Woorden en termen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:30

ja, wat betekent het als je paard schaart?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:51

Majo schreef:
Tot op heden heb ik zelf ook nooit begrepen wat een halve ophouding is. Een hele kwam neer op een ruk aan de teugels, maar een halve?? Wat is dat nou?
En hoe zorgen jullie ervoor dat alle termen duidelijk zijn?

Nee joh, een halfe ophouding is dat je niet een volledige overgang maakt, maar dat je je tempo halveert en dat doe je door iets terug te rijden, zowel in je houding als in je tempo kom je terug. Een hele ophouding zorgt ervoor dat je ook een overgang terug maakt. Dat is niet een ruk aan je teugels geven! Een ruk aan je teugels geven heeft niets met paardrijden te maken, maar met niet weten hoe je een probleem moet oplossen.
Waarom heb je het je instructie nooit gevraagd wat het betekend? Daarvoor staan ze in het midden ;) Hebben ze geen antwoord op je vraag, dan is dat een tekortkoming van de instructrie.

astriidj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:20

Heel herkenbaar, veel termen heb ik gewoon opgezocht op internet (oa. verkeerde been, verkeerde galop, ophouding).
Met wijken zegt mn instructrice vaak dat de achterhand meer mee moe, maar hoe dat verteld ze dan niet.
En 'let op je tact' heb ik ook nog steeds geen idee wat t eigenlijk is. Iemand die voor verheldering kan zorgen?

Esgaroth

Re: Woorden en termen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 09:42

Paard laten wijken: dat deden wij altijd op de middellijn, dus afwenden (dus draaien :) ) bij C of A, en dan niet keurig recht naar de overkant rijden, maar pootje over naar de zijkant rijden. Dus dat je paard zijn voorbenen en achterbenen mooi over elkaar heel laat stappen en dat hij zo mooi naar de zijkant loopt :)
Let op je tact wil volgens mij zeggen dat je paard niet in slaap moet vallen tijdens het rijden. Dus dat ie netjes alert al zijn beentjes mooi op blijft tillen, en niet gaat lopen sloffen van verveling.
@Diesel: dat je met een hele ophouding je paard in een ander tempo laat lopen, heb ik nog nooit van gehoord. Als iemand zei dat ik een ophouding moest maken, was het wel om je paard trager te laten lopen, maar niet bijv. van draf naar stap.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:31

verschil hele en halve ophouding: Bij een hele ophouding worden de teugels zodanig aangehouden, dat het paard een overgang terug maakt. Bij een halve overgang geef je een kort kneepje in de teugels, wat je aanvult met je been. Hierbij wordt dus geen overgang gemaakt, maar het wordt vooral bedoelt om het paard attent te maken, omdat er iets op het punt staat te gebeuren. Ook kan de halve ophouding gebruikt worden om extra impuls in te brengen en het paard het gewicht naar de achterhand te laten plaatsen.

wijken: Bij deze oefening beweegt het paard zich voorwaarts en zijwaarts tegelijk. Het paard gaat licht zijwaarts en kijkt hierbij licht in tegengestelde richting. Zijn hoeven "scharen" over elkaar.
hierbij ook een filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=1HcA5bw2Pqs Er wordt ook een (engelse) uitleg bij gegeven.

scharen: Zie ook het wijken. De mate van het zijwaarts gaan bepaald hoeverre het paard "schaart". Het paard in het filmpje schaart heel erg, zijn benen kruisen elkaar zeer sterk. Een paard kan ook minder zijn benen kruisen, hij gaat dan minder zijwaarts. Hij schaart dan ook minder.
Stom voorbeeld, maar probeer eens je vingers horizontaal naast elkaar te zetten en dan door alleen je wijsvinger en je middelvinger te gebruiken je hand naar links te bewegen. Je zult merken dat je vingers elkaar dan moeten kruisen. Dat is scharen!

tact: Het ritme waarin de hoeven op de grond komen. Het moet niet verward worden met snelheid, want daar heeft het niets mee te maken! Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om aan te geven hoe de hoeven worden neergezet (bijvoorbeeld de stap is een 4-tact, alle 4 de hoeven worden apart neergezet, de draf een 2-tact waarbij de hoeven steeds in paren van 2 omstebeurt worden opgetild en weer neergezet)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:30

Duidelijke beschrijvingen :) super!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:11

Als je het niet weet kun je het vragen toch. Dan horen en kunnen ze je het vast uitleggen :D .

Wel ben ik het ermee eens dat de instructie van tegen woordig heel kort en met de termen is
terwijl ze zelf soms niet wetende zijn van wat het precies inhoudt of het inderdaad vertellen aan de amazone.

secricible ; erg netjes uitgelegt en duidelijk filmpje

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:26

Wat ik erg jammer vind aan veel reacties in dit topic, is dat er zo afgegeven wordt op de instructeurs van een manege, en de grootte van de lessen, waardoor je dingen niet duidelijk uitgelegd zou kunnen krijgen omdat er geen tijd voor zou zijn. Dan is het i.m.o. geen goede juf en manege. Het excuus dat er geen tijd zou zijn slaat natuurlijk helemaal nergens op. Hoeveel tijd en moeite kost het nou om je leerlingen uit te leggen welke hulpen je voor welke oefening moet geven, wat een halve ophouding is enzovoorts? Daarbij, als iets niet of niet goed uitgelegd wordt, hoe kunnen die paarden het dan snappen? Het is dus ook nog eens beter voor de paarden!

