probleem met de tong....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Re: probleem met de tong....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:35

Dit probleem was er eerst neit dus het zal er denk ik neit mee te maken hebben dat hij stang & trens opzich neit prettig vindt want anders had hij er nooit fijn op gelopen.
Ik rij hem nu ook gewoon alleen op trens maar ik neem aan dat ik best mag zoeken naar een oplossing voor dit probleem... daarom mijn vraag. Ik wilde gewoon graag weten hoe ik het op kan lossen en dan weet ik dus ook waarom hij het doet.

Ik vind het niet "ingewikkeld doen", ik vraag gewoon naar tips van mensen en probeer uit te vinden hoe ik dit probleempje op kan lossen. En ja psg is heeeeeeel ver weg maar ALS je er ooit komt is het wel handig als je paard ook gewoon met een stang er bij kan lopen (niet dat ik verwacht binnenkort zo ver te komen hoor).

Maar ieder zijn eigen mening en die respecteer ik.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:00

Maar heb je bijvoorbeeld een ander soort metaal stang en trens geprobeerd. Heb je altijd al met deze stang en trens gereden, of ben je begonnen met een andere. Heb je hetzelfde soort trensje bij je stang hangen, ik bedoel beide enkel of dubbel gebroken.
Een stalgenootje van mij lest bij edward gal en nicole werner, zij had ook dit probleem, maar meer als ze zwaarder werk vroeg. Zij heeft haar stang nu 1 gat hoger hangen en rijd thuis met een sperriem, niet dat dit een oplossing is, dit is het bestrijden van de symptomen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:22

ja ik heb het ook wel eens gezien, met sperriem bij stang en trens maar ja did bestrijden symptomen en ik denk als je dan op wedstrijd zonder gaat rijden dat hij het weer gaat doen denk je niet? Of zou hij het op den duur opgeven omdat het toch niet lukt en het dan "afleren"..?

Ik heb bij zowel trens als onderlegtrens dubbelgebroken ja en de materialen zijn het zelfde. Ik wil toch ook eens proberen om met argentaan te rijden, schijnt vriendelijker in de mond te zijn en daar rijd ik mijn andere paard ook mee maar het is nogal moeilijk uitproberen aangezien mijn andere paard zijn bit ongeveer 1,5 cm groter is dan die van Varnoldi en ik ken zo snel ook niet iemand die van dat materiaal even eentje te leen heeft.

Ik ben ook gewoon begonnen net deze stang en trens, alleen eerst had ik mijn trens 1 cm kleiner maar die was te kein dus heb ik nu een grotere maar dat was toen ik hem net 2 weken had, tongprobleem kwam later geloof ik.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:30

Dat paard van mijn stalgenootje die probeert het niet op wedstrijd sinds ze thuis met sperriem rijd, is geen garantie natuurlijk en geen echte oplossing. Ik zou inderdaad proberen van iemand te lenen ofzo, misschien van iemand waar je lest ofzo of die je kent van wedstrijd

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 10:49

rij je hem met stang en trens anders?
Doe hij het ook als je niet aan de stang zit (dus hij hem alleen meedraagt?
Hebben ze van myler oid geen pasdag dan kun je vanalles proberen en bekijken.

Ik denk niet dat je bit hoger moet hangen, sperriem eraan moet doen of wat dan ook, want volgens mij heeft je paard er wel een rede voor (misschien een probleem in de mond zoals gebit of te weinig ruimte, misschien voelt het voor hem niet fijn om 2 bitten in zijn mond te hebben en zou je eens moeten proberen alleen op stang te rijden, etc)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:00

Het is voor die fries waar je die mooie fotoshoot toen van had he?.toen viel het vele mensen op dat hij niet voor maar achter de loodlijn liep.
Dat is al een teken van het niet tegen het bit aan zijn,dus het nog niet annemen van het bit en daar kan dat gerommel met de tong een gevolg van zijn,ik zou dus eerst de verbinding aan de trens stabieler proberen te krijgen,bevestigd en daarna pas aan je stang avontuur beginnen,als je echt doorwil naar de subtop kun je maar beter goed tijd steken in de bevestiging van je basis,daar heb je dan veel meer aan.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 14:23

@knollentuin: nee het is niet de fries, die doet zijn tong er nooit overheen en heeft geen problemen met stang en trens. Bij hem maakt het weinig tot geen verschil of ik met trens of stang en trens rij. Het paard met dit probleem loopt eigenlijk zelden achter de loodlijn, ja als hij het echt moeilijk krijgt en als ik het vraag maar die loopt normaal gewoon mooi met neusje voor de loodlijn (net zoals de fries nu trouwens)
@lailapri: stang helemaal los heb ik idd geprobeerd maar dat vind hij juist niet fijn, gaat klapperen dus ook wel logisch dat hij dat vervelend vindt.

Er is nu een andere onderleg onderweg, iemand die veel verstand van bitten heeft, heeft er naar gekeken en we gaan nu kijken of deze trens helpt, zo niet dan moet er ook gewoon een stang bij met meer tongvrijheid.