hij ging er continu vandoor en ik had gewoon helemaal niks met hem.
Na een paar ziekenhuisbezoekjes was het zover...hij ging de verkoop in.
Het vertrouwen was er niet en ik wist ook niet hoe het er nog moest komen. Ik had hem toen ruim 2 jaar.

Maar toen kwamen we een oproep tegen waarin probleempaarden gezocht werden voor een clinic van Klaus Ferdinand Hempfling.
Ik heb me opgegeven en voorop gesteld, dat als we uitgekozen zouden worden en het zou geen verschil brengen dan ging hij echt weg.
En die dag heeft zoveel veranderd.
De meeste bokkers kennen het verhaal ondertussen wel ;) Anders staat het in mijn profiel.

Maar waar het bij ons op neer kwam, is dat we ruim 5 maanden totaal niet gereden hebben.
Heel veel grondwerk. Hierdoor werd er vertrouwen opgebouwd.
En doordat we niet reden kon het daar ook weer niet mee teniet gedaan worden.
Als het vertrouwen goed gaat tijdens het grondwerk, maar je bent bang met rijden, dan gaat het gewoon niet werken.
Dan moet je stap voor stap werken. Dus je moet je richten op 1 ding zodat je zeker weet dat daar alle vertrouwen in bevestigd is.
En dat heeft ons echt zoveel goeds gebracht.
Het was moeilijk en er was heel veel geduld voor nodig, maar het is het allemaal waard geweest.

Misschien heb je hier iets aan...

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 11:25

Iedereen super bedankt voor de tips!

Een valtraining is een goed idee, ik zal eens om mij heen kijken of hier in de buurt wat is.

Het is idd zo, dat het paard een spiegel van jou is, dus ik moet gewoon van mijn angst afkomen en dan komt het helemaal goed!
De tip van een zacht muziekje in mijn oren is ook een goede tip, ik zal ook extra aandacht schenken aan mijn houding en ademhaling.
Ik zal proberen om in mijn gedachten, situaties na te gaan en oplossingen bedenken. ( ook samen met mijn instructrice)
Elke keer als ik bang word tegen mezelf zeggen, je hoeft niet bang te zijn, consequent zijn en proberen om meer ontspannen te rijden.

Ik heb al zo'n kort zweepje, die heb ik tijdens het rijden altijd.
Alleen nu nog gebruiken haha.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:36

wat ook kan helpen is aan 1 stuk door tegen je pony praten, op die manier kun je zelf je ademhaling onder controle houden en vaak werkt dat ook, hielp mij ook (alleen niet voldoende)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:04

Waarom heb je een zo jonge pony? Verkoop hem en koop een veel ouder goed gereden paard weer. Daar heb je waarschijnlijk veel meer plezier mee. Angst is een lelijk ding. Blijft altijd de kop opsteken. En je Haflinger is en onopgevoed spookje, die precies weet wat hij moet doen als jij met hem bezig bent. Je hebt voor hem te weinig ervaring. Wees realistisch. Je hebt hem toch om op te rijden en niet voor in de voortuin?

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 12:11

@ Johanna:

Ik ga niet mijn paardje verkopen, het is verder een heel lief schatje, en ben helemaal verlieft op hem hij is verder zo lief, lekker knuffelig en hinnikt als ie mij ziet, als ik hem ophaal uit het land komt ie meteen naar mij toelopen en dat soort kleine dingentjes.
en daarbij is het een probleem van mij om van mijn angst af te komen.
Daar kan mijn paardje ook niks aan doen.
Als het nou echt niet te overzien zou zijn, was het misschien een ander verhaal, maar we komen hier wel uit!
Als ik een ander paard zou kopen, dan ben ik ook nog angstig voor wat er kan gebeuren, want dan moet ik ook weer helemaal opnieuw beginnen met het vetrouwen van dat paard.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:18

gizmo1986 schreef:
@ Johanna:

Ik ga niet mijn paardje verkopen, het is verder een heel lief schatje, en ben helemaal verlieft op hem hij is verder zo lief, lekker knuffelig en hinnikt als ie mij ziet, als ik hem ophaal uit het land komt ie meteen naar mij toelopen en dat soort kleine dingentjes.
en daarbij is het een probleem van mij om van mijn angst af te komen.
Daar kan mijn paardje ook niks aan doen.
Als het nou echt niet te overzien zou zijn, was het misschien een ander verhaal, maar we komen hier wel uit!
Als ik een ander paard zou kopen, dan ben ik ook nog angstig voor wat er kan gebeuren, want dan moet ik ook weer helemaal opnieuw beginnen met het vetrouwen van dat paard.

