Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
murness schreef:manex schreef:Aan beiden: neem eens contact op met http://www.onc-training.nl
Erik kan je paard voor je trainen en jou uitleggen hoe je het zelf moet doen. Hij heeft echt ontzettend veel geduld en vind het niet erg om dingen meerdere keren te moeten uitleggen.
Kan het echt aanbevelen.
Laat ik nu een week of 2 geleden zijn site hebben bezocht. Hij woont (of in ieder geval zijn bedrijf is) bijna om de hoek. Wist niet eens dat het bestond. Ga hier zeker iets mee doen. Heel erg bedankt voor de tip!
Graag gedaan! Ik rij zelf al ruim 20 jaar. Had dus al de nodige ervaring. Alleen werd ik door omstandigheden steeds onzekerder. Ik had een keer een demo gezien van Erik en wat hij liet zien sprak me erg aan. Ik les nu 3 jaar bij hem en ik ben er een heel stuk zekerder van geworden. Ik niet alleen trouwens. Mijn tinker was toen ik haar destijds kocht erg in zichzelf gekeerd en die is ook veel opener geworden.
Sonja schreef:Skygirl schreef:Ik zou de pony eigenlijk door iemand die niet zo onzeker is goed laten doorrijden. Voor een jonge pony is het niet fijn als hij een onzekere ruiter heeft, terwijl hij zelf ook nog maar heel weinig ervaring heeft. En dan neem jij ondertussen les op een ander paard zodat je aan je zelfvertrouwen kunt werken.
Ik denk dat dat ook een beetje aan het rijdoel ligt, of dat zo is, dat het voor een jonge pony niet fijn is om een onzekere ruiter te hebben. Als het doel "recreatief" en vriendschap is, dan kun je het omgaan met een groen paard ook als kans zien om een onzeker mens (want het gaat verder dan "ruiter" alleen, als ik het eerste bericht goed inschat) enorm te laten groeien. Waarbij het paard echt niet hoeft te lijden onder de onzekerheid van het baasje, omdat je vanuit een heel andere basis kunt gaan werken dan het rijtechnische alleen...
Als ik het eerste bericht van de topicstarter lees krijg ik het gevoel dat er vanuit de vriendschap tussen mens en dier, het wederzijdse respect en vertrouwen, gewerkt kan worden aan algehele groei. Ik denk dat het rijtechnische niet het belangrijkste is in dit verhaal, dat dat pas later gaat komen.
Als ik het "verkeerd" interpreteer en het gaat wél om rijtechnisch resultaat, dan ben ik het wel met Skygirl eens en zou ik het gezegde "green and green makes black and blue" gebruiken. Maar ik moet me wel sterk vergissen als dat het geval is hier.
Las dat je gelijk had wat TS betreft, maar ben t volledig met je eens! ( zit in dezelfde situatie als TS, ook wat onzeker met een jong nerveus paard, maar mijn doel is júist de vertrouwensband en vriendschap opbouwen )