aan werk met ons toekomstige topper

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:14

Ook ik vind dit dier te jong om onder het zadel te hebben.
Als hij van t zomer zo was als de laatste foto die jullie plaatsten dan had je hem nog mooi op het land moeten laten staan in de kudde en hem volgend jaar pas moeten beleren.
Dat hij dus ook al voor de kar loopt met zn puppie-lijf lijkt me ook niet goed :o

Hij neemt een houding aan, longeren jullie met bijzet/touwtjes?
Hij kropt zich namelijk op sommige foto's zo op, terwijl de teugels in een boogje hangen, dat klopt dus eigenlijk niet.

Ik zou de sporen aflaten, teugels wat losser (licht contact) en alleen maar aan de basis werken.
Het liefste buiten, aangezien dat minder belastend is.
En nog liever zou ik hem nu vakantie geven en het volgend jaar weer oppakken :)

Fijn dat er een zadelmaker komt, zadel ligt inderdaad niet goed.
Blijkt ook wel uit het dike bontje dat er onder ligt.

Veel succes, denk als je hem over 2 jaar weerziet, dit een leuk ponytje is geworden!

Edit: zie dat jullie geen touwtjes gebruiken, dan komt het misschien door de dubbele longe of door het mennen dat hij een houding aanneemt?
Longeren met touwtjes is -mits goed gebruikt- niet verkeerd hoor!
Ze kunnen er mooi lang en laag mee lopen inderdaad.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:15

doom schreef:
_Bitje_ schreef:
absoluut GEEN touwtjes!
het verknoeit alleen maar de hele pony...
lees dressuur onder vuur voor meer info
¨

Zou wel wat info van jou willen, ik heb namelijk alleen maar positief effect om mijn paard ( die dus wel goed bespierd inmiddels is) 1 x in de week te longeren aan touwtjes, wordt hier heerlijk ontspannen van heb hier met rijden goede effecten op en daarbij gebruikt hij zijn rugspieren vreselijk goed...
Vind het dus een beetje onzin, maar dat zal vast een meningsverschil zijn!

wat bedoel je echter onder touwtjes? ik versta er halstertouwen en dat soort troep onder ;)
en als je info van mij wilt, dan ben je wel heel verkeerd bezig, ik mag aan nemen dat je weet wat je doet?
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 20-11-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:15

RRteam schreef:
Touwtjes komen er niet aan en ik ga niet te veel met zo jonge pony aan longseerlijn werken en als IK dat al doe is het aan de dubbele
Blokkades heeft de pony niet is vorige week helemaal na gekeken en ze komt geregeld op stal om de paarden te controleren

Tja de manier hoe je het doet moet je natuurlijk zelf weten, ik gebruik de slof als 'touw' maak hem gewoon los dus 2 lange leren lijnen en die bind ik onder de benen door en langs de zijkant...
Bedoel alleen te zeggen dan lang en laag wel goed effect voor je pony kan hebben, vond hem op de weiland foto ook nog flink overbouwd... lijkt me dan handiger te gaan longeren gezien je anders het gewicht van de ruiter er op heb.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:16

Ik vind de pony leuk om te zien maar voor zover ik van de foto af kan oordelen lijkt hij niet goed gereden te worden. Ik denk dat je de spiergroepen eerst flink moet trainen. Er zit nog te weinig bespiering op. Ik weet dat het een heel groene pony is, maar ik vind hem er wel erg wiebeling uit zien. Net alsof hij nog niet voldoende uitgegroeid is om bereden te worden. (laat bloeier bedoel ik)

Ik weet het is al eens gezegd, het zadel ligt niet goed. Je zit op praktisch op zijn nek. Ook zou ik er een dun shabrakje op doen. Een goed passend zadel hoeft namelijk niet opgevuld te worden met pads en bontjes.

