Johnny Walker 1 maand onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:00

Mooi beestje,
toch zou ik je aanraden om hem meer voorwaarts te rijden.
Zijn hoofd naar beneden dat kan die,dat is duidelijk.
Paard loopt erg op de voorhand, het is belangrijk om veel te gaan schakelen en dan vooral (alleen)op je zit.
Veel succes!

Tinkebel

Re: Johnny Walker 1 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:51

Jeetje hier schrik ik toch wel een beetje van hoor, 1 maand onder het zadel en dan al drie kwartier aan het werk??
Ik zou eerder denken aan 2/3 keer per week 20 minuutjes ofzo, maar goed.

Verder ga ik mee in het commentaar over je zadel, dat ligt gewoon niet goed en je zit er niet lekker op. Als je ervaring hebt met het inrijden van paarden zou je volgens mij toch moeten weten dat het (altijd overigens) belangrijk is om degelijk tuig op je paard te leggen.

Rijtechnisch zou ik zeggen, rijd wat korter, niet drie kwartier meer. En probeer hem wat meer op lengte te houden, gewoon lekker lange lijnen en wat volte's meepakken en hem leren wat een gas, stuur en rem is en laat hem maar lekker op z'n eigen benen lopen. Af en toe eens mee naar buiten en daar een stukje rijden is ook goed :j

Succes

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:43

Leuk paard hoor!

Ik vind alleen dat je hij erg opgekrult rijd aan de voorkant voor maar 1 maand onder het zadel,
geeft hem wat meer ruimte zodat hij ook goed ze rug erbij kan pakken en ze achterhand ook stimuleert,
Het hoeft nog niet zo perfect, dan zie ik nog liever je eerste foto van bij een 1 maand onder het zadel

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:39

Leuk paardje! Zou eens beginnen met voorwaarts rijden en recht. Je vraagt nu zoveel stelling dat ie bijna omvalt. Laat em maar eens lekker balans zoeken! Rechte lijnen en schakelen. Dat is de kunst.

Nb longeren met een elastiek geeft dus niet het gewenste resultaat, want hij gaat hangen. Laat de voorkant losser. Geen boogjes maar meer van je af. En ga longeren met bv touwtjes of een bijzet. Elastiek gaan ze alleen maar van op de vh lopen want daar kunnen ze continue in gaan hangen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:26

Veel goede tips, sluit me aan bij het voorwaarts rijden en niet teveel stelling en buiging vragen. Veel rechte lijnen en tempowisselingen. Word ie ook lekker sterk van.

Mag ik vragen waarom je een mexicaanse neusriem aan hebt toen je er voor het eerst op ging?

Leuke combi en hij groeit zeker nog!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:56

Dexx schreef:
Mooi beestje,
toch zou ik je aanraden om hem meer voorwaarts te rijden.
Zijn hoofd naar beneden dat kan die,dat is duidelijk.
Paard loopt erg op de voorhand, het is belangrijk om veel te gaan schakelen en dan vooral (alleen)op je zit.
Veel succes!

Hier sluit ik me bij aan!!!
Ik vind jullie een leuke combo...
Voorwaarts rijden, het paard alert op je zit en been maken, wat Dexx zegt veel schakelen...
Wat een leuke naam trouwens!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 06:17

Leuk paard, maar inderdaad eens met voorgaand commentaar...

Ben zelf ook absoluut geen fan van elastiek aan een jong paard (geen enkel paard eigenlijk ;) )
Zou hem of met touwtjes, of met gewone bijzetteugels (dus zonder "donut" of elastieken inzet) longeren.

Als je voelt dat je paard moe word en zijn hoofd lager gaat houden, meteen afstappen, op dat moment heb je eigenlijk al teveel gedaan! Een paard wat moe is leert niks.

Hij loopt niet "nageeflijk", hij loopt achter de teugel. Oftewel, in de krul. Heeft helemaal niets met nageeflijk rijden te maken. Jouw doel moet juist zijn om hem het contact op te laten zoeken naar voren. Dus hand naar voren, been eraan!
Probeer die neus (iets)voor de loodlijn te krijgen, zodat 'ie zijn rug kan leren gebruiken.
Verder inderdaad rechtrichten, niet druk maken om stelling, dat komt vanzelf wanneer het paard wat verder is. Nu moet hij vooral leren om recht, voorwaarts en in evenwicht te gaan.

