Tataaa!!!! Voor het eerst op Tallie gezeten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:22

Ben het volledig eens met Pipo,
Op een hek gaan staan als je voor de eerste keer hangt? Erg slim, zeker nooit in een hek gevallen?
En een halster tijdens het beleren??? Sorry hoor maar hoe onverantwoord kun je bezig zijn?
Dan nog zonder beugels en zonder rijkleding.....Naja t zal allemaal wel!
Wees maar erg gelukkig met dit brave dier want als je een minder brave had gehad vrees ik dat het met jou minder goed afloopt.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:45

obsession schreef:
Ben het volledig eens met Pipo,
Op een hek gaan staan als je voor de eerste keer hangt? Erg slim, zeker nooit in een hek gevallen?
En een halster tijdens het beleren??? Sorry hoor maar hoe onverantwoord kun je bezig zijn?
Dan nog zonder beugels en zonder rijkleding.....Naja t zal allemaal wel!
Wees maar erg gelukkig met dit brave dier want als je een minder brave had gehad vrees ik dat het met jou minder goed afloopt.

ik ben blij dat ik niet de enige was die die mening had...

Talida, als je het allemaal nu zo hoort, begrijp je dan onze kritiek, of ben je het nog steeds oneens met ons??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:51

Nou ik had zoiets van JEZUS op een hek hangen??? STEL dat ze wegsprong en jij erachter aan vloog en op je neus ging, volgens mij is het paard dan veel meer over de zeik......
En aan een hoofdstel zal ze sowieso moeten wennen dus waarom niet meteen en beugels.... Maar ja ik ben niet de enige die het vind.

Je bent btw niet te groot.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:36

Jongejongejonge, wat kunnen jullie goed oordelen over een paard en een amazone die je niet eens kent....

Ik ken beiden goed, en ik weet zeker dat Plinda niets zou doen wat haar en/of Talida in gevaar zou kunnen brengen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:48

Het heeft niets te maken met het hard zijn voor je paard. Het zijn gewoon voorzorgsmaatregelen die je eigenlijk altijd in acht hoort te houden als je een paard (in)rijdt. Hoe braaf het dier ook is, een ongeluk zit in een klein hoekje. Daarom misgunnen we je eerste zit op je paard niet, het is alleen verstandiger om goede rijkleding, beugels aan en een (zacht) trensje in te hebben...
Maar gefeliciteerd met je eerste rijervaring op je nieuwe paardje! Knipoog

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:49

Ik vind dit best een originele manier om je leven voortijdig te beeindigen..... Lips are sealed Lips are sealed

Levensgevaarlijk!!
Vraag of iemand anders dit voor je doet of ga bij iemand in de leer die het je kan leren. Met een andere had je dit niet kunnen navertellen....

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 10:49

YEAH zo ken ik bokt weer, laten we vooral niks positiefs zeggen. Ja ik weet het, als je wat plaats kan je commentaar verwachten en het is vast allemaal opbouwend bedoel, jaja.

ik ben niet van plan om alles te gaan verantwoorden of uit te leggen, tot nu toe heeft m'n paard nog niet laten blijken dat de methode die ik handhaaf (mijn eigen!) tot levensgevaarlijke situaties lijdt. Ik ben van mening dat ik d'r in 2 jaar genoeg heb voorbreid op deze stap (en dat blijkt ook wel uit haar reactie), ach en als ik dan nog niet toegekomen ben om de beugels op maat x te hangen, so be it. En of een rijbroek nu zoveel verschil uit maakt met een andere broek? Zijn alle westernruiters ook slecht bezig omdat ze met spijkerbroek erop stappen? Sjips zit ik toch weer meer te reageren Haha!

Voor degenen die het wel leuk vonden dat ze zo braaf is: Thnx!

Voor alle anderen: "he waar is nu die smile die z'n broek naar beneden laat zakken?"

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:40

Ik ben van mening dat rijkleding er echt niet voor zorgt dat je een goede ruiter bent!! Dus maakt het echt niet uit of je een spijkerbroek of een paardrijbroek de eerste keer op je paard draagt. Anders mag iemand mij meteen het verschil uitleggen. Ik zie het niet.

Verder denk ik als ik Talida zo hoor dat zij haar paard na twee jaar echt wel in kan schatten. Als ze zou verwachten dat hij weg zou springen zou ze niet bij het hek opstappen.

En dan vraag ik me nog af wat in GODSNAAM het probleem is om de eerste keer op het paard te gaan zitten met een halster om. Er loopt toch iemand bij?? Ze hoeft echt niet meteen in het ZZ weg te rijden. Ik zie ook hier het probleem echt niet van en kan me goed voorstellen dat ze de keuze maakt om het zo te doen ipv het dier meteen in zijn mond te sjorren. Alles op zijn tijd.

