Half bos eten tijden rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Half bos eten tijden rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:35

een paard kan stikken als hij eet met een bit in z'n mond

@TS: je paard moet een lange teugel wel "verdienen". probeer in het begin je teugels iets korter te nemen en hem met z'n hoofd telkens van de lekkere bosjes weg te sturen. En indien mogelijk ook z'n aandacht bij jou houden door hem aan het werk te zetten, pasje wijken, overgangen, schakelen,... Van zodra hij op jou signalen wacht en niet langer constant met z'n neus probeert in de struiken te zitten, dan verdiend hij het om een lange lange teugel te krijgen en weinig of niet "gestoord" te worden.
Ik heb om te proberen eens een les gevolgd bij een reining trainer, omdat ik dacht dat die manier meer iets voor mijn paard ging zijn (lange teugel, meer ontspanning). Maar daar mocht ik mijn paard alleen lange teugel geven van zodra ze volledig op my gefocussed was en wachte op mijn signaal, van zodra ze zelf initiatief begon te nemen of rond te kijken, moest ik haar kort houden. Dus mijn paard moest die "ontspanning verdienen" door zich netjes te gedragen.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:33

Tinky12 schreef:
Helma_Amber ..niet verstandig om dat toe te laten,behalve dat het niet netjes is kan het ook nog eens gevaarlijk zijn.Er staan nogal wat planten en bomen die giftig zijn voor je paard ;)
Een van de 1e regels van het buitenrijden...

Leer mij mn verantwoordelijkheden kennen :z Ik weet heus wel wat ik doe hoor ;) Ik laat hem ook echt niet aan elk willekeurig blaadje en takje trekken.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:41

TS die rotzooi kan er ook tussen zitten zonder dat je het in de gaten hebt, maar goed je opent dit topic natuurlijk niet voor niks :P heb je al wat van de tips geprobeerd? Hoe gaat het nu?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:52

Helma_Amber schreef:
Leer mij mn verantwoordelijkheden kennen :z Ik weet heus wel wat ik doe hoor ;) Ik laat hem ook echt niet aan elk willekeurig blaadje en takje trekken.

Die ken je dus waarschijnlijk niet...het is zelfs verboden om paarden aan openbaar groen te laten eten,valt onder vernieling.Hangt van de boswachter/eigenaar van het land af hoe streng hij is ;)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:23

Ik rijd graag samen met mijn paard :)
Ik zoek tijdens een buitenrit graag lekkere stukjes gras uit, waar we dan eventjes stil staan om te grazen. Zo is het voor je paard ook leuk om met je mee te gaan. Als je duidelijk aangeeft wanneer het wel en wanneer het niet de bedoeling is, blijft het gezellig en hebben jullie allebei je zin.
Als je paard echt heel spastisch eten loopt te zoeken, kan je ook eens kijken naar de hoeveelheid ruwvoer je geeft. Als je te weinig geeft, krijgen ze een enorme drang om te knabbelen ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:37

Tinky12 schreef:
Helma_Amber schreef:

Die ken je dus waarschijnlijk niet...het is zelfs verboden om paarden aan openbaar groen te laten eten,valt onder vernieling.Hangt van de boswachter/eigenaar van het land af hoe streng hij is ;)

Nou ja.. of het blaadje nu zelf van de boom valt of dat mn paard er een rukje aan geeft, dat maakt dan ook vrij weinig meer uit. Het is herfst. Ik laat hem natuurlijk niet aan de takken en bladeren trekken die in groei zijn, dat is logisch.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:39

Hm, lastig. Die van mij flikt het ook, maar niet zo dramatisch als die van jou }>

Ik denk dat je de lange teugel als beloning moet gebruiken en je teugels opnemen als 'straf'. Pikt hij een blaadje, teugels opnemen. Loopt hij braaf door en probeert hij het niet meer, lange teugel geven en zwaar overdreven belonen. Zijn eerste reactie is dan waarschijnlijk; jeeeeeeh ik mag weer blaadjes ritsen! Dan weer heel droog je teugels opnemen en dit 100.000x herhalen tot hij het door krijgt ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:09

ik kan niet veel nieuws toevoegen. Al hebben wij ook zo`n vreetbeesje.
Het is een kwestie van de signalen van je paard te leren zien voor hij gaat eten. Want vaak is er wel een signaal (vb oortjes die draaien) is mijn ervaring.
Verder denk ik dat het een duidelijk uitgemaakte zaak moet zijn voor je paard "halster of hoofdstel aan is werken en wordt er niet gegeten"
Zo doe ik dat met de mijne ook... Duidelijkheid...aan een touwtje NIET toestaan dat er gegeten wordt.

Ik weet dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.
Maar veel sterkte gewenst!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:01

Zie dat ik nog goed aangevuld ben, dat is fijn. :)

Zal niet zeggen dat ik zelf heilig ben, weet dat m'n vzpaardje gek op fluitekruid is dus als dat er is mag hij het eten ook. Bovendien is hij er handig in, weet het allemaal prima weg te krijgen. Op lange ritten doen we soms ook een plukje gras, maar dan weten ze ook wel wanneer het mag. En dat is imo de grens, eten mag, maar alleen als jij het zegt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:34

