Voet glijd uit beugel met galop.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:04

Guinevere schreef:
Ik denk dat je klemt met je knieen. Als je al 3x bijna gevallen bent kan het zijn dat je onbewust een beetje gespannen wordt wanneer het tijd is om te galopperen. Daardoor zit je niet meer ontspannen en dan wordt het gelijk moeilijker om met de beweging mee te gaan, dus het werkt eigenlijk averechts.

Hier had ik ook last van. Wat mijn instrutrice mee gaf is het volgende: Probeer je in te denken dat je in je beugels staat (maar dus niet echt gaan staan). Hier moet je je balans vinden. Laat je knieën los van het zadel (ik klemde namelijk met mijn knieën en dat zorgt voor beugel verlies) en ga recht op zitten.
Als oefening moest ik aangalloperen en in verlichte zit gaan staan. Hier moest ik mijn balans vinden en de cadans van het paard voelen. Als ik dat in de smiezen had, moest ik gaan zitten. Zo raak ik mijn beugels niet meer kwijt. Ik had de juiste druk op mijn beugelsn, mijn knieën los en een rechte houding.

Misschien kan dit je helpen.

Gypsylady

Re: Voet glijd uit beugel met galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:54

Haken goed uitdrukken wil wel is helpen

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:41

Bedankt Nijntje1987 en Gypsylady :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:50

je hakken goed uitdrukken en je knieën niet klemmen!

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:48

Dankjewel :D

ramiro04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:51

heb niet alles gelezen maar je kunt ook proberen om met schuine blokjes in je beugels te rijden. kosten maar een paar euro dus kan de moeite waard zijn :D .

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:53

Dat kan grotendeels aan je evenwicht liggen, als je geen goede houding hebt terwijl je op het paard zit kan omdat je bijv. naar links leunde het rechtervoet eruitglijden.. Gebeurde altijd bij mn neefje :P

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:44

Mischien zijn je beugels te lang :Y)

xLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 10:09

ramiro04 schreef:
heb niet alles gelezen maar je kunt ook proberen om met schuine blokjes in je beugels te rijden. kosten maar een paar euro dus kan de moeite waard zijn :D .

Ja, dat is misschien wel een idee, alleen ik rij natuurlijk op manege pony's/paarden, dus moet ik ze steeds meenemen? en kun je ze er zo op en af doen?
En misschien passen die schuine blokjes niet in alle beugels , omdat ze verschillend zijn.
Weet je daar wat vanaf? :D

hophophophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:22

Ik ben als nieuweling de oude berichten aan het doorlezen. Ik heb nu een paar keer gegalopeerd en verlies ook steeds de beugels. De tweede keer ging wel al iets beter dan de eerste keer, dus waarschijnlijk komt het wel goed als ik wat meer oefen. Ik merk dat ik met mijn knieen ga klemmen tijdens de galop. Daardoor sta ik niet meer in de beugels en verlies ik ze. Ik heb hier een paar goede tips gelezen, dus ik ga er eens mee aan de slag.

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:41

gaatjes iets korter

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:48

hophophophop, je geeft zelf al aan waar het hem in zit, je klemt ( doe ik ook) en de enige oplossing is dieper leren zitten en loslaten. Waarschijnlijk kun je idd door de tips een heel eind komen, en anders echt zitles. Ik heb zelf sinds het voorjaar les die begint bij de basis, goed zitten dus, en er is al zoveel veranderd! Echt een aanrader. Een gaatje korter is wel een oplossing als je been netjes lang is en ontspannen en er nog uitvliegt. Maar als je in draf en stap de beugels niet verliest, zit het probleem waarschijnlijk ergens anders. Succes!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:55

ik heb dit probleem alleen al ik spring dit heb ik opgelost met nieuwe stijgbeugels
die plooien en met een boogje waardoor je ze snel terug kan nemen

hophophophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:30

Tov, ik heb het in stap en draf inderdaad niet, alleen in galop. 't Is in ieder geval wel fijn dat ik weet waar het aan ligt. En dit zijn vast echt beginners'fouten', dus ik ga dr vanuit dat ik gewoon wat meer moet oefenen. Mocht het toch blijven, dan ga ik zeker op zoek naar iemand die me zitles kan geven.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:19

Heb ook wel es dat ik mn beugel verlies, en ook altijd aan dezelfde kant. Gelukkig vind ik m ook wel altijd weer terug. Heb dus ook even meegelezen en ik denk ook dat ik mn benen (of in elk geval 1 been :? ) niet genoeg uitdruk en/of inderdaad klem om mn paard. Dat was ook wel een paard met een race-versnelling in galop dus ja... lichte angst dus!

Ik weet dus waar ik aan moet werken met mn nieuwe paardje :wow:

maxvee1952

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 20:57

Hallo allemaal,

Afgelopen woensdag morgen is mij dit ook gebeurd en ben van het paard gevallen.
We reden in de bak in galop toen ik op de kome de bocht af reed ging mijn paard in eens in snelle draf lopen.
Dan kun je onmogelijk ligtrijden hier door werd ik doorelkaar gehusselt en verloor mijn rechter stijgbeugel van de voet.
Hierdoor verloor ik mijn evenwicht en werd er af gegooid.
Ik denk dat het mijn eigen schuld was ik had mijn paard eerder aan moeten drijven en door de bocht moeten sturen.
Maar de snelle draf was wel de reden dat ik mijn stijbeugel verloor.

Max

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:36

Het antwoord dat "nijntje" gaf is mssn wel één van de beste hier.
Aan wat het juist bij jou ligt is zo moeilijk te zeggen wij zien jou niet rijden hé, maar meestal is het niet één enkel ding hoor, het is meestal een combinatie van kleine foutjes die zich opbouwen.
Zoals ook reeds door een paar anderen hier werd gezegd , neem zitlessen want eigenlijk is daar de oplossing te zoeken, ofwel knel je je knieen of je trekt een heel klein beetje je been op of er gebeurt iets anders maakt eigenlijk niet uit wat , dat zijn allemaal dingen die toch deels ter sprake komen bij zitlessen.
Het is vooral meegaan met je paard zijn bewegingen, en dus nooit je proberen vast te zetten, klinkt een beetje raar maar dat is het eigenlijk wel. Eén zijn met je paard.
En of je nu met of zonder zadel rijdt, met of zonder bare-back pad, als je in volledig evenwicht kan meegaan in de beweging van je paard, dan pas kan je ook echt je benen gaan stilhouden, en stilhouden is nooit stil - je moet altijd meegaan met de beweging. Dat is nu net hetgeen je moet leren te bereiken.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:55

Je hebt bepaalde blokjes waar door het minder wordt en probeer je hak goed baar beneden te houden. Heb je wel genoeg steun ?

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:42

Misschien eens zonder beugels of zonder zadel proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:07

Dit is een enorm oud topic (uit 2009)... Ik TeM even :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 18:38

Slotje i.v.m. oud topic.
Als er iemand is die momenteel met zo'n probleem te kampen heeft: Je kunt een nieuw topic openen.