Ik vind dit een heerlijk voorbeeld van iemand die in alle rust en met alle liefde haar paardje op wil leren. Ze is al twee jaar met dit dier bezig terwijl hij nu drie wordt. Waar zie je dat nog. Veel te vaak worden paarden met de drie jaar uit het land getrokken en moeten in 1 maand zadelmak zijn. Talide, dikke pluim van mij en Tivy en heel veel geluk met je paardje. Leer ze samen, met en van elkaar.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:46

Ook al ken je een paard 10 jaar in paniek valt er geen pijl op te trekken wat ie gaat doen.

Ik zeg trouwens toch dat ik blij ben dat ie zo braaf is!?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:49

Een paard dat jij al 10 jaar kent en hij jou zal in jouw bijzijn niet snel in paniek raken als er een wederzijds vertrouwen en respect is. En daar ben ik van overtuigd. Tevens was dit niet tegen jou (alleen) gericht. Ik ben ook blij dat ie zo braaf is.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 11:53

Ik ook Schijnheilig

een goede voorbreiding is het halve werk zeggen ze toch? Als een paard in paniek raakt omdat er wat boven op hem kriupt, is er denk ik niet genoeg voorbereid...

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:10

Je hebt een plaat voor je kop of je hebt het niet. Ik ben ook erg blij voor je dat dit paard een brave is. Ik zou het maar bij dit paard houden als ik jou was.. bij een volgende kom je er waarschijnlijk niet zo goed vanaf.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 12:15

ach bij een volgende kunnen we in ieder geval constateren of het echt aan mij ligt of het paard...

en ik hoef geen volgende want ik heb Tallie!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:15

flair schreef:
Je hebt een plaat voor je kop of je hebt het niet. .

Precies Lips are sealed

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:21

Talida schreef:
ach bij een volgende kunnen we in ieder geval constateren of het echt aan mij ligt of het paard...

en ik hoef geen volgende want ik heb Tallie!

Hmm ik kan me nog iets herinneren van verkopen omdat ze te klein is gebleven Verward Maar goed wat jij wil! Veel succes met je nek breken

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:24

Talida schreef:
Ik ook Schijnheilig

een goede voorbreiding is het halve werk zeggen ze toch? Als een paard in paniek raakt omdat er wat boven op hem kriupt, is er denk ik niet genoeg voorbereid...

Mijn paard wordt nu ook zadelmak gemaakt. Ik durf te zeggen dat deze een zeer goede voorbereiding heeft gehad. Hij is gelongeerd met hoofdstel, zadel met losse beugels, bijzet en was hiermee zeer braaf.
Vorige week maandag is er voor het eerst opgezeten en de hele week ging het goed. In het weekend heeft hij niet zoveel gedaan en gisteren ging hij opeens wel uit zijn dak.
En ik was blij dat ik er niet op zat Haha!
Dus het hoeft niet eens paniek te zijn, het kan evengoed gevaarlijk zijn.
Ook al ben ik het niet eens met je werkwijze, wil ik je er wel op wijzen dat je wel voorzichtig moet blijven. Het is en blijft een paard en die kan zijn opvoeding even uit het oog verliezen.
En een bit in moet hij toch dus waarom niet nu? Als hij mocht wegspringen en hij krijgt een ruk in zijn bek weet hij gelijk dat hij dat niet moet doen. Hij zal jou niet als "schuldige" aanwijzen. Paard springt zelf weg.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 12:25

flair schreef:
Hmm ik kan me nog iets herinneren van verkopen omdat ze te klein is gebleven Verward

yep, klopt helemaal. maar zoals je ziet heb ik die twijfels voorlopig overboord gegooid.

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:31

Wiesje schreef:
Een paard dat jij al 10 jaar kent en hij jou zal in jouw bijzijn niet snel in paniek raken als er een wederzijds vertrouwen en respect is. En daar ben ik van overtuigd. Tevens was dit niet tegen jou (alleen) gericht. Ik ben ook blij dat ie zo braaf is.

Kom nou toch, een paard wat je al tien jaar kent kan ook bang zijn ergens voor. Hij denkt heus niet, ik vind dit eigenlijk heel eng maar mijn baasje is bij me en die vertoruw ik dus ik blijf gewoon kalm, niks aan de hand....
PLiezzzzzz!!!!!!!!!!!!!!!!! Slapen

Ieder paard kan ergens van schrikken!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:33

Wiesje schreef:

paard in paniek, ziet, hoort en voelt niets meer. ZEKER niet een niettig mensje die om aandacht vraagt...

Ontoppic, Geweldig dat je eindelijk op je paard heb kunnen zitten. Hopenlijk blijft het zo goed gaan als het nu gaat. Uitzonderingen bevestigen de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:43

Wiesje? Helaas is het zo dat de mens inderdaad denkt dat het paard van hem/haar houd en deze vertrouwt, maar als je je verdiept in het paardenleven, zul je merken dat paarden dat soort gevoelens helemaal niet kennen, en het interesseert ze geen zak wie er naast loopt! Maar ik ga niet verder met deze discussie, vind het niet boeiend, aangezien er altijd wel mensen rondlopen die amper ervaring hebben, maar een erg groot pennygevoel. Doe wat je wil, maar breng het dier niet naar een africhter omdat het opeens misgaat........