Dank wederom voor alle tips, ik heb er echt veel aan. Als ik het zo lees, ben ik denk ik veel te makkelijk voor hem. Heb veel westernlessen gehad, tijdens deze lessen was het inderdaad dat je paard moest verdienen om met slappe teugels te rijden, en hij zelf aan moest geven als hij er klaar voor was door met zijn hoofd naar beneden te zakken. Die van mij was dan weer zo overdreven door bijna met zijn neus op de grond te gaan lopen zodat hij bijna met zijn voorbenen zijn onderkaak aan gort trapte, maar hij deed het wel. Tijdens het buitenrijden zal ik denk ik inderdaad wat strenger voor hem moeten zijn. Ik rijd overigens altijd in een Duirs bos, ik denk dat de regels daar wat minder streng zijn aangaande blaadjes jatten, omdat het bos simpelweg te groot is om gecontroleerd te worden :) Heb wel geprobeerd om met wat kortere teugels te rijden, er kwam wel een redelijk gevecht van. Meneer wilde persé blaadjes eten, verdord of niet, en ik trok hem terug. Vind een een naar idee om hem strak te moeten houden of hem echt weg te trekken, dat doet zeer in zijn mond. Ik rijd overigens met een vrij dik, koperen bit. Ook midden in het pad gaan rijden is een goede optie denk ik, dan kan ie er niet bij ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:39

Het is nu even een periode waar je doorheen moet. Maar een slim paard laat zich geen 20x opzij trekken en laat zich ook geen 10x een schop of een tik verkopen.
Maar weet, dat wanneer je door deze periode heen bent, je veel lekkerder buiten kunt rijden.

Als je het vervelend vind om hem steeds in de mond te zitten, kun je er ook voor kiezen om hem scherper te maken op je beenhulpen. Wanneer je denkt dat hij dan een blaadje wilt pakken, geef je hem een beenhulp, dan moet hij vertrekken en is hij het blaadje voorbij :)
Extraatje is dat wanneer hij al is 'wakkergeschud' door je beenhulp, je minder met je handen hoeft in te werken en je hem dan vaak gewoon via een kleine hulp opzij kunt sturen.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:42

Ik heb er ook zo een :+
Wat je ook doet hij doet t toch :+
Ik moet zeggen ik doe er vrij weinig meer aan eigelijk....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:43

die van mij doet het ook weleens, een souvenirtje uit de tijd, dat zij tijdens mijn ziektemaanden meeliep met ponykampen. En bedankt....

Mijn stem kan best scherp klinken en daar heeft ze behoorlijk ontzag voor. Als ze een poging doet, is een scherp 'éh' meestal voldoende maar soms snaait ze toch nog en dan heeft ze echt een tik met de zweep op de hals/schouder te pakken.
Ja, dan is ze wel wat opgefokt, maar da's maar even. Op langere termijn werkt het echt wel.

Wat dat corrigeren betreft; Wij hebben maar zelden 'ruzie' maar vorige week was ze wat drammerig wat haar een paar schoppen tegen de boeg heeft opgeleverd. (niet uit boosheid maar als correctiemiddel). En...sinds vorige week is haar gedrag weer voorbeeldig.
Soms moet dat gewoon even....'t is gewoon even zoeken naar een manier die wel overkomt maar geen dik oog oid oplevert.

C_Capture

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:43

Er zijn ook van die dichte (soort) muil korfjes te koop (voor paarden die wel op het land naar buiten mogen, maar niet, bijna niet de grasjes mogen eten, zoals met hoefbevangen paarden.
Misschien is het eens het proberen waard. er zitten riempjes aan die aan het halster of hoofdstel vast gemaakt kunnen worden.
Ik heb het gebruikt bij mijn paard, omdat hij elk deken op zijn rug kapot trok, En het hielp

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:08

C_Capture schreef:
Er zijn ook van die dichte (soort) muil korfjes te koop (voor paarden die wel op het land naar buiten mogen, maar niet, bijna niet de grasjes mogen eten, zoals met hoefbevangen paarden.
Misschien is het eens het proberen waard. er zitten riempjes aan die aan het halster of hoofdstel vast gemaakt kunnen worden.
Ik heb het gebruikt bij mijn paard, omdat hij elk deken op zijn rug kapot trok, En het hielp

Wel es van symptoonbestrijding gehoord? In jouw geval oké, kan ik inkomen. Maar een paard heeft gewoon te luisteren, regels zijn regels. Hij kan prima zo leren dat het niet mag.

Prulleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:22

TS je hoeft hem niet perse te kort te houden aangezien je ook met stemhulp/tikje al duidelijk kan maken dat het gewoon NIET gaat gebeuren...een paard is niet dom, die begrijpt het na een tijdje echt wel...het is even doorzetten en consequent zijn.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:36

Hier nog zo'n snoeier. Nu is dat gelukkig niet meer wat de bladeren zijn van de bomen. Ik hou de teugels korter en geef hem een tikje op zijn schouder van he hallo dat is niet de bedoeling. Als hij flink gelopen heeft mag hij zijn hals strekken. De periodes met korte teugel worden korter en lange teugel worden langer.

Reichswald?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 09:06

Frats schreef:
Reichswald?

:j Yup! Heerlijk bos, 15 minuten stappen (of 5 minuten galopperen) en ik ben er!
Is ook wel een veelzijdig snaaibos he :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 09:09

Nou, een update: gisteren wezen rijden, en zoals de tips aangaven, de teugels korter gehouden. Dit werkte echt perfect! Hij probeerde hier en daar nog wel wat blaadjes te ratsen, maar al een stuk minder dan met losse teugels. Ik had de teugels nog niet echt strak, maar wel zo strak, dat ik hem meteen kon voelen als ie ook maar 1 verkeerde beweging maakte. En we hebben heerlijk gereden! (ondanks windkracht 10 ofzo :D )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:20

super dat het beter gaat, misschien dat je je teugels langzaamaan terug langer kan laten en je "minde op je hoede" moet zijn.