Goed dat de zadelmaker langs komt. Ik denk zeker dat je het beste voor hebt met het beestje!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:17

Citaat:
wat bedoel je echter onder touwtjes? ik versta er halstertouwen en dat soort troep onder ;)

Haha oh nee dat bedoel ik zeker niet, zoals ik bovenstaand al schrijf gebruik ik zelf de slof als touw, maar pasoa etc of elastiek.. gewoon om hem lekker lang en laag te laten lopen op een ontspannen manier aan de longeerlijn :D
Info bedoel ik waarom jij vind dat je dat niet moet doen ..
Ik weet uiteraard waar ik mee bezig ben !
Laatst bijgewerkt door doom op 20-11-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:17

doom schreef:
RRteam schreef:
Touwtjes komen er niet aan en ik ga niet te veel met zo jonge pony aan longseerlijn werken en als IK dat al doe is het aan de dubbele
Blokkades heeft de pony niet is vorige week helemaal na gekeken en ze komt geregeld op stal om de paarden te controleren

Tja de manier hoe je het doet moet je natuurlijk zelf weten, ik gebruik de slof als 'touw' maak hem gewoon los dus 2 lange leren lijnen en die bind ik onder de benen door en langs de zijkant...
Bedoel alleen te zeggen dan lang en laag wel goed effect voor je pony kan hebben, vond hem op de weiland foto ook nog flink overbouwd... lijkt me dan handiger te gaan longeren gezien je anders het gewicht van de ruiter er op heb.

dat longeren ben ik het met je eens, maar wat berijk je met het opsluiten van de voorhand met touwtjes?
dit dier heeft al moeite met voor loslaten, laat zichzelf al moeilijk los en dan moet hij ook nog eens aan de touwtjes>?
nee hoor, dit lijkt me niet echt verstandig :n

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:19

Ai, ik vind het er niet echt prettig uitzien, zeker niet gezien de foto van afgelopen zomer en voor de kar, wat een jonkie nog :(:) !

Ik zou even rustig aan doen met de pony, beetje longeren etc., en nog even lekker laten bloeien, dan word het vast een leuk beestje!

Zoals gezegd lijken je zadel en chabrak ook wel wat te groot. Ook sporen lijken me nog een beetje onzin. Gelukkig ben je bereid iets met deze info te doen!

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:21

Op sommige foto's is wel te zien dat jullie geen druk op de teugels hebben, maar als hij zich zo opkropt moet je het neusje zelf eruit rijden om hem op zn eigen benen te krijgen. Dus wel contact zoeken en vanuit daar proberen uit te schuiven.
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 20-11-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:22

_Bitje_ schreef:
dat longeren ben ik het met je eens, maar wat berijk je met het opsluiten van de voorhand met touwtjes?
dit dier heeft al moeite met voor loslaten, laat zichzelf al moeilijk los en dan moet hij ook nog eens aan de touwtjes>?

Soms is er een zetje in de rug nodig om het dier de goede kant op te 'steuren'.
Dier zal merken dat het onder op fijner loopt.. als hij hierdoor alleen maar beter/gespierder gebouwd raakt en dus stabieler in zijn geheel wordt... dat is toch het uiteindelijke doel?

Maar ieder dier en mens is anders, het was een tip wat mijn ervaring is... aan de ts zelf wat zij daar mee doet uiteraard ;)

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:23

Oei, ook ik schrik een beetje van de foto's. De kritische noten zijn al ruimschoots gegeven door andere bokkers maar wat ik mij zeer afvraag, is die pony ècht 3,5? Gezien zijn staart en het overbouwd zijn zou ik 'm eerder 2 schatten. Hoe komen jullie aan de pony?

Denk inderdaad dat je over een jaar of twee een heel ander beeld zal zien van de pony. Tis echt een leukerd maar ook ik zou 'm nog een jaartje vakantie geven :)
Laatst bijgewerkt door Rukaro op 20-11-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:23

doom schreef:
_Bitje_ schreef:

Soms is er een zetje in de rug nodig om het dier de goede kant op te 'steuren'.
Dier zal merken dat het onder op fijner loopt.. als hij hierdoor alleen maar beter/gespierder gebouwd raakt en dus stabieler in zijn geheel wordt... dat is toch het uiteindelijke doel?

