4 jarige Gribaldi @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 14:39

Ontzettend mooi paard, beetje jammer dat het filmpje zo donker is, kan er niet veel van zien. Snap heel goed dat je zo'n rillerig beest minder ruimte geeft om rare capriolen uit te halen. En zoals foto's en eventuele andere topics al laten zien, jullie rijden hem ook wel op lengte. Dus geen commentaar daarover, het enige wat ik zo zie en een kleine opmerking over wil maken is het lichtrijden, dat ziet eruit alsof de amazone er moeite mee heeft om mee te komen. Maar goed, daar heb je les voor toch?

xptries

Re: 4 jarige Gribaldi @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:43

Dankje Sannum, ja dat heb ik vaker gehoord in dit topic. Ziet er indd zo uit op het filmpje, maar heb totaal geen moeite met lichtryden.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:21

prachtig paardje! het ziet eruit alsof je erg lief voor haar bent en haar weinig wilt hinderen. ik heb persoonlijk ook voorkeur voor lang laag en daarna oppakken en ze komen dan vanzelf omhoog als ze daar klaar voor zijn.
maar ik kan bij zo'n klein stukje niet zoveel zien. ik vind het er wel vriendelijk uit zien en vind dat ook erg belangerijk.
verder ieder zijn eigen mening natuurlijk, maar ik vind absoluut dat ze wat voorwaartser mag, ze loopt echt een beetje met een luie achterhand.
heel veel succes samen!

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 12:37

Ik zal de volgende x nog wat foto's en missn nog een filmpje maken.

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:25

Ik vind het een leuk beestje!
En leuk dat je haar al zo lang hebt, is toch bijzonder om een paard van veulen tot (nu dan) puber mee te maken en natuurlijk nog langer!

__PSM__ schreef:
De rijfoto in je profiel geeft mij een veel fijner beeld, en daar heeft ze een stuk meer lengte, en iets meer voorwaartse drang, ookal is het daar ook nog niet zoals het hoort :) maar dat is niet erg bij zo'n jong beest :)

Dit wilde ik ook zeggen:)
Ze is nog jong, dus uiteraard moet er nog veel getraind worden.
Maar ik vind het er wat ingehouden uit zien, vergeleken met die foto's.
Durf je hand af en toe naar voren te doen en kijk of ze die volgt, maar hou haar wel aan het werk.
Geef vertrouwen, dan krijg je het meestal terug.

Overigens heb ik een 3,5 jarige pittige tante, die tijdens het rijden op een gegeven moment met alles bezig was, behalve met mij.
Ik heb haar nu weer even naar de stal gebracht waar ze is ingereden, omdat ik het zelf niet op kon lossen zodat ze mij kunnen helpen.
Ik weet dus hoe lastig het is, en zal niet zeggen dat ik het beter zal doen.
Waar ik aandacht aan moet geven is dat ik haar nog meer aan het werk moet zetten, lang en laag of teugels op maat, ik mag haar geen kans geven om eruit te speren. Als haar beide oortjes naar voren gaan, ben ik eigenlijk al te laat...
Misschien kunnen jullie hier ook iets mee!

Succes in ieder geval met deze mooie dame!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:04

Leuk paard!

ik vind alleen wel dat je haar veel te hoog hebt lopen voor een 4 jarige..
laat haar lekker rond en laag komen zodat ze haar rug kan trainen, en laat haar dan pas hoger komen..

Succes ermee!

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:12

Dankjewel kirstin.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:25

Vind het een ontzettend leuk paard (voor wat ik er op kan zien op het donkere filmpje). Ik heb alleen het idee dat je je handen wat dicht bij je lichaam houdt. Probeer je paard eens wat meer ruimte te geven, hou je handen eens wat meer naar voren, en ga wat meer mee in de beweging. Dan zou het er misschien allemaal al wat meer ontspannen en wat minder strak uitzien.

