durf niet te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:55

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:29

hey,
heb je al op mijn topic gekeken?
zo ja er al wat aan gehad?

misschien is het voor jou leuk om lekker vrijheidsdressuur met je paardje te gaan doen, dit doe ik ook heel veel met mijn paardje en dat gaat super goed! daardoor krijgen we een hele goed band, dan kan je lekker spelenderwijs aan elkaar wennen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

Heb je mischien een vriendinnetje die ook een pony heeft?
Mischien kan je daar eerst een keer op, dan leer je weer hoe het is om op verschillende paarden te rijden :D
En als die mooglijk heid er niet is, gewoon er lekker opstappen (neem aan dat het een gewoone brave pony is?).
mischien kan een van je ouders er even naast lopen? gewoon lekker in stap beginnen, de rest komt later wel ;)

Sabine24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:28

Als je wel gaat rijden en je voelt dat je heel bang wordt: zingen!! Als je zingt ontspan je automatisch je bekkenbodemspieren waardoor het voor je pony ook voelt alsof je redelijk ontspannen bent. Zo wordt je pony iig niet angstig doordat je zelf zo bang bent. En als je zelf een heel dom liedje bedenkt waar je om moet lachen, zet je je gedachten ook op iets anders waardoor je misschien wel een beetje vergeet dat je bang bent!

fedede5991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:30

Mar_Nimbus schreef:
ga er eerst gewoon eens lekker mee longeren en wat grondwerk doen om samen een band op te bouwen
ga er dan op en ga alleen stappen
niemand zegt dat je er gelijk de sterren mee van de hemel moet rijden
gewoon lekker rustig aan elkaar wennen

komt vast goed

Helemaal mee eens! :D
Eerst lekker vertrouwen opbouwen en DAARNA pas gaan rijden.

petra1970

Re: durf niet te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:16

hoi bedankt voor al jullie reacties,
ben echt blij dat ik niet de enige bent,
ik heb nog weinig met hem gereden, wel gewandeld en gepoetst
ik ga het morgen en donderdag weer proberen met een les
ik hou jullie op de hoogte

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 16:52

Het is logisch dat je aan elkaar moet wennen, maar ik zou gewoon proberen om erop te rijden (onder begeleiding van een goede instructeur)!

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:41

pffffffff het ging goed met name GING
hij heeft ondekt dat hij heel hard kan rennen en dat doet ie met mij erop
ik heb al 2 weken niet meer gereden
iemand tips

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:43

Oef, wat vervelend voor je, dat het toch niet zo lekker meer gaat.

Wat anderen hier al zeiden: je HOEFT niet te rijden natuurlijk. Leg er niet te veel nadruk op.
Ga eerst lekker met die pony aan de slag met wandelen, longeren, etc. Bouw een band op. Een laat altijd merken dat jij het voor 't zeggen hebt. Wel op een vriendleijke manier, maar wel duidelijk.
Dus laat niet over je heen lopen, ook niet tijdens het poetsen, etc.

En kijk of je begeleiding kunt krijgen.

Whatever572

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:26

Misschien komt dat omdat je nog niet echt een band en vertrouwt bij hem voelt. Had ik in het begin ook, dacht bij mezelf word dit wel wat. En heb eerst grondwerk gedaan i.p.v rijden. En toen opgebouwt naar rijden.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:00

Rustig aan beginnen. Jullie moeten aan elkaar wennen.

Ga der lekker veel poetsen, ermee wandelen, doe wat grondwerk etc.
Je voelt zien dat jullie na een tijdje wat meer gaat vertrouwen.

