Negatief in beeld: Stang en trens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:04

Hier was laatst ook een hele discussie over. Ik denk trouwens ook dat de ruiter(hand) het probleem is niet het bit. Ik denk eigenlijk wel dat je de oefeningen ook op een trens moet kunnen rijden maar als je ze ook met stang en trens wilt rijden voor de verfijning prima hoor. Hoewel het daar laatst ook overging, eigenlijk worden de hulpen alleen fijner aan de kant van de ruiter dus voor het paard hoort het niet super veel uit te maken dan.

Vind het trouwens helemaal niet zo mooi, maar ben daarin wel een van de weinige denk ik :Y) . Ik vind een mexicaanse of een gecombineerde neusriem ook niet super dus het zal wel aan mij liggen :+ .

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:06

Professor schreef:
fresco schreef:
Professor: het zou zo moeten zijn (dat de handen het zenuwcentrum zijn), maar helaas kom je dat in de praktijk weinig tegen.

Dat komt denk ik door een niet onafhankelijke zit.

of doordat mensen hun paard de tijd niet gunnen om na te geven,
ik zie veel mensen zo rijden: eerste dat hoofd naar beneden dan komt de rest daarna.
Pfff... daar kan ik kromme tenen van krijgen. :(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:07

Sodeletuut schreef:
FaberSmid schreef:
Ik had het ook over bitloos.

Sorry, dat was niet helemaal duidelijk omdat je het de zin daarboven nog over S&T had.
Ik heb het even verkeerd begrepen.. :) Maar jij denkt dat er niet veel kracht nodig is om een paardenneus te breken?
Het ligt er ook aan op welke plek je de neusriem hebt zitten. Het onderste deel is namelijk veel gevoeliger.

Neem als voorbeeld de mechanische hackamore of sidepull?

Professor

fresco schreef:
ik zie veel mensen zo rijden: eerste dat hoofd naar beneden dan komt de rest daarna.

Tja trekken tot ze verrekken.
Eigenlijk van hun paard afsleuren.

Twiggy2008

FaberSmid, ik zou zeggen, kom eens langs en laat mij maar eens zien hoe ik met mijn bitloze optoming de paardenneus zou moeten breken. Onmogelijk met de Marylot side pull. :D
En ik heb nog wel wat bitloze optomingen hangen, waarin je je mag verdiepen, misschien dat je dan eens ophoudt met dat fabeltje dat alle bitloze optomingen het neusbeen kunnen breken. ;)

Daarbij is het altijd zaak dat de boel op de juiste hoogte hangt trouwens. Dan kun je er zelfs met enorme kracht nog geen neusbeen mee breken. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:08

fresco schreef:

Komt dat omdat het paard geen tijd krijgt na te geven of omdat de ruiter niet op tijd na geeft?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 14-10-09 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:12

Twiggy2008 dat u het onzin vindt zegt genoeg over uw ervaring, denkt u er net zo over dat het met een bit ook onmogelijk is? Reken maar eens uit hoeveel krachten de ruiterhanden op de paarden uitoefenen, benieuwd of u dan nog lacht of zal schrikken.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:13

Mensen rijden met veel te weinig gevoel.
Door hun eigen onkunde of gebrek aan gevoel voelen ze te laat dat hun paard allang heeft nagegeven en blijven ze vasthouden.
Ik denk wel eens dat je sommige mensen met blinddoek zou moeten laten rijden, misschien zal het gevoel een deel van het zicht gaan overnemen.

FaberSmid

Re: Negatief in beeld: Stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:15

Dus de paarden geven wel na maar kunnen dat niet, omdat ruiters niet nageven?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:21

FaberSmid schreef:
Twiggy2008 dat u het onzin vindt zegt genoeg over uw ervaring, denkt u er net zo over dat het met een bit ook onmogelijk is? Reken maar eens uit hoeveel krachten de ruiterhanden op de paarden uitoefenen, benieuwd of u dan nog lacht of zal schrikken.

