Ranne (KnapstruberXnrps) @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jitske

Re: Ranne (KnapstruberXnrps) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:53

haha dankje. in het profiel van de eigenaar staan nog meer foto's ;)

maar ookal werkt mijn 'snelheid theorie' niet, ik zou haar toch van te voren longeren. dan is ze écht wel een beetje energie kwijt. dat is echt bij élk paard zo.
en als ze wat rustiger is kan jij je gewoon wat meer richten op het rijden, ipv van het terugrijden.

en deels klopt mijn theorie wel: als je het niet oplost met de teugels, doe je het dus op je zit. en dit bereik je dus door ontspannen te zitten... ;)

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:57

Kwa teugels heb je inderdaad gelijk in ;)
Longeren doe ik al , werkt goed, vooral in de winter
zijn ze vooral in het begin erg fris.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:03

duChambre schreef:
malouuu schreef:
Kijk dat is makkelijk oordelen vanaf een Pc, Je kent het karakter van het paard niet.
Er zit een heel verhaal achter dit paard wat te maken heeft met haar tempo.
Het is ook maar een moment opname, ik snap goed dat jij oordeeld over deze moment opname, Maar van een paar foto's is niet te zeggen of ik mijn paard wel of niet onder controle heb.

als je geen commentaar vanaf je foto's wil dan moet je ze niet op HAW zetten ;)

overigens wil ik geen gemeen bericht typen, maar ik vind dat je érg slecht zit. vind zelfs dat je in je vorige topic nog beter zit.
ik denk dat je heel veel baat zal hebben bij zitles. leer eens ontspannen te zitten, doe je beugels een gaatje langer, en draag je handen. op de laatste foto zit je niet in verlichte zit, maar sta je in de beugels terwijl je aan de teugels hangt.
ik snap dat het heel verleidelijk is om een paard wat gaat racen van voren terug te pakken, maar probeer het eens anders. houdt contact met de mond, maar rijd haar niet nageeflijk. laat maar gewoon hollen. ze wordt vanzelf een keer moe, maar laat haar dan júist op haar begintempo doorgaan. ze moet dan even over haar kunnen rennen, maar daar leert ze het met een beetje geluk wel mee af. en wil ze galopperen, laat dan maar gaan. maar blijf net zo lang galopperen totdat jíj weer terug wilt naar draf.
overigens zou ik haar als ik jou was even longeren voordat je erop stapt. niet omdat ze neit braaf is, maar zodat ze even lekker kan rennen en alvast wat energie eruit is ;).
als ze rustiger is met rijden hoef jij er minder aan te zitten, en kun je écht gaan rijden, ipv haar alleen maar tegenhouden.

en wat betreft je zit: je zit nu erg gespannen. het kan misschien wel ontspannen aanvoelen, maar op elke foto zie ik je krampachtig zitten. wanneer jij 'de rust zelve' bent zal dit ook doorwerken op je paard. zorg dat het eerst in stap goed gaat, en probeer daarna aan te draven. ookal gaat ze rennen, blijf alleen maar rustig zitten "adem in, adem uit".
in het begin zul je je wss als een manegeruiter voelen, maar geloof me, het helpt echt ;)

en ja, ik vind die laatste foto er idd prettiger uitzien, maar jij ziet er zelf nog steeds gespannen uit, en het paard vind ik nog steeds niet totaal ontspannen. het begin is er wel, maar het moet nog een stuk verder uitgewerkt worden.
succes ;)

