Hoe rij je een snelle pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:38

Frusty sorry meer kan ik hier niet uithalen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 23:41

Okkie1 schreef:
_-:( Frusty sorry meer kan ik hier niet uithalen....

Zachte Heelmeesters maken stinkende wonden.

Het is echt DE manier om renners te corrigeren (vooropgesteld dat de basisopleiding goed is en er lichamelijk niets aan het paard mankeerd, rugproblemen enz. Passend zadel is essentieel, tanden laten controleren) Klinkt als wild west (en misschien is het dat ook, want ik rij western Haha!) Als je er niet achter staat moet je het vooral niet doen...Blijf maar lekker op een racepony zitten dan.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:03

als jij denkt dat dat DE manier is blijf maar in die waan het spijt me zeer amar denk je nou werkelijk waar dat een paard gaat nadenken over hoe hard hij heeft moeten rennen die dag ?!

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:07

Cassidy schreef:
Okee...een tip...en die werkt echt, maar dan moet je ook de bak voor jezelf hebben, en zelf de nodige conditie. Neem een zweep mee en trek een paar sporen aan...

Ga op het paard rijden. Als het paard wil rennen in de galop, laat haar rennen. Galoppeer aan en ga maar door...ze zal in het begin hard gaan, en na verloop van tijd zelf in tempo willen terugvallen. Maar dat mag je niet toestaan. Zet haar aan in een snel tempo, en blijf in dat tempo galopperen, totdat jij zegt dat het goed is en dat ze zachter mag. Dit kan wel een kwartier duren, als niet langer. Zet haar dan op stal (ga niet nog lopen tutten, afzadelen enz.) Zadel oplaten, deken op en in stal vastzetten. Laat haar zo een tijd staan nadenken, en uitrusten. Zorg ervoor dat er geen reuring is op stal, en geen kinderen aan haar lopen te tutten en te aaien en haar zielig vinden en snoepjes geven. Ze moet de tijd hebben om na te denken.
Als ze weer op adem is, stap je er weer op, en galoppeer je weer aan. Wil ze snel, dan mag ze snel, maar op het moment dat ze moe wordt drijf je weer aan, ze mag gewoon niet langzamer worden. Dat doe je weer een tijdje (kwartier of zo) , en dan zet je haar weer op stal (zadel op, halster om en vastzetten) Als ze is uitgerust kun je afzadelen.

Daags daarop doe je het weer: wil ze hard, dan mag ze hard...wil ze langzamer MOET ze hard. Tot jij geeft dat ze langzamer mag.

Niet teveel gaan tutten, geen overgangen rijden. Laat haar merken dat hard gaan niet leuk is...

Als je het goed doet dan heb je er met twee dagen geen last meer van.

Opzich ben ik het wel met jouw eens.. Maar niet helemaal! Haha! 1 van mijn pony's deed dat ook wel eens, enorm rennen en hard willen. Heel vervelend. Mijn instructrice zei toen ook: "Ga maar galoperen op zijn tempo" Dat ging dus hartstikke hard. Maar op een gegeven moment gaat ie langzamer, en toen riep mn instructrice: "heey, laat 'm in dat snelle tempo doorgaloperen!!" Dus ik had echt zoiets van: huh?? Maar ik deed 't wel, en t werkte wel. Want hij gaat beseffen dat de hele tijd hard gaan niet zo'n pretje is.

Maar ik ben het niet helemaal eens met de manier waar je er dan erna mee om gaat. Je hebt wel met een dier te maken, wat ook spierpijn kan hebben. Dus dat "zomaar op stal zetten" zou ik persoonlijk niet doen. Dat is slecht voor de spieren.
Mijn instructrice zei na een tijdje dat ik moest gaan stappen aan de lange teugel. En toen ie weer op adem was deden we precies 'tzelfde op de andere hand.

