hoevaak springen met een 5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Re: hoevaak springen met een 5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:13

Ik heb net iets gelezen van Leslie Burr Lenehan, die teamgoud won in '84 en '96. Zij zegt dat ze iedere dag springt. Anders krijgen de spieren een te erge dreun tijdens het weekend op concours (Dit is in een boek van '89). Echter, ze springt niet hoger dan 1.15-1.20m. En ook niet uren achter elkaar natuurlijk.

Persoonlijk denk ik dat het heel goed is om regelmatig over iets heen te stappen, draven en galopperen. Balkjes (in lijntjes, al dan niet gebroken) galopperen is een zeer goede manier om jouw en je paard's oog te trainen. Dat kan je niet vaak genoeg doen. Wel regelmatig veranderen anders wordt het saai.
Een paar sprongetjes kunnen ook echt geen kwaad.

Natuurlijk ben ik geen professional en speel ik er ook geen op tv. :-)
- C

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:49

Elke dag? Als je in het weekend ook nog op topniveau rijd?
Dan verg je wel erg veel van een paard hoor, denk dat het zowel lichamelijk als geestelijk veel beter is om door de weeks andere dingen te doen.
Dat het te veel van de spieren zou vergen geloof ik ook niet, eenmaal op een bepaald niveau verlies je geen spierkracht in een week tijd, bovendien zijn er nog tig manieren om die spieren te trainen behalve springen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:06

Ik zal het ff vertalen:

Leslie's filosofie is om veel te springen. Ze gebruikt geen hoge hindernissen, maar haar paarden springen 20 of meer kleine hindernissen per dag. She zegt, "Ze zijn niet groot, maar fitness bij het springen is een belangrijk criterium en ik geloof dat als een paard z'n spieren niet iedere dag gebruikt--misschien alleen maar op zondag--dan kan ie niet compleet geconditioneerd zijn."

Voor Leslie dus is het springen een dagelijks aangelegenheid. Buiten zijn er 7 hindernissen van 80 tot 90 cm en soms, aan het eind, een van 1.2m.

Het idee is om de paarden mentaal alert te houden, "er kan altijd een sprong om de hoek staan," en fysiek fit. Als ze alleen op zondag springen dan voelen ze zich maandag alsof ze door een trein zijn overreden. Springen vraagt meer van de achterhand en stretcht de voorbenen, schouders en de spieren aan de voorkant.

Leslie's paarden worden zelden hoger dan 1.2m gesprongen. Allebei haar GP- paarden zijn heel gezond hebben geen medicijnen nodig; ze is zeker dat dit door het springen komt."

Ik ben het met je eens hoor Annelies, maar ik vond het wel interessant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:24

Haha, ik ben het totaal niet met haar eens.
clarence schreef:
ik geloof dat als een paard z'n spieren niet iedere dag gebruikt--misschien alleen maar op zondag--dan kan ie niet compleet geconditioneerd zijn."

Denkt ze dat je niet kunt rijden zonder te springen? Zoals ik zei; er zijn tig manieren om die spieren te trainen.

clarence schreef:
Het idee is om de paarden mentaal alert te houden, "er kan altijd een sprong om de hoek staan," en fysiek fit. Als ze alleen op zondag springen dan voelen ze zich maandag alsof ze door een trein zijn overreden. Springen vraagt meer van de achterhand en stretcht de voorbenen, schouders en de spieren aan de voorkant.

Ik denk niet dat ze mentaal alert blijven van elke dag springen, zou juist beter zijn als ze bv buitenritten maakte of wat dan ook, elke dag springen wordt ook snel een sleur.

En als een paard goede spieren heeft opgebouwd en de rest van de week normaal gereden wordt dan voelt ie zich echt niet overreden op maandag hoor. Toevallig weet ik dat oa Marc Houtzager ook vrijwel alleen op concoursen springt, thuis wordt alleen gesprongen als er iets niet goed ging of als er een nieuw paard is en de paarden daar voelen zich echt niet overreden op maandag ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:35

Ik ben het helemaal met je eens. Ik vond haar gedachtengang echter wel heel interessant (waarschijnlijk omdat het zo afwijkend is).

