Huertecilla schreef:Het is verder volstrekt irrelevant voor de fundamentele uitleg of het om 1 kilogram, 10 Newton of 9,8 Newton gaat.
Voor de fundamentele uitleg is dat inderdaad niet relevant, maar voor de experimentele onderbouwing (zonder welke een hypothese toch vooral een leuke fantasie blijft, geen bron van waardevolle informatie) is het nogal essentieel hoe je meet en wat je meet.
Citaat:
Het is helder
Je bedoelt: dit is niet onderzocht maar bedacht?
Citaat:
dat de standaarde gemiddelde kracht per teugel van 3 tot de piekwaardes van 30 kilo(resp. 29,4 en 294 Newton ) beter op het grote oppervlak een leren neusriem kan worden overgebracht dan op het kleinen raakvlak een metalen stangetje over een kaakbot (en een punt in het verhemelte).
Dat vind ik helemaal niet 'helder'. Dat hangt af van
- het contactoppervlak van het bit
- het contactoppervlak van de teugel (en beide dingen moet je niet bedenken, maar meten)
- de gevoeligheid van de drukpunten
En ook hier natuurlijk: als je getalletjes in de ring gooit, onderbouw ze maar. Hoe kom je aan dat gemiddelde van 3kg per teugel? Heb je daar een bron van, of heb je dat zelf gemeten? En hoe?
De wereld is vol met schitterende verklaringen - tot ze gecontroleerd worden. Dan blijken veel volkomen 'heldere' aannamen ineens niet meer waar te zijn.
Het draait allemaal om onderbouwing. Als je klachten hebt over de onderbouwing van andermans hypotheses en zelf met NIETS komt, ben je wel een klein beetje ongeloofwaardig.
Citaat:
Dit
http://www.swingtree.de/index.php?mp=50 ... zack&lk=de is slecht één van de half dozijn mij bekende producten mbt dit onderwerp.
Ok, misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar dat is een commercieel product dat de teugeldruk meet - maar GEEN fatsoenlijk wetenschappelijk onderzoek dat ermee gedaan is?
Citaat:
Opvallend is dat AL deze producten als laagste waarde pakweg 2 kilo g¡hebben. Een waarde welke een factor 10 ón´fijn´ is.
Een lichte hand geeft signalen in de orde van grootte van tientallen grámmen, niet kilo(= duizend) grammen.
Ben je nu conclusies aan het verbinden aan de schaalverdeling van een commercieel product?
En dan zeg je iets over onzorgvuldige berichtgeving van anderen??
Daarmee treed je niet 1, maar wel een stuk of 5 principes van fatsoenlijke wetenschap met voeten. Erg slordig.