Nou dan leert ie t wel af hoor *LOL* Je moet er vooral op letten dat je 'm niet in tempo laat zakken. Hij wilde toch hard?! Nou dan moet ie ook hard! Haha! Na een paar keer krijgt ie door dat ie beter kan doen wat jij wilt.

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:12

LMsWinnetou"]
[quote="Cassidy schreef:
Okee...een tip...en die werkt echt, maar dan moet je ook de bak voor jezelf hebben, en zelf de nodige conditie. Neem een zweep mee en trek een paar sporen aan...

Ga op het paard rijden. Als het paard wil rennen in de galop, laat haar rennen. Galoppeer aan en ga maar door...ze zal in het begin hard gaan, en na verloop van tijd zelf in tempo willen terugvallen. Maar dat mag je niet toestaan. Zet haar aan in een snel tempo, en blijf in dat tempo galopperen, totdat jij zegt dat het goed is en dat ze zachter mag. Dit kan wel een kwartier duren, als niet langer. Zet haar dan op stal (ga niet nog lopen tutten, afzadelen enz.) Zadel oplaten, deken op en in stal vastzetten. Laat haar zo een tijd staan nadenken, en uitrusten. Zorg ervoor dat er geen reuring is op stal, en geen kinderen aan haar lopen te tutten en te aaien en haar zielig vinden en snoepjes geven. Ze moet de tijd hebben om na te denken.
Als ze weer op adem is, stap je er weer op, en galoppeer je weer aan. Wil ze snel, dan mag ze snel, maar op het moment dat ze moe wordt drijf je weer aan, ze mag gewoon niet langzamer worden. Dat doe je weer een tijdje (kwartier of zo) , en dan zet je haar weer op stal (zadel op, halster om en vastzetten) Als ze is uitgerust kun je afzadelen.

Daags daarop doe je het weer: wil ze hard, dan mag ze hard...wil ze langzamer MOET ze hard. Tot jij geeft dat ze langzamer mag.

Niet teveel gaan tutten, geen overgangen rijden. Laat haar merken dat hard gaan niet leuk is...

Als je het goed doet dan heb je er met twee dagen geen last meer van.

Opzich ben ik het wel met jouw eens.. Maar niet helemaal! Haha! 1 van mijn pony's deed dat ook wel eens, enorm rennen en hard willen. Heel vervelend. Mijn instructrice zei toen ook: "Ga maar galoperen op zijn tempo" Dat ging dus hartstikke hard. Maar op een gegeven moment gaat ie langzamer, en toen riep mn instructrice: "heey, laat 'm in dat snelle tempo doorgaloperen!!" Dus ik had echt zoiets van: huh?? Maar ik deed 't wel, en t werkte wel. Want hij gaat beseffen dat de hele tijd hard gaan niet zo'n pretje is.

Maar ik ben het niet helemaal eens met de manier waar je er dan erna mee om gaat. Je hebt wel met een dier te maken, wat ook spierpijn kan hebben. Dus dat "zomaar op stal zetten" zou ik persoonlijk niet doen. Dat is slecht voor de spieren.
Mijn instructrice zei na een tijdje dat ik moest gaan stappen aan de lange teugel. En toen ie weer op adem was deden we precies 'tzelfde op de andere hand.

Nou dan leert ie t wel af hoor *LOL* Je moet er vooral op letten dat je 'm niet in tempo laat zakken. Hij wilde toch hard?! Nou dan moet ie ook hard! Haha! Na een paar keer krijgt ie door dat ie beter kan doen wat jij wilt.

Succes!
[/quote]

Misschien klinkt het wat cru zoals het er staat, maar ik zei ook: deken op (tegen afkoelen) en niet te lang staat tutten. Desnoods heb je het paard voor die tijd even op adem gestapt. Maar het paard moet de kans hebben om na te denken, en niet geinteresseerd staan kijken omdat jij langskomt en misschien wel een klontje/snoepje in je zak hebt, zijn hoefjes moet uitkrabben, de plekken waar het zadel heeft gelegen afsponzen, zijn voorpluk vlechten en desnoods de staart erbij. Gewoon, vastzetten, toedekken en weglopen. De rest van de verzorging doe je dan na een half uurtje of zo.