Ik ben het niet helemaal eens met je middenstuk over snelheid (of ik begrijp het verkeerd). Ik ben het met je eens dat je bij zo'n snel paard niet moet trekken, dit red je niet want het paard is veel sterker dus wordt het een touwtrek-wedstrijd. Toch zou ik niet toegeven in het rennen en de energie eruit laten rennen. Dit vind ik een belangrijk punt bij het rijden, de consequentheid. Altijd inspraak blijven hebben, met vraag en reactie. Paard gaat in galop? Zo snel mogelijk terug (op zit en teugelcontact, eventueel moet het misschien grof bij geen reactie) en dan flink actief rijden en oefeningen indraaien. Daarna zelf een actieve galop inspringen wanneer jij wilt. Niet eerst alles eruit gooien en dan pas normaal kunnen rijden, is niet nodig. Ik zou eerst op mijn zit terugrijden, contact houden op de teugels maar zonder spanning. Zorgen dat het bit niet wordt vastgeklemd, dus ontspanning in de teugels en weer even wat lichte druk, verder op de zit terugrijden..geen racen. Dus hand wat meegeven en weer op de plaats, geen druk en dan pas weer wat doorvragen. Is het paard op het juiste niveau, handen ontspannen en rust in de hanen. Verder heeft het paard blijkbaar veel tijd om te gaan rennen en wordt dus niet actief aan het werk gezet. Het paard moet geconcentreerd bezig blijven, aangeboden door de ruiter. Dus even terug in de door jouw gewenste actieve maar niet snelle gang. Daarna goed actief bezig blijven met oefeningen. Oefening na oefening indraaien en niet blijven hangen op voltes en op de hoefslag. Ook vaak op de binnenhoefslag rijden zodat het paard niet hangt op de bakrand en op eigen benen leert lopen. Veel paarden hangen rondenlang op de hoefslag en lopen dus zo eigenlijk lekker relaxt op de bakrand te hangen en zo hebben ze tijd om dingen uit te halen. Ook door het racen/paard loopt onder de ruiter uit, is er niet de juiste activiteit die nodig is om een paard in evenwicht, over de rug naar de nageeflijkheid te rijden. De ruiter zelf is altijd (uitgesloten medische redenen) de oorzaak van een slecht lopend paard. Houding en zit zijn zeer belangrijk hierbij ook het soort contact (strak/dwingend, te los of geen) met de mond van het paard. Als deze niet correct zijn en de ontspanning mist zal er niets veranderen aan het plaatje. Longeren kan maar is ook een klein beetje een smoes. Een paard wat regelmatig goed gereden wordt, moet gewoon op kunnen gereden worden zonder iets te hoeven vermijden als racen en gek doen. Dan stap je wat langer in en rek je de training wat uit zodat je iets zwaarder werkt. Als een paard een tijd stil gestaan heeft kan ik het begrijpen. Met dit laatste was ik het eens met je over spanning/zit. :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:05

Leuk paard. Probeer je onderbenen een tikkeltje naar voren te brengen (die liggen teveel naar achteren, waardoor je naar voren valt), knieen niet te hard aanknijpen, maar ontspan daarin, ook in je bovenbeen zodat je beter op je billen kunt gaan zitten en ontspan in je onderrug. Koppie rechtop.
Verder kom je er vast wel!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:08

leuk paard en ik zie duidelijk vooruitgang met je vorige topic, leuk dat je die nog even neerzet.
Feit is dat ze een scheef bekken had/heeft vastzit aan een kant en jij de controlle verliest aan de andere kant en ze gaat rennen.
Je paard en vooral jouw paard heeft goede dressuuroefeningen nodig om recht te worden en aan beide kanten moet ze getraind worden maar wel op de juiste manier, zo dat ze leniger wordt en meer in balans en meer ontspannen, zoek daar wat hulp bij of goede instructie dan ga je veel meer plezier beleven aan je paard en je paard ook aan jou. succes !
En ontspannen gaan zitten, als je spanning in je lijf houdt breng je dat ook over op je paard.
Laatst bijgewerkt door garny95 op 04-11-09 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:08

quintusgl ; Dankjewel, ik zal er op letten.
En dat vooroverkukelen merk ik ook vaak.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:12

garny95 schreef:
leuk paard en ik zie duidelijk vooruitgang met je vorige topic, leuk dat je die nog even neerzet.
Feit is dat ze een scheef bekken had/heeft vastzit aan een kant en jij de controlle verliest aan de andere kant en ze gaat rennen.
Je paard en vooral jouw paard heeft goede dressuuroefeningen nodig om recht te worden en aan beide kanten moet ze getraind worden maar wel op de juiste manier, zoek daar wat hulp bij of goede instructie dan ga je veel meer plezier beleven aan je paard en je paard ook aan jou. succes !
En ontspannen gaan zitten, als je spanning in je lijf houdt breng je dat ook over op je paard.

Klopt, doordat ze moeilijke balans had, is ze ook erg onzeker waardoor ze ook snel het gas erop zet.
Jij omschrijft het erg goed. Word al geleid door mijn instructrice, zij is zelf ook fysio, dus werk veel aan mn houding.
Nu moet ik er wel bij zeggen, dat mn houding op deze foto's echt zwaar belabbert is. Dat voelde toen ook zo.
(Als het goed is) is mijn houding normaal gesproken wel beter :D

Ik ben van plan om binnenkort foto's te laten maken tijdens mijn les.
Dan word ik ook gecorrigeerd waardoor het allemaal wat lekkerder loopt.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:24

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 22:29

malouuu, rustig aan en neem je tijd, voor je eigen houding en tijd heeft je paard ook nodig, volgens mij ben je serieus en goed bezig, ik ben benieuwd naar je vorderingen straks, succes !

