De Jazz onder het zadel ( foto's van maand geleden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:35

HAd de foto's al eerder gezien, maar ziet er super uit al, je ozu echt niet zeggend at het pas de vierde keer is voor haar!
Op dat achterbeen mogen velen jaloers zijn!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:07

Leuke foto's, maar ben jij dat? Had je zo helemaal niet herkend Haha!!

Maarre, maak jij je paarden altijd zadelmak aan de longe als ik vragen mag?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:14

Anoukie schreef:

Mag het wel hopen Haha! Haha!

Leuk paard zeg, het is altijd weer geweldig als je zover komt met een jonkie he.... Ook al doe je het al jaren en heb je er al honderden zadelmak gemaakt. De eerste keren dat je erop zit is altijd bij elk paard weer super byzonder........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 10:26

Anoukie schreef:
Leuke foto's, maar ben jij dat? Had je zo helemaal niet herkend Haha!!

ja Anoukie, doe jij het anders dan?

Inderdaad Gijsenkim, het blijft altijd weer spannend en ik heb er al zoveel zadelmak gemaakt dat ik ze niet eens meer kan tellen, maar nog steeds is het spannend en verschrikkelijk leuk!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:02

Ja, ik leer ze eerst aan de longe lopen met zadel erop (dus singelmak maken eigenlijk) maar ga er dan vrij snel al op zitten als ze dat braaf doen. Zo snel mogelijk leren om op hun eigen benen te lopen en te sturen. Bovendien is de hele tijd op de volte rijden een zware belasting voor ze en niet zo goed voor het nog niet bespierde stelsel. Althans, dat is mijn mening en ervaring.

Overigens niet alleen mijn eigen mening en ervaring maar ook die van mijn instructrice.

Maak jij ze altijd zadelmak aan de longe? En hoe lang rij jij ze dan aan de longe voor je ze "loslaat"?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:34

leuk paardje!

en een cap op lijkt mij ook niet meer als normaal Verward Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:49

Anoukie schreef:
Ja, ik leer ze eerst aan de longe lopen met zadel erop (dus singelmak maken eigenlijk) maar ga er dan vrij snel al op zitten als ze dat braaf doen. Zo snel mogelijk leren om op hun eigen benen te lopen en te sturen. Bovendien is de hele tijd op de volte rijden een zware belasting voor ze en niet zo goed voor het nog niet bespierde stelsel. Althans, dat is mijn mening en ervaring.

Overigens niet alleen mijn eigen mening en ervaring maar ook die van mijn instructrice.

Maak jij ze altijd zadelmak aan de longe? En hoe lang rij jij ze dan aan de longe voor je ze "loslaat"?

Dus je doet hetzelfde als wat ik doe Verward Maar goed, dat dier wat jij rijd voor Sarabande was allang zadelmak toch?

De ene gaat na 3 rondjes los door de bak, de andere gaat na een paar keer rijden los.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 11:53

Allang zadelmak? Er had 3 x iemand opgezeten en wat rondjes "gereden". Ik weet niet wat jij zadelmak noemt? Maar ik vind ze pas zadelmak als ik zelfstandig kan gas geven, remmen en sturen. En dat kon het paard van Sarabande absoluut nog niet.

Ohw en ik was inderdaad niet helemaal duidelijk in mijn bericht: zodra ik erop ga zitten zijn ze al van de longe af. Ik rijd niet aan de longe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:07

Anoukie schreef:
Ohw en ik was inderdaad niet helemaal duidelijk in mijn bericht: zodra ik erop ga zitten zijn ze al van de longe af. Ik rijd niet aan de longe.

sorrie vind ik niet zo erg verstandig, bij mij gaan ze pas los als er in iedergeval een rem op zit. Daarnaast moeten ze zich zo aangenaam gedragen dat er geen gevaar is in de grote bak. Nee hoor ze blijven lekker aan de lijn totdat ik vind dat ze los kunnen. Ik blijf ook niet op de volte hoor je kan namelijk aan de longeerlijn ook de hele bak gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:09

Anoukie schreef:

Dan heb jij duidelijk nog nooit rille en lastige paarden zadelmak gemaakt, want dan had je wel degelijk aan de longe gereden. Dat zijn dingen voor je eigen veiligheid. Leuk dat jij zo stoer bent om dan niet te doen, maar ik vind het ronduit dom!