Kijk, als je iedere week een 3-daagse wedstrijd hebt, dan kan je idd alleen maar op concours springen. Maar, als je jonge paarden hebt die af en toe meegaan, dan is er niets mis mee om daar vaker dan 1 of 2 keer per week te springen. Niet hoog natuurlijk, maar lijntjes enz. zijn altijd goed natuurlijk.
Vind je niet?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:39

Een jong paard moet het zowieso nog leren dus dan is het ook belangrijk om met regelmaat te springen.
En ja, als je minder gaat springen dan eens in de week vergt het wel meer van de spieren maar met een jong paard spring je ook geen GP dus dat valt dan ook weer mee.
Het zou meer voor de gewenning zijn dat ik er vaker mee zou springen, of natuurlijk om foutjes bij te schaven.

Het kan natuurlijk wel, sommige paarden hebben dat ook nodig (hoewel dat er niet veel zijn) terwijl anderen het juist veel beter doen als je maar af en toe springt. Zo ook mijn volbloedje (zie eerder bericht) die hield ik in conditie door galoptrainingen te doen in het veld en dan ook heuvels te rijden, je hebt dan vrijwel dezelfde spiertraining als met springen. Daarnaast dressuurmatig flink aan het werk 2x per week en nog een dagje balken zoals in een van de vorige berichten.
En daar ging ik niet eens elke week mee op concours, soms maar eens in de 3 weken, ze liep M maar ze had echt geen spierpijn, ook niet als ik al 3 weken niet echt had gesprongen.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 21:07

mijn pony heb ik vanaf dat ze 3 was, toen ze 4 was heb ik haar rustig laten wennen aan sprongetjes en aan wedstrijden (ongeveer 1 a 2x per week springen 1x per vier weken wedstrijden). toen ze 5 was het springen thuis aflaten nemen tot 1x per week en 1x in de twee weken wedstrijd. nu ze 6 is spring ik thuis niet meer, 1x in de twee weken spring ik nog op les en 1x in de 3 weken wedstrijd. zo pak ik het met elk paard ongeveer uit.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:07

hoi!!
ik zou voor 1x per week gaan!!
en dan als ie ongv 7 is kan je naar 2x per week en kan later af en toe een keertje extra!!

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:33

met mijn 5 jaartje spring ik zeker 1x in de week training. woensdag
Vrijdag losrijden+ klein sprongtje misschien en in het weekend op jumping
meer moet een 5 jaar ni hebben eigenlijk want ze mogen het springen niet beu worden.

moet wel zeggen dat die van mij redelijk rijp is voor haar leeftijd

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 17:36

ik vind voor elk paard 1x per week genoeg en als je wedstrijd hebt 2x in een week (training/wedstrijd)

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:01

hey

die ik rij is ook 5 jaar ik rij min 4 keer in de week max 6 keer dressuur matig dan he. En dan doe ik 2 keer in de week ongveer springen na de dressuur ik spring dan eerst een tijdje los daarna spring ik 2 maal een parcour ongeveer 10 sprongen. de hoogte wisseld soms 1 meter soms maar 60 cm en dan gym werk in-uitjes, lengte sprongen enz. en soms 1.30 wisselend ligt eraan of er een wedstrijd is en hoeveel ik die week gereden heb.

EvaPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:12

je moet het natuurlijk eerst rustig aan doen een tijdje balkje,s lopen gaat dat goed? probeer cavaletti , als dat goed gaat kan je steeds een stukje hoger proberen bijv. eerst 10cm dan 20cm dan 30cm enz. hij moet er wel eerst de spieren voor hebben anders kan hij blessures krijgen ,

_Quickje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:38

Ik rij ook met een 5jarige en ik spring 1x in de week.
Ongeveer 1m

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:43

de springruiter waar ik heb gewerkt vroeger, sprong 1x per week....en dan niet lang en niet heel hoog(1.20).

In het weekend wedstrijden...150m.

Verder reed ik de paarden dressuurmatig...1x per week springen dus...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:25

Persoonlijk zie ik een vijfjarige het liefst nog helemaal niet springen: het dier is nog niet eens uitgegroeid en springen kan dus nog erg veel schade doen.