sorry meer kan ik hier niet uithalen.... Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Okkie1 schreef:_-:(![]()
sorry meer kan ik hier niet uithalen....
) Als je er niet achter staat moet je het vooral niet doen...Blijf maar lekker op een racepony zitten dan. Cassidy schreef:Okee...een tip...en die werkt echt, maar dan moet je ook de bak voor jezelf hebben, en zelf de nodige conditie. Neem een zweep mee en trek een paar sporen aan...
Ga op het paard rijden. Als het paard wil rennen in de galop, laat haar rennen. Galoppeer aan en ga maar door...ze zal in het begin hard gaan, en na verloop van tijd zelf in tempo willen terugvallen. Maar dat mag je niet toestaan. Zet haar aan in een snel tempo, en blijf in dat tempo galopperen, totdat jij zegt dat het goed is en dat ze zachter mag. Dit kan wel een kwartier duren, als niet langer. Zet haar dan op stal (ga niet nog lopen tutten, afzadelen enz.) Zadel oplaten, deken op en in stal vastzetten. Laat haar zo een tijd staan nadenken, en uitrusten. Zorg ervoor dat er geen reuring is op stal, en geen kinderen aan haar lopen te tutten en te aaien en haar zielig vinden en snoepjes geven. Ze moet de tijd hebben om na te denken.
Als ze weer op adem is, stap je er weer op, en galoppeer je weer aan. Wil ze snel, dan mag ze snel, maar op het moment dat ze moe wordt drijf je weer aan, ze mag gewoon niet langzamer worden. Dat doe je weer een tijdje (kwartier of zo) , en dan zet je haar weer op stal (zadel op, halster om en vastzetten) Als ze is uitgerust kun je afzadelen.
Daags daarop doe je het weer: wil ze hard, dan mag ze hard...wil ze langzamer MOET ze hard. Tot jij geeft dat ze langzamer mag.
Niet teveel gaan tutten, geen overgangen rijden. Laat haar merken dat hard gaan niet leuk is...
Als je het goed doet dan heb je er met twee dagen geen last meer van.
1 van mijn pony's deed dat ook wel eens, enorm rennen en hard willen. Heel vervelend. Mijn instructrice zei toen ook: "Ga maar galoperen op zijn tempo" Dat ging dus hartstikke hard. Maar op een gegeven moment gaat ie langzamer, en toen riep mn instructrice: "heey, laat 'm in dat snelle tempo doorgaloperen!!" Dus ik had echt zoiets van: huh??
Maar ik deed 't wel, en t werkte wel. Want hij gaat beseffen dat de hele tijd hard gaan niet zo'n pretje is.
Je moet er vooral op letten dat je 'm niet in tempo laat zakken. Hij wilde toch hard?! Nou dan moet ie ook hard!
Na een paar keer krijgt ie door dat ie beter kan doen wat jij wilt. 
LMsWinnetou"]
[quote="Cassidy schreef:Okee...een tip...en die werkt echt, maar dan moet je ook de bak voor jezelf hebben, en zelf de nodige conditie. Neem een zweep mee en trek een paar sporen aan...
Ga op het paard rijden. Als het paard wil rennen in de galop, laat haar rennen. Galoppeer aan en ga maar door...ze zal in het begin hard gaan, en na verloop van tijd zelf in tempo willen terugvallen. Maar dat mag je niet toestaan. Zet haar aan in een snel tempo, en blijf in dat tempo galopperen, totdat jij zegt dat het goed is en dat ze zachter mag. Dit kan wel een kwartier duren, als niet langer. Zet haar dan op stal (ga niet nog lopen tutten, afzadelen enz.) Zadel oplaten, deken op en in stal vastzetten. Laat haar zo een tijd staan nadenken, en uitrusten. Zorg ervoor dat er geen reuring is op stal, en geen kinderen aan haar lopen te tutten en te aaien en haar zielig vinden en snoepjes geven. Ze moet de tijd hebben om na te denken.
Als ze weer op adem is, stap je er weer op, en galoppeer je weer aan. Wil ze snel, dan mag ze snel, maar op het moment dat ze moe wordt drijf je weer aan, ze mag gewoon niet langzamer worden. Dat doe je weer een tijdje (kwartier of zo) , en dan zet je haar weer op stal (zadel op, halster om en vastzetten) Als ze is uitgerust kun je afzadelen.
Daags daarop doe je het weer: wil ze hard, dan mag ze hard...wil ze langzamer MOET ze hard. Tot jij geeft dat ze langzamer mag.
Niet teveel gaan tutten, geen overgangen rijden. Laat haar merken dat hard gaan niet leuk is...
Als je het goed doet dan heb je er met twee dagen geen last meer van.
1 van mijn pony's deed dat ook wel eens, enorm rennen en hard willen. Heel vervelend. Mijn instructrice zei toen ook: "Ga maar galoperen op zijn tempo" Dat ging dus hartstikke hard. Maar op een gegeven moment gaat ie langzamer, en toen riep mn instructrice: "heey, laat 'm in dat snelle tempo doorgaloperen!!" Dus ik had echt zoiets van: huh??
Maar ik deed 't wel, en t werkte wel. Want hij gaat beseffen dat de hele tijd hard gaan niet zo'n pretje is.
Je moet er vooral op letten dat je 'm niet in tempo laat zakken. Hij wilde toch hard?! Nou dan moet ie ook hard!
Na een paar keer krijgt ie door dat ie beter kan doen wat jij wilt. 
Okkie1 schreef:als jij denkt dat dat DE manier is blijf maar in die waan het spijt me zeer amar denk je nou werkelijk waar dat een paard gaat nadenken over hoe hard hij heeft moeten rennen die dag ?!