JustSmile

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:13

Goed dat je gereden hebt, zoals al (veel) vaker is gezegd idd gewoon lekker rustig aan doen:P
Misschien helpt het ook als je les neemt en met je instructeur/trice hier over praat. Misschien kan die je ook nog wel helpen:)

tornado14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:32

Ik heb precies het zelfde probleem gehad.
Om te beginnen ben ik af en toe eens op andere paardjes gaan rijden op stal om wat meer zelf vertrouwen te krijgen.
Ondertussen ben ik met me eigen paard lekker veel gaan stappen aan de hand longeren en lekker tuttelen enz.
In de tijd dat ik zelf weinig durfde heb ik wel een ander haar laten rijden zodat ze wel onder het zadel bleef en zodat ik vaak mee kon kijken naar wat ze bij een ander doet en hoe die gene dat dan oplost.
Uit eindelijk weer lekker zelf gaan rijden, in het begin ben ik liedjes gaan zingen om mijn eigen spanning kwijt te raken en zodat mijn paard mijn stem hoorde.
elke dag ging het een stukje beter , eerst alleen stappen , later kleine stukjes draf erbij en het zo weer veder uitgebreid.
Mijn tip is dus : neem de tijd , heb gedult heel veel gedult en bouw een band op al duurt dit een jaar maar doe alles op een rustig tempo !

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 03:54

Wat je ook kan proberen is het paardje eerst te longeren, tot dat uie moe is. Daarna stap je erop om hem uit te stappen. Laat er wel iemand bij zijn. Je weet maar nooit. Kan voor van alles handig zijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 07:54

hoi, lastig hoor. Dit gaat niet vanzelf over. Misschien moet je bedenken wat je wilt. Ik denk dat je het liefst wil rijden. Je hebt je paard toch al weer een tijdje.
Als uiteindelijk rijden toch is wat je wilt moet je jezelf toch aanpakken.
Je komt alleen door je angst heen door te doen.
Veel kilometers maken. Ik denk dat de drempel om erop te stappen inmiddels behoorlijk hoog is.
Maak een plan met doelen. Bijv dag 1 Ik stap op mijn paard en dan er weer af. Dag 2 ik stap op mijn paard en stap een rondje terwijl iemand hem vasthoudt enz. Als je zo bang bent geworden dat je echt helemaal het plezier bent verloren dan kun je overwegen om deze pony te verkopen maar de kans is groot dat het met een ander paard precies hetzelfde gaat.
Probeer je echt over je angst heen te zetten. Volgens mij lopen er verschillende topics over, je bent echt niet de enige. :(:)

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:07

Ik rijd sinds 4 maanden op een jong paard en vind het elke keer weer spannend hoe meneer gaat reageren. Gezien zijn temperament en zijn toenemende ondeugdheid zal ik vast kennis gaan maken met de veerkracht van de bakbodem. Geen prettig vooruitzicht, maar toch probeer ik me niet op zijn dwarse momenten te concentreren, maar op zijn werkwilligheid.

Ik heb wekelijks privéles met hem, zodat ik direct aanwijzingen krijg als hij in protest komt. Het valt me nu nog steeds op, dat ik rijtechisch te vaak vergeet dat ik op een jong paard rijd. Begeleiding is juist in deze fase voor ons erg belangrijk.

Als ik lees, dat jij de afgelopen 14 dagen niet meer hebt gereden, dan is de kans groot, dat je in een vicieuze cirkel terecht komt. Jij durft niet meer te rijden, je pony wordt met de dag frisser en opstappen wordt met de dag moeilijker. Ik zou in jouw geval zeker de pony veel longeren en privéles nemen.

Mocht dat niet werken, dan zou ik het advies van justkid opvolgen en een andere pony zoeken.
Hoe dan ook, je moet door de zure appel heen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:30

Hallo,

Wat vervelend voor je zeg! En ik weet hoe je je voelt! Toen ik mijn paard 3 weken had durfde ik er al niet meer op! En dat was echt niet leuk. Hij was groot en sterk, deed met name zijn eigen ding, hij schrok van van alles en nog wat. Pfff, als ik eraan terug denk....
Ik heb serieus overwogen wat ik zou gaan doen: 1. paard weer verkopen 2. paard houden en er hard aan werken en HULP VRAGEN

