Zita @ basiswerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:19

Wat een mooi diertje. Vind dat je er een beetje verkrampt opzit. Laat het dier lekker ontspannen van voren.Succes.

As_LoveYou

Re: Zita @ basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:36

Ik heb geen idee of 't al gezegt is..
Op 't moment dat je paard je uit het zadel trekt, zoals je het zelf noemt, vind ik 'm pas lekker in zijn hals, misschien wel wat gespannen, maar wel de goede lengete..
Misschien als je de tuegels wat minder strak neemt dat hij dan lekker laag komt..

succes ermee!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 01:08

@ Bonita_bon, ik zeg ook dat ik het waardeer, ik en ik was het niet met Bomba eens over het op die manier doorrijden, maar zij zag de spanning niet en die voel ik ook niet als ik op haar zit.. ik bedoel, ik wil ook wel de houding van een perfecte dressuurzit maar daar moet ik nog aan werken..

Ik waardeer je reactie zeer zeker, alleen je vatte het net iets te verkeerd op denk ik wat betreft Bomba..
Laatst bijgewerkt door lindake op 28-11-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onvriendelijk deel verwijderd

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:18

Fijn dat je nog even reageerd ts. No hard feelings, hoop van jou ook niet ;-)
Lees de reacties van beantsje en mij nog maar eens en maak nog eens foto's als je zo een keer of drie keer hebt gereden....

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 23:49

Is goed, Bonita_Bon, a.s. zondag is mijn eerste privéles met haar dus hopen dat m'n vent dan weer mee wil :D ..

En nee geen hard feelings o.i.d, jij zult het zeker beter weten als ik, want wat ik las corrigeer jij ook paarden, maar het is alleen zo vreemd dat ik gewoon echt geen spanning voel als ik op haar zit..

Vandaag heb ik dus even goed geoefend met mijn binnenhand en het voorwaarts neerwaarts rijden, mevrouw was zelf niet helemaal bij de les aangezien de paarden in de wei ernaast naar een andere wei gingen en zij dat dus doorhad en uiteindelijk even een loopje met me nam, dat weer proberen terug te rijden op mijn zit, ging niet helemaal geweldig maar ik merkte wel verschil.. Ze wou uiteindelijk wel zakken als ik wat druk op de teugels nam, en vervolgens langzaam te teugels weer lang maakte wou ze wel zakken..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:54

Ik vind het behoorlijk gespannen tonen, vooral aan de voorkant, ik zou haar wat meer loslaten en wat meer voorwaarts neerwaarts rijden.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 00:08

xMoreill, ik vind het altijd dapper als iemand met foto's op Bokt gaat! Wat kan zijn is dat het paard zelf spanning heeft, maar dat jij het er niet zelf inrijdt zeg maar, denk dat voor jou de spanning dan misschien niet heel sterk te voelen is -zeker als je het gevoel van een vorig paard niet zo kent- maar dat je paard wel degelijk haar spanning laat zien.

Wat interessant zou zijn is met je les ook wat foto's laten schieten, en die naast elkaar zetten naast deze. En wat ook leerzaam is is de foto's die we hier zien, aan je lesgever laten zien. Misschien kan hij nog duidelijker uitleggen wat hier gebeurt. Ik vind ook dapper dat je na 2 voorgangers die het niet gelukt is dit paard lekker rond te rijden, toch de uitdaging aangaat. Succes!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:06

Het is ook niet makkelijk he ;)
Vind het een leuk paardje, maar moet zeggen dat ik het eens ben met Bonita, sorry!
En dat je geen spanning voelt wil niet zeggen dat het er niet is!
Wat voor oorzaak het ook heeft, je paardje loopt gespannen.
Je geeft al aan dat de vorige eigenaar niet zo'n goede manier van rijden met d'r had, dat is flink balen zeg!
Veel succes met geduld en doorzetten komen jullie er wel :)

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 14:01

Bedankt voor de reacties, de achterhand zit er inderdaad nog niet onder, hier ben ik ook druk mee..

Wat er gezegd word dat ik de spanning er niet inrijd maar er wel is is wel een goed punt denk ik..

Ik hoop dat Dave zondag mee wil dan kan hij wat foto's schieten inderdaad..!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 14:49

xMoreill schreef:
Wat betreft voorwaarts, ze is met lange teugel ook voorwaarts, met name in het begin (lees een maand geleden) als ik wou aandraven na losgestapt te hebben wou ze al de galop in, wat moet ik dan, haar haar zin geven en gewoon een end weg laten jagen?