Pardon? Het lijkt me sowieso dat je netjes met je handen moet rijden. Of je nou met bit of zonder rijdt.
Jij brengt het alsof elke bitloze optoming de neusbenen breekt, maar mijn hemel, hoeveel kracht zet je dan wel niet?
Als je daar toe in staat bent, hoor je niet eens op een paard te zitten. Laat staan met stang en trens te rijden (waar ik persoonlijk sowieso al geen voorstander van ben).

Ik kan me er dus niets bij voorstellen, want inderdaad, ik heb gelukkig geen ervaring met harde handen aan de teugels. Jij wel dan?
Ik zal je zeggen, ik heb niet eens veel kracht in mijn (kleine) handen/armen, ik ben maar een vrouwtje van amper 50 kg. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:27

Meetingen hebben ze gedaan, bij verschillende ruiters.
Van licht naar zwaar.
De teugeldruk van ca. 1,5 kilo tot en met 10 kilo.
Sommige ruiters merkten niet het verschil tussen 1 en 3 kilo.
De meesten vonden op het moment dat ze ca 1kilo in de hand hadden het paard licht in de hand.
Licht dus bijna geen gewicht, is de licht doorhangende teugel.
De druk van de Stang was in de regel 2x zo hoog op de paardenmond gemeten.
Zal het allemaal nog eens opzoeken in mijn papieren, ben het kwijt, jammer genoeg.
Heb dit zo opgeschreven wat ik nog weet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:30

FaberSmid schreef:
Dus de paarden geven wel na maar kunnen dat niet, omdat ruiters niet nageven?

Uiteindelijk zal het paard de kans niet krijgen om na te geven, je blokkeerd de hele beweging en het spiergebruik van het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:30

Twiggy2008 schreef:
FaberSmid schreef:

Pardon? Het lijkt me sowieso dat je netjes met je handen moet rijden. Of je nou met bit of zonder rijdt.

Dat had ik al beschreven, niet gelezen?

Jij brengt het alsof elke bitloze optoming de neusbenen breekt, maar mijn hemel, hoeveel kracht zet je dan wel niet?

Lees wat ik geschreven heb en bereken de krachten eens uit. Mechanische hackamore is een krachtige hefboomwerking.

Als je daar toe in staat bent, hoor je niet eens op een paard te zitten. Laat staan met stang en trens te rijden (waar ik persoonlijk sowieso al geen voorstander van ben).

Maar wie zal ze weerhouden van het rijden? Stang en trens rijden is ook een "uitzondering" en hoeft niet altijd mee gereden te worden.

Ik kan me er dus niets bij voorstellen, want inderdaad, ik heb gelukkig geen ervaring met harde handen aan de teugels. Jij wel dan?
Ik zal je zeggen, ik heb niet eens veel kracht in mijn (kleine) handen/armen, ik ben maar een vrouwtje van amper 50 kg. :D

Ja die ervaring heb ik wel, zie het veel om me heen omdat ik met paarden werk. Ook vrouwtjes van 50 kg kunnen veel kracht uitoefenen. Gelukkig maar dat u dat niet doet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 21:32

Profesor: was er eigenlijk ook nog verschil tussen mannen en vrouwen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:35

FaberSmid, ik zou zelf nooit met een hack willen rijden. ;)
Dan noem je ook net een optoming. De meeste bitloze optomingen werken heel anders, he. ;)

En ja, ik ken inderdaad ook kleine vrouwtjes met veel kracht in de armen. Ik heb dat dus helemaal niet, misschien als ik hard ga trainen, maar ik heb die behoefte niet zo, eerlijk gezegd. Mijn kracht zit 'm in andere zaken. :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:42

Twiggy2008 er zijn ook minder vriendelijke bosall en side pull, maar we zijn het eens dat het de ruiterhanden zijn die de schade aanrichten?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:49

FaberSmid schreef:
Twiggy2008 er zijn ook minder vriendelijke bosall en side pull, maar we zijn het eens dat het de ruiterhanden zijn die de schade aanrichten?

Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Al hoewel ik het nut niet snap van zo'n constructie in de mond van een paard, als een S&T. Echte communicatie, daar heb je toch niet zoiets heftigs voor nodig? Vind ik dan......... ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 21:57

bolletje schreef:
schuim ontstaat door speekselontwikkeling door op het bit te kouwen wat paarden niet door kunnen slikken omdat ze aan de teugel lopen en daardoor slikken onmogelijk wordt. In hoeverre en waarom wordt schuim als positief gezien?