Niet alle maneges zijn gelukkig hetzelfde, ik heb het getroffen met de mijne, heb altijd heel goed les gehad, en dat heeft mij een goede basis meegegeven, waardoor ik met mijn eigen paard een heleboel zelf voor elkaar heb gekregen!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:35

Ik denk maar zo: als je iets niet snapt moet je het vragen, anders weet de instructeur/ intructrice niet dat je het niet snapt en ben je het zelfs schuld als je geen uitleg krijgt :)

de reden waarom ik hier dingen vraag is gewoon omdat ik pas 2 lessen heb gehad en de meeste termen nog niet eens voorbij zijn gekomen in de les. Wel is me nu al opgevallen dat ze heel veel dingen uitgebreid uitlegt, niet alleen omdat het hoort, maar ook omdat ze wilt dat we bepaalde dingen begrijpen om begrip te tonen voor het gedrag enzo van het paard :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:39

okee, mee eens. je schrijft dat je pas twee lessen gehad hebt, maar de termen die voorbij komen, horen niet in een beginnersgroep thuis. ben je bij een andere groep ingeplaatst of is het een hele beginnersgroep? in het eerste geval zou ik vragen of je naar een andere les mocht, in het tweede zou ik me afvragen waarom ze nu al beginnen met zulke termen...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:13

@kleinvosje, ik denk dat je niet goed leest ;) ik typ nl ook dat die termen nog niet voorbij zijn gekomen in mijn lessen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:15

ok, sorry...!

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:11

Sonja schreef:
Maar als ik zie hoe bijdehand iedereen hier op Bokt is he... Trekt dan niemand z'n mond eens open tegen al die instructeurs die blijkbaar maar loze kreten staan te blèren in al die bakken? Dan VRAAG je toch wat er bedoeld wordt? Ik bedoel, die instructeur heeft een brengplicht, maar jullie als klant zouden natuurlijk ook iets kunnen HALEN....

helemaal mee eens.. je instructeur/trice is er natuurlijk niet voor niets..
en ik denk dat die het juist fijn vind als je het gewoon vraagt..
anders zal ze op den duur gaan denken het heeft toch geen zin als ik iets zeg..

oja een halve ophouding is het voorbereiden op een hulp, kan op verschillende manieren zijn.
een super lichte teugel ophouding, aanspannen buikspieren, iets lichter/ zwaarder zitten, enz..
en een hele ophouding is geen ruk aan de teugel, maar juist een normale ophouding, lichte/medium druk op de teugel uitoefenen door het aanspannen van je spieren in hand/arm..

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 09:17

Ik zie nu al verschillende verklaringen van een halve ophouding.
Grappig eigenlijk, dat iedereen beweert dat het wat anders is :) Daaruit blijkt dat er namelijk niet echt een soort van regel is voor wat iets betekent. Al denk ik zelf dat de uitleg van frannietje het dichtst in de buurt komt.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:53

Gister in mijn vierde les uitleg gekregen over "op het verkeerde been rijden" Ben er ondertussen achter dat mijn instructrice echt de tijd neemt voor het uitleggen, dus ik heb in elk geval de juiste keuze gemaakt door bij haar lessen te volgen :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:29

Majo schreef:
Ik zie nu al verschillende verklaringen van een halve ophouding.
Grappig eigenlijk, dat iedereen beweert dat het wat anders is :) Daaruit blijkt dat er namelijk niet echt een soort van regel is voor wat iets betekent. Al denk ik zelf dat de uitleg van frannietje het dichtst in de buurt komt.

Die is er zeker wel! Alleen hebben de mensen hier op bokt ook vaak de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt. Secrible heeft het prima uitgelegd in dit topic.

Beter dan het aan de massa op bokt vragen is om eens een goed boek te lezen over paardrijden, dressuur, rijtechnische termen enz. Ik ben zelf nog altijd fan van 'Ruiters en Rechters', maar er zijn ook simpelere boeken om mee te beginnen, bv die van de FNRS.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:45

los van of iedereen het goed zegt en schrijft, is het ALLER belangrijkste aspect het voelen. Als je niet voelt dat je iets fout doet, dan kun je er ook geen verbetering in brengen...

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:51

Ik snapte er ook nooit wat van, tot ik het lef had om het te vragen, maar poeh wat schaamde ik me..
Goede been lichtrijden wist ik ook niet, daarna kon ik het gelijk goed. Heb het dus wel een half jaar fout zitten doen en kon ook veel eerder nog hoger, als ik dat ooit uitgelegd had gekregen. :')

elyse14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:30

ja op de manege hoor ik ook wle eens termen waarvan ik denk beestaat dat of wat kwek je nou,, maar dan google ik even of kijk op bokt en dan snap ik het :9

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:34

Ik geef zelf ook les en heb in wanroij mijn cursus gedaan. Daar werd erop gehamert dat je alles wat je zegt uitlegt, wijken, halve ophouding, goede been lichtrijden, rechtrichten, nageven enz enz enz. Het was ook heel belangrijk dat je je combinatie ook feedback vroeg, of ze het begrepen. Je kunt namelijk wel blijven zeggen doe dit, dit en dit maar als de combinatie het niet begrijpt zal het nooit lukken. Jij als instructrice moet dan een andere weg zoeken om het duidelijk te maken.

In mijn ogen ben je dan een goede instructrice.