:j en haar dan op je zit terug laten komen!

Het voorwaartse wil je niet kwijt, ze moet alleen wat langer durven worden aan de voorkant. Rij haar maar als een jong pard dat net onder het zadel is, voorwaarts is helemaal niet erg, en dan kont uit het zadel, handjes naar voren en dan op de volte terug laten komen. Krijg je uiteindelijk veel minder spanning en dan kan je er vanzelf meer aan rijden. Als je het (te) voorwaartse terugrijdt door aan de voorkant te gaan zitten gaat ze dus op de kop en te diep lopen. Ook al is ze erg voorwaarts, ze moet toch aan je been, anders krijg je haar niet langer aan de voorkant, je moet echt naar je hand toe kunnen gaan rijden!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:45

Nou, vandaag dus les gehad, mijn instructeur heeft er zelf ook opgezeten.. En heb het letterlijk uit z'n mond gehoord, 'als ie eenmaal loopt heb je er voor ook niks geen werk mee, d.w.z. dat als ze van voor is dat ze ook niet meer zwaar is in je handen of hangt aan de teugel o.i.d..' Dus goed, had de camera wel mee maar geen geheugenkaartje, maar echt fotowaardig was het ook niet..

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:22

ik heb het idee dat je af en toe iets te streng bent met je hand, probeer je hand wat meer te openen zodat je paard meer kan gaan ontspannen onder het rijden.
Hij heeft wel een mooie houding daar niet van hoor, maar mij lijkt het niet zo lekker rijden zo gespannen en steeds die teugels zo strak in je handen.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 20:47

Naja zo strak heb ik ze niet, 't zijn springteugels en ik heb ze dan bij dat 3e rubbertje, vrij lang dus, maar als ze te diep gaat lopen moet ik wel contact houden vandaar dat het misschien zo lijkt..

Maar ik heb idd wel een té strenge binnenhand..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:28

Ik ga met beantsje mee.
Verder nog deze aanvullingen.

Citaat:
Halsstrekken of voorwaarts neerwaarts kent ze niet, daar ben ik ook heel erg mee bezig, heb van de eigenaresse te horen gekregen dat de 2 vorige berijdsters haar beide in de krul trokken (vandaar misschien ook haar hals/hoofdhouding..)

Ik heb het idee dat je zelf óok nog te veel bezig bent met je handen. Je ziet er een beetje gespannen uit. Als een paard zo gereden is zou je eerst moeten beginnen met volledige lessen vwnw te rijden zodat je paard over de rug gaat lopen en zijn achterhand gaat gebruiken. Een paard dat vwnw loopt, durft de hand op te zoeken. Daarna de teugels op te nemen, recht te richten (ik neem even aan dat dit niet gebeurd is, zo ja excuses), en je zult zien dat dit paardje zonder moeite lekker gaat lopen.

Verder even de aanmerking dat je zadeltje iets op de schouder ligt. Plaats je zadel een handbreedte verder naar achter en je krijgt een blijer paard. ;)

Succes!

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:14

Joepiee!! een Ferro! :D

Heb zelf ook een ferro en een aantal kinderen- en kleinkinderen onder mijn kont gehad. Geen 1 paard is hetzelfde, maar over het algemeen hebben ze een motor die niet aangewakkerd hoeft te worden en zijn ze snel op hun teentjes getrapt (wat ik zelf voordelig vind,maar dat is persoonlijk. Ze geven snel aan wanneer het ze te veel wordt, de kunst is dan hier op de juiste manier op in te werken.) Op het moment dat jij onafhankelijk kan zitten en haar terug kan rijden op je zit (dus niet klemmen met je benen en trekken aan teugels) zal ze haar 'spanning/loperigheid' snel omzetten in gedragenheid. Mijn merrie is al een stuk verder in de africhting,maar dit blijft terug komen, het zijn sensibele paarden waarbij je 2x moet nadenken voordat je een hulp geeft/afstraft. (dit geld in mijn ogen trouwens voor alle paarden, maar dit is iets wat mij opvalt bij deze bloedjes.)

Ik wens je veel succes,en weet zeker dat als jullie eenmaal de klik (en de rust) hebben gevonden,ze heel erg haar best voor je gaat doen!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:51

@ M_VE..