( trouwens, weleens een paard gezien die aan de haal gaat, als er iemand voor het eerst opgaat zitten? Ben je blij als je wel een hoofdstelletje in hebt)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:48

Sorry hoor maar ik geloof dat ik blond ben vandaag Verward

Ik snap niet waarom je een paard op een minder veilige manier wilt inrijden. En ho, dit is echt geen aanval!

Als je paard heel erg braaf is dan zal hij/zij dat ook zijn als je hem "veilig" gaat inrijden. Dus als hij dan gewend is aan het hoofdstel klaperende beugels en evt wat druk in de mond van het longeren met touwtjes. Als je er dan voor het eerst op gaat zitten zal hij ook geen ruk krijgen in de mond als hij echt braaf is. Dat blijkt want zelfs zonder hoofdstel is alles goed gegaan.

Er zijn hier een aantal mensen die veel ervaring hebben met allerlei paarden, probeer hier iets van op te steken, ook al zal er misschien niet zo snel een volgende keer zijn. Kritiek is moeilijk om aan te horen, maar haal er het beste uit en voel je niet zo aangevallen.

In ieder geval gefeliciteerd met de eerste keer erop zitten, en succes met het verder aanrijden van je paardje. Leuk beesie Knipoog !

BartVB
Eigenaar
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:57

Zozo, Bokt op z'n smalst Scheve mond
Dat je het niet eens bent met hoe iemand iets aanpakt; fine with me. Maar breng dat dan op een normale manier. Als je daar niet de moeite voor wil namen laat een reactie dan gewoon achterwege. Pfff. Wat weten we het allemaal weer goed en wat is de rest van de wereld weer dom

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 13:06

obsession schreef:
Hij denkt heus niet, ik vind dit eigenlijk heel eng maar mijn baasje is bij me en die vertoruw ik dus ik blijf gewoon kalm, niks aan de hand....
PLiezzzzzz!!!!!!!!!!!!!!!!! Slapen

Ieder paard kan ergens van schrikken!!!

mag jij me verklaren waarom ze als ze een keer wat eng vind achter me gaat lopen omdat als ik voor ga het waarschijnlijk niet eng is en ze dan gewoon weer volgt? een mens kan ook de leider zijn in een paards ogen, of de baas of wat dan ook, dus waarom kan hij dan niet kalm blijven als er een vertrouwd iemand bij is? dan zal het dus ook weinig zin hebben om met een ervaren paard als begeleiding naar buiten te gaan met een jonkie, toch?

en wat ik dus wel amusant vind is dat veel mensen de conclusie trekken dat omdat het de eerste keer met een jong paard is, het gelijk de eerste keer is dat ik met paarden bezig ben? doe nu niet net of ik helemaal geen ervaring heb, ik kan best een paard inschatten. Erg knap dat men dat van een foto af kan halen.

En zoals ik al eerder schreef, er zal heus wel eens iets fout gaan, maar zolang dat nietgebeurd, heb ik nog geen twijfels aan mijn aanpak.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:17

NOu, zoals je met deze bezig bent ziet het er wel uit of je voor het eerst met een jong dier bezig bent. Als je er meerdere had gehad had je dit toch wel ietsje anders aangepakt hoor!

Stel nou dat ie was gaan springen of gaan rennen toen jij over dat hek heen ging hangen, denk je dat die begeleider hem bij zich had kunnen houden. Als jij dan ook nog op dat moment er net overheen was gaan hangen had je een HELE rare duikeling gemaakt, en met een beetje pech onder je paard beland of een schop nagekregen.
Als hij was gaan rennen op het moment dat jij ging zitten dan had je niets gehad, want met dat halstertje houd je een paard dat in paniek is niet bij je en dan was jij ermeteen afgeklapt want zoals je eropzit blijf je natuurlijk nooit zitten en had dit dier of een leuk trucje ontdekt of hij was doodsbang geworden zodat je er met heel veel moeite weer opkwam als jouw dat ooit maar gelukt zou zijn...

Met een volgende verongeluk je..... dat kan ik je verzekeren!

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:17

BartVB schreef:
Zozo, Bokt op z'n smalst Scheve mond
Dat je het niet eens bent met hoe iemand iets aanpakt; fine with me. Maar breng dat dan op een normale manier. Als je daar niet de moeite voor wil namen laat een reactie dan gewoon achterwege. Pfff. Wat weten we het allemaal weer goed en wat is de rest van de wereld weer dom

Pff, overdrijven is ook een vak. Daar ben jij btw kampioen in! Ik zie hier eigenlijk niks dat niet normaal is. Bij sommige mensen moeten dingen nou eenmaal iets groffer gebracht worden voor ze het begrijpen. Het is hier alleen maar de bedoeling dat ze geholpen word, ze brengt zichzelf namelijk nogal in gevaar.