Als rijden ( alle takken van ruitersport dus) voor je niet het belangrijkste is, waarom heb je dan een paard?
Dat hij hinnikend naar je toe komt, doet hij voor het lekkers wat hij gaat krijgen. De beloning dus. Echt niet voor jou. Paarden, en pony's, houden niet van mensen, zoals mensen van hun houden. Een paard/pony is geen knuffel dier.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:23

Hij hinnikt niet voor wat lekkers, want ik neem nooit lekkers mee naar het land....
Daarbij is rijden wel belangrijk voor mij, daarom ga ik er toch mee aan de slag!
Ik vraag niet om kritiek maar om tips.
Als ik hem wou verkopen had ik dit topic niet gestart, maar hem op marktplaats gezet.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:33

Bij mijn helpt het echt om tegen mijn paard te praten als ik iets ga doen wat ik (en mijn paard) spannend vindt. En dan heb ik het gewoon tegen haar over wat we gaan doen en dat ze hier niet bang voor hoeft te zijn etc. etc. Je kan je paard ook vertellen wat je de dag hebt gedaan etc.

In de les moest ik aan het begin ook tegen mijn instructeur praten, waardoor ik ontspande en het rijden beter ging. Heb ook een moeilijk aanloop periode gehad met mijn paard, maar we zijn er nu doorheen en het gaat steeds beter. Ze luistert beter en is minder schrikkerig.

Succes ermee (ook met alle andere tips, heb niet alles gelezen, maar er staan goede tussen).

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:34

@ cleo12:
Bedankt voor de tip!

Vanmiddag heb ik weer even op mijn monstertje gereden haha.
Had me mp 4 speler meegenomen en mezelf voorgenomen niet bang te zijn...
Eenmaal opgezadeld enz, naar de rijbak, zachtjes muziek in de oren.
En het ging hardstikke goed! lekker meegezongen op de muziek en ontspannen.
En mijn lieve paardje heeft geen 1 frats uitgevoerd :D
Wat ben ik toch trots op mezelf!!!!!! :P
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 23-11-09 16:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:39

Zingen helpt ook heel goed! Het is voor veel mensen heel herkenbaar, gedeelde smart is halve smart!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:40

jup zingen helpt wel :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:12

Als er zulke gekke dingen moeten worden uitgehaald, zoals naar muziek luisteren of zelfs zingen, waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig!! Te gek voor woorden.
Blijf bij mijn eerste advies: neem een echt goed gereden paard of pony. Waarschijnlijk is het niet alleen tijdens het rijden dat het allemaal nog eng is. Want als je helemaal niet bang bent, als je naast hem staat en dingen met hem doet, dan ben je ook niet bang als je er op zit. Want dan weet je, dat je hem vertrouwen kan. Zolang je bang bent met rijden, ben je dat ook, als je er niet op zit.
Of je hebt gewoon een verkeerde hobby. Want knuffelen kan met andere dieren ook.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:16

Herkenbaar met zo'n puber. Ga er vanuit dat jij de baas bent, diep zitten en zelf in je hoofd er zeker van zijn dat je controle hebt, en als je die verliest dat je die terug krijgt. Ik heb gemerkt dat ik dan al veel beter reageer en hulpen beter geef als een automatisme als er iets gebeurd.
Succes!

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 17:44

thijsje is verder heel braaf, met grondwerk en vrijheidsdressuur gaat het super!
Buitenritten vind hij ook helemaal geweldig!
Ik probeer uit te leggen, dat het aan mij ligt en niet aan mijn paard,
Stel dat ik een ander paard zou kopen, dan kamp ik met dezelfde problemen.

check de foto's een andere kant van mijn haffie:

Lekker op buitenrit
Afbeelding

Zwemmen vind ie ook geweldig!
Afbeelding

Mijn buurmeisje van 10 op mijn paardje
Afbeelding

Thijsje lekker op buitenrit met 4 dames!
Afbeelding