Ehhm dan zou mijn paard al duizend keer dood omgevallen moeten zijn want die krijgt wel eens een snoepje of stukje appel als hij nageeflijk aan de teugel afgebogen staat en kan dan prima slikken hoor. Is echt een raar argument dit en ook niet wetenschappelijk te onderbouwen. Is onderzoek naar gedaan en wat bleek, paarden kunnen prima slikken met een bit in en afgebogen.

ps. ik heb het over mijn paard dat met stang en trens gereden wordt, zie dit topic:
[RIJ-ITP] Nicky in de piaffe (trots)

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:05

Maar waarom schuimt het ene paard dan wel en het andere niet?
Mijn paard schuimt zelfs meer met S&T als met trens.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:13

fresco schreef:
Maar waarom schuimt het ene paard dan wel en het andere niet?
Mijn paard schuimt zelfs meer met S&T als met trens.

De mijne schuimt ook als ik fanatiek bitloos rijdt. Krom paard :+

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 22:17

Het is natuurlijk wel duidelijk als een paard kauwt op zijn bit dat er dan speekselvorming vrij komt maar om mijn vraag hierboven te verduidelijken, als je twee verschillende paarden neemt en ze geven beide na waarom schuimt de een dan meer als de ander?
Ik zie een paard zelf graag schuimen mits de mond niet teveel open gaat.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:28

ik heb een tijdje met stang en trens proberen te rijden, maar mijn paard deed telkens de mond open met de stang en trens. Dit kwam echter niet omdat ik veel druk zette, hij doet dit constant. Ik ben nu weer overgestapt op trens. Op zich liep hij op de stang en trens verder wel heel fijn, hij reageerde net iets beter en was net iets beter te verzamelen, maarja de trens gaat eigenlijk ook heel goed! En dan doet hij de mond minder snel open.
Ik heb 3 verschillende stangen geprobeerd, zijn er toevallig mensen die me een stang aan raden waarbij het paard minder snel de mond open doet?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 05:57

tja dat verhaal over schuimen en dat een paard niet zou kunnen slikken.........klopt niet,want veel paarden schuimen ook bitloos.

wbt de S&T..........er wordt vaak als antwoord op gegeven; de hulpen verfijnen..........maar voor wie geldt dat dan,volgens mij niet voor het paard.

het lijkt me nogal een mond vol,2 bitten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:48

FaberSmid schreef:
Weet u dat een ruiter met bitloos meer dan de neus kan breken? Bitloos is niet altijd zo vriendelijk als het klinkt of er uit ziet?

Wist u dat een ruiter met een stang meer dan de kaak kan breken?

kellymeup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:08

fresco schreef:
Wat me de laatste tijd steeds meer opvalt is dat iedereen zo tegen de stang en trens is.
Het lijkt een ware hype te worden om bitloos te rijden en dus is S&T het tegenover gestelde.
Natuurlijk ben ik van mening dat als je een strakke hand hebt, je niet met S&T moet rijden maar dan is een trens alleen al een scheermes... :(
Ik rijd mijn merrie wel op S&T, ze loopt er superfijn op en nam vanaf de eerste x direct mijn hand aan.
Grappig eraan is dat ze ook veel meer schuimt en dus het naar mijn idee helemaal niet erg vind om met een mondje vol te lopen.
Hoe denk jij over de Stang en Trens?

Hallo

Ik vind dat er steeds meer mensen met een stang en trens gaan rijden.Ook veel onervaren mensen grijpen naar dit middel als zij het paard niet meer kunnen houden of als ze stoer willen over komen.Dat is erg jammer.Ze vergeten even dat je met een stang en trens enorme schade aan kan richten,en zelfs een breuk in de kaak kan veroorzaken.er is niet voor niets een regel dat je pas in het Z dressuur met een stang mag rijden.Tot slot :
Een bit is zo scherp als dat de ruiterhand doorkomt.

Kelly (Z2 dressuur/ M-springen)