Zo denken paarden niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Zo denken paarden niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 20:20

Bedankt voor de reacties!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:59

Pollewoppy schreef:
Ik vraag me ook af of het paard 'denkt' aan rust wanneer de ruiter er valt en het paard op stal wordt gezet. Ik denk wel dat het paard de link kan leggen tussen het bokken en het kwijtraken van de ruiter en daardoor onder een oefening uitkomen. Dat ligt korter op elkaar zeg maar dan de rust op stal. Wanneer het paard namelijk weer op stal staat (of in de wei) denkt hij al lang niet meer aan wat er 10 min. geleden in de bak gebeurd is...

Beetje vaag misschien, sorry

Niet mee eens, een paard kan wel degelijk denken, en de gebeurtenissen op zich laten inwerken, dingen laten bezinken. Hoe vaak kom het niet tegen, je oefent een manoevre, en het wil maar niet lukken. Je zet je paard weg, pakt hem de dag erop weer op en ineens gaat het perfect. Is dat het spreekwoordelijke kwartje wat gevallen is, of heeft hij erover na kunnen denken?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:01

Denk jij dat je paard in zijn stal gaat staan nadenken over de oefening om deze vervolgens de volgende dag goed uit te voeren?

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:02

helemaal gelijk!!
zo denken ze teminste uit mijn ervaring ( dat ik gezien heb dan)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:03

Een paard kan het algehele gevoel van de training meenemen tot in zijn stal. Of dingen goed gingen of verkeerd gingen. Daarom moet je ook altijd positief eindigen.
Dat hij ineens de geest krijgt dat hij bijv. op de goede hand moet aangalopperen geloof ik niet. Maar hij zal opener staan voor de volgende sessie, waardoor dingen wel beter lukken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:08

Hier haak ik af, ik heb geen idee of paarden opener staan voor een volgende training na positieve afsluiting.

Ik moet nu wel opeens denken aan de keren dat ik niet fijn heb gereden en vervolgens de volgende dag ook niet. Als ik gereden had zoals ik wilde, kon ik de volgende dag verder waar ik gebleven was. Ik denk niet dat dat zo zeer doorwerkt tot in zijn stal maar hoe wel.. :\

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:17

ik denk dat het idd verschilt per paard, maar als je kan vind ik dat je er gewoon weer op moet gaan zitten, helaas heb ik van de 3x en 1 schijnval :P(leek alsof ik gewoon heel elegant eraf wou stappen in galop en lukte ook nog haha) er 2 x niet meer op kunnen gaan zitten... helaas, de andere 2 keren wel gewoon!

ik denk wel dat je paard beloond word... als het een bok van vrolijkheid was zal het wel mee vallen, maar paarden die bokken om te protesteren tegen de ruiter, die leren wel degelijk dat ze toch echt succes hebben met het bokken.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:41

nou misschien denkt een paard niet de volgende keer van joepie nog een keer maar het is wel een beloning van yeahh het is me gelukt haar van me rug te krijgen ! ook voor de ruiter is het niet goed want als je van een paard afvalt en er niet meer op gaat is de kans er dat je de volgende keer neit meer durft. (dit geld natuurlijk alleen als je nog wel kan rijden dus niet onwijze pijn hebt)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:47

reken maar dat een paard denkt! misschien niet zoals wij, maar actie/reactie snappen ze dondersgoed.
laat je paard 4X de hoek afsnijden en ik kan je garanderen dat je paard dit de 5de keer weer gaat proberen.
ben zelf bezig geweest met een pony van een leerling die in het begin enkele malen per toeval de ruiter eraf heeft weten te bokken omdat de ruiter nog beginnend was. resultaat: lekker in een hoekje staan suffen ipv aan het werk en zelfs enkele malen direct afgezadeld omdat de ruiter bang was of pijn had.
Pony onthoud dit, leert dat de actie bokken als reactie heeft dat ze klaar is en misbruikt dit vervolgens steeds vaker.
nou.. nu een jaar later flikt deze pony dit nog altijd om dit te proberen als ze niet wil werken/rijden, en dan ook absoluut erg gericht op het eraf werken van de ruiter.
gelukkig is de ruiter ondertussen zo ver dat ze niet meer valt,maar deze bok actie laat toch wel zien dat paarden wel degelijk kunnen nadenken over zulke zaken.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:59

@ Cassidy:
Ik geloof best dat een paard de volgende training beter oppakt wanneer de vorige training positief is afgesloten. Ik wil ook niet zeggen dat een paard niet dingen op zich in kan laten werken.

