Vind het trouwens helemaal niet zo mooi, maar ben daarin wel een van de weinige denk ik
. Ik vind een mexicaanse of een gecombineerde neusriem ook niet super dus het zal wel aan mij liggen
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Ik vind een mexicaanse of een gecombineerde neusriem ook niet super dus het zal wel aan mij liggen
. Professor schreef:fresco schreef:Professor: het zou zo moeten zijn (dat de handen het zenuwcentrum zijn), maar helaas kom je dat in de praktijk weinig tegen.
Dat komt denk ik door een niet onafhankelijke zit.
Sodeletuut schreef:FaberSmid schreef:Ik had het ook over bitloos.
Sorry, dat was niet helemaal duidelijk omdat je het de zin daarboven nog over S&T had.
Ik heb het even verkeerd begrepen..Maar jij denkt dat er niet veel kracht nodig is om een paardenneus te breken?
Het ligt er ook aan op welke plek je de neusriem hebt zitten. Het onderste deel is namelijk veel gevoeliger.
fresco schreef:of doordat mensen hun paard de tijd niet gunnen om na te geven,
ik zie veel mensen zo rijden: eerste dat hoofd naar beneden dan komt de rest daarna.
Pfff... daar kan ik kromme tenen van krijgen.
FaberSmid schreef:Twiggy2008 dat u het onzin vindt zegt genoeg over uw ervaring, denkt u er net zo over dat het met een bit ook onmogelijk is? Reken maar eens uit hoeveel krachten de ruiterhanden op de paarden uitoefenen, benieuwd of u dan nog lacht of zal schrikken.
Twiggy2008 schreef:FaberSmid schreef:Twiggy2008 dat u het onzin vindt zegt genoeg over uw ervaring, denkt u er net zo over dat het met een bit ook onmogelijk is? Reken maar eens uit hoeveel krachten de ruiterhanden op de paarden uitoefenen, benieuwd of u dan nog lacht of zal schrikken.
Pardon? Het lijkt me sowieso dat je netjes met je handen moet rijden. Of je nou met bit of zonder rijdt.
Dat had ik al beschreven, niet gelezen?
Jij brengt het alsof elke bitloze optoming de neusbenen breekt, maar mijn hemel, hoeveel kracht zet je dan wel niet?
Lees wat ik geschreven heb en bereken de krachten eens uit. Mechanische hackamore is een krachtige hefboomwerking.
Als je daar toe in staat bent, hoor je niet eens op een paard te zitten. Laat staan met stang en trens te rijden (waar ik persoonlijk sowieso al geen voorstander van ben).
Maar wie zal ze weerhouden van het rijden? Stang en trens rijden is ook een "uitzondering" en hoeft niet altijd mee gereden te worden.
Ik kan me er dus niets bij voorstellen, want inderdaad, ik heb gelukkig geen ervaring met harde handen aan de teugels. Jij wel dan?
Ik zal je zeggen, ik heb niet eens veel kracht in mijn (kleine) handen/armen, ik ben maar een vrouwtje van amper 50 kg.
Ja die ervaring heb ik wel, zie het veel om me heen omdat ik met paarden werk. Ook vrouwtjes van 50 kg kunnen veel kracht uitoefenen. Gelukkig maar dat u dat niet doet.
FaberSmid schreef:Twiggy2008 er zijn ook minder vriendelijke bosall en side pull, maar we zijn het eens dat het de ruiterhanden zijn die de schade aanrichten?
bolletje schreef:schuim ontstaat door speekselontwikkeling door op het bit te kouwen wat paarden niet door kunnen slikken omdat ze aan de teugel lopen en daardoor slikken onmogelijk wordt. In hoeverre en waarom wordt schuim als positief gezien?

fresco schreef:Wat me de laatste tijd steeds meer opvalt is dat iedereen zo tegen de stang en trens is.
Het lijkt een ware hype te worden om bitloos te rijden en dus is S&T het tegenover gestelde.
Natuurlijk ben ik van mening dat als je een strakke hand hebt, je niet met S&T moet rijden maar dan is een trens alleen al een scheermes...![]()
Ik rijd mijn merrie wel op S&T, ze loopt er superfijn op en nam vanaf de eerste x direct mijn hand aan.
Grappig eraan is dat ze ook veel meer schuimt en dus het naar mijn idee helemaal niet erg vind om met een mondje vol te lopen.
Hoe denk jij over de Stang en Trens?