Heb drie weken daarna alleen maar met hulp gereden. Weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar die persoon heeft mij er echt doorheen gepraat. Ze zag alles aan mij, wanneer ik spande, wanneer ik verkeerd reageerde, gaf me tips hoe ik mijn paard vertrouwen kon geven (dit was het belangrijkste!), vertelde hoe ik kon reageren op mijn paard als hij gebruik maakte van mijn onkunde etc.
En wat zo lief was, die persoon was een stalgenoot, en die heeft alles met liefde en plezier én kosteloos gedaan, de schat! _/-\o_
Nu is mijn paard nog steeds niet de makkelijkste, maar ik heb vertrouwen in hem en hij vertrouwen in mij.
Bij mij bleek dat ik zelf nog zoveel moest leren, dat ik de verkeerde signalen aan mijn paard gaf.

Ik weet dat een hoop mensen dit niet met mij eens zijn, iedereen is anders en iedere situatie is anders.... Ik heb het OP het paard geleerd, want in de omgang op de grond was nl niets mis tussen paard en mij. Hij werd nerveus van mij als ik op zijn rug zat. Dus voor mij was het gewoon een kwestie van rijden, rijden en nog eens rijden, en heel veel al rijdend leren.

Ik zeg niet dat dit de manier voor jou is, maar wilde je dit toch even laten weten, misschien heb je er wat aan.

groetjes en succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:59

Ik weet niet hoe goed je houding is? Viel je er bijna af toen hij ervandoor rende? Of bleef je wel makkelijk zitten maar vond je het wel heel eng?

Als je houding namelijk al goed genoeg is, moet je maar eerst eens alleen er op willen zitten. Niet willen sturen, niet het tempo willen bepalen. Alleen maar zitten. Zodra je paard stil gaat staan, spoor je weer aan zodat ie gaat lopen.
Trekt ie een sprintje? Gewoon blijven zitten, niet de teugels ineens strakker pakken of hem in de rem zetten, gewoon uitzitten (als je houding dit toelaat, anders kun je miss eerst beter aan de longe aan je houding werken). Als je namelijk meegaat met alles, ipv ertegenin, is het veel minder eng en je blijft beter zitten en je paard wordt er rustiger van. Ik rijd zelf altijd met een los teugeltje terwijl mijn paard ook wel eens schrikt in een hoek en met wat bokkesprongen ervandoor sjeest.

Zodra je die dingen niet meer wil stoppen (wat je niet in 1sec lukt), maar ze gewoon uitzit, worden ze meestal al veel minder eng.

Of ga er opzitten en laat het paard een vriendin volgen, dan hoef jij niks te doen en je paard blijft rustig lopen.

Het punt is dat je eerst vertrouwd raakt met er gewoon op te zitten, met al z'n trucjes en grillen erbij, voordat je echt wil gaan rijden.

Je moet sowieso altijd met een goed gevoel afstappen, ook al heb je maar 5 stapjes gezet, als die goed gegaan zijn, durf je de volgende keer 10 stappen.

Het is dus een beetje kijken wat het beste bij je past. Sowieso is het handig om iemand er bij te hebben die af en toe tegen je zegt dat je even moet ontspannen, of liedjes zingen oid. Die jou er even doorheen helpt op de momenten dat jij af wil stappen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:02

je hebt pas een nieuwe pony :) dus nog geen band en vertrouwen.

poets eens wat langer, speels eens in de bak, je hoeft inderdaad niet meteen de sterren van de hemel te rijden.
alles moet groeien.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:57

Het is denk ik belangrijk om de vicieuze cirkel van angst/schrik te doorbreken.
Je bent wat angstig, reageert daarom wellicht anders of je houding is anders waardoor je nieuwe paardje ook weer anders zou kunnen reageren.