Wat betreft het zadel, ik zal is kijken of dat goed is, want weet niet of de drukplekken dan nog wel op de goede plek zitten zeg maar, zelf rijd ik ook liever met een dressuurzadel, dit is een vzh met neiging naar spring, dus ligt zowiezo al verder naar voren als een drs-zadel..

@ Kaitlin

Wat je zegt klopt inderdaad wel ja, die motor draait al snel op volle touren, heb zelf geen ervaringen met Ferro's, maar opzich bevalt het me wel, ben wel van mening dat ze erg leergierig en veelzijdig zijn (wat ik ook las na wat research over de nakomelingen van Ferro..

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:59

Ik vind het er leuk uitzien!

Werk inderdaad aan de ontspanning, maar je hebt haar pas 2 maanden en zult waarschijnlijk nog aan elkaar moeten wennen en je grenzen leren kennen!
Heel veel succes.. en geniet vooral van het samen leren en verkennen!
dan komt het vast goed +:)+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:31

xMoreill schreef:
@ M_VE..

Wat betreft het zadel, ik zal is kijken of dat goed is, want weet niet of de drukplekken dan nog wel op de goede plek zitten zeg maar, zelf rijd ik ook liever met een dressuurzadel, dit is een vzh met neiging naar spring, dus ligt zowiezo al verder naar voren als een drs-zadel..

@ Kaitlin

Wat je zegt klopt inderdaad wel ja, die motor draait al snel op volle touren, heb zelf geen ervaringen met Ferro's, maar opzich bevalt het me wel, ben wel van mening dat ze erg leergierig en veelzijdig zijn (wat ik ook las na wat research over de nakomelingen van Ferro..

Oké, snap ik!
Verder oordeel ik alleen maar wat ik denk te zien op de foto's. Het kan ook zijn dat in het echt je zadel helemaal niet te ver naar voren ligt.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:39

@ Eefsoll, dankjewel, we zijn er hard mee bezig! :D

@ M_VE, ja klopt, foto's kunnen soms ook een wat verkeerde indruk geven, maar je hebt inderdaad wel gelijk ;)

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:01

Ah, leuk paardje!
Je gaf zelf aan dat je je hakken meer moest uitdrukken, dat vind ik wel meevallen, vind het er zo netjes uitzien.

Verder proberen om iets losser te zijn in je binnenhand. Op de laatste foto trek je je binnenhand naar je toe ipv opzij.
Probeer om hem iets meer met z'n neusje eruit te laten lopen, iets meer been en teugel geven.
En zelf lekker rechtop en ontspannen blijven zitten, maar dat is geloof ik allemaal al gezegd.

Met de juiste oefeningen komt die ontspanning vanzelf!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:12

Mijn binnenhand is idd niet goed, wat je zegt ik haal hem naar me toe ipv opzij, afgelopen zondag met mijn priveinstructeur eraan gewerkt, en je zag al gelijk goed resultaat waar ik heel blij mee was :D

Nbocxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:55

Probeer wat te wisselen in de hoofdhouding, en vooral ook in de oefeningen.. dus teugels wat langer en voorwaarts laten lopen en dan de teugels weer op te pakken en weer wat terugnemen.. op die manier ben ik nu ook beizg en werkt uitstekend..

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:49

leuk paardje, leuke combi! :) het is heel goed dat je weet waar je aan moet werken want als je daar dan daadwerkelijk aan werkt dan komt er vanzelf verbetering! :)

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:10

Nbocxe schreef:
Probeer wat te wisselen in de hoofdhouding, en vooral ook in de oefeningen.. dus teugels wat langer en voorwaarts laten lopen en dan de teugels weer op te pakken en weer wat terugnemen.. op die manier ben ik nu ook beizg en werkt uitstekend..

Daar ben ik nu ook mee bezig ja, helpt goed inderdaad.. Eerst wou ze niet vwnw, ze bleef in dezelfde houding hoe lang je de teugel ook had.. Dat gaat op die manier idd stukken beter!

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:11

Dorien__ schreef:
leuk paardje, leuke combi! :) het is heel goed dat je weet waar je aan moet werken want als je daar dan daadwerkelijk aan werkt dan komt er vanzelf verbetering! :)

Klopt, we hebben nu samen ons eerste priveles gehad en dat ging al heel goed, kan heel veel verbetering merken bij haar (ik heb dressuurmatig nooit echt goed leren rijden, waar ik nu dus mee geholpen wordt en wat ook duidelijk verschil is bij het lopen van Zita)