Paardrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:49

Paardrijden is voor mij je eigen kunnen en dat van het paard verbeteren. Waarom? Een goed getraind paard zit over het algemeen lekker in z'n vel.
Ook als je buitenrijd gaat dit op. Je wilt dat je paard op een verantwoorde manier rondsjouwt en dat 'ie zichzelf niet kapot loopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:49

Melody21 schreef:
Is dan de vraag, wat is paardrijden? Of wat is paardrijden voor mij? Of, hoe zou paardrijden moeten zijn volgens mij...

Tja, voor mij is dat hetzelfde.
Definieer wat het voor je is, wat je wil en doe dat. Aangezien leren een proces is word je er beter in.
Aangezien je niet weet wat je niet weet en er altijd meer is, ontdek je continu nieuw horizons.
Dat is vérder op de weg die nooit eindigt, die een doel op zích is. Voor mij ;)

Bedankt Bandida :o

bulck

Re: Paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:00

Hc chique verwoord. Paardrijden is een levensles of beter zelf een levenswerk dat we nooit zullen kunnen afmaken tijdens ons korte bestaan.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:03

Als je vraagt wat paardrijden voor mij is.. Krijg je een 20 A4 'tjes lange (Misschien wel vage) gevoels-verhaal.

En kom ik uiteindelijk tot de conclusie dat het beter is om helemaal niet paard te rijden. Omdat de centrale vraag dan uiteindelijk wordt : wat heeft mijn paard er voor een voordeel aan?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:08

Melody21 schreef:
Als je vraagt wat paardrijden voor mij is.. Krijg je een 20 A4 'tjes lange (Misschien wel vage) gevoels-verhaal.

En kom ik uiteindelijk tot de conclusie dat het beter is om helemaal niet paard te rijden. Omdat de centrale vraag dan uiteindelijk wordt : wat heeft mijn paard er voor een voordeel aan?

Voordeel van paardenliefhebbers voor paarden is hun voortbestaan.
Vind het wel een sombere insteek en hoop dat dit topic weer niet negatief uitdraait. We zijn allemaal paardenliefhebbers en vele onder ons ruiters.
En het globale paard, zeker in het westen, heeft echt wel een goed luxeleventje, nl een elitair statussymbool en voor de meeste denk ik dan toch een vriend en partner in crime ;)

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:14

Nee, waarom sombere insteek?
Als je de vraag helemaal uitpluist, wat is paardrijden, waarom rijd ik paard.
Kom ik persoonlijk tot de conclusie dat ik dat in mijn eigen belang doe.
En mijn paard er niet erg veel aan heeft.
Dat heeft te maken met mijn onkunde..Ik moet nog veel leren.

Ik bedoel het helemaal niet somber !
Laatst bijgewerkt door Melody21 op 02-11-09 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:15

Melody21 schreef:
Nee, waarom sombere insteek? Als je de vraag helemaal uitpluist, wat is paardrijden, waarom rijd ik paard. Kom ik persoonlijk tot de conclusie dat ik dat in mijn eigen belang doe.

Ja vanuit dat oogpunt is het uiteraard een heel egocentrisch gebeuren dat is waar, dat moet ik toegeven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:17

bulck schreef:
Hc chique verwoord. Paardrijden is een levensles of beter zelf een levenswerk dat we nooit zullen kunnen afmaken tijdens ons korte bestaan.

De laatste ecuyer, Gaspard de Saunier, leefde een avontuurlijk leven in dienst van paardrijden. Overleed (in Leyden) op 84 jarige leeftijd met als enige ´spijt´ dat er nog zoveel te leren was...
Zijn boek is postuum uitgegeven in drie talen.
Zijn indrukwekkende carriére omvat (be)leren in de rijschool met het potentieel dodelijke eggie als doel en perspectief.
In dat boek schrijft hij dat na opgroeien aan en leven in de rijschool van Versailles en inmiddels instructeur aan het hof, hij dacht dat hij rijden kon maar bij zijn eerste veldtocht leerde dat dit héél dom was.

Anno nu heeft paardrijden meer te bieden dan extra mobiliteit als functie; het heeft juist de moderne westerse ´onnatuurlijke´ mens ontwikkeling van de synapsen in de hersenen te bieden.
Dat is niet alleen bij het stimuleren van de motoriek bij kleine kinderen die moeilijkheden hebben met leren lopen zo. Zelfs ervaren terreinmotor-racers heeft het heel nieuwe ´firmware´ te bieden welke door de inbedding in de hersenen deel uitmaakt van die mens als persoon.
Dit uiteraard alleen als je verder komt dan onbewust onbekwaam; je gretig de eindeloze weg van het eindeloze leren afreist.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:19

Dat ze er in deze tijd vooral zijn om ons plezier te geven klinkt inderdaad erg negatief. Paarden zijn eigenlijk hele inschikkelijke dieren, over het algemeen maken ze een tevreden indruk, zelfs als ze gehouden of behandeld worden op een niet ideale manier.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:21

Is er wel eens onderzocht wat er in je hersenen gebeurt tijdens het rijden eigenlijk?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:25

Melody21 schreef:
Is er wel eens onderzocht wat er in je hersenen gebeurt tijdens het rijden eigenlijk?