Ken maar een iemand die er zo opgaat zitten, en die daar superhandig in is. En dat is Gert van 't Hof! Lijkt mij dat jij niet zo handig als hem bent. Maar goed, als je ontelbaar veel paarden zadelmak hebt gemaakt, die ook nog eens geprobeerd zijn, dan kijk je wel uit, en word je zuinig op je leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:13

Inderdaad Gijsenkim, je kunt gebruik maken van de hele bak, daarnaast zeg ik........als een paard niet op een volte kan lopen, en die eenzijdige belasting niet aan kan, dan vraag ik me af in hoeverre dat dier gezond op de benen is. Daar moeten ze maar tegen kunnen hoor! Heb er nog nooit een gehad die daar kreupel van geworden is!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:14

Ik denk echt niet dat een (gezond) paard er slechter van wordt als je eerst aan de longe erop zit; de stallen die ik ken doen de eerste keer erop zitten eigenlijk bijna allemaal eerst aan de longe.

En zoals pipo al zei als het kan ga je los, dat is bij het ene paard al na drie rondjes en bij het andere paard duurt wat langer, liever een keer te veel dan een keer te weinig...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:28

Pipo schreef:
Dan heb jij duidelijk nog nooit rille en lastige paarden zadelmak gemaakt, want dan had je wel degelijk aan de longe gereden. Dat zijn dingen voor je eigen veiligheid. Leuk dat jij zo stoer bent om dan niet te doen, maar ik vind het ronduit dom!

Ken maar een iemand die er zo opgaat zitten, en die daar superhandig in is. En dat is Gert van 't Hof! Lijkt mij dat jij niet zo handig als hem bent. Maar goed, als je ontelbaar veel paarden zadelmak hebt gemaakt, die ook nog eens geprobeerd zijn, dan kijk je wel uit, en word je zuinig op je leven.

*LOL* *LOL* *LOL*

Tja ik zal wel altijd geluk hebben gehad denk ik Knipoog.

Pino24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:36

Anoukie schreef:

*LOL* *LOL* *LOL*

Dat zal dan zeker hebben gehad. Of je hebt gewoon een paar brave paarden zadelmak gemaakt. Aangezien simone een rille Jazz is, en Pipo meer dan genoeg ervaring daarmee heeft, is het heel verstandig van haar om een jonge 3 jarige aan de longe zadelmak te maken. Daaruit blijkt dan ook maar weer dat ze er ervaring mee heeft. Want om er zo vanuit het niets op te gaan zitten zonder longe duidt alleen maar op bluf en onwetendheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:39

saluut schreef:
Want om er zo vanuit het niets op te gaan zitten zonder longe duidt alleen maar op bluf en onwetendheid.

Of een zekere mate van levensmoeheid! Maar slim is het in iedergeval niet.... Beetje penniemeisjes achtig Lips are sealed

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:42

Ziet er goed uit!

Btw,
of je gelijk zonder longe kan wegrijden is natuurlijk afhankelijk van het paard, de 1e keer op mijn Grib heb ik ook zonder longe gereden, maar de 2 keer daarop was hij wat ril en heb ik hem nog wel even aan de longe gehouden.
De meeste houd ik de 1e dag wel aan de longe, na een minuut of 10 laat ik die losmaken. Maar dat hangt dus echt van het paard af, ik heb er ook 1 gehad waarmee ik de volgende dag alleen naar het bos reed, langs de weg...

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:43

jeetje wat een ielding! wel een plaatje hoor maar het is haast een arabiertje!

grappig dat ik jou nou met blond korthaar had voorgesteld Haha!

Anoniem

Sjuimpje schreef:
Ziet er goed uit!

Btw,
of je gelijk zonder longe kan wegrijden is natuurlijk afhankelijk van het paard, de 1e keer op mijn Grib heb ik ook zonder longe gereden, maar de 2 keer daarop was hij wat ril en heb ik hem nog wel even aan de longe gehouden.
De meeste houd ik de 1e dag wel aan de longe, na een minuut of 10 laat ik die losmaken. Maar dat hangt dus echt van het paard af, ik heb er ook 1 gehad waarmee ik de volgende dag alleen naar het bos reed, langs de weg...

Inderdaad sjuim, dat gaf ik in een van mijn antwoorden hierboven ook aan, de ene kan het wel, de andere niet.

En ik heb er ook wat gehad die ik in het boscrostte de volgende dag!