Cassidy"]
[quote="Okkie1 schreef:als jij denkt dat dat DE manier is blijf maar in die waan het spijt me zeer amar denk je nou werkelijk waar dat een paard gaat nadenken over hoe hard hij heeft moeten rennen die dag ?!

Okkie1 schreef:oke als jij daarin gelooft heb ik het recht niet om daar iets van te zeggen. maar het is gewoon onverantwoord om hem vanuit een overdreven harde galop zomaar op stal te zetten met zadel en al. denk aan spieren, blijven hangen met tuig etc. etc...

Pjelk schreef:Ik hou het toch maar bij het consequent overgangen rijden. Van Cassidy`s manier heb ik wel gehoord in de zin van het paard door laten rennen als hij veel te hard gaat maar ALLEEN als hij niet wil stoppen!Alleen op die manier lijkt het door laten rennen mij zinvol. Marrit kan echter best remmen (terug naar draf) maar rustig galopperen vind ze erg moeilijk. Ik denk zelf dat het meer met lichamelijk onvermogen te maken heeft dat ze niet goed kan buigen en dus maar hard gaat rennen in de hoeken oid en als dat zo is lijkt het mij geen enkele zin hebben haar tot een rustige galop te dwingen door haar door te laten rennen als ze hard gaat en pas te stoppen als ik het zeg en haar daarna op te zetten om haar na te laten denken. Bovendien gaat het zoals Lovely ook al opmerkte om een manegepony en daar wil ik toch geen al te rare dingen mee doen.
Okkie1 schreef:het paard gaat niet hard omdat hij dat leuk vind maar om onder het werk uit te komen, balans te zoeken, pijn heeft. etc. etc.
en nee ik zadel mijn paard nooit op in de box en nee ik laat hem ook niet onbeheerd met zadel en hoofdstel in ergens staan en nee ik zet hem ook niet op stal zonder hem te hebben uitgestapt etc.
ik ga ook niet vertellen op welke manier iemand met zijn paard om moet gaan maar ik geef wel mijn mening. en ik blijf erbij dat ik het vreselijk onverantwoord vind hoe je het ook went of keert.
beautyfull_mickey"]
[quote="Okkie1 schreef:het paard gaat niet hard omdat hij dat leuk vind maar om onder het werk uit te komen, balans te zoeken, pijn heeft. etc. etc.
en nee ik zadel mijn paard nooit op in de box en nee ik laat hem ook niet onbeheerd met zadel en hoofdstel in ergens staan en nee ik zet hem ook niet op stal zonder hem te hebben uitgestapt etc.
ik ga ook niet vertellen op welke manier iemand met zijn paard om moet gaan maar ik geef wel mijn mening. en ik blijf erbij dat ik het vreselijk onverantwoord vind hoe je het ook went of keert.