Kan je paard ook te licht in de hand zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:00

Sjuimpje schreef:
In principe kunnen je teugels gewoon in en boogje hangen zonder dat hij achter het bit kruipt,
wie was ook alweer diegene die zei dat het gewicht van de teugel genoeg aanleuning is, Lov kent hem vast, is zo'n oude meester.

Je paard hoort ook niet direct de hand te volgen wanneer je die naar voren brengt, er is in de Duitse proeven zelfs een oefening die zo heet; uberstreichen (?).

Als je paard achter de teugel is zal hij ook nooit goed aan het been zijn, probeer maar eens weg te rijden, kom je er snel genoeg achter. En inderdaad, diep ingesteld wil zeker niet zeggen dat hij achter de teugel is.

bij ons in de A6 komt deze oefening reeds voor (slechts aan de openzijde van de cirkel in galop hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:09

ik denk dat het meerdendeel van bokt in de fase zit van dat je aanleuning moet houden.
En dat deze ook op elk moment controleerbaar moet zijn door het kijken of je paard de hand volgt.

Natuurlijk word je paard lichter van voor als je hem goed op het achterbeen kunt houden, maar ik vind dan nog dat je paard je hand, ook als hij hoog ingesteld is, je hand moet blijven volgen.

Om eerlijk te zijn, vraag ik me nu toch af of je niet te hoog grijpt Sjuimpje?
Zover als jou voorbeeld zijn we hier nog niet Lachen
Tenminste de meeste niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 15:58

sjuimpje schreef:
Je paard hoort ook niet direct de hand te volgen wanneer je die naar voren brengt, er is in de Duitse proeven zelfs een oefening die zo heet; uberstreichen (?).

Paard moet de hand volgen op het moment dat je je hand wat naar voren doet, en daar ietwat met been achter aan rijd...............

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:13

Pipo"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Maar het is wel wat ik nastreef en soms enkele seconden weet vast te houden.

Dat streeft iedereen na Sjuim, maar de gewone ruiter ( tot en met Z) heeft dat niet voorelkaar.

En ik vind het ietwat te, dat je je zelf vergelijkt met een Klimke........dat noem ik wel een beetje lef hebben, maar ook een beetje dom, want het zegt iets over je zelfbeeld!
[/quote]
Vergelijken?
Sorry, maar dat heb je dan toch echt verkeerd begrepen,
het is een doel wat ik na streef. En ja, soms mag ik het een paar seconden ervaren en daar ben ik dan wel een half uur naar toe aan het rijden.

Ik denk dat het eerder dom is om aan de hand van 1 opmerking mijn zelfbeeld en doel te veroordelen.

Wanneer ik handen iets naar voren breng, terwijl ik verder niets verander aan mijn zit of beenhulpen, hoort hij die niet gelijk te volgen.
Zou hij dat wel gelijk doen dan wil dat zeggen dat hij niet op eigen benen loopt.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:32

opmerking: iedereen moet een doel hebben tijdens het rijden: anders ben je maar wat aan het aanmodderen, rommelen.

je hebt doelen op korte termijn en op lange(re) termijn.

op langere termijn wil elke dressuurruiter zo ver mogelijk komen.
afhankelijk van je werk, je tijd en energie, je eigen kunnen, de mogelijkheden, karakter van je paard, je infrastructuur,... kan dit proces sneller of trager gaan.

een goede ruiter gaat niet té snel.

maar dat überstreichen, da's een bereikbaar doel. als de basis 100% in orde is lukt dit.
geloof het of geloof het niet: ook voor enkele B-ruiters.

en als sjuimpje zegt: ik kan hier naartoe werken en kan het überstreichen mooi laten zien, wil ik haar best geloven.

dus ik zou zeker niet op dat ene antwoordje van haar : met haar doen.

ik heb zelf (ja, je hoeft het niet te geloven) vorig jaar dit gevoel en deze oefening prachtig kunnen uitvoeren. dus ik weet dat het haalbaar is.

Redgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:37

Om even terug te komen op de vraag die Jantina plaatste, het eerste wat in mij op kwam toen ik het las , heeft jouw paard niet zijn tong over het bit?
Mijn paard doet dat namelijk af en toe en dan voel ik precies wat Jantina beschrijft. (de reden ook dat ik dit topic ging lezen)
Ik heb het kunnen oplossen door de neusriem wat losser te doen. (hoewel je juist andersom zou redeneren.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:47

[quote="Sjuimpje"][ En ja, soms mag ik het een paar seconden ervaren en daar ben ik dan wel een half uur naar toe aan het rijden.[ quote]

Ik neem aan dat je dat niet in een half uur doet, maar dat je daar jaren mee bezig bent, als je ervan uitgaat dat je het niet direct allemaal leert. Daarnaast denk ik dat je moet uitkijken met dit soort uitspraken, mensen die net startend zijn met rijden, en die zitten er veel hier, die zien het los laten van het bit als hetzelfde en denken dan dat het goed is! Daarom ben ik het niet eens met je...........

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 21:58

Misschien had ik het dan iets meer toe moeten lichten, maar andersom net zo.
Je kan ook niet zomaar stellen dat een paard achter de hand is zodra je een heel lichte aanleuning hebt.

Ik heb in mijn eerste post al uitgelegd hoe je dat kan controleren aangezien een paard wat achter de hand loopt niet aan de hulpen is en je hem dus ook niet gelijk weg kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:00

Sjuimpje schreef:
Misschien had ik het dan iets meer toe moeten lichten, maar andersom net zo.
Je kan ook niet zomaar stellen dat een paard achter de hand is zodra je een heel lichte aanleuning hebt.

Ik heb in mijn eerste post al uitgelegd hoe je dat kan controleren aangezien een paard wat achter de hand loopt niet aan de hulpen is en je hem dus ook niet gelijk weg kan rijden.

Dingen die voor jou en mij vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor anderen helemaal niet omdat ze dat nog nooit gevoeld hebben, maar het wel denken gevoeld te hebben, en daar gaan ze dan vaak de mist mee in!!

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 22:44

Redgold schreef:
Om even terug te komen op de vraag die Jantina plaatste, het eerste wat in mij op kwam toen ik het las , heeft jouw paard niet zijn tong over het bit?
Mijn paard doet dat namelijk af en toe en dan voel ik precies wat Jantina beschrijft. (de reden ook dat ik dit topic ging lezen)
Ik heb het kunnen oplossen door de neusriem wat losser te doen. (hoewel je juist andersom zou redeneren.)

Nee Isolda heeft dan niet haar tong over het bit. Ze heeft dit wel een periode gedaan, (zeer lang geleden, toen ze nog een Isoldaatje was Sigaar ) maar reageerde daar nogal spastisch, hysterisch op.
Dat probleem is gelukkig al lang voorbij.
Maar het had gekund natuurlijk.
Ik ben er ook van overtuigd dat het niet een mankement van Isolda haar kant is. Haha!

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 11:39

Pipo"]

Dat streeft iedereen na Sjuim, maar de gewone ruiter ( tot en met Z) heeft dat niet voorelkaar.

En ik vind het ietwat te, dat je je zelf vergelijkt met een Klimke........dat noem ik wel een beetje lef hebben, maar ook een beetje dom, want het zegt iets over je zelfbeeld!
[/quote]

Waar trekt zei de vergelijking met Klimke dan? Dat heb ik even gemist. Iets nastreven of jezelf op een gelijk nivo plaatsen, dat is iets heel anders. Dit klinkt wel een beetje als de steek onder water Pipo, en dat is niet is wat je van een volwassen vrouw hoeft te verwachten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:00

Desiree"]
[quote="Sjuimpje"]In principe kunnen je teugels gewoon in en boogje hangen zonder dat hij achter het bit kruipt,
wie was ook alweer diegene die zei dat het gewicht van de teugel genoeg aanleuning is, Lov kent hem vast, is zo'n oude meester.
[/quote]

ahum, dan heb je het over Klimke die nu inmiddels dood is. Het is waar, iemand zoals hij kan een grand prix proef doen en de hoogste verzamelingen met een boogje in de teugels. MAar laten wij dat nu maar uit ons hoofd zetten, dat niveau en die rijkunst zullen wij nooit bereiken. Ik heb dit inderdaad ooit gelezen in een interview in Bit.
[/quote]

lees dit is eens prima, wat is dan jouw conclusie? Ik ben het met kawa en met pipo eens. Zelfs Anky van Grunsven zou zoiets misschien nog niet eens durven te beweren hoewel ze al een heel stuk dichterbij in de buurt komt.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:02