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 22:33

Hee garny95,
Bedankt voor je motiverende reactie!
Ik zal nog eens een update geven ;)

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:05

Je moet echt oppassen met je binnenhand! ;)
Die is té vaak té streng.
Noua, dat het er allemaal gespannen uitziet is al 100x gezegd dus dat zal ik niet meer benadrukken ;)

Ik heb ook een racepaard! :P
En ik heb een handig trucje toegepast en na 10 minuten was het weg.
Als hij weer te snel ging lopen maakte ik een korte ophouding en HHHOOOOOOO zeggen en dan weer ontspanning geven.
Eerst reageerde hij daar helemaal niet op, maar toen er steeds meer ophoudinkjes kwamen, reagerde hij wel! En toen begon hij lekker ontspannen te rijden..

Ik weet niet, misschien heb je er wat aan ;)

Verder vind ik het een erg leuk paard! :) Grappige kruising! :P

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:14

Leuk paardje, die laatste foto ziet er al veel beter uit dan de foto's in de openinspost.

Ik zou alleen wel je beugels 2 gaatjes minimaal langer doen. Dan zit je voor je gevoel de eerste keer heel raar, maar daarna gaat het echt beter. Als je naar je foto's kijkt zie je namelijk dat je met je knie net over de wrong van het zadel zit. Ik reed vroeger altijd ook zo kort (ik heb ook zo'n racertje als jij) maar toen kreeg ik een instructrice en die deet mijn beugels veel langer. In het begin was het wennen, maar later merk je dat je veel beter zit in het zadel. Je kan je beter lang maken en je oprichten, waardoor je hem meer terug kan rijden. Veel succes. ;)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:55

Pfff wat een gezeur toch weer.
Ik vind je een leuk paard hebben, je bent zo te zien hard aan het werk!

Ik snap precies wat je mee maakt maar probeer een eigen onafhankelijke zit te creeeren. Probeer hierin te ontspannen en ook je armen, zodat ze niet zo strak (lijken te) staan.
Ik weet hoe moeilijk het is om een paard met zoveel energie en werkwilligheid 'onder controle' te hebben. Maar ik zal vooral niet gaan racen, wat hierboven is genoemd. Tenminste, bij de pony die ik rijdt die net zo 'n heethoofdje is, gaat dat juist averechts. Het enigste wat ik dan heb is een gespannen, dansende pony onder mijn kont die bij elke mm die ik verzet, als een bommetje ontploft.
Bij zulke karakters is het juist heel belangrijk om veel af te wisselen en de spanning te voorkomen. 1 lange zijde in 1 dezelfde tempo is VEELSTE saai. Afwisselen afwisselen en afwisselen, daardoor zal jou houding vast ook beter worden omdat jij degene bent die het paard aan het werk zet en gaat denken. Loopt ze fijn relaxed? voorwaarts. Loopt ze gespannen en veel te hard? Ga dan eens terug naar het begin. Ga even stappen of halsstrekken en zoek de ontspanning weer terug. Er tegen in gaan lukt toch niet. Houdt wel altijd je benen erbij, hoe moeilijk het ook is, vooral in het begin. Het paard leert dat jij er dan 'bent'. Varieer veel. Halsstreken, volte hier, van handveranderen, voorwaarts en weer terug, hier maak je ze fris van en kunnen ze niet gauw een eigen ding gaan bedenken.

Waarom ga je niet starten? Lekker aan t werk en dan lukt het vast met jullie op concour!! Succes!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:46

Allereerst wat een leuk paard zeg! en een behoorlijk verschil met je oude topic.

v.w.b. het rijden zou ik proberen om zelf wat meer balans te vinden zodat je niet voorover valt waardoor je benen naar achter gaan, probeer te denken aan het juiste tempo aan JOUW tempo waar je paard zich aan moet aanpassen, denk aan het tempo wat je wilt voelen vaak is dat al een goed hulpmiddel want aan de voorkant tegenhouden werkt niet, ja voor een kort moment maar dat ten koste van je gangen. Ik vind je handen niet zo streng overkomen hoor, je hakken/enkels daarentegen daar staat wel veel te veel spanning op waardoor je dus in je benen en zit ook teveel spanning krijgt waardoor ook je paard veel loperiger kan gaan worden.
Probeer meer losheid in de enkels te houden door ze niet dwangmatig uit te drukken ;) Nogmaals ik vind het een hele leuke merrie *D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:48

Wat een mooi paard. :)
alleen op de eerste foto's heb je je handen heel ver uit elkaar.
(ik weet niet of dit al gezegd is, heb niet alles helemaal doorgelezen. :o )

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 18:57

Bedankt allemaal voor de complimentjes!

