Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anoukie schreef:Maarre, maak jij je paarden altijd zadelmak aan de longe als ik vragen mag?
Anoukie schreef:Leuke foto's, maar ben jij dat? Had je zo helemaal niet herkend!
Maarre, maak jij je paarden altijd zadelmak aan de longe als ik vragen mag?
Anoukie schreef:Ja, ik leer ze eerst aan de longe lopen met zadel erop (dus singelmak maken eigenlijk) maar ga er dan vrij snel al op zitten als ze dat braaf doen. Zo snel mogelijk leren om op hun eigen benen te lopen en te sturen. Bovendien is de hele tijd op de volte rijden een zware belasting voor ze en niet zo goed voor het nog niet bespierde stelsel. Althans, dat is mijn mening en ervaring.
Overigens niet alleen mijn eigen mening en ervaring maar ook die van mijn instructrice.
Maak jij ze altijd zadelmak aan de longe? En hoe lang rij jij ze dan aan de longe voor je ze "loslaat"?
Maar goed, dat dier wat jij rijd voor Sarabande was allang zadelmak toch? Anoukie schreef:Ohw en ik was inderdaad niet helemaal duidelijk in mijn bericht: zodra ik erop ga zitten zijn ze al van de longe af. Ik rijd niet aan de longe.
Anoukie schreef:Ohw en ik was inderdaad niet helemaal duidelijk in mijn bericht: zodra ik erop ga zitten zijn ze al van de longe af. Ik rijd niet aan de longe.
Pipo schreef:Dan heb jij duidelijk nog nooit rille en lastige paarden zadelmak gemaakt, want dan had je wel degelijk aan de longe gereden. Dat zijn dingen voor je eigen veiligheid. Leuk dat jij zo stoer bent om dan niet te doen, maar ik vind het ronduit dom!
Ken maar een iemand die er zo opgaat zitten, en die daar superhandig in is. En dat is Gert van 't Hof! Lijkt mij dat jij niet zo handig als hem bent. Maar goed, als je ontelbaar veel paarden zadelmak hebt gemaakt, die ook nog eens geprobeerd zijn, dan kijk je wel uit, en word je zuinig op je leven.

. Anoukie schreef:![]()
![]()
Tja ik zal wel altijd geluk hebben gehad denk ik.
Sjuimpje schreef:Ziet er goed uit!
Btw,
of je gelijk zonder longe kan wegrijden is natuurlijk afhankelijk van het paard, de 1e keer op mijn Grib heb ik ook zonder longe gereden, maar de 2 keer daarop was hij wat ril en heb ik hem nog wel even aan de longe gehouden.
De meeste houd ik de 1e dag wel aan de longe, na een minuut of 10 laat ik die losmaken. Maar dat hangt dus echt van het paard af, ik heb er ook 1 gehad waarmee ik de volgende dag alleen naar het bos reed, langs de weg...
saluut"]
[quote="Anoukie schreef:![]()
![]()
Tja ik zal wel altijd geluk hebben gehad denk ik.
Fitzroy schreef:Om ook even mee off-topic te gaan, ik ken wel meer mensen die zadelmak maken voor hun brood doen en die dat idd NIET aan de longe doen. Hun ervaringen zonder longe waren beter dan met longe.
Ik denk dat iedereen daar zo zijn eigen persoonlijke voorkeur voor heeft.
Anoukie schreef:Ik bedoelde ook niet eens zozeer jij Pipo, maar meer de mensen die er zo vol op inspringen. Jij gaf jouw mening ik de mijne. k vind zonder longe ook nog steeds veilig. Ik kan je zelfs voorbeelden geven van onvelige situaties aan de longe, maar nogmaals: ik wil niet te ver offtopic gaan. Foto's zien er goed uit, moest ik ook even aan een arabiertje denken, nog zo jongig iel!