Ik ben trouwens blij dat er meer westernruiters zijn die dezelfde methode bezigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:14

Okkie1 schreef:
als jij denkt dat dat DE manier is blijf maar in die waan het spijt me zeer amar denk je nou werkelijk waar dat een paard gaat nadenken over hoe hard hij heeft moeten rennen die dag ?!

Absoluut. Paarden kunnen nadenken over wat er is gebeurt die dag. Misschien heb je het nog niet meegemaakt, maar soms wil je een oefening doen en die lukt maar niet.

Dan zet je het paard op stal, de volgende dag probeer je het weer, en ineens lukt het...

Hoe zou dat nou kunnen? Haha!

Paarden zijn slimmer dan we denken. Je hoeft ze maar twee keer een snoepje te geven uit een plastic zakje, en hij zal bij ieder ritselend zakje snoepjes verwachten.

Een keertje een rengalop op het strand, en hij zal het de rest van zijn leven niet meer vergeten...als hij daarna al ooit op het strand te houden is...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-05-03 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:15

Jaah oké, dat is inderdaad zo. Je moet verder geen aandacht aan 'm besteden. Toen ik dit voor 't eerst hoorde dacht ik ook dat t niet zou helpen. Maar 't werkt echt! *LOL*

Cassidy schreef:

Ik ben trouwens blij dat er meer westernruiters zijn die dezelfde methode bezigen.

Ik ben geen westernruiter Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:17

LMsWinnetou schreef:
Ik ben geen westernruiter Haha!

Oh? Ik dacht dat ik je naam zag....enfin, wat niet is kan nog komen?

LMsWinnetou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:18

Hmm denk 't niet... Ik hou 't liever bij springen! Haha! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:18

Cassidy, ik begrijp je gedachtengang wel, maar ik wil er toch enkele kanttekeningen bij plaatsen:
1- waarschijnlijk ben ik een van de weinigen die deze methode verschrikkelijk verkeerd heeft zien aflopen, resultaat was een volkomen dolgedraaid paard. Later gebruikte hij het rennen toch nog om onder werk uit te komen en wel zo dat het niet meer verantwoord was hem nog verder aan te sporen.
2- het gaat hier om een paard van een manege, ik denk dat de instructeurs daar ook wel een mening over hebben en mettertijd moet het dier ook weer door anderen gereden gaan worden.
3- dat een paard de volgende dag wel een oefening "ineens" kan uitvoeren, kan verschillende redenen/oorzaken hebben.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:21

Cassidy"]
[quote="Okkie1 schreef:

Absoluut. Paarden kunnen nadenken over wat er is gebeurt die dag. Misschien heb je het nog niet meegemaakt, maar soms wil je een oefening doen en die lukt maar niet.

Dan zet je het paard op stal, de volgende dag probeer je het weer, en ineens lukt het...

Hoe zou dat nou kunnen? Haha!

Paarden zijn slimmer dan we denken. Je hoeft ze maar twee keer een snoepje te geven uit een plastic zakje, en hij zal bij ieder ritselend zakje snoepjes verwachten.

Een keertje een rengalop op het strand, en hij zal het de rest van zijn leven niet meer vergeten...als hij daarna al ooit op het strand te houden is...
[/quote]

weet je hoe dat zou komen, omdat paarden gewoonte dieren zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:23

Okkie1 schreef:
weet je hoe dat zou komen, omdat paarden gewoonte dieren zijn!