Kimberleyvg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:42

avalonnancy schreef:
ik ben de eigenaresse van het paard, en heb de les gefilmd.
wij moeten haar van onze instructeur juis terugrijden in tempo omdat ze op die manier op de achterhand komt en meer verzameling krijgt waardoor ze licht wordt in de hand.
wij kunnen haar niet met meer lengte rijden, dit is omdat het een heel heet paard is die erg rillerig kan zijn. wij hebbe dus van onze instructeur geleerd om op deze lengte te rijden omdat dit het best werkt voor haar en voor ons, omdat ze zo niet de kans heeft om weg te springen of ervandoor te gaan.
wij rijden met een hoge stille hand waar we weerstand op geven en daar moet zij zelf op nageven. dus wij rijden zonder druk. op het moment dat ze nageeft EN ontspant dan kunnen wij onze handen naar voren zetten en zo iets meer hals en bovenlijn creeeren. maar dat kan dus alleen als ze helamaal ontspannen is op dr omgeving en dat is bij haar dus heel zelden.
zoals ze nu loopt op het filmpje loopt ze heel fijn ontspannen en is ze op twee vingers te rijden zo fijn is de aanleuning! alleen er hoeft maar iemand te bewegen aan de bakrand en ze is weg! dus vandaar dat wij haar niet die ruimte kunnen geven voor onze veiligheid maar ook voor de veiligheid van de andere ruiters.

kijk maar eens naar totilas dan zie je waar ze het karakter van heeft! edward kan die ook geen ruimte geven hoor want dan is hij hem ook kwijt als er ook maar iets gebeurd.

patricia ik ben hartstikke trots op jullie!
als je het verschil ziet met hoe ze liep en nu loopt dan loopt ze nu met veel meer lengte in haar hals en is ze veel fijner te rijden!
ga zo door!

Wat je zegt dat kan wel maar ik kan je als tip geven haar meer ontspannen te rijden ze is 4 en moet alles nog leren , je weet zelf mijn zwarte die is het zelfde als die van jou alleen ik rij der wel ontspannen weet dat het in het bewgn moeilijk is maar later zou je er profijt van hebben. Btw het verschil is wel dat die van jou 4 is en totilias 9 is. Het maakt mij niet uit maar kan je alleen als tip mee geven,

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 20:22

ik vind de ruiter erg gespanen rijden probeer wat meer lucht in je handen te krijgen en niet de boel vast zetten
en je onderbenen stilhouden
verder leuk paard maar de ruiter is erg gespanen in ze armen ik vind het paard er niet heet uitzien ;) eerder lui
ik denk dat dit paard je gewoon in de zeik neemt en onderwerk uit wil komen
de achterhand sloft maar erges heen wat erg zonde is
voor ze lopen probeer haar ook wat meer ronder te rijden niet zo gespanen boven in te rijden maar wat meer naar benden toe naar het halstrekken anders blijf je tegen dit probleem elke keer aan lopen
dan komt vast wel goed met jullie

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-09 21:04

Ze neemt me niet in de zeik hoor ;)
Bedankt voor je tips

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:52

Ik zie ze ook liever laag en rond, maar leuk paard heb je :D

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:58

Dankje :o

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:09

Als het peerd in kwestie zo een zeikerd is als gezegd wordt (waar ik gemakshalve dan ook van uitga) dan zou mijn eerste taak zijn: dat aanpakken! Gribjes zijn niet de meest gemakkelijke dieren, is bekend, maar mij hemel, voordat ik mijn paard in een bepaalde houding zou dwingen "omdat ze dan maar zo min mogelijk raar zou gaan doen" kon je lang gaan wachten zeg!

De oplossing van de instructeur vind ik dan ook waardeloos en ik vraag me dan ook af waar hij zijn jury-diploma behaald heeft... of gekregen heeft, want waarschijnlijk bij de frites mét in de plaatselijke snack-bar. Wat een waardeloos advies zeg!

Ik wil TS noch eigenaresse aanvallen, maar wat ik niet snap, is dat er compromissen gesloten worden met een paard, terwijl je uiteindelijk het ongewenste gedrag moet aanpakken, niet uit de weg moet gaan!

suzannef91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:07

Als ik jou was zou ik je handen iets meer voor het zadel houden, dus minder boven het zadel.

Verder is er niet zoveel te zien op het filmpje,
maar ik vind wel dat je super mooie laarzen hebt(L)

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 14:21

ik ga binnenkort weer even nieuwe foto's + filmpje maken, die zullen duidelyker zyn.
dankjee suzannef91 :o

wittewitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:10

Leuk een gribaldi..
Ik ben het niet eens met het verkrijgen van verzameling door langzamer te rijden. Hiervan wordt het achterbeen alleen trager ipv meer dragend. Ook het rillerige wordt er niet minder van. Mooi voorwaarts neerwaarts rijden en het paard de tijd geven. Als het paard weet en begrijpt wat er gevraagd wordt gaat wordt het hete wel minder en gaat her rillerige er wel af. Door langzamer te gaan rijden wordt het paard alleen maar heter en wakkerder

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:48

Wat een geweldig dier! Daar kan echt nog heel wat uitkomen zo te zien!

