Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ibbel schreef:Tja. Mensen zijn ook rechtshandig of linkshandig. Moet ik links leren schrijven om mezelf symmetrisch te ontwikkelen? Of, beter voorbeeld, moet een voetballer (sporter) die rechtsbenig is, dusdanig trainen dat hij tweebenig wordt? Iets zegt me dat het soms niet handig of nodig is scheefheid weg te trainen. Een paard of mens gebruikt niet voor niets zijn sterkere kant meer. Je kan er wel op trainen dat z'n zwakkere kant 'goed' blijft, maar zo sterk als z'n natuurlijke sterke kant zal-ie nooit worden. Ik denk dat een volledig recht paard een uitzondering, een unicum én een utopie is, net zoals een volledig tweehandig of tweebenig mens dat is.
Ik rijd al 8 jaar endurance tot en met klasse III met een scheef paard. Hij wordt volgend jaar 16. Hij is in 2000 wedstrijdkilometers nog nooit afgekeurd, is nog nooit van z'n leven een dag kreupel geweest, en hij galoppeert uit eigen keuze alleen rechts. Moet ik 'm dan dwingen links te galopperen als hem dat van nature kennelijk niet lekker afgaat? Ik ben daar gek.
En de praktijk leert me tot nu toe dat-ie daar niet extreem van slijt.
Citaat:Ieder wezen is asymmetrisch.
Bij paarden uit deze asymmetrie in de voorhand in het links- of rechtshandig zijn. De meeste paarden zijn rechtshandig, dat betekent dat zij met het rechtervoorbeen sterker zijn dan met het linkervoorbeen.
De links- of rechtshandigheid biedt in de wilde natuur zo zijn voordelen. Wie snel en automatisch moet reageren moet niet te lang nadenken met welke voet hij het beste als eerste kan gebruiken. Het rechts- of linkshandig zijn garandeert een automatisme ten gunste van het ''overleven''. Een paard dat plotseling een levensreddende sprint moet trekken, heeft geen tijd om na te denken of hij vandaag liever links of liever rechts aangaloppeert.
Dat rechts- of linkshandig zijn komt weer voort uit het links- of rechtsgebogen zijn van het paard. Een rechtsgebogen paard is linkshandig en een linksgebogen paard is rechtshandig.
(...)
Het paard is dus van nature scheef. Daar komt nog eens bij dat een paard 3/5 van zijn gewicht op de voorhand draagt en 2/5 van zijn gewicht op de achterhand. We spreken hier over de natuurlijke scheefheid van het paard.
En dat is geen enkel probleem zolang wij niet op zijn rug willen zitten en sportieve prestaties verlangen. Een paard is niet ontworpen om een ruiter op zijn rug te dragen, toch wordt hij al door de eeuwen heen als lastdier gebruikt. Als wij de biomechanica van het paard niet uit het oog verliezen, kan het paard ons heel goed ten dienste zijn.
Het zijn de spieren die het skelet doen bewegen. Enige kennis van de biomachanica is dan ook van belang alsmede het effect van de natuurlijke scheefheid op het paard als daar geen rekening mee wordt gouden.
Willen wij het paard berijden, dan zullen wij het paard moeten voorbereiden! RECHTRICHTEN DUS !!
x_Marr schreef:Daar word je paard niet recht vanZ'n hals wordt misschien soepeler, maar dat is dan ook het enige wat echt buigt bij die oefening. Het gaat ook om de rest van het lichaam.
Overigens kan je nog zoveel volte's rijden als je wilt, maar als je je paar niet corrigeert op naar binnenvallen of naar buitenvallen dan heeft het geen enkele zin. En als je dat niet gewend bent aan te voelen is dat behoorlijk lastig.

Citaat:Dat ze alleen d'r hals strekt bij de 'snoepjesoefening' lijkt me toch niet, opgegeven moment zal ze zich toch ook een beetje rond moeten maken om bij het snoepje te komen. Recht staan en alleen de nek draaien kom je er niet

Sassol schreef:Heb even op de site van Don_Zhivago gekeken, en mijn paard is dus blijkbaar een linksgebogen paard. Had een paar kenmerken zoals scheef naar achteren lopen, maar dat viel nog mee aan de enorme waslijst te zien.
Ze heeft geen pijn dat weet ik zeker, want als ik maar een beetje verkeerd zit dan loopt ze al langzamer en ook paar dagen voordat ze kreupel liep gaf ze al aan niet lekker te lopen en hebben toen dus ook rustig aan gedaan.
Ze is heel eerlijk naar zichzelf toe, als er iets niet goed is heeft zij het recht om dat aan te geven en hier wordt ook naar geluisterd.
Is er misschien in de buurt van Alverna (Wijchen, omg Nijmegen) iemand die goed les geeft in rechtrichten? Gelieve niet te duur, want ik heb geen 100 euro per maand over voor les.