En hoe doorbreek je een gewoonte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 00:23

Okki, dat klopt en daarbij komt nog de directe associatie, vooral bij dat zakje met snoepjes (conditie zit er zo in). Maar dat heeft helemaal niets te maken met nadenken volgens mij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:46

Ok, toegegeven, zak met snoepjes was het verkeerde voorbeeld. Maar paarden denken in mijn ogen wel degelijk na....niet alles is instinct, en niet alles is gewoonte.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 09:18

oke als jij daarin gelooft heb ik het recht niet om daar iets van te zeggen. maar het is gewoon onverantwoord om hem vanuit een overdreven harde galop zomaar op stal te zetten met zadel en al. denk aan spieren, blijven hangen met tuig etc. etc...

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 12:36

Ik hou het toch maar bij het consequent overgangen rijden. Van Cassidy`s manier heb ik wel gehoord in de zin van het paard door laten rennen als hij veel te hard gaat maar ALLEEN als hij niet wil stoppen!Alleen op die manier lijkt het door laten rennen mij zinvol. Marrit kan echter best remmen (terug naar draf) maar rustig galopperen vind ze erg moeilijk. Ik denk zelf dat het meer met lichamelijk onvermogen te maken heeft dat ze niet goed kan buigen en dus maar hard gaat rennen in de hoeken oid en als dat zo is lijkt het mij geen enkele zin hebben haar tot een rustige galop te dwingen door haar door te laten rennen als ze hard gaat en pas te stoppen als ik het zeg en haar daarna op te zetten om haar na te laten denken. Bovendien gaat het zoals Lovely ook al opmerkte om een manegepony en daar wil ik toch geen al te rare dingen mee doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:02

Okkie1 schreef:
oke als jij daarin gelooft heb ik het recht niet om daar iets van te zeggen. maar het is gewoon onverantwoord om hem vanuit een overdreven harde galop zomaar op stal te zetten met zadel en al. denk aan spieren, blijven hangen met tuig etc. etc...

Ik zou mijn paard vast vastzetten...hoofdstel uit en halster om. Zweetdeken op. Vertel mij nou niet dat je je paard nooit opgezadeld ergens vastzet? Vertel mij ook niet dat je je paard nooit in de box opzadelt? Dan doe je het een keertje in zijn box, in plaats van op de poetsplaats (opzadelen en opgezadeld vastzetten)? Mijn paard staat iedere keer na het rijden met zweetdeken op in zijn box. En ja, in dit geval na uitvoerig uitgestapt te hebben. Meestal douchen we nog, zodat ze het zout op haar huid kwijt is. Ze weet het al als ze de box inkomt, en gaat al met haar hoofd in de hoek staan waar ze normaal vaststaat. Zo blijft ze ook staan als ik haar niet vastzet. Superpaardje hoor!

Je moet een situatie ter correctie niet vergelijken met de dagelijkse omgang met het dier. Met mijn paard kan ik na het rijden uitvoerig knuffelen, ze wordt of gedouched, en als ik geen tijd heb onder een zweetdeken op stal gezet tot ze helemaal is afgekoeld. Staart vlechten, uitpluizen enz. doe ik allemaal op stal.

Zou ik een paard hebben dat stout is (rennen of zo) dan word ze weggezet met minimale verzorging, en de uitvoerige verzorging komt dan een half uurtje later. Dat ook maar voor een of twee daagjes...tot het probleem is opgelost.
Snap je nu hoe ik normaal met mijn paard omga? Zie je het verschil tussen het een en tussen het ander?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 15:05

Pjelk schreef:
Ik hou het toch maar bij het consequent overgangen rijden. Van Cassidy`s manier heb ik wel gehoord in de zin van het paard door laten rennen als hij veel te hard gaat maar ALLEEN als hij niet wil stoppen!Alleen op die manier lijkt het door laten rennen mij zinvol. Marrit kan echter best remmen (terug naar draf) maar rustig galopperen vind ze erg moeilijk. Ik denk zelf dat het meer met lichamelijk onvermogen te maken heeft dat ze niet goed kan buigen en dus maar hard gaat rennen in de hoeken oid en als dat zo is lijkt het mij geen enkele zin hebben haar tot een rustige galop te dwingen door haar door te laten rennen als ze hard gaat en pas te stoppen als ik het zeg en haar daarna op te zetten om haar na te laten denken. Bovendien gaat het zoals Lovely ook al opmerkte om een manegepony en daar wil ik toch geen al te rare dingen mee doen.