@Cloris;
wat jij schrijft herken ik erg goed, als zij gespannen is, word ik gespannen en uit ik dat vooral in mn benen. Van mn instrictrice moet ik veel meer zitten en lichaam ontspannen. Maar als ze dr niet is kruip het er gauw bij in :D

Fenna1995;
Klopt dat ik mn hand ver uit elkaar heb, dat doe ik voor dr balans, maar de fout die ik maak is door mn hand ook teveel naar mezelf toe te trekken, terwijl ik mn hand juist voor me moet houden maar wel iets van dr hals af (oefening voor haar bekken)

Amke_fredje; Moet ik inderdaad op letten!

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 19:05

YentlKG schreef:
Pfff wat een gezeur toch weer.
Ik vind je een leuk paard hebben, je bent zo te zien hard aan het werk!

Ik snap precies wat je mee maakt maar probeer een eigen onafhankelijke zit te creeeren. Probeer hierin te ontspannen en ook je armen, zodat ze niet zo strak (lijken te) staan.
Ik weet hoe moeilijk het is om een paard met zoveel energie en werkwilligheid 'onder controle' te hebben. Maar ik zal vooral niet gaan racen, wat hierboven is genoemd. Tenminste, bij de pony die ik rijdt die net zo 'n heethoofdje is, gaat dat juist averechts. Het enigste wat ik dan heb is een gespannen, dansende pony onder mijn kont die bij elke mm die ik verzet, als een bommetje ontploft.
Bij zulke karakters is het juist heel belangrijk om veel af te wisselen en de spanning te voorkomen. 1 lange zijde in 1 dezelfde tempo is VEELSTE saai. Afwisselen afwisselen en afwisselen, daardoor zal jou houding vast ook beter worden omdat jij degene bent die het paard aan het werk zet en gaat denken. Loopt ze fijn relaxed? voorwaarts. Loopt ze gespannen en veel te hard? Ga dan eens terug naar het begin. Ga even stappen of halsstrekken en zoek de ontspanning weer terug. Er tegen in gaan lukt toch niet. Houdt wel altijd je benen erbij, hoe moeilijk het ook is, vooral in het begin. Het paard leert dat jij er dan 'bent'. Varieer veel. Halsstreken, volte hier, van handveranderen, voorwaarts en weer terug, hier maak je ze fris van en kunnen ze niet gauw een eigen ding gaan bedenken.

Waarom ga je niet starten? Lekker aan t werk en dan lukt het vast met jullie op concour!! Succes!

Haha hoe jij je paard omschrijft zie ik mij paard voor me staan :D
En In de vorige berichten werd ik erop gewezen dan verzamelen niet aan mij is besteed omdat ik de basis nog niet zo beheersen.
Ben toch blij dat iemand reageerd met een paard als gelijk karakter, want inderdaad door tempo wisselingen te rijden blijft ze meer opletten, en rustiger, als ik dr telkens op 1 tempo wil rijden word het een tijdbommetje
Benen was vroeger inderdaad een lastig punt, maar als ik vanaf het begin mn benen af hou( wat ik nog steeds weleens doe, automatisch) en ze dan aanleg voor een oefening zet ze het gas erop :D

Leuk dat je reageerd, kan me goed in jou post vinden!

edit;
Oja die startwens is verdwenen omdat ik nu op kamers zit en studeer in een andere stan helaas ;)

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:45

Oh dan heb ik niks gezegt :D (wbt startwens) Ik hoopte dat het niet kwam omdat je in je vorige topic veel 'commentaar' kreeg.
Klopt helemaal wat je zegt :D En verzamelen is misschien niet de juiste woordkeuze, terugrijden. Zolang je maar veel varieerd. Daardoor houdt je ze alleen maar bij je en vinden zij het ook interessant! Enne, dit zijn wel de fijnste paarden hoor vind ik! Met zo'n karakter. Tis ff wennen en vooral dat automatisme van jezelf uitzetten, maar als ze lopen, lopen ze als een trein!

Succes verder :D