Blijf lekker poetsen, je paardje moet jou leren kennen en jij hem.
Je zou erop kunnen gaan met iemand erbij, of bijv aan de longeerlijn.
Hoewel een paard anders kan reageren op een andere ruiter kan het misschien ook leerzaam voor je zijn door te kijken hoe een andere ruiter op je paard gaat? Bestudeer zijn gedrag dan, als hij dan houding vertoont waar jij schrik van hebt, vraag dan aan de ruiter hoe het op hem overkomt..

Wel zou het wellicht fijn voor je zijn om je spanning voor díé rij-momenten een beetje te kunnen doorbreken, misschien kan je iets met een homeopathisch product (niet iedereen vind het wat). Je hebt geloof ik van die antistressproducten die ook vaak geadviseerd wordt voor mensen bij het examenrijden, of bijv Bach remedie.

Succes!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 07:32

Het is een lastig probleem waar ik ook last van heb. Ik was alweer goed op weg, maar helaas ging mijn paard laatst bokken en steigeren om mij eraf te gooien. Mijn eerste reactie was en nu is het klaar, dit wordt het niet. Ik plaatste hem nog dezelfde dag op internet. Maar ja, dit voelde niet goed. Paard weer van internet af.
Ik heb hem laten nakijken door veearts en hij had een drukplek van zijn deken. Dit veroorzaakte de reactie.

Dit was natuurlijk een van de vervelendste dingen om mee te maken en wat me vertrouwen heeft gegeven in mezelf (want daar draait het eigenlijk om) is dat ik rustig bleef en dat ik nog nadacht hoe te handelen. Niet dat ik het kon uitzitten maar ik was niet zo bang als ik altijd van te voren bedenk. Wel heftig gereageerd daarna, maar niet op het moment zelf.

Nu mag mijn vertrouwen weer opnieuw gaan groeien.Maar ik weet dat het gaat lukken. Ik doe het als volgt.

Ik ga er eerst weer op met iemand die hem vasthoudt.
Als dat lukt doe ik hetzelfde aan de longeerlijn.
Daarna ga ik zonder longeerlijn stappen.
Vervolgens ga ik de draf inbouwen en uitbreiden, dan de galop.
Ook zoek ik hier hulp bij. Mijn vriendinnen helpen mij hierbij, en ik neem les.
Ik geef mezelf wel de tijd om weer plezier te krijgen. Ik stap af op het moment dat het goed voelt. Op een gegeven moment krijg je dan ook het gevoel dat je er nog niet af wilt.

Ik doe ook veel grondwerk tussendoor. Maar dat zit wel goed.

Succes.
Voor mezelf vind ik het advies van Sassol ook nog de moeite waard om uit te proberen.

petra1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 20:29

wat een goede tips allemaal
ik ben zo blij dat ik niet de enige bent
een vriendin van mij rijd hem nu 2 weken en dit gaat goed
ik heb erop gezeten eerst met longeerlijn en een paar dagen geleden los en gedraafd
maar als ik maar iets hoorde pffff hij niet maar ik hart in mijn keel
ik hou jullie op de hoogte
bedankt voor jullie tips adviesen en lieve reacties

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 20:35

Nou, lastig hoor! En je bent inderdaad niet alleen hoor! Ik denk dat ik afgelopen dinsdag wel een record gebroken heb; Ik heb maandag m'n nieuwe paardje gekocht. Dinsdag ging ik rijden en binnen 5 minuten lag ik ernaast. Afgevoerd met de ambulance naar t ziekenhuis. Resultaat; zware hersenschudding, kneuzingen in m'n rug en 2 blauwe ogen. Ja, en nu moet ik er straks weer op! Ik weet dat ik in de ambulance alleen maar dacht dat ik m'n oude paardje terug wilde. Ik weet hoe je je voelt hoor! Niet dat dat helpt..

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:32

Barb12 STerkte, dat is inderdaad een record.

stalneggers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:48

kom maar een keertje langs als je wilt bij ons op stal dan kan ik je wel meehelpen.
laat maar wat weten mail gerust.