Methode werkt ook als hij te hard gaat omdat hij alleen hard gaan leuk vind. Het paard moet merken dat je van hard gaan erg moe wordt.
Voor de rest lijkt het me zeer verstandig om in deze rekening te houden dat het een manegepaard is. Die kun je nooit in een weekje goed krijgen, en als er anderen op rijden is dat wat je bereikt hebt ook zo weer weg.
Misschien gaat het over een poosje beter, als ze wat meer in conditie komt. Succes ermee.

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 16:07

Cassidy schreef:
Voor de rest lijkt het me zeer verstandig om in deze rekening te houden dat het een manegepaard is. Die kun je nooit in een weekje goed krijgen, en als er anderen op rijden is dat wat je bereikt hebt ook zo weer weg.
Misschien gaat het over een poosje beter, als ze wat meer in conditie komt. Succes ermee.

Je kan idd in een week weinig bereiken met zo`n paardje en het wordt al helemaal moeilijk omdat er ook nog andere mensen op rijden. Na deze week heb ik over drie week zomervakanite en dan hoop ik haar weer een paar keer per week te kunnen rijden. Ik weet dat het kalmer maken van een rennerig paard heel lang kan duren omdat ook mijn eigen Fjord eerst alleen maar hard kon. Het heeft ook bij hem een jaar geduurd voor ik hem fatsoenlij onder me kon houden. Maar ik denk maar zo: iedere training is mooi meegenomen en de instructrices hebben graag dat ik het doe, zelf heb ik er lol in en vor het paardje kan het iig geen kwaad.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:19

het paard gaat niet hard omdat hij dat leuk vind maar om onder het werk uit te komen, balans te zoeken, pijn heeft. etc. etc.

en nee ik zadel mijn paard nooit op in de box en nee ik laat hem ook niet onbeheerd met zadel en hoofdstel in ergens staan en nee ik zet hem ook niet op stal zonder hem te hebben uitgestapt etc.

ik ga ook niet vertellen op welke manier iemand met zijn paard om moet gaan maar ik geef wel mijn mening. en ik blijf erbij dat ik het vreselijk onverantwoord vind hoe je het ook went of keert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 17:22

Je mag het onverantwoord vinden hoor. Iedereen heeft dingetjes die hij wel doen of niet doet. Sommige dingen zijn terecht, en andere mateloos overdreven. En dat is mijn mening...

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:02

Okkie1 schreef:
het paard gaat niet hard omdat hij dat leuk vind maar om onder het werk uit te komen, balans te zoeken, pijn heeft. etc. etc.

en nee ik zadel mijn paard nooit op in de box en nee ik laat hem ook niet onbeheerd met zadel en hoofdstel in ergens staan en nee ik zet hem ook niet op stal zonder hem te hebben uitgestapt etc.

ik ga ook niet vertellen op welke manier iemand met zijn paard om moet gaan maar ik geef wel mijn mening. en ik blijf erbij dat ik het vreselijk onverantwoord vind hoe je het ook went of keert.

hmm mijn pony,heeft zeer goede belans,wil graag werken,heeft geen pijn en niks,maar vind het gewoon leuk om hard te gaan.
dus naar mijn mening vind hij het wel leuk,ze loopt netjes maar heeft gewoon een harde gang.