Anoukie

saluut"]
[quote="Anoukie schreef:

*LOL* *LOL* *LOL*

Dat zal dan zeker hebben gehad. Of je hebt gewoon een paar brave paarden zadelmak gemaakt. Aangezien simone een rille Jazz is, en Pipo meer dan genoeg ervaring daarmee heeft, is het heel verstandig van haar om een jonge 3 jarige aan de longe zadelmak te maken. Daaruit blijkt dan ook maar weer dat ze er ervaring mee heeft. Want om er zo vanuit het niets op te gaan zitten zonder longe duidt alleen maar op bluf en onwetendheid.
[/quote]

Tja, zoals ik al zei, meningen verschillen, net zoals smaken. Ik ben noch dom, noch onwetend en ik hou van mijn leven. Ik heb een jonge Ferro zelf zadelmak gemaakt en nu dus een 3/4 engels volbloed. Ook niet echt de makkelijkste schatjes op deze aardkloot. Dan heb ik Roxanne (v. Havidoff) gekregen met haar 4 jaar, aan het puberen en zwaar verreden. Was ook vaak zat bloed zweet en tranen. Daarnaast vanaf mijn 15e verschillende (probleem)paarden (in)gereden maar dat doe ik niet meer vanwege mijn rug + tijdgebrek.

Maar ach, als we hier echt elkaar de ogen moeten gaan uitsteken met kennis en kunde (bij wijze van spreken) gaan we wel erg offtopic. Ik stelde een vraag en bekritiseerde haar manier van inrijden niet, ik vroeg het me alleen af en legde uit hoe ik het doe. Veel lange tenen hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:44

Nimber schreef:
jeetje wat een ielding! wel een plaatje hoor maar het is haast een arabiertje!

grappig dat ik jou nou met blond korthaar had voorgesteld Haha!

Komt wel goed hoor, ze gaan altijd flink in het werk groeien.

Maarre ik blond en kort? Hahhahaha, gewoon lang donker en krullend haar Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:47

Om ook even mee off-topic te gaan Haha!, ik ken wel meer mensen die zadelmak maken voor hun brood doen en die dat idd NIET aan de longe doen. Hun ervaringen zonder longe waren beter dan met longe.
Ik denk dat iedereen daar zo zijn eigen persoonlijke voorkeur voor heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:22

Fitzroy schreef:
Om ook even mee off-topic te gaan Haha!, ik ken wel meer mensen die zadelmak maken voor hun brood doen en die dat idd NIET aan de longe doen. Hun ervaringen zonder longe waren beter dan met longe.
Ik denk dat iedereen daar zo zijn eigen persoonlijke voorkeur voor heeft.

jij bedoelt een gert van 't hof ed. Die ken ik ook, en ik weet dat hij het zonder longe doet, maar ik ben niet zo handig als Gert, en ik weet dat niemand zo handig is hier op bokt. Dus dan kan je beter een wat veiligere manier nemen.

Tenzij je niemand hebt die goed kan vasthouden!

Verder Anoukie, lange tenen valt reuze mee hoor.............ik heb zeker geen lange tenen, maar het ligt eraan hoe het word gezegd, en wie het zegt.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:30

Hi hi, ik heb ook op een stal gewerkt waar de paarden eerst ingestraald water van jomanda kregen voor we erop gingen... werkte ook prima, maar ik kan het niet...

Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden, ieder zijn voorkeur. Maar ook die van mij gaat eerst aan de longe ook al is ze nog zo braaf, ik heb geen zin in onnodige salto-les... Haha! Clown

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:31

Ik bedoelde ook niet eens zozeer jij Pipo, maar meer de mensen die er zo vol op inspringen. Jij gaf jouw mening ik de mijne. k vind zonder longe ook nog steeds veilig. Ik kan je zelfs voorbeelden geven van onvelige situaties aan de longe, maar nogmaals: ik wil niet te ver offtopic gaan. Foto's zien er goed uit, moest ik ook even aan een arabiertje denken, nog zo jongig iel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:59

Anoukie schreef:
Ik bedoelde ook niet eens zozeer jij Pipo, maar meer de mensen die er zo vol op inspringen. Jij gaf jouw mening ik de mijne. k vind zonder longe ook nog steeds veilig. Ik kan je zelfs voorbeelden geven van onvelige situaties aan de longe, maar nogmaals: ik wil niet te ver offtopic gaan. Foto's zien er goed uit, moest ik ook even aan een arabiertje denken, nog zo jongig iel!

Ik haat arabiertjes........

Maar goed, dat jongige trekt altijd heel snel bij. En dan worden ze zwaarder. Denk ook dat ze wat ielig lijkt omdat ik niet zo ielig ben! Daarbij kan dit paard meer dan apart lopen, dus het maakt mij bijzonder weinig uit. Ze is terug te zien op de Pavocup als ik genoeg tijd vind om haar klaar te maken!