Voorwaarts rijden betekend in dit geval niet sneller gaan, maar die neus voorwaarts rijden. Zolang hij zo diep loopt kun jij nooit die achterhand erbij krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:17

Ik zou hem in dit stadium veel meer van achter naar voren uitrijden. Hoofd houding is helemaal niet belangrijk op dit moment, daar zou je jouw focus ook niet op moeten leggen. Het enige wat je vraagt is zijn achterbeen en dat hij jou van voren los laat.
Zoals je zelf al aangeeft duikelt hij naar voren, dit is niet alleen omdat hij het heel erg lastig vind (wat ik zo op de foto's kan zien) maar ook omdat zijn bouw er (nog) niet naar is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:35

Dat dier is pas 1 maand onder het zadel :oo
Waarom loopt hij nu al zo diep en uberhaupt aan de teugel, ik geloof niet dat je paard je hand heeft opgezocht. Laat hem de eerste maanden op zijn eigen benen lopen. Ik vind de eerste foto nog het beste uitzien, omdat dit logischer is voor 1 maand ohz. Probeer dan eerst nog voorwaarts neerwaarts te rijden en dat hij op die manier zijn rug ontspant en zijn juiste spieren traint.
Als je paard nu in de krul loopt betekend dat niet gelijk dat dat goed is!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:38

Dustinlover schreef:
Dankjullie wel voor het commentaar. hier heb ik zeker wat aan.. Dat nageeflijk dat hij eigenlijk vanzelf.. hij word gelongeerd met elastiek en als je je teugels aanneemt dan gaat hij vanzelf al nageeflijk lopen...
Lang en laag snapt hij nog niet echt maar daar zijn we naar toe aan het werken..

Over het verkopen dat doe ik niet meer.. Hij groeid nog wat en is al erg breed.. als hij nog wat breder word zijn we een goede combi aangezien we echt goed met elkaar overweg kunnen.

heel erg bedankt voor dit fijne commentaar :)

Ik denk dat nageeflijk en in de krul lopen hier behoorlijk door de war worden gehaald..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:44

xx_Irisje schreef:
Dustinlover schreef:
Dankjullie wel voor het commentaar. hier heb ik zeker wat aan.. Dat nageeflijk dat hij eigenlijk vanzelf.. hij word gelongeerd met elastiek en als je je teugels aanneemt dan gaat hij vanzelf al nageeflijk lopen...
Lang en laag snapt hij nog niet echt maar daar zijn we naar toe aan het werken..

Over het verkopen dat doe ik niet meer.. Hij groeid nog wat en is al erg breed.. als hij nog wat breder word zijn we een goede combi aangezien we echt goed met elkaar overweg kunnen.

heel erg bedankt voor dit fijne commentaar :)

Ik denk dat nageeflijk en in de krul lopen hier behoorlijk door de war worden gehaald..

inderdaad ;)
Een paard moet eerst leren om lang en laag te lopen als hij van daaruit iets korter genomen en wat ronder wil worden in de hals kan worden is het pas nageefelijk, omdat een paard dat vw nw gaat moet zijn rug ontspannen en zijn buikspieren gebruiken, als hij alleen maar zo in de krul loopt gebruikt hij de verkeerde spieren en gaat zo alleen maar op de voorhand hangen. Met elastiek longeren lijkt me ook nutteloos. Dan zou ik toch eerder voor dubbele longe kiezen (en dan niet een keer door het bit halen en weer terug want dan heb je alsnog een sterke inwerking) want dan gebeurt er tenminste nog iets in de achterhand.

edit: ik las dat je paard zelf die hoofdhouding aanneemt als jij de teugels oppakt. Waarschijnlijk is het bit nog te 'pijnlijk' voor zijn mondje, je kunt als hij zo makkelijk reageert beter een rubber of een leer bitje nemen of een dubbel gebroken. Een enkel gebroken werkt eneneens als notenkraker. En wat dacht je van bitloos?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:53

Lang en laag is juist een gevolg van goed correct nageeflijk rijden.
Ik vind dit paard in de krul lopen. Verder is 3 kwartier te lang voor een jong paard.
Hij duikelt naar voor omdat je er achter te weinig bijsteekt, Ofwel steek je wel actie in de motor, maar hou je vanvoor veel te veel vast.
Dus teugels losser en achteraan beginnen werken ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:54

Dorienn schreef:
Ik vind dit paard in de krul lopen. Verder is 3 kwartier te lang voor een jong paard.
Hij duikelt naar voor omdat je er achter te weinig bijsteekt, Ofwel steek je wel actie in de motor, maar hou je vanvoor veel te veel vast.

:n

Juist andersom. Eerst lang en laag en daarna pas nageefelijk.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:56

Daar heb je gelijk in :)

maaarrr als je paard correct nageeflijk zou zijn, heb je geen probleem met lang en laag

edit: bij jonge paarden eerst lang en laag, dat is waar. mijn excuses als het onduidelijk was

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:01

Dorienn schreef:
Daar heb je gelijk in :)

maaarrr als je paard correct nageeflijk zou zijn, heb je geen probleem met lang en laag

edit: bij jonge paarden eerst lang en laag, dat is waar. mijn excuses als het onduidelijk was

Inderdaad :j
Als het paard zich helemaal loslaat en hij loopt correct nageefelijk kan je hem zo naar beneden rijden omdat hij dan je hand overal volgt. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:04