Conclusie ongewijzig. Sorrie desiree, maar Sjuim die streeft het wellicht na en zet zich niet op hetzelfde nivo. Of op zijn minst gezegd: die is niet haar bedoeling.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:09

Prima schreef:
Conclusie ongewijzig. Sorrie desiree, maar Sjuim die streeft het wellicht na en zet zich niet op hetzelfde nivo. Of op zijn minst gezegd: die is niet haar bedoeling.

soms weet ze het enkele seconden vast te houden. Haar streven is mooi maar ik weet niet of het realistisch is. Misschien zou ze haar streven moeten verleggen naar realistischere doelen en als ze die bereikt iedere keer hoger verleggen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:12

Kom op Desiree, dit slaat natuurlijk nergens op.
Wat er bedoelt wordt en volgens mij en velen met mij heel duidelijk geschreven staat, is dat ik af en toe een super lichte aanleuning weet te bewerkstelligen en dat het een doel is om dat een hele training/proef vast te kunnen houden.

Belachelijk om te denken dat ik me vergelijk met iemand als Klimke! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:12

Prima schreef:
Waar trekt zei de vergelijking met Klimke dan? Dat heb ik even gemist. Iets nastreven of jezelf op een gelijk nivo plaatsen, dat is iets heel anders. Dit klinkt wel een beetje als de steek onder water Pipo, en dat is niet is wat je van een volwassen vrouw hoeft te verwachten.

Jij leest het als een steek onder water, ik lees het als niet realistisch.
Iets nastreven is heel goed, mits dat realistisch is.

Prima

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:13

Ja, maar dat is anders dan jezelf op het gelijke niveau plaatsen Desiree. En dat was de discussie. Onrealistische doelen heeft iedereen in het leven. Een streven naar iets is altijd mooi.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:15

Je moet Onrealistische doelen niet met dromen verwarren, prima. Een Droom wordt zelden doel genoemd, hooguit van gehoopt dat het ooit waarheid wordt, indien dat misschien mogelijk is. ALs iets realistisch is en goed mogelijk in bereik, dan spreken we van een doel. Is het (ver) buiten het bereik, dan is het een droom.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:17

En wat dan nog als ze zichzelf vergelijkt met Klimke?

Niets mis mee. Laten we even naar de balk in onze eigen ogen kijken Scheve mond

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:18

Romkabouter schreef:
Niets mis mee. Laten we even naar de balk in onze eigen ogen kijken Scheve mond

Ik heb te weinig zelfvertrouwen, durf dus niet naar mezelf te kijken. Ik zal mezelf ook zeker niet vergelijken met andere ruiters.Ik denk altijd dat iedereen beter rijdt dan ik.

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:22

Persoonlijk vind ik dat als jullie hier gaan oordelen over wat men schrijft,
je op zijn minst kunnen luisteren naar een ander.
IPV oeverloos gezever over een opvatting van het door een ander geschreven bericht.
Ik vind dat Pipo de dingen op zo een manier aanhaalde dat Sjuimpje de ruimte had om zich iets beter uit te drukken.
Naijver van Klimke is een nobel streven, er zijn 'slechtere' (alles is relatief uiteraard in mensen hun ogen) paardenmensen die je zou kunnen willen nastreven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:25

Sjuimpje schreef:
Kom op Desiree, dit slaat natuurlijk nergens op.
Wat er bedoelt wordt en volgens mij en velen met mij heel duidelijk geschreven staat, is dat ik af en toe een super lichte aanleuning weet te bewerkstelligen en dat het een doel is om dat een hele training/proef vast te kunnen houden.

Belachelijk om te denken dat ik me vergelijk met iemand als Klimke! Boos!

Hartstikke mooi dat je een goede en lichte verbinding weet te bewerkstelligen, maar bij mij wekte je ook de indruk een soort van tweede Anky te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-05-03 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:29

Ja, die indruk wekte je bij mij ook Sjuimpje. MAar ik kan me natuurlijk vergissen. En in dat geval mijn excuses. Lichtheid lukt mij ook nog wel eens, maar met boogjes zoals Klimke MET behoud van verzameling......... nope. dat kan ik echt wel shaken hoor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:40

Meer western gaan rijden mensen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:44

Met zo'n gamma bekwerk lukt het mij ook om een boogje erin te houden Lachen