Maar ieder dier en mens is anders, het was een tip wat mijn ervaring is... aan de ts zelf wat zij daar mee doet uiteraard ;)

dwang is nooit goed :)

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:24

Bij een paard dat zelf al graag opkropt zou ik niet te snel naar touwtjes pakken. Gewoon los aan het halster longeren en proberen vanuit de ontspanning dat hij zelf de hals laat zakken.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:26

laat deze pony lekker staan tot van de zomer, geef hem de tijd om nog wat te groeien hij/ zij is overduidelijk nog erg overbouwd.

zadel past overduidelijk niet! maar daar is verder genoeg over gezegt.

sporen omdat hij door je been valt? tja het is een jonge pony die moet leren, die zijn balans nog moet vinden. een spoor is een verfijning van je hulp. dus lekker aflaten.

Nee sorry het geeft absoluut geen fijn beeld, je zegt open te staan voor commentaar maar je hebt overal een excuus voor.

Deze pony is er duidelijk nog niet klaar voor om gereden te worden en al helemaal niet om ook al voor de kar te lopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:26

Mwah wat heet dwang?
Ik vind touwtjes een prima hulpmiddel, zolang je het goed opbouwt en een paard niet compleet vastsnoert maar gewoon uitnodigt :)
Een halsverlenger is in dit geval misschien beter op zijn plaats dan touwtjes.

Voorlopig zou ik er echter maar helemaal niets mee doen, hooguit mee naar buiten aan de hand / naast de fiets :)

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:30

Rukaro hij word in april 4 en waarom zal godsnaam liegen hier over amahoela zeg
En hoe ik aan die pony kom doet dat er toe ??? niet van handelaar als je dat denkt

Verder gaan wij wel door want zo denk ik er over lekker 1 keer per week les ( om mee te beginnen ) en dit in april uitbreiden naar 2 keer per week en dan gaan we jullie cometaar zekker gebruiken

En idd de druk op de teugels doet hij meteen in de krul
Dus toen ik vanmiddag bij was heb ik gezegd zodra die dat doet gooi je je teugels los en drijven en dan rustig weer op pakken duikt die weer iets los en drijven
En dat ging op einde goed ..

En van 15 a 20 minuutjes per 2 weken voor de koets gaat die niet dood aan en zelfs goed voor zijn achter hand
Laatst bijgewerkt door RRteam op 20-11-09 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:36

Ik begrijp dat je veel commentaar over je heen krijgt, het zou je sieren als je er wat relaxter mee om zou gaan. Ik vind persoonlijk wel dat het er toe doet hoe je aan de pony bent gekomen (anders zou ik er niet naar vragen ;) ). Het is belangrijk te weten of je z'n geschiedenis kent aangezien het diertje overkomt of het danwel jonger is dan jullie denken of misschien een groeiachterstand heeft. Ik vind zijn conditie namelijk onder de maat om er daadwerkelijk mee te gaan rijden.

Ponyruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 23:46

HIJ IS ECHT WEL 3,5 hoor
is allemal leker makkelijk als je het pony niet kent ... van we gaan lekker lessen en blijven rustig door trainen met hem en ik ga zekker wat doen met jullie cometaar !

Mallodie

Re: aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:55

Cap= eigen keus.
Maar.. ik vind dat de ruiter echt te groot/zwaar is. Er zijn echt wel kleinere ruiters die ook goed genoeg rijden om zo'n pony in te rijden. En de ruiter zet haar benen vast door haar voeten als kaptokken tegen de buik aan te duwen en zo steun te zoeken.. Zo geef je echt niet de goede hulpen aan zo'n jonkie. Zitles?

Vind het geheel er niet mooi uitzien, geen enkele foto waarbij het paard ontspannen loopt naar mijn mening.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:56

Ponyruiter schreef:
HIJ IS ECHT WEL 3,5 hoor
is allemal leker makkelijk als je het pony niet kent ... van we gaan lekker lessen en blijven rustig door trainen met hem en ik ga zekker wat doen met jullie cometaar !

Ik geloof ook best dat hij zo oud is. Maar als een paard 3 is, hoeft dat natuurlijk nog niet meteen te betekenen dat hij klaar is om bereden te worden. Je moet ook kijken naar de bouw.

Ik zeg. Laat het paardje nog lekker een paar maand staan. Pak hem dan weer op met goede begeleiding, goed zadel, zonder sporen, met cap enz.