Ik heb het gevoel dat dit paard door het longeren met elastiek zichzelf een houding heeft aangeleerd.
Ik denk ook dat de TS haast niets in haar handen heeft.
Hoe loopt het paard aan de longe zonder elastiek of bijzet?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:10

ik heb mijn 3 jarige ook vrij snel aan de teugel gereden, en daar ondervind ik nu de gevolgen van.
ze kan het niet bolwerken en had veel gewicht aan 1 kant. ben nu lekker voorwaarts aan het rijden veel overgangen en lang en laag, het gaat gelukkig al weer wat beter. ik heb nu spijt dat ik te vroeg ben begonnen met aan de teugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:18

Gooi de teugels een hele tijd los, dan móet hij wel op zijn eigen benen lopen en zo krijgt hij de balans en spieren die hij nodig heeft.. Dus niet 'aan de teugel' rijden, kom op, een maand onder het zadel? ;) Als je een kind leert lezen hoeft hij toch ook niet gelijk hele romans te lezen :+ ?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 11:34

saskiakefie schreef:
Dorienn schreef:

:n

Juist andersom. Eerst lang en laag en daarna pas nageefelijk.

Ben ik het op mijn beurt weer niet mee eens..
Lang en laag is vaak iets wat een jong dier niet kan verwerken, hierdoor loopt hij zo gigantisch is 2 stukken dat het dier niet zn evenwicht kan zoeken.

Ik rij mijn jonge paarden zo, dat ze voorwaarts zijn en mijn hand aannemen, niet in de krul gewoon puur dat ze het bit en mn hand aannemen. Als je dit doet terwijl je netje voorwaarts blijft rijden volgt de nageefloijkheid bijna vanzelf, ze zijn dan voorwaarts, accpeteren je hand en hierop worden ze nageeflijk.
Hierin laat ik ze hun evenwicht zoeken, zodat ze hun achterbeen goed blijven gebruiken en daarmee hun gehele lijf. (Dit stadium zie je bij mn 3 jarige in mn onderschrift)
Hierna komt pas het voorwaarts neerwaarts, hierbij heeft het paard namelijk al veel meer balans nodig!
Overgens zal je mij mijn paarden nooit een hele rit (of die nu 15 min. of een half uur duurt afhankelijk van dier en leefdtijd) voorwaarts neerwaarts zien rijden, juist de afwisseling in houding maakt een paard sterk en oplettend.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:49

_Rhiannon_ schreef:
Ik heb het gevoel dat dit paard door het longeren met elastiek zichzelf een houding heeft aangeleerd.
Ik denk ook dat de TS haast niets in haar handen heeft.
Hoe loopt het paard aan de longe zonder elastiek of bijzet?

Het paard is maar 1x met elastiek gelongeerd heeft TS mij verteld.
Ik heb toevallig van de week foto's gemaakt van Johnny aan de longeerlijn zonder 'hulpteugel'.
Geen idee of Rowan het erg vind dat ik deze foto's neer zet.

Maar in mijn ogen geeft dit wel een fijn beeld.

Afbeelding
Afbeelding

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:00

Dit geeft zeker een fijn beeld, lekker het neusje er uit.
Ik heb ook het idee dat ie z'n achterbeen er zo beter onder krijgt.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 15:43

Ik snap dat sommige mensen zoiets hebben van 1 maand en dan krijg je bokt over je heen.. dit paard is wel al veel langer in de hand en aan de longe geweest.. En je kan het geloven of niet maar dit paard neemt echt fijn het bit aan.. We hebben kopers gehad voor degene die het nederlandse men team 4 span kent. groeneveld. die heeft hem gereden en vond het een zeer fijn paard dat alleen nog wat over zijn buitenschouder wegloopt en af en toe nog zijn achterbeen eronder moet zetten..

Dus met het meeste commentaar ben ik het niet zo erg mee eens...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:45

Maar als hij fijn het bit aan neemt, moet het toch ook geen probleem zijn om hem wat langer in de hals te krijgen?
Edit: en de neus er wat meer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:57

Dustinlover schreef:
Ik snap dat sommige mensen zoiets hebben van 1 maand en dan krijg je bokt over je heen.. dit paard is wel al veel langer in de hand en aan de longe geweest.. En je kan het geloven of niet maar dit paard neemt echt fijn het bit aan.. We hebben kopers gehad voor degene die het nederlandse men team 4 span kent. groeneveld. die heeft hem gereden en vond het een zeer fijn paard dat alleen nog wat over zijn buitenschouder wegloopt en af en toe nog zijn achterbeen eronder moet zetten..

Dus met het meeste commentaar ben ik het niet zo erg mee eens...

Mag jij mij vertellen hoe een paard goed over zijn rug kan lopen (en dus goed na kan geven) als hij op de voorhand loopt :) ?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:08

Waarom reed je hem in met mexicaanse neusriem?
Ga het commentaar niet geven ,ben het met de bovenstaande reacties eens. Maar hoop wel echt dat je ook iets doet met het commentaar in plaats van alleen in verdediging schieten.