Paard is onrustig, wat doen??!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:37

Denk niet dat aeolus bedoelt dat ze niet kunnen/mogegn schrikken, maar meer dat het niet zo uit de hand moet lopen als mensen beschrijven. Dus er niet op kunnen stappen enz.
Wat frisser zijn (tijdelijk, duurt toch echt geen hele winter ;) ) mag best, maar meer ook niet; wel opletten en luisteren paardje!

En dat bereik je alleen maar, door ze goed door te pakken en lekker te blijven trainen.
Ze hebben dan gauw genoeg door dat ze maar even dat kleine uurtje net als anders moeten luisteren.

Wat meer beweging geven dan voorheen (even wat vaker losgooien/longeren/vrije beweging geven/ een dagje extra rijden) doet ook vaak wonderen.

TS, heb je al met hulp opgestapt?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:50

Hoi, ik merk het ook aan mijn merrie, tot vorige week de rust zelve, ga paar keer per week met haar aan de hand wandelen in het bos, maar na de storm van afgelopen woensdag was ze opeens zo schrikkerig en vloog ze er in het bos bijna vandoor (ik hing nog net goed aan het halstertouw). Heb haar wel gecorrigeerd maar haar neusgaten bleven groot... ben maar niet te lang gaan wandelen en heb geprobeerd laag te ademen en rustig en kalm door te wandelen. Het ging daarna wel weer beter. Maar ik hoor van meer mensen dat hun paarden onrustiger zijn bij veel wind (kou kunnen we toch niet echt van spreken met de 14 graden vandaag...) Dusseh, hoezeer ik ook altijd meteen optreed tegen mijn paard als ze me niet helemaal respecteert, ik hou toch even in mijn achterhoofd hoeveel wind er is en of er storm aankomt/is geweest. Daar programma op aanpassen. Heb as woensdag een rijles zonder zadel, maar als het zo hard waait, moet ik toch effe kijken wat ik ga doen.

poes

Re: Paard is onrustig, wat doen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 04:28

Ik zie het voor me:
Paard kijkt buiten, merkt dat het waait, en haalt alvast de trucendoos uit de kast want vandaag zal het niet aan hem gelegen hebben, maar aan het paard :D

Serieus: mijn merrie is van zichzelf héél alert, maar ik rij gewoon, zelfs bij stormachtige wind. Hoe meer ik haar laat staan bij 'enge' omstandigheden, hoe meer ze zich als een porseleinen kasplantje gedraagt die overal schrik van heeft.

Als ze erg jolig zijn kun je altijd even beter longeren :j Het is mss ook een idee om te kijken wat en hoveel je voert qua krachtvoer? Vaak hebben ze door de overstap naar kuil/voordroog ook al een pak meer energie binnen dan van het gras de laatste maand!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:28

Ik heb woensdag in die dikke storm gewoon gereden met mijn haf, die kijkt daar niet van op.
Ons andere paard, net goed en wel 2maand onder het zadel, hebben we smiddags ook gewoon gepakt (gewon in de buitenbak). Die was eerst wat onrustig, sprong met opstappen zelfs al hippend/bokkend weg -wat hij anders nooit doet, hij is absurd braaf voor een 3jarige- en was eerst niet goed te rijden. Toch gewoon doorgereden, werken aan de gehoorzaamheid.
Als ze slecht te rijden vallen, pak ik altijd iets makkelijks, zoals sturen of overgangen rijden. Als ze dat dan wel goed doen, heb je op dat punt in elk geval "gewonnen".
Zo ook bij hem; hij is eerst goed aan het been gezet, daarna kwam de rest vanzelf en kon er normaal mee gereen worden.

Oftewel: wij pakken gewoon door, desnoods met aangepast programma of kleinere stapjes.
Maar rijden zullen we, ook bij -10 of windkracht 8 :D

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 08:39

Het is natuurlijk gewenning. Paarden reageren wel wat frisser in de winter of met storm. Maar hoe meer je erzelf van maakt, hoe meer een paard ervan maakt.

Mijn paard ben ik net aan het oppakken na een peesblessure van een jaar. Ik heb het afgelopen jaar heel veel op de grond gedaan. lichte oefeningen die hij mocht.
Nu blijkt hij zich enorm op mij te focussen. Dus ik doe eerst wat grondoefeningen zodat hij bij de les is (ook om hem weer soepeler te maken) en dan erop. Werkt wel goed. Hij is dan zijn drukte al kwijt.

desireeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:46

Bedankt voor al jullie reacties!
Inmiddels is hij weer heerlijk zichzelf en lag het aan de omslag van het weer.

Er kan een slotje op.

nogmaals bedankt allemaal.