Paard meer voorwaarts door houding ruiter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariska75

Re: Paard meer voorwaarts door houding ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:23

ER staat een mooi stukje over de invloed van het (achterover) zitten en daarmee in de weg zitten van een paard in Bit. Misschien interessant bij dit onderwerp?

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:58

aeolusnr1 schreef:
Idd dat is het voor het allergrootste deel.
Jij moet de leider zijn , en dus niet de vriend van je paard.
Er werden al heel veel goede tips gegeven, dus focus je echt daarop, geef de hulpen alleen waneer ze nodig zijn , is er even geen reactie onmiddelijk reageren en zorgen dat er reactie komt, dan gewoon verder rijden met wat je op dat moment bezig was, niks meer niks minder.
Gewoon supperduidelijk zijn, en geen vragen stellen of je paard het wel leuk vind, jij bepaald wat en hoe, en dit is eigenlijk gewoon zonder discusie.
En idd ook je houding maakt ook wel enig verschil uit op het paard, maar dat zijn de kleine afwerkpuntjes, als je die leidhouding in de juiste context plaatst is er voor het paard een heel andere werksituatie, zonder die houding kan je eigenlijk bijna niks met je paard bereiken.

Maris schreef:
Ik geef het helemaal toe , ik ben te lief voor mijn paard ( aldus mijn instructeur ).

Ik sluit me hier helemaal bij aan. En ga bij jezelf eens na: ben je wel echt consequent en duidelijk genoeg? Of heb je er ergens nog moeite mee om je paard zo aan te pakken. (vind je het zielig, niet nodig, tis wel goed zo... ofzo?)
En idd, heb je een foto van je houding op het paard. Ik kreeg namelijk te horen dat mijn houding af en toe vervalt en dat ik dan mijn paard belemmer. Nu ik daar aan werk/heb gewerkt, is mijn paard ook weer een stuk voorwaartser.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:42

Consequent zijn is zeker belangrijk. Consequentheid valt echter imo in het niets als je houding de beweging van het paard belemmert. Al zou het paard willen reageren, het gaat gewoon niet.

Praktijkvoorbeeld van mezelf.
Mijn oudste paard is nou niet bepaald 1 van de vlotte. Altijd met en een scherp spoortje gereden en met een zweep. Gewerkt met het actie = reactie principe. Dit gaat dan 3 passen goed om vervolgens weer in te kakken.
Nu 11 jaar later ben ik eindelijk gestart met zitlessen bij iemand die me ook wat zinvols te melden heeft. Het trage van dit paard is als sneeuw voor de zon verdwenen. Sterker nog ik zat zo achter de beweging dat hij in een 4tact galop liep. De draf veelste traag was en in de overgangen tankte hij overal dwars doorheen. Nu loopt hij zo vlot dat het praktisch niet uit te zitten is :=
Als je achter de beweging zit functioneer je echt als een blok aan het been van je paard.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 07:51

Inderdaad, je paard laten weten dat ie moet werken :)

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:26

Helemaal eens met de eerdere posts.
Heb je al eens bij jezelf gekeken of je zelf misschien te hard 'werkt' op je paard? Dus niet zozeer achter blijven bij de beweging of te stijf zitten, maar je laten verleiden om zelf steeds meer te gaan doen.
Ik heb hier zelf last van gehad, ging steeds meer 'knijpen' met mijn benen en werken met mijn zit bijvoorbeeld om de gewenste reactie te krijgen, en daardoorgeef je het paard de mogelijkheid om tegen je hulp in te gaan hangen en je krijgt het tegengestelde effect.
Inderdaad heel erg letten op 'actie = reactie' maar daarbij ook losjes blijven zitten!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:45

Je gaf aan dat je paard ook al ben je consequent neit echt onder de indruk is.
|Dit komt waarschijnlijk doordat jij hem altijd lief gereden hebt en dat hij nu zoiets heeft
van ' och, er zit haar even iets dwars :+ '. Als je consequent blijft en duidelijk laat merken dat
je het meent zal ze hier wellicht meer odner de indruk van raken.

Over het 'achter de beweging zitten' kan wel kloppen. Hierdoor kan het paard inderdaad worden vertraagd
in zijn tempo. Maar als jij er nooit commentaar op hebt gekregen en zoals ik uit dit topic opmaak toch echt wel weet wat
je doet en er ook op zal letten of je iets verkeerd doet denk ik neit dat dat het geval is hier. Wel zou je het je instructeur
en kunnen melden gewoon voor de zekerheid dat hij er wat meer op wil letten. Hij zal dan zijn uitsluitsel geven :D .

Succes nog :D

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:23

Dat je er niks over hoort zegt imo heel weinig. De meeste instructeurs hebben echt geen benul hoe je hoort te zitten. Weten ze het wel kunnen ze het vaak niet uitleggen. Iemand goed leren zitten is een vak apart :)