Té veel energie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:29

zoals de meesten hier al zeggen, brokken verminderen naar 1 a 1,5 kilo per dag, daarnaast veel ruwvoer (zoveel als ze lust) en natuurlijk langer als een kwartiertje a halfuurtje naar buiten.
Mijn pony zou ook gek worden als ie zo weinig buiten kwam het arme beest :S
De hele dag buiten is natuurlijk het mooiste, maar anders echt minimaal 2 a 2,5 uur.
Ga je zelf maar eens na, als jij maar een half uurtje per dag van je slaap kamer af mocht komen dan zou je ook energie te veel hebben toch?!
Succes ermee

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Té veel energie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:57

TS klopt het dat je paard alleen maar granen als krachtvoer krijgt? En bestaat dat misschien volledig uit haver? (geplet of heel?)

Een stalgenootje heeft haar PRE verhuisd vanuit spanje naar NL en hij had daar nooit gras, hooi of de bij ons bekende brok gehad, alleen maar granen als dieet. Als dit bij jouw paard ook zo is kan dit in combinatie met weinig beweging betekenen dat je paard veel te veel energie heeft.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:02

Ik vrees dat ik ook alleen maar herhaal wat anderen al zeggen. 8 kilo krachtvoer is echt veel en veel te veel voor een paard. Bij ons op stal krijgen zelfs de grootste paarden niet meer dan 3 kilo op een dag, verspreid over drie voorbeurten. Dit is echt meer dan genoeg.
Verder moet je paard leren dat jíj bepaalt hoe de energie verdeeld wordt en dat zij zich daar naar heeft te plaatsen. Dus niet gaan draven wanneer zij dat wil, maar wanneer jij dat wilt. Desnoods een uur lang stappen en allerlei oefeningen doen, figuren rijden, om haar aandacht maar bij jou te houden, en haar bezig te houden.
Mijn moeder heeft sinds kort een draver, waar ik waarschijnlijk voorlopig ook nog wel op rij. Hij wil ontzettend graag werken, en gaat iedere keer uit zichzelf draven. Dit lijkt wel wat op wat jouw merrie doet. Ik ben dan inderdaad in staat om alleen met hem te gaan stappen, zodat hij leert dat ík bepaal, en niet hij.
Als je het op die manier doorzet, gaat het je veel tijd en doorzettingsvermogen kosten, maar je plukt er wel de vruchten van.

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:33

hey

wat een probleem. is ze echt te energie of gewoon erg loperig. zit nogal verschil in want een gestresd paard kan naar een uur nog helemaal hieper de piep zijn.
ik zou consequent gaan rijden op tempo stappen is stappen en draven is draven en niet sneller, ook is het belangrijk om goed les te krijgen en dan bedoel ik geen manege les maar wedstrijd gericht les (ook als je niet van plan bent om te gaan starten.) los gooien voor dat je gaat rijden zou ik niet doen daar maak je het paard niet moe mee, probeer zelf rust te vinden in het rijden.

ook is het misschien handig om je paard te ontwormen gewoon om het even af te sluiten,.

succes ermee

IloveClara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:13

Even probereren om op alle reacties en vragen te antwoorden xD
-Ze is een gemixt ras.
-Ze eet pienso,een muesli,plus het stro/hooi.
-Ze heeft een vriendje waar ze hellemaal verliefd op is,die naast haar in de box staat.Als dat paard weg gaat,om even te rijden ofzo,wordt ze hellemaal gek...Tegen de deur schoppen en hinikken tot het paard terugkomt..Mischien ook een reden?
-Het is niet dat ze gestrest is in de manege,ze is gewoon altijd zo opgewonden en vol energie dat ze alsmaar sneller en sneller wil gaan.
-Als de regen voorbij is gaat ze meteen naar een paddoc,als het gaat,want ze heeft nog nooit in een paddoc gestaan.

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:54

Mijn verzorgpaard is precies hetzelfde!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:13

ik herken wel dat mijn paard teveel energie heeft,zekers ik met hem naar buiten ga is er gene houden aan,hij krijgt juist maar 2 kilo per dag muesli zonder haver enz,en goed hooi..dus daar kan het al niet aan liggen,bij mijn paard is het gewoon de tijd vna het jaar!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:24

mijn paard was ook zo toen ik hem net kreeg..Maar dan minder erg.