Ik weet niet, maar allicht zullen er wel stoffen vrijkomen e. Ik kan nog zo'n stressvolle werkdag gehad hebben, enkel en alleen het betreden van de stallen brengt al veel kalmte en dat verdwijnt haast volledig wanneer ik met de dieren bezig ben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:27

Melody21 schreef:
Kom ik persoonlijk tot de conclusie dat ik dat in mijn eigen belang doe.

Wat niet?

Wat is nu écht altruïstisch?

De rechtvaardiging en de vernatwoordelijkheden zijn heel belangrijke aspecten welke het hoé, de manier waarop, bepalen.
Je kan ook concluderen dat omdát het voor JOUW lol is, je de plicht hebt de paarden een heerlijk leven te bezorgen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:29

Invloed van dieren is wel onderzoek naar gedaan, en kijkend naar het paardrijden voor gehandicapten (ook met huifbedden e.d.) gaat er een positieve werking uit van op een paard zitten.
Al is er denk ik ook nog een verschil tussen de aanwezigheid van het paard/aanraken/ erop mogen zitten. En het rijden als in je paard aansturen en dresseren.

Ben wel benieuwd inderdaad...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:33

Melody21 schreef:

Hersenonderzoek richt zich óók op wat er gebeurt tijdens complexe, samengestelde activiteiten ja.
Dat is een rázend interessant onderwerp.
Het activeren van synapsverbindigen is als een soort harde programmering welke netwerken vormt. Door herhald activeren ontwikkel je een reflexmatig fysiek geheugen.
Dat is in lijn met het empirisch ontwikkelde competentiemodel wat naar onbewuste bekwaamheid voert.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:09

bulck schreef:
Vind het wel een sombere insteek en hoop dat dit topic weer niet negatief uitdraait. We zijn allemaal paardenliefhebbers en vele onder ons ruiters.

Ik vind dat ook somber, mij als ruiter ronddragen biedt mijn paarden wel degelijk zaken die ze klaarblijkelijk prefereren boven bij de vriendjes op de weide te blijven staan. Ze genieten van interactie met 'de baas', ze zijn er graag bij, ze zijn atletisch en gaan graag eens voluit door het landschap, of laten graag eens zien wat ze kunnen, ze gaan ook graag op avontuur buiten ons erf. Twee doen dat graag alleen, één graag in groep, eentje heeft echt zwerfdrang, die kan blijven gaan.. voilà, kan ik allemaal vanuit het zadel voor zorgen.
Paard met ruiter dat moet een soort onbewuste win-win zijn, dan zit het goed 8-)

bulck schreef:
Ik kan nog zo'n stressvolle werkdag gehad hebben, enkel en alleen het betreden van de stallen brengt al veel kalmte en dat verdwijnt haast volledig wanneer ik met de dieren bezig ben.

Erg herkenbaar.. het lijkt wel of er een delete-knop aan de staldeur zit :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:16

Huertecilla schreef:
wat naar onbewuste bekwaamheid voert.

Oeioei gevaarlijk onderwerp, hier kan ik wel even over doorbomen :P
Ons onderbewuste en de rol daarvan, niet als tegenhanger van het bewuste, maar als de motor van het geheel is een fascinerend onderwerp, en daar is gelukkig meters leesvoer over.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:49

Voor mij is paardrijden ook samenzijn in de natuur. Ik heb niet zoveel met een rijbak :P.

Maar ook al doe ik het voor MIJN lol, zou ik een paard nooit dwingen iets te doen om mij een plezier te doen. Paard moet er wel lol in zien, anders heb ik er ook geen lol in.