maar ja ik heb dit eens gedaan toen mijn paard alleen wou crossen in de galop,super dwars was en niets meer wou doen,echt om jankend op te zitten.
ik ben eraf gesprongen heb der op stal gesmeten tuig afgedaan,geen voer gegeven,geen blik aandacht of wat dan ook.
de dag erna alleen gevoerd en op stal gezet dus.
en de dag daarna ben ik gaan rijden,super paardje,lekker mijn tempo,oplettend en alles.
voor een keer kan dit gaan kwaad vind ik,het is wat anders als ik het iedere keer doet als het eens niet goed gaat.
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 09-05-03 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:33

Ik ga met Cassidy mee...
Ik heb die methode zelf toegepast, en ik heb nu een paard dat op mijn tempo blijft lopen...
Ik heb ze wel niet na die galop meteen op stal gezet,
maar even in de stapmolen, totdat ze niet meer stond te pompen.
Maar daarna op stal, geen blik meer waardig keuren, niet aaien, niet tegen spreken, ...
De dag erna had ik een paard onder mijn kont dat op mijn tempo bleef lopen.
Maar dit hangt ook erg af van het karakter van het paard denk ik.
Als je paard zich snel aan je geeft, zal het helpen.
Maar ik rijd ook een paard waar dit helemaal niet bij werkt.

Met dat paard waar het dus niet bij werkt,
rijd ik veel overgangen, tempowisselingen en figuren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 01:46

beautyfull_mickey"]
[quote="Okkie1 schreef:

hmm mijn pony,heeft zeer goede belans,wil graag werken,heeft geen pijn en niks,maar vind het gewoon leuk om hard te gaan.
dus naar mijn mening vind hij het wel leuk,ze loopt netjes maar heeft gewoon een harde gang.

maar ja ik heb dit eens gedaan toen mijn paard alleen wou crossen in de galop,super dwars was en niets meer wou doen,echt om jankend op te zitten.
ik ben eraf gesprongen heb der op stal gesmeten tuig afgedaan,geen voer gegeven,geen blik aandacht of wat dan ook.
de dag erna alleen gevoerd en op stal gezet dus.
en de dag daarna ben ik gaan rijden,super paardje,lekker mijn tempo,oplettend en alles.
voor een keer kan dit gaan kwaad vind ik,het is wat anders als ik het iedere keer doet als het eens niet goed gaat.
[/quote]

onder het werk uit komen betekend niet dat je paard niet graag werkt maar dat hij het zichzelf makkelijk maakt. wat logisch is. wij doen dit ook omdat we een computer gebruiken voor te typen wil nog niet zeggen dat we een hekel aan schrijven hebben het is gewoon makkelijker dus doen we het. of het beter is, is een tweede.

verder heb ik mijn mening al gegeven van deze methode. ieder zijn eigen keus wat diegene er mee doet.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 11:17

Gewoontedier? Je paard hoort de gewoonte te hebben jou als zijn baas te accepteren. Doet deze dat niet, heb je toch echt een probleem.

En dat 1 keer rengalop op het strand en ze blijven het doen... grote onzin. Ik heb mijn beest onder controle op het strand, ookal laat ik haar 10 keer achter elkaar helemaal gaan op het strand, dan nog kan ik haar de keer daarna bij een rustig ritje gewoon bij me houden. Het betekend niet dat ze niet hard wil, maar als ik NEE zeg dan weet zij dat het ook echt NEE is.

Net als wanneer er een ander paard vandoor gaat wanneer ik daarnaast rijdt op het strand, elk paard zal proberen erachteraan te gaan, maar als jij zegt dat hij dat niet mag, zal hij toch echt naar jou moeten luisteren, daar kun je je paard op trainen!

Die methode van Cassidy heb ik ook eens uitgeprobeert op Flair in het begin, ik kwam er al snel achter dat dat niet werkte. Als de galop zo hard gaat kan je er ook eens bij nadenken dat je paard misschien wel moeite heeft met het maken van een galopsprong als jij erop zit, dan is hard gaan een optie!