Voski in de bak, basiswerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voski in de bak, basiswerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 19:36

HJ, ik ga een keer langskomen en dan gaan we ook wel met de longe aan de gang, okee? Ben erg benieuwd naar de verschillen dan en onder het zadel. Tegen die tijd kun je weer een nieuw HAW-topic openen. En dan wil iedereen wel vooruitgang zien :))

Verder valt me op op de foto's dat je je armen lijkt vast te zetten, kan dat? Dit valt me het meeste op op de foto's waar Vos heel erg hangt. Ik snap dat je dan gewicht tegen wil geven, maar is het niet handiger om hem heeeeeel even de ruimte te geven en dan weer opnieuw op te pakken? Op deze manier lijkt het namelijk wel een soort touwtrekken te worden, maar dat lijkt me voor jullie allebei niet prettig.

Verder zou ik ook meer achterover gaan zitten. Als je meer tempocontrole wil, in die zin dat hij langzamer moet, is achterover zitten een prettigere manier voor jullie allebei om dit te bereiken. Tevens zit jij dan waarschijnlijk met meer balans, wat hem ook weer helpt. En dan krijg jij de tijd om je benen naar achteren te doen.

Wat voor bitje gebruik je nu eigenlijk (na je lange zoektocht)?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 20:10

Maik79 schreef:
Wat een leuk vosje!

Dank je wel! :D En zo te zien ben ik niet de enige die er een heeft ;)

Jullie hebben helemaal gelijk hoor, ik heb nogal de neiging om te veel met mijn handen te willen doen. Ik wéét dat het niet goed is om 'm zo vast te houden en toch doe ik het 8)7 Ik kom d'r maar niet vanaf...
Maik79, klopt wat je zegt. Teugels zijn daar wat te lang, ik wilde 'm met stelling naar binnen over de hoefslag laten lopen - vindt 'ie moeilijk -> gaat rennen -> ik ga trekken :+
Ffortuna, graag :D Ik zou het ook fijn vinden om longeerfilmpjes en rijfilmpjes naast elkaar te zien :j Heb nu een mylerbitje voor 'm, model MB04, ligt stil genoeg terwijl je nog wel links en rechts onafhankelijk kunt inwerken :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:55

Ik heb niet helemaal alles gelezen hoor. Maar ik zou hem wat meer nageefelijk rijden en vooral gymnastiseren. Heb je eigenlijk ook les van een dressuurjuf?
Denk dat dat ook wel makkelijk zal worden, als ie wat kilo's lichter is ;)
Verder is het jammer dat je foto's best ver weg zijn. Het lijkt nu ook dat je zadel vrij ver naar voren licht en dat het ook aan de lange kant is. En misschien je beugels een gaatje korter?
Ik vind bij zn stap wel dat er hele nette stukken tussen zitten!
Verder zou ik eerst je paard laten draven en dan pas tolten, of andersom. En niet steeds draf-tolt-draf enz.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 13:11

Ik heb les van één van de beste IJslandertrainers van het land ;) Daarnaast heb je dan inderdaad niet gelezen, aangezien ik al gemeld heb dat ik juist werk aan de soepelheid dmv veel wendingen en overgangen. Draf-tölt-draf hoort daar helemaal niet bij, ik weet niet waar je dat vandaan haalt? Aandraven en -tölten doe ik altijd vanuit stap, aangalopperen ook vaak trouwens, en vanuit tölt mag hij absoluut niet gaan draven. Beugels gaan in geen geval korter.

hafje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:10

het ziet er redelijk netjes uit, alleen iets rechter zitten en letten op je binnenhand

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:29

Ik heb ook van meerdere zeer goede IJslandertrainers les gehad, maar ook daarbij waren er bij die er niet op lette of mijn paard dressuurmatig goed voor elkaar was. Overigens niet met mijn huidige paard hoor. En nu heb ik ook niet de mogelijkheid om bij een IJslandertrainer te lessen en les dus bij iemand die zeer hoog in de sport heeft gereden, maar wel met een beetje verstand van IJslanders. Ook las ik dat je bij die IJslandertrainer met andere paarden lest en niet met je eigen paard, vandaar mijn vraag of je met dit paard dan wel bij een andere instructreur lest? Maar blijkbaar dus niet.

Op foto 4 zie ik je in tolt, op foto 6 in draf en foto 10 en het filmpje weer in tolt. Wat ik dus bedoelde is aan het begin van je training alleen te draven en aan bv het eind alleen te tolten, of andersom. Ook dat heeft een zeer goede IJslandertrainer eens tegen me gezegd, dat dat slimmer is. Zeker als je paard nog niet helemaal zuiver loopt.

Hoop dat je me nu iets beter snapt en succes verder!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 15:00

Skessa_ schreef:
Ik heb ook van meerdere zeer goede IJslandertrainers les gehad, maar ook daarbij waren er bij die er niet op lette of mijn paard dressuurmatig goed voor elkaar was.

Mijne wel. Paard waar ik nu les op krijg moet namelijk nog verkocht ;) Er is trouwens een goede reden voor dat ik mijn paard niet meeneem naar mijn instructrice. Meerdere zelfs. Een paar heb ik ook al uiteengezet. Met mijn paard wil ik graag op cursus, ook bij een A-trainer ;)

Verder vind ik het prettig om draf en tölt af te wisselen, het ligt er ook maar net aan wat mijn paard aanbiedt. Ik was niet van plan om in de bak te gaan tölten, dit zou ik pas daarna, op de weg doen. Dat is wat je op het filmpje ziet. Mijn paard was alleen een beetje fris en daar heb ik gebruik van gemaakt. Hij vindt 't moeilijk om op een zachte ondergrond te tölten en als hij het zelf aanbiedt dan gebruik ik dat. Tegen de tijd dat hij sterker wordt zal ik 't vaker van hem vragen, en ook dat afwisselen met draf. Soms wil je eerst ontspannen indraven, als mijn paard te onrustig is in z'n hoofd zou ik 'm natuurlijk kunnen dwingen om eerst te draven. Maar waarom zou ik 'm niet eerst kunnen laten tölten of galopperen en daarna ontspanning zoeken in draf? Ik reageer op mijn paard, al heb ik van tevoren nog zo'n mooi plan bedacht en al zeggen alle toptrainers dat ik eerst moet draven.