tips voor rustigere galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Re: tips voor rustigere galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:11

dankjewel voor de tips. die volte is wel een goed idee.
het gebruik maken van een hulpteugel wordt lastig aangezien ze allemaal (wat ik tot nu toe eens gepast heb) te groot waren.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:55

Mijn paard is ook ontzettend hectisch met galopperen. Ik galoppeer aan op de grote volte, en maak die dan elk rondje een stukje groter. Meestal
maak ik zo een rondje of 4-5 en dan neem ik haar weer terug. Wat bij mij goed werkt is erop letten dat je gelijke teugeldruk houdt. Bij mij gaat
(mede door het hoge tempo) het sturen vaak lastig, daarom moet ik er juíst aan denken dat ik mijn buitenteugel+buitenbeen er goed aanhoud.
Verder zou ik ook lekker stukken (als het mogelijk is) in het bos rechtuit galopperen, voor de balans :j .

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:09

je maakt de volte juist groter? gaan ze dan niet harder, omdat ze dan juist meer ruimte krijgen?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:11

furyke schreef:
je maakt de volte juist groter? gaan ze dan niet harder, omdat ze dan juist meer ruimte krijgen?

De eerste paar ronden maak ik een normale grote en blijf hier ook even op, als ik voel dat de meeste frissigheid eraf is, maak ik die volte steeds
ietsje groter. Wat ik merk bij mijn eigen paard is dat ze hierdoor steeds meer balans krijgt. Verder laat ik het paard wanneer deze redelijk 'moe' is juist nog een paar rondjes doorgalopperen, omdat je er dan juist wat mee kan schakelen :j .

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 16:28

ook maar eens uitproberen vanavond

ithil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:35

het is moeilijk te zeggen, mijn paard had ook de neiging er vandoor te gaan in galop. Op de volte hielp niet zoveel; maar vooral geen druk inderdaad en veel ophoudingen tussendoor en vaak oefenen

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:44

Wow, hoezo ik heb hetzelfde probleem.
Mijn paard doet het dus ook, snoei en de snoei hard door de baan. Kleine volte galoperen kan niet want we gaan dan over de kop! Meerdere keren gehad. Rug er uit drukken en sterk worden en als het moet mij uit het zadel trekken, geen stelling willen geven.

Ik denk dat het bij mij heel erg in de achterbenen zit. geen balans etc. Ze wordt bij het minste gringste druk gek en hoe langer ik rij hoe heter ze wordt. Hoe krijg ik haar in de galop op de achterhand?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:47

x_Quinta_x schreef:
Ik zou het vooral zo doen: aanspringen in galop, 4 - 5 passen galop, terug in draf, 10 passen draf, terug galop, 4-5 passen galop, terug draf,... en dan dit op de volte.
Let ook zelf op je eigen houding, duw je zelf veel met de zit? Geef je misschien onbewust been?
Heel veel voltetjes en nog meer overgangen en zelf ook rustig aanspringen. Dus je paard niet overvallen met aanspringen. Altijd heel passief zitten en rustig blijven, dan lukt het wel
Succes! :)

hier ben ik het helemaal mee eens! (kan het wel overschrijven maar dat kost alleen maar werk :D )

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:23

Voorste paardje in de foto is Rafale onze nieuwste aanwinst, sinds alweer een half jaar.
Rafale is een enorme dribbelaar die moeilijk in stapt blijft en met een ruiter op zijn rug zelfs niet kan draven, terwijl hij dat aan de longe dus uitstekend kan!
Hij heeft dus ook de neiging altijd maar te willen galoperen, het liefst in een onhoudbare rengalop.
Zoals je ziet zet hij zich af met zijn voorbeen in plaats zijn gewicht op zijn achterbenen te plaatsen zoals je kan zien bij het paardje erachter.
Dit topic zet mij aan het denken.

Afbeelding

Zijn gedribbel zou dan wellicht een totaal verkeerde manier kunnen zijn geweest van inrijden? Nooit geleerd overgangen te rijden en zijn achterhand te ontwikkelen en te gebruiken?