En ik denk inderdaad, net als Bandida, dat je gedomesticeerde paarden best een plezier kunt doen door ze mee te nemen onder het zadel. De meeste paarden kunnen iedere grasspriet van hun postzegel ondertussen wel drómen, en ik geloof dat ze graag samen jou de wereld buiten de vier hekken gaan ontdekken. Dit natuurlijk afhankelijk van hoe jij je paard behandeld.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:59

Arabesk schreef:
voor mij is paardrijden: Samen genieten van de natuur :-)

Amen! Genieten en plezier voor beiden, daar draait het om (voor mij)!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:00

Mijn instructrice vroeg mij laatst wat mijn uiteindelijke 'doel' is met mijn paard, en toen gaf ik als antwoord dat het voor mij belangrijk is dat we veilig en verantwoord kunnen rijden (en bovenal moet mijn paard er plezier in hebben). Grappig dat HC dit in zijn openingspost als 'paardrijden' beschrijft. Je zou dus kunnen zeggen dat ik dat ook zo ervaar, want het is echt waar dat dit mijn enige doel is :).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:06

Tja veilig en verantwoord rijden vind ik ook belangrijk, maar ooit op het hoogste schavot staan in de moderne dressuur is wel een streven.
Maar ik ben nog jong en heb dus tijd.
En het paardengebeuren is een passie en staat en valt voor mij niet bij het rijden alleen

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:12

Bandida schreef:
bulck schreef:

Ik vind dat ook somber, mij als ruiter ronddragen biedt mijn paarden wel degelijk zaken die ze klaarblijkelijk prefereren boven bij de vriendjes op de weide te blijven staan. Ze genieten van interactie met 'de baas', ze zijn er graag bij, ze zijn atletisch en gaan graag eens voluit door het landschap, of laten graag eens zien wat ze kunnen, ze gaan ook graag op avontuur buiten ons erf. Twee doen dat graag alleen, één graag in groep, eentje heeft echt zwerfdrang, die kan blijven gaan.. voilà, kan ik allemaal vanuit het zadel voor zorgen.
Paard met ruiter dat moet een soort onbewuste win-win zijn, dan zit het goed 8-)

somber? misschien wel ja, maar zou een paard echt genieten van een slungelachtig voorwerp (de mens) die wat in hun mond loopt te trekken en in hun zij loopt te prikken? wat het nodige weegt en dan dat zadel er nog is bij. laten ze zien dat ze niet genieten krijgen ze in vele gevallen een schop/slaag, dus genieten ze of tonen ze enkel hun respect voor de mens? omdat ze van ons afhankelijk zijn? denk maar aan de wilde paarden, die vermaken zich prima zonder de balast.

terug ontopic. vor mij is paardrijden 1 zijn met je paard, samen genieten maar ook om elkaar te kunnen steunen in angstige momenten voor ruiter en/of paard

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:15

Christi schreef:
somber? misschien wel ja, maar zou een paard echt genieten van een slungelachtig voorwerp (de mens) die wat in hun mond loopt te trekken en in hun zij loopt te prikken? wat het nodige weegt en dan dat zadel er nog is bij. laten ze zien dat ze niet genieten krijgen ze in vele gevallen een schop/slaag, dus genieten ze of tonen ze enkel hun respect voor de mens? omdat ze van ons afhankelijk zijn? denk maar aan de wilde paarden, die vermaken zich prima zonder de balast.

Haha, néé, daar genieten ze zeer zeker NIET van!!! Maar daar kan Bandida vast niet op gedoeld hebben! Wat jij hier beschrijft valt niet eens onder paardrijden wat mij betreft!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:23

Christi schreef:

Vast niet, maar dat is gelukkig allemaal ook geen noodzaak om een paard te rijden.
Hier vermaken ze zich ook prima zonder mij, lopen altijd buiten, maar als ik ze uitnodig om gelijk wat te doen, doen ze erg graag mee. Als er wat beweegt op het erf willen ze daar bijvoorbeeld ook graag bij zijn, dan komen ze over het hek staan kijken wat wij zoal uitvoeren. En hebben ze eens hun dag niet, ok, dan neem ik een andere en laat ik de donderbui staan.
Waarop ze dan dikwijls op slag wel hun dag hebben, want eigenlijk nog liever even tegen je zin wat doen, dan die andere je licht te laten inpikken.. zo gaat dat met paarden ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 15:47

Zo lopen wat het is en de ethiek ervan weer door elkaar |(
Opmerkingen over wilde paarden zijn volstrekt misplaatst en volledig buiten het onderwerp.

Het betreft ´paardrijden´.
Dat gaat dus inherent over gedomesticeerde paarden.
Het onderwerp is de vraag wát ´paardrijden´ is.

Het betreft niet de manier van paardhouden, noch de manier van opvoeden, noch het beleren, noch met wortelstok of bit rijden. Dat is allemaal het hoé. Dat dit nauw samenhangt met het wát is helder omdat een ruiter maar één hoofd heeft en de manier van denken over het ene ook geldt voor het andere.

Het onderwerp echter gaat over de inhoud van het werkwoord ´paardrijden´.
Wát omvat dit werkwoord?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:51

Wat mij betreft het op een paard gaan zitten en het aansturen tot beweging. Beweging voor een buitenrit, surveillance, springwedstrijd of dressuuroefening etc.