Succes! ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:57

Of een paard nu 2 of 5 is, zolang hij nog zó onvolwassen toont èn zo overbouwd is zou ik er niet op gaan zitten. Zolang dit dier nog zo overbouwd is (het lijkt op die ene rijfoto inderdaad 2 verschillende paardjes) belast je de voorhand dubbel zo zwaar door erop te gaan zitten. Ik zou het dan eerder alleen bij wat werk voor de wagen houden. Dan kun je het dier onbelast wel al sterker maken.

Ik denk dat als hij wat meer bijgetrokken is het ergste probleem van het te ver naar voren liggende zadel ook minder wordt. Want het ligt nu ècht te ver naar voren, maar schat zo dat het ook naar voren schuift tijdens het rijden.

Enne die sporen: :n

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:57

heb je hem toevallig zelf gefokt? dan is er natuurlijk geen twijfel over mogelijk.. ik ken een verhaal waarbij iemand zelfs met stamboom vreselijk is opgelicht wat betreft de leeftijd van een paard..
wat het rijden betreft vind ik het op zich nog wel meevallen heb andere dingen hier gezien op bokt. lang laag wordt denk ik ook wat moeilijk voor hem omdat hij zo kort is aan de voorkant. ben bang dat hij dan zelfs zou struikelen..

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:58

Kijk, hoe oud is hij is heeft toch helemaal geen belang? Je moet niet naar de kalenderleeftijd kijken maar kijk naar je paard... Als die aangeeft dat het nog geen tijd is dan IS het nog geen tijd. Simpel toch? Of ben ik nou echt zo naïef

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:00

Ik kan eigenlijk alleen maar mee gaan in het commentaar wat is gegeven. Maarja herhaal het nog maar een keer in de hoop dat je er iets mee gaat doen? Pony is qua bouw en bespiering te jong voor onder het zadel te gaan (al was hij 5 dan zou ik er nog niet op gaan zitten zo.. ), het zadel is te groot voor de pony, te klein voor de ruiter. Ik zou hem ook nog lekker een jaartje op de wei gooien, heb je er later langer plezier van! want hoe het nu gaat, kan nooit goed zijn voor die wervelkolom!

lindake

Re: aan werk met ons toekomstige topper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:33

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op dat het de bedoeling is om onderbouwde rijtechnische commentaar te geven en dat het niet de bedoeling is om telkens maar in herhaling te vallen?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:36

Nou ik weet niet of je er over valt dat ik dingen ga herhalen.

Maar zet deze pony weer op de wei dit is nog een baby laat hem lekker uit groeien totdat die klaar is een leeftijd zegt niks sommige paarden zijn met 2 al geen baby meer maar sommige met 6 nog wel. Zo rij je hem alleen maar kapot.

Zet hem weg wat die nu heeft geleerd vergeet die nooit meer. Deze pony rij je niet ookal is die al 8 jaar. Hij is er gewoon nog niet klaar voor en sommige hebben dat nou eenmaal erg jammer maar dit kan niet!

Verder over cap is eigen keus alleen beetje raar als je zegt dat je over het hek vliegt met hem enzo. Je sporen ja zie ik liever niet bij een nog redelijk groen paard. Nu kan je hem nog lekker ligt rijden en zo wordt die alleen maar bot. Zadel ligt ook echt niet goed als je kijkt zit de ruiter bekant op de nek dus toch even naar kijken.

Maar jullie manier is jullie manier dat is allemaal eigen keus sporen cap weet ik veel. Maar het zadel nee kan echt niet moet je iets aan doen en gooi hem op de wei dit is nog een baby. Hij is nog lang niet klaar voor werken. Je zegt dat het een kruising Welsh is nou heb nog nooit zo een iel ding gezien dus hij is gewoon nog niet uit gegroeid.

Misschien komt bokt wel heel rot over nu omdat jullie misschien ook maar denken dat jullie het goed doen maar ja probeer er een keer over na te denken. Laat hem staan en kijk of die dan wel bij komt zo niet kan je je altijd nog bedeken. Laat iemand even naar het zadel kijken die er verstand van heeft zegt die het is goed nou dan zitten wij allemaal fout.

Doe er aub iets mee en zo niet dan zou het heel spijtig zijn voor je pony en ga dan ook niet meer posten want dit wil heel bokt niet graag zien. Ik krijg er pijn in mijn buik van.