Dit paardje is waarschijnlijk 12 jaar. Zal een leuke uitdaging voor mij worden om er nog wat verandering en structuur in te brengen.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:27

overgangen rijden kan goed helpen. wat ik met jonge paarden vaak doe (die hebben vaak hetzelfde probleem) ik laat ze wat harder galloperen, tot ze op de eigen benen galloperen. dan vang ik ze wat op.. zo telkens een klein beetje meer. vallen ze in draf, dan zet ik ze zo snel mogelijk terug in galop. zo leren ze dat ze moeten blijven galloperen bij een kleine ophouding. na verloop van tijd (enkele weken) kunnen de paarden wat langzamer galloperen.. probeer dit vooral te oefenen als je alleen rijdt, in een groep is het inderdaad moeilijker, omdat je ook rekening moet houden met anderen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:31

heb gister gereden en t was echt hopeloos.
Heb haar (tegen alle goede tips in) maar eens lekker lang laten galopperen. Zodat de energie eruit kon. Op de volte gezet. en op een gegeven moment nox meer met mn teugels gedaan. Tempo houden zoals t was en dan even later terug proberen te rijden.
UIteindelijk ging t wel redelijk.
die tip van Nicjuh_ zou ook best eens kunnen werken. Dus dat is iets voor morgen.

maikebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:37

ik tel altijd 1-2, 1-2 en in dat tempo moet ze van mij de hele tijd lopen. wat ik ook doe is als ze te hard gaat haar laten stilstaan en dan weer opnieuw aanspringen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:14

@bedouin: de 2 paarden op de foto zitten gewoon in een andere fase van de galop sprong. Elk paard heeft op ene bepaald ogenblik alleen een voorbeen aan de grond. Dit is appelen met peren vergelijken.
Paarden die kort stappen, vaak dribbelen en moeilijk draven hebben vaak een rugprobleem of houden hun rug vast. Dit kan een "aangeboren" probleem zijn of eentje door foutieve training. Ik zou er een osteopaat bijhalen.

@furyke: je kan idd ze ook aan een "lange" teugel laten galopperen totdat ze uit zichzelf meer evenwicht gevonden hebben en terugkomen in tempo. Net als in draf is het zaaks ze nog net even langer in hun tempo te laten doorlopen, zodat ze weten dat ze eigenlijk op jou hulpen moeten wachten. In een rijbak vind ik persoonlijk draf veiliger dan galop ivm het afsnijden van bochten en de snelheid (niet zo eenvoudig als er nog mensen in de piste zijn). Maar zoals ik al zei, ik heb gelukkig een renbaan ter beschikking waar ik m'n paard eens goed kan op laten doorgalopperen als ze echt weer doordramt en energie teveel heeft. Laat haar lopen tot ze zelf wil vertragen, maar dan vraag ik eerst nog een versnelling en vraag haar zelf terug. na 2-3km rengalop is ze meestal blij te mogen minderen, hoewel ze 2 minuten later terug klaar is om een sprintje te trekken.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:48

ja een renbaan heb ik helaas niet. Dat zou wel ideaal zijn ja.
Maar dan heb ik wel weer het geluk dat als ik op stal in de bak rijd dat ik dan bak eigenlijk altijd voor me alleen heb. Dus geen gevaar voor anderen.
ga dalijk nog eens proberen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:54

veel succes!

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:58

Dank PetitParis voor je reactie.

Toch, zo, alleen op 1 voorbeen het gewicht dragen? Ik vond t eigenlijk typisch.
Ik kan me niet voorstellen dat vanuit onderstaande gallop gewicht op 1 been wordt gebracht zoals in het andere voorbeeld.
Maar ik zal eens proberen vaker vanaf de grond te kijken.

Afbeelding

Een osteopaat in Tunesie? Ik zal de man of vrouw met open armen verwelkomen! Ik ben al blij als er een hoefsmid met redelijk verstand en kennis van zaken komt opdagen. Maar misschien komt er een belgische osteopaat in April. Zowiezo een fijn idee.
Paarden worden hier nauwelijks getraind, alleen de militaire dienst paarden hebben een fatsoenlijke training gehad.
Hier -in Tunesie- ben ik nu vooral aan het regelen, constructie en beleid doorvoeren, volop de paarden in de training brengen gaat volgend jaar gebeuren.
Ik ben nu alles aan het uitzoeken, probeer kritisch te zijn, te beoordelen wat we in huis hebben en wat er nodig is en wat haalbaar is en soms stel ik ongetwijfeld onozele vragen.

Fijn om jouw advies aan furyke te lezen en de racties van de anderen, daar kan ik ook wat mee.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 11:02

die eerste fot is een moment opname. En wel dat moment dat het paard net land na de galopsprong. In een moment erna, zal het paard weer afzetten met de achterbenen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:16

galop is een 3-takt gang (tenzij je rengalop bedoelt daarbij komen alle benen afzonderlijk aan de grond of 4-klapgalop en dat is een slechte ongecontroleerde beenztting). Dus in galop worden de benen als volgt neegezet (in de veronderstelling dat je op een volte zit):
1 buitenachterbeen
2 binnenachterbeen MET buitenvoorbeen
3 binnen voorbeen
4 zweefmoment

Ik had te laat gezien dat je in tunesië woont. mijn excuses hiervoor. Ik moet je bewonderen dat je met zo weinig middelen toch iets probeert op te bouwen. succes.