Hij krijgt nu dagelijks weidegang. Ook in de winter. Kan hij lekker zijn energie overdag kwijt. Lekkere buikvulling door het eten. Bij de vorige eigenaar (23 uur per dag op stal).. at hij 2 a 3 kilo (sport) brok. Nu krijgt hij 1 schep per dag met 1 hele vitaminekoek. En jaaa. ook ruwvoer.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:11

Knert schreef:
mijn paard was ook zo toen ik hem net kreeg..Maar dan minder erg.

Hij krijgt nu dagelijks weidegang. Ook in de winter. Kan hij lekker zijn energie overdag kwijt. Lekkere buikvulling door het eten. Bij de vorige eigenaar (23 uur per dag op stal).. at hij 2 a 3 kilo (sport) brok. Nu krijgt hij 1 schep per dag met 1 hele vitaminekoek. En jaaa. ook ruwvoer.

Die van mij krijgt dagelijks ook weidegang,maar houdt nog teveel energie,in de weide merk je er niks aan,,maar ga je met hem het bos in drama :Y)

silvia486

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:48

lekker flink losgooien van te voren

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:38

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn haflinger.
Ze is na de overgang zo veranderd in het rijden, wil het liefst zo hard mogelijk en is erg vervelend en ik ben nu echt ten einde raad.
ik regel nu al dat ze twee uur buiten komt per dag, maar meer gaat gewoon niet bij ons op stal maar ze rent ook in de paddock elke keer heen en weer. Na een uur rijden is ze enigszins gekalmeerd maar ik vind het zo niet leuk meer.
Ga als een rodeorijder door de bak, maar ga eerst vragen of ze minder biks mag. Ze krijgt nu één kilo per dag en veel ruwvoer. Na het werken een handje muesli. Iemand tips?

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:55

je kunt ook allerlei middelen toevoegen op natuurlijke basis om je paard rustiger te krijgen wellicht ligt het probleem in de opname van het krachtvoer! kijk daar eens naar!

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:05

Paard longeren voordat je erop stapt, zorgen voor genoeg weidegang en meer ruwvoer dan krachtvoer geven.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:10

eridinges schreef:
ik heb precies hetzelfde probleem met mijn haflinger.
Ze is na de overgang zo veranderd in het rijden, wil het liefst zo hard mogelijk en is erg vervelend en ik ben nu echt ten einde raad.
ik regel nu al dat ze twee uur buiten komt per dag, maar meer gaat gewoon niet bij ons op stal maar ze rent ook in de paddock elke keer heen en weer. Na een uur rijden is ze enigszins gekalmeerd maar ik vind het zo niet leuk meer.
Ga als een rodeorijder door de bak, maar ga eerst vragen of ze minder biks mag. Ze krijgt nu één kilo per dag en veel ruwvoer. Na het werken een handje muesli. Iemand tips?

geen biks meer geven, een haflinger schijnt genoeg te hebben aan ruwvoer!
mijn hafje word ook hyper als ik die bij zou voeren...

Pessoa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:28

Meer naar buiten is volgens mij wel een oplossing.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:33

2 x per dag eruit?
ik heb een verzorgpaard en die moet er 2 keer per dag uit omdat hij anders savonds met het rijden niet te houden is ik longeer hem smiddags eigenaar rijd sávonds

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:36

ik zou proberen je paard langer buiten te zetten,
ik ben geen fan van 24/7 buiten maar nu mijn paard kreupel is merk ik ook
dat hij zonder die paard uurtjes buiten uitwaaien drukker is
ik red hiervoor niet met hem of longeerde hem iet ivm met geen zadel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:49

Het kan natuurlijk zijn dat je paard nooit heeft geleerd om rustig en in balans te lopen. Ik denk dat je met een goede training veel kunt bereiken (rijden naar ontspanning), maar het zit mogelijk ook het karakter.
8 kg krachtvoer is echt enorm veel. Dat krijgen alleen zeer zwaar getrainde paarden. In goed ruwvoer zit ook (langzame) energie en kauwen is goed tegen stress.
En misschien moet het paard eens (extra goed) ontwormd worden?

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:36

mijn paard staat bijna de hele dag in de paddock en toch als ik ga rijden is het een brok energie.
Om continu uren te rijden heeft geen zin, volgende dag begin ik weer overnieuw
enige tip die ik je kan geven is accepteren en je moet het leuk vinden
Ik zeg altijd maar ik heb adhd typje :+

succes ermee ( word wel leuk hoor ;) )