Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

suleilitha schreef:Paardrijden doe je niet met je armen, Sanne.
, want ik hoop toch echt dat je een simpele natuurkunde hefboomwet wel weet, als je een pelham gebruikt.
suleilitha schreef:Diepe doordenker, ik denk niet dat een paard aangeboren niks in zijn smoeltje accepteert maar het wel kan voorkomen dat het bijvoorbeeld na een verwonding ondoenlijk is om nog met een bit te rijden...
). Met bit moesten we hem echt leren stilstaan en hij werd er erg gestresst van, heb moeten oefenen aan de lange lijnen omdat hij omhoog kwam met iemand op zn rug als hij een bit in had.
Later liep hij een keer bijna achteruit op 2 benen de sloot in omdat hij de teugel beet had gepakt in zn mond en schrok van extra druk omdat ik hem uit zijn mond wilde halen ofzo.
mick75 schreef:Ik geloof dat je elk paard met dwang kan aanleren iets te tolereren in de mond, maar tolereren is iets anders dan accepteren.
Als je er iets positiefs aan verbindt, kan je ze ook iets laten accepteren en zelfs leuk laten vinden. Het is alleen de vraag of je dat moet willen, maar dat is een keuze van de ruiter.Cassidy schreef:suleilitha schreef:Diepe doordenker, ik denk niet dat een paard aangeboren niks in zijn smoeltje accepteert maar het wel kan voorkomen dat het bijvoorbeeld na een verwonding ondoenlijk is om nog met een bit te rijden...
Ik hoop dat dat een heel verwaarloosbaar percentage van alle paarden is. Iig een stuk minder dan alle paarden die bitloos worden gereden omdat het een rage is op dit moment.

Iemand die met bit rijdt ook niet btw.
mick75 schreef:Oke, weer een discussie over dit onderwerp. Maar toch heb ik een paar vragen waarop ik tot op heden geen antwoord heb gevonden.
Arabesk schreef:mijn arabier is precies zoals jij paard 1 beschrijft. Geen druk om de neus en achter de oren, dan komt ie omhoog.