Bij ons op stal hebben we een renpaard met een rugprobleem en die kan wel stappen, maar stapt pas na 15 minuten "vlotjes" en "soepel" (voor zijn doen) draven onder de mand, is super kort, je hebt het gevoel dat je op een B-pony zit en 't is voor een volbloed geen klein paard. Draven zijn rampen, heel kort in de schouder, lijkt zelfs trager te gaan dan stappen. Na 2 rondjes (1.5km) begint het te beteren. Hij kan echter wel galopperen ter plaatse, maar het voelt aan alsof hij elk moment doormidden kan breken en galopeert vaak overkruist. op snelheid is er "geen probleem". Hij wordt constant met thiedemann gereden omdat hij op deze manier z'n rug moet gebruiken en hij iets minder stijf wordt na de training. Zonder kan hij de dag nadien amper van stal en kan je nog met geen borstel over zijn rug. (ja ik weet het zielig paard zou in mijn ogeneigenlijk niet meer mogen koersen, maar ik ben helaas de eigenaar niet).
Dus enige oplossing naast DA en osteopaat, veel rechtrichtende oefeningen, zoveel mogelijk proberen over de ruglijn te werken en de achterhand aansterken. Maar da's veel om te doen en er kruipt veel tijd in

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:24

Och Petitparis hoeft toch niet excuses? Bedankt dat zeker en ook voor je bewondering! :oo

Hier een link naar een forum waar galopfoto's staan geplaatst. Ik ging zelf ook als een razende op zoek naar de perfecte galop.

http://www.draverspraat.nl/forum/viewto ... &start=120

Erg leuk overigens!

Wat is dacht zie ik ook daar in de foto's: en een voorbeen en een achterbeen worden in de galop bijna gelijktijdig op de grond geplaatst. Het gewicht wordt verdeeld, de achterhand wordt er beter bij betrokken.
Maar in de juiste galop toch op een binnenbeen? Zo zwaar leek mij. Eerlijk gezegd rijden wij niet zo vaak voltes hihi. Maar in de training gaat dat zeker erg belangrijk worden.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:32

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:44

ok excuses zijn er misschien wat over, maar wat wij hier voor de hand liggend vinden is dus voor sommigen niet zo eenvoudig en over internet zijn al zo vaak misverstanden, vandaar :)

De benaming binnen en buitenbeen is vnl omdat het zo in mijn boek (Paardrijden met gevoel I) ook zo beschreven staat. Ik heb zelf een "slap" paard dat ik rechter en meer dragend op de achterhand moet krijgen voor haar eigen bestwil. En dan kan je niet rond de dressuurmatige oefeningen heen.
elk gezond paard zet een achterbeen afzonderlijk, dan een diagonaalsgewijze beenzetting en daarna ene afzonderlijk voorbeen aan de grond. welke benen juist wanneer komen is afh van linker of rechtergalop. Alleen in rengalop wordt die diagonaal verbroken en komt alk been afzonderlijk aan de grond. Hierbij loopt een paard bijna volledig op de voorhand (versterkt door eht feit dat je dan ook meer op de voorhand gaat "zitten/steunen")

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:00

petitparis schreef:
... Alleen in rengalop wordt die diagonaal verbroken en komt alk been afzonderlijk aan de grond. Hierbij loopt een paard bijna volledig op de voorhand (versterkt door eht feit dat je dan ook meer op de voorhand gaat "zitten/steunen")

Ok snap ik van de dressuurmatige galopoefeningen, linkervoorbeen rechterachterbeen ging alleen over dat wiki filmpje.
In een rengalop dus bijna volledig op de voorhand?
Kijk ik moet met iemand kunnen mogen discussieren, dus mijn dank is groot. :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:59

idd in rengalop heeft een paard weinig tot geen dragend vermogen in z'n achterhand, die stuwt vooral en het paard steunt echt op z'n bit, dus z'n gewicht zit op de voorhand en jou handen, in linkergalop gaat dus na de zweeffase eerst RA, dan LA gevolgd door RV en tenslotte LV

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:15

bedouin, ik denk eerder dat het beeld wat raar lijkt omdat je paard zijn rug wegdrukt en alles behalve verzameld loopt... ik kan mij vergissen hoor ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:17

Heb niet gelezen hoor :P

Maar wat bij mij helpte, heel veel op de volte galloperen! ;) Dan worden de spieren sterker, en hebben ze meer kracht om verzameld te galloperen.
Dus ik hoop dat het lukt ;)