Inderdaad, ook ik vind het zonde. Ik heb een democraat.. een heeeeeeeeeel kijkerig paard, opzich niet rillerig, maar ook overal mee bezig behalve met mij :P, ik rijd hem dan juist voorwaarts.
Met ons ander paard, is altijd onwijs pittig op ander terrein, ook hem rijd ik dan in het begin goed naar voren.
Denk dat bij dit paard beter werkt om hem actiever te krijgen vanuit achter. Dat je hem niet alle lengte geeft snap ik ook wel.
Maar ik denk dat als hij goed voorwaarts is, eenmaal goed op jou gericht is sneller kan ontspannen er al een heel ander beeld ontstaat.
Snap dat het moeilijk is, zeker met een jong dier, maar er kan nog zoooveeel uitkomen!
Succes ermee!

xptries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 21:04

Dank jullie wel, wittewitte en basic_

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:37

Fijn paaard!! :~ :9
Heb zeeer veel respect voor jullie,want dit is geen makkelijk paard!
Was laatst mee en vond dat je haar goed voorwaarts reed,waarbij ze echt fijne stukjes had.
Veel overgangen rijden, voorwaarts en weer terug op je zit, zodat het achterbeen fijn meekomt en ze allert blijft.

Nogmaals vind dat jullie goed bezig zijn en 1 ding is zeker; Jullie komen erwel! +:)+
:*

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 19:33

Ik vind dat je echt een heel mooi paard hebt!! Leuke combinatie zijn jullie! Ik vind dat je hem netjes rijdt het is een jong paard en kun je nog niet te veel van vragen en van verwachten!

Ga zo verder:D

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 15:46

Leer mij Gribaldi's kennen :7 ... Ik heb wat gevlogen!
Ik denk oprecht dat dit niet de manier is om haar in het gareel te krijgen/houden :n Ze is 4 toch? Dan hoor je je nog niet druk te maken over verzameling ed! Zorg er eerst maar eens voor dat dat paard vertrouwen krijgt in zijn ruiter en de dingen uit de omgeving! Ik beken eerlijk dat ik mijn Gribaldi ook altijd in de smiezen hield, maar dat deed ik niet door hem in één houding te dwingen 'opdat hij maar geen kant op kan'. Probeer de hals eens kleine stukjes te laten zakken. Daarbij kun je 'm gerust rond houden, maar kijk eens of dat je met kleine stukjes de hals ietsje meer lengte kan geven. Al zijn dat maar stukje van 5 meter, deze kun je later vanzelf uitbouwen.
Trouwens: ik zie Edward Gal Totilas, na een Grand Prix proef waarin hij echt op het schepst van de snede rijd, gewoon stap-lange teugel geven zonder geren en gevlieg. Die vergelijking klopt dus niet helemaal. Ze hebben ook allemaal nog een moeder en ze hebben allemaal een bepaalde opvoeding genoten.

Nogmaals, je hoeft mij echt niet te vertellen hoe erg ze kunnen vliegen, maar ik denk niet dat je het probleem er op deze manier onder krijgt.

rokzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:46

Ik vind jullie een heel erg leuk team
Maar probeer inderdaad je benen wat stiller te houden,
Het lijkt wel alsof je iedere pas drijft,
Ik zelf heb dat ook en ik heb het afgeleerd.
En je paard lijkt wel erg onrustig met het hoofd, misschien moet jij je handen iets meer ontspannen.

marinkaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:11

probeer je bene ietsjes stiller te houden idd,
jammer dat het filmpje zo donker is,
en volgens mij ben je erg lief voor het paardje.
leuke combinatie ook! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:32

Ze zou wat voorwaartser en neerwaartser mogen zijn, niet dieper maar lager
met haar neus... ze lijkt wat gespannen te lopen in haar rug(donker filmpje)
Ze ook wat lijkt te sloffen, ze mag wat actiever worden van achter naar
voren. Zou er in de les gewoon een x naar vragen, hoe je dat het beste kunt doen.
En je benen mogen wel wat stiller.

Verder niet veel op aan te merken, het blijft een jong dier.
Trainze!