Maar wat ik niet geloof is dat een paard dingen overdenkt op de manier zoals wij mensen dat doen. Ik heb ook niet gezegd dat een paard helemaal niet denkt. Maar een paard gaat niet op stal het uurtje training in gedachten nog eens bij langs hoor. Dat maak je mij niet wijs. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij er niks mee doet. Ik geef alleen aan dat ik er van overtuigd ben dat hij dingen niet zo overdenkt als wij mensen doen.

Hoe dan wel?
Dat moet je niet aan mij vragen. Ik ben geen wetenschapper en geen paard...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:10

Ik denk dat het postief afsluiten/ volgende dag prettig starten van twee kanten werkt.
- Ruiter is tevreden, beloont het paard. Paard is ontspannen. Volgende dag met opzadelen heeft het paard dit gevoel onthouden, gaat ontspannen mee op stap.
- Ruiter is tevreden, beloont het paard. Met een goed gevoel stapt de ruiter af. Volgende dag herinnert ruiter dat goede gevoel, en stapt vol goede zin op.

Paarden zijn verdomd gevoelig voor emoties van de mens (ruiter), dus vooral het gevoel van de ruiter zal naar mijn mening een grote invloed zijn.

Actie-gevolg...heb ik niets toe te voegen aan bovenstaande reackties :P

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:13

Helemaal eens Juut! :j

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:20

Lyonesse schreef:
Het is niet denken, het is leren. Dieren leren door oorzaak -> Gevolg, het is slechts een kwestie van koppelen. Bok = ruiter eraf = niet meer niet meer werken = rust. Sommige paarden zullen dat heel snel door hebben, anderen zijn wat trager van begrip :+

Mee eens :) .

Nu ben ik niet van mening dat de ruiter die er af gevlogen is, perse degene moet zijn die er weer op gaat; voor hetzelfde geld heeft die zich echt pijn gedaan en kán er gewoon niet meer op :+ . (Denk dat het meer het psychologische aspekt voor de ruiter is om er weer op te stappen ;) .)
Het is m.i. wél belangrijk dat er daarna (weer) iemand op gaat die niet "bang" is voor het paard ("Ojee, dadelijk bokt ´ie (me er) weer (vanaf) := !!"), zodat het paard iig weet dat bokken niet meteen rust betekend :) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:31

Heb 1x meegemaakt dat de ruiter erafgevallen is, ik de volgende dag op stal kwam om hem te rijden (wist niets van de val) en hem bibberend in een hoekje vond waabij volledig spastisch reageerde op elke handbeweging. Ergens had dit paard in zijn verleden heel duidelijk geleerd dat je na een valparij in elkaar gerost wordt, dat kon niet missen. Gelukkig is hij er goed overheen gekomen.
Dat is een duidelijk voorbeeld van leren.

Denken kunnen ze ook volgens mij. Men neme een kudde paarden en voertijd. Kudde staat te wachten in de paddock voor een gesloten hek. 1 slimmerik kijkt om zich heen, loopt 300 meter terug naar de achterkant van de wei om daar via het wandelpad zijn geluk eens uit te proberen en voila, idd dat hek blijkt wel open en hij staat op stal terwijl de rest nog staat te drammen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 22:20

Bedankt voor de reacties :D !

Tom_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 17:24

Nou paarden denken meschien niet altijd zo, maar ze zijn wel slim niet alle paarden zullen zo denken maar ik ben er voor om er toch weer op te gaan. Het is verstandig om zo i zo de ruiter er weer op te zetten om dat ze soms er bang van kan woorden. Maar ja ieder zijn eigen bedenkingen we komen er nooit achter hoe een paard egt denkt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:29

ik weet niet hoe een paard denkt maar wel dat hij leert naar ervaring en sommige hebben het na 1x door en andere moeten iets 10x herhalen.

Liesssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:37

Lowara schreef:
reken maar dat een paard denkt! misschien niet zoals wij, maar actie/reactie snappen ze dondersgoed.
laat je paard 4X de hoek afsnijden en ik kan je garanderen dat je paard dit de 5de keer weer gaat proberen..

Inderdaad! En dat is dus ook het geval met ruiters eraf gooien.. Kijk vooral eens naar jonge paarden. Wanneer deze in het begin al snel een ruiter eraf krijgt door te etteren en de ruiter gaat er niet meer op blijven ze het proberen. Paarden zijn een stuk slimmer dan je denkt! Niet dat ze in hun stal ook eens de les gaan overdenken ;) maar reken maar van yes dat ze weten wat het gevolg is van hun acties! Mocht dit 1x gebeuren zal het niet zo'n vaart lopen (bij de meesten) maar wanneer er telkens een ruiter afgaat wanneer ze beginnen te etteren dan onthouden ze dat zeker weten wel

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:52

Ik ben vorig jaar van mijn jonge paard afgevallen.
Hij bokte niet eens, maar draaide heel snel om.
Ik verloor mijn evenwicht en viel, waardoor paard schrok en achteruit sloeg.
Gevolg... arm gebroken, ik kon er dus niet meer op.
Hij heeft geen straf gehad, is alleen door mijn toenmalige bijrijdster afgezadelt en in de wei gezet.
Ik ben toen een paar dagen niet geweest, terwijl ik anders zeker 2x per dag kwam.
Paard was behoorlijk down op dat moment en de 1e x dat ik weer naar stal kwam wou hij niet bij mij komen.
Hij stond maar zielig in de wei, alsof hij toch wel wist dat wat hij had gedaan niet goed was.
Toen ik wat minder pijn had, toch geprobeert om zelf weer wat dingen van de verzorging over te nemen en het was alsof hij wist dat ik last van mijn arm had, zo ontzettend voorzichtig was hij met mij.
Maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het wel spannend vond toen ik er weer voor het eerst op ging en ik ben nog steeds bang om te vallen.
En dat terwijl ik eerder op elk willekeurig paard stapte, maakte mij niet uit hoe gek ze deden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:55

Die van mij kan nogal snel verbanden leggen... heel handig met rijden over het algemeen.
Maar met een val zal hij net zo snel oorzaak-->gevolg uit z'n koppie leren :+
Dus ik zou, wanneer het lichamelijk mogelijk is, altijd er meteen weer opkruipen en hem goed aan het werk zetten.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 20:59

Ik denk dat het ook wel per paard aan ligt hoe die op een vallende ruiter reageert en weggezet worden. Je hebt van die slimme paarden die daar inderdaad wel gebruik van kunnen maken, maar er zullen ook wel genoeg paarden zijn die misschien het verband van vallende ruiter en rust wel zien, maar die gewoon niet gebruiken.

Ikzelf ben ook wel van na het vallen gelijk weer opstappen. Is me de afgelopen vallen alleen helaas niet gelukt. Ik val de laatste tijd op zo'n manier dat ik echt even rustig moet gaan zitten.
Maar gelukkig heeft mijn paard er nog geen gebruik van gemaakt. Al is hij wel zo'n type ervoor! :P

Dexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:40

Het is eerder voor de ruiter zijn/haar angst om na een val weer op het paard te gaan zitten, dan dat het paard hier baat bij heeft.
Tuurlijk na een bok moet je het paard niet gelijk op stal zetten,maar nog even doorrijden.

Maar ik denk niet dat ieder paard hier meteen 'misbruik' van gaat maken,door de volgende keer meteen weer te bokken als je ook maar net zit.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 08:03

Een paard denkt niet.. Een paard reageert.

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:44

Ik ben wel van mening, dat sommige paarden zoiets hebben dan van heyy als ik mijn ruiter eraf gooi kan ik lekker de stal op.

Zelfde verhaal als met teugelkreupel lopen, dat is ook niet het uit het niks gekomen.
Ojee paard is kreupel, snel eraf, en paard kan lekker in de stal gaan eten.
Ik heb zelf zo een paard gezien, genoeg onderzoeken gehad, niks mee aan de hand, was teugelkreupel, en als hij werd anagepakt, nou dan kon die lopen ^)

Dus ik denk dat sommige paarden, misschien vooral jonge paarden? Dat weet ik dan niet zeker. Dat wel doorhebben, als de ruiter niet meer erop durft als ze eraf gegooit zijn.

Maar het zal niet bij alle paarden zo zijn, mijn oude paardje viel ik ook welleens vanaf, maar die bleef erna gewoon braaf.

Mijn nieuwe jonge paard, als ik daar vanaf val, stap ik zeker weten erna nog erop, al is het maar even.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 09:37

Ik ben van mening dat er zeker paarden zullen zijn die het spelletje doorhebben.

Mijn haflinger is ook ontzettend dominant en probeert vaak onder iets uit te komen, en zodra ze doorheeft dat het haar